دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آغاز شورش بزرگ وانْدِه عليه حكومت انقلابي فرانسه (1793م)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آغاز شورش بزرگ وانْدِه عليه حكومت انقلابي فرانسه

آغاز شورش بزرگ وانْدِه علیه حکومت انقلابی فرانسه (1793م)وانْدِه، منطقه ‏اي در غرب فرانسه است كه معادن اورانيوم، بنادر ماهيگيري و تفرُّجگاه‏هاي آن مورد توجه مي‏باشد، با اين حال، در تاريخ سياسي دو قرن اخير، اين منطقه به دليل قيام روستاييان در اوج انقلاب كبير فرانسه مطرح شده است.

با پيروزي انقلاب و تأسيس رژيم جمهوري، لويى شانزدهم در 21 ژانويه 1793م اعدام شد. هفتاد روز بعد در اول آوريل 1793م، با تحريك انگلستان و اتريش، عده‏ اي از سلطنت طلبان به همراه روستاييان كاتوليك در منطقه وانده عليه اقدامات دولت انقلابي فرانسه سر به شورش برداشتند. آتش اين شورش چنان بالا گرفت كه عده شورشيان به هشتاد هزار نفر رسيد و آنان موفق شدند علاوه بر منطقه وانده، بيشتر نواحي شمال غربي فرانسه را از تسلط دولت انقلابي خارج سازند. اما بي‏ برنامگي و عدم انضباط ميان سربازان باعث شد در اواخر همان سال دست به عقب‏ نشيني زده و در مقابل ارتش دولت انقلابي، شكست بخورند.

در نهايت، با تغييراتي كه در رهبري هيأت مديره فرانسه روي داد، شورشيان با دولت مركزي به توافق رسيده و با امضاي قرارداد صلح در نيمه فوريه 1795م، ضمن دريافت مزايايي، به شورش و قيام خود پايان دادند. در جريان اين شورش، پنجاه هزار نفر از دو طرف كشته شدند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits