دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مرگ راينهارْت دوزي خاورشناس بزرگ هلندي (1883م)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مرگ راينهارْت دوزي

مرگ راینهارْت دوزی خاورشناس بزرگ هلندی (1883م)راينهارْت دوزي، كتاب شناس، تاريخ دان و خاورشناس معروف هلندي، در 21 فوريه 1820م در اين كشور به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در علوم تاريخ و زبان ‏شناسي ادامه داد و در 24 سالگي به اخذ درجه دكتراي ادبيات نائل آمد.

دوزي گرچه با زبان‏هاي فرانسه، آلماني، يوناني، انگليسي و لاتين آشنايى داشت اما توجه بيشترش به زبان عربي بود. وي در ابتدا در كتابخانه دانشگاه شهر به مطالعه و فهرست برداري از كتب خطي شرقي پرداخت و در 30 سالگي به عنوان استاد فوق‏ العاده به تدريس در اين دانشگاه مشغول شد.

دوزي هم‏چنين علاوه بر مديريت بخش نسخه‏هاي خطي شرقي، به تصحيح و شرح و انتشار متون عربي پرداخت. با اين حال، علاقه اصلي دوزي، به تاريخ اندلس و عملكرد مسلمانان بود. وي براي تكميل مطالعات و تنظيم و نگارش كتاب‏هاي خود به چندين كشور اروپايى مسافرت كرد و نسخه ‏هاي خطي موجود را بررسي نمود.

دوزي از آن پس كتاب‏هاي متعددي درباره تاريخ اسلام و اعراب نگاشت كه تاريخ اسلام از آغاز تا نيمه قرن نوزدهم، تاريخ سياسي و ادبي عرب در اندلس و نقد كتاب فرازهايي از تاريخ اعراب مغربي از آن جمله است.

به طور كلي شهرت اصلي دوزي، به خاطر تحقيقات مفصل او درباره تاريخ اعراب در اسپانيا و نيز فرهنگ تكميلي قاموس‏هاي عربي مي‏باشد. راينهارْت دوزي سرانجام در بيست و نهم آوريل 1883م در شصت و سه سالگي درگذشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits