دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
موزه پُست تهران را دریابیم! - خیابان امام خمینی‌‌ همان سپه سابق در کنار سر در ب-موزه-پُست-تهران-دریابیم

خیابان امام خمینی‌‌ همان سپه سابق در کنار سر در باغ ملی ساختمانی شکیل و قدیمی از عهد ناصری آرامگاه ادوات و اقلام قدیمی پست بود و علاقه مندان به آثارتاریخی هراز گاهی سری به این موزه می‌زدند، اما این موزه مدت هاست که رنگ بازدید کننده به خود ندیده و به جای آن میخ و لامپ و مواد جدیدی است که دیواره‌ها و همین طور اجناس قدیمی این موزه را به مدرنیته سوق می‌دهد.

به گزارش عصر خبر، موزه انسان را به یاد تاریخ، فرهنگ و تمدن یک ملت می‌اندازد، ملتی که کباده چندین هزارسال تمدن را به دوش می‌کشند و مدعی فرهنگ و تمدن در جهان هستند و این فرهنگ و تمدن را می‌توان در آثار تاریخی و موزه‌هایی که در سراسر کشور وجود دارد جستجو کرد؛ یکی از این موزه‌ها موزه پست است، موزه‌ای که مدتهاست رنگ بازدید کننده به خود ندیده و بیشتر با بازسازی‌های دکوری عجین شده، موزه‌ای که در بهمن ماه ۱۳۶۹ به نام موزه پست شروع به کار کرد.

این موزه در یکی از قدیمی‌ترین و شکیل‌ترین عمارت‌های دولتی تأسیس شده که از دو طبقه بنا متشکل از سالن‌ها و غرفه‌های متعدد تشکیل شده و مکانی مناسب جهت بازدید مشتاقان دیدار آثار تاریخی و کهن است‌. در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۷۴، به استناد موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور، موزه پست به موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن و در ۱۲ مرداد ماه ۱۳۷۸، به موزه پست و مخابرات تغییر نام داد. این بنا در ۱۳۰۷ ش‌، در زمان وزرای قدیم پست‌، صوراسرافیل و نظام‌الدین حکمت‌، با صرف هزینه پانصد هزار تومان و با مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع در خیابان سپه (امام‌خمینی‌) تأسیس شد.

موزه‌ای که صدای کلنگ قبر موزه بودنش به گوش می‌رسد

آثار موجود در این موزه شامل تصاویری از وزرای پست و تلگراف و تلفن‌، از اولین وزیر تلگراف‌، علی قلی خان مخبرالدوله (۱۲۵۵ ش / ۱۲۹۳ ق‌) تا وزیر وقت است‌. سالن تمبرهای داخلی شامل ۱۱۰۰ سری تمبر از سه دوره قاجاریه‌، پهلوی و جمهوری اسلامی است و نیز دو وی‌ترین مربوط به کلیشه ادیسون و کلیشه تمبر احمدشاه و در انتهای سالن‌، ماکت پستچی زمان قاجاریه و نمادی از کوچه پست قرار دارد. غرفه اشیای پستی شامل صندوق‌های پستی دوره پهلوی‌، انواع مهرهای دستی‌، گرد، ساده‌، بیضی‌، مستطیل و غلتکی‌، نمونه‌های مهرهای مصرفی دفا‌تر پست خارج از کشور، مهر روز جمهوری اسلامی‌، انواع حکم‌های دولتی‌، حکومتی‌، دستگاه‌های دستی و برقی قدیمی ابطال تمبر، دستگاه‌های دستی و برقی قدیمی نقش تمبر، دستگاه تایپ قدیمی و ویترین‌هایی از قبیل وی‌ترین سیم و سرب و انواع پلمپ شکن‌، وسایل و پاکت‌های پست مالی‌، قاب عکس‌های وسایل پستی دوره قاجاریه و تصاویر کارکنان پست دوره قاجار است‌.

غرفه راه ابریشم یا سالن مرکزی شامل انواع وسایل ارتباطی قدیمی و حمل محموله‌های پستی اعم از ارابه‌، ماشین سه چرخ و هواپیما، ویترین‌های وسایل و هدایایی از کشور‌ها، دولت‌ها و اشخاص مختلف‌، چندین نمونه از مجسمه‌های پستچی‌های زمان قاجار، نقشه راه‌های مختلف پستی و ارتباطی‌، صندوق‌های پستی قدیمی زمان قاجار و در راهروهای طبقه اول‌، پانل‌هایی از عکس‌های کارکنان پست قدیم و پستچی‌های زمان قدیم و وی‌ترین وسایل اهدایی از شخصیت‌های مختلف است‌.

این موزه همین طور دارای سالن تمبر بین الملل و شامل قطعه‌هایی از تمبرهای منتشره توسط ۱۳۰ کشور عضو اتحادیه جهانی پست و هم‌چنین ویترین‌های افقی شامل پاکت‌های مهر روز اهدایی شخصیت‌های مختلف‌، تمبر و پاکت‌های ارسالی از کشورهای مختلف بود ‌. غرفه اشیای پستی شامل انواع ترازوهای قدیمی پست‌، نمونه صندوق‌های پستی کشورهای مختلف از جمله برزیل‌، مصر، کانادا، آلمان‌، مکزیک و سوئد است‌. غرفه شماره یک مخابرات شامل انواع وسایل ارتباطی از مورس تا ماهواره زهره‌، تله تایپ‌، تلگراف‌، تلکس‌، فاکس و نمونه تیروسیم بود ‌. هم‌چنین وی‌ترین افقی مربوط به نمونه دست‌خط حضرت امام (ره‌) در خصوص ثبت تلفن منزل ایشان به اداره تلفن شهرستان قم در ۱۳۴۱ مشاهده می‌گردد. غرفه شماره دوی مخابرات شامل انواع دستگاه‌های تلفن مغناطیسی صد شماره‌ای قدیمی‌، دیواری‌، دستگاه‌های ارتباطی قدیمی مثل دستگاه گیرنده و فرستنده و تلفن بی‌سیم‌، میز سوئیچ برد، دستگاه اندازه‌گیری و آزمایش خطوط کاریر و تلفن‌های مغناطیسی رومیزی بود.

اما از مشاهدات خبرنگار ما اینطور بر می‌آید که آثار موجود در این موزه به قسمت انتهایی موزه منتقل شده تا به اصطلاح عملیات بازسازی چندین و چند ساله موزه پست انجام شود و به جای دیوارهای قدیمی دیوارهایی مدرن و جدید ساخته شود و همین طور با ایجاد لامپ‌های هالوژن جلوه خاصی به موزه ببخشند، مگر نه اینکه این ساختمان یک ساختمان قدیمی است و بایستی قدت و تاریخی بودن آن حفظ شود پس هالوژن کاری‌ها برای چیست؟

یکی از جوانانی که در عملیات بازسازی این آثار در داخل ساختمان موژه پست به سر می‌برد، گفت: تمامی مورس‌ها، دستگاه‌های تلفن قدیمی، تلگراف، تمبر‌ها و... در شرایطی کاملا ناایمن و بدون اینکه دقتی در بسته بندی و جمع آوری آن‌ها صورت گیرد به صورت فله‌ای در یک اتاق جمع آوری شده‌اند و این کار درشان آثار تاریخی یک کشور نیست. وی همچنین به سوراخ کردن تمامی دیوارهای موزه برای نصب دوربین و دیوار کوب و لامپ اشاره کرد و گفت: نصب دوربین‌ها برای تمامی موزه‌ها لازم است اما اینکه نیازی به نصب لامپ با رنگ‌های مختلف باشد در صورتی کهنمای تاریخی ساختمان را بهم می‌ریزد، وجود ندارد. افرادی که برای بازسازی موزه گمارده شده‌اند افرادی متخصص نیستند و نمی‌دانند که برای این ساختمان قدیمی با بافت تاریخی چه باید بکنند و فقط معماری و چهره قدیمی ساختمان را از حالت قدیمی به حالت امروزی در می‌آورند.

سری هم به محوطه خارجی ساختمان می‌زنیم، نمایی که از خیابان امام خمینی توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند، رهگذرانی که از آنجا عبور می‌کردند با ابراز تاسف از ریزش قسمتهایی از سنگ بنا‌ها و شکستن سنگ‌های اطراف باغچه‌ها و شکستن لوله‌ها سری تکان می‌دادند و می‌گذشتند، یکی از این رهگذران مرد جوانی بود که اندکی سرتا پای ساختمان را برانداز کرد و با خود گفت، مثلا اینجا موزه است، نشانهٔ فرهنگ یک ملت، اما کیست که به داد این ساختمان برسد، این رهگذر خبر نداشت که به جای بازسازی این سنگ‌ها و لوله‌ها و شیشه‌های شکسته دارند داخل ساختمان بر تاریخ فرهنگ و مملکتمان رنگ امروزی می‌پاشند تا نو شوند، غافل از آنکه این آثار، قدیمی بودنشان است که به آن‌ها هویت می‌بخشد.

بماند که بر‌ترین آثار تاریخی این مملکت آثار سر از موزه‌های کشور‌های اروپایی و امریکایی در آورند و دم نزدیم اما از جمله وظایف تک تک افراد این آب و خاک است تا از آثار تاریخی همانند جان حفاظت کنند نه اینکه این آثار را بسپارند به بوی رنگ و صدای دیلر و گرد و خاک‌ها.

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits