دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مرگ قوام نِكْرومه سياست‏مدار افريقايي و باني استقلال غنا (1972م)
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مرگ قوام نِكْرومه سياست‏مدار افريقايي

مرگ قوام نِکْرومه سیاست‏مدار افریقایی و بانی استقلال غنا (1972م)قوام نكرومه، سياست‏مدار معروف افريقا و پايه ‏گذار استقلال كشور افريقايى غنا در 18 سپتامبر 1909م به دنيا آمد. وي پس از اخذ دكتراي رشته علوم اجتماعي در يكي از دانشگاه‏هاي امريكا، رئيس انجمن دانشجويان افريقايى در امريكا و كانادا شد و به فعاليت سياسي روي آورد.

وي در سال 1947 به دبير كلي حزب اتحاد غنا رسيد ولي اين حزب را به دليل بي‏كفايتي و اختلافات داخلي رها كرد. نكرومه از آن پس حزب ملي خلق را تأسيس كرد و به مبارزه عليه حضور انگليسي‏ها در غنا پرداخت.

نكرومه در سال 1951م در انتخابات پارلماني به پيروزي رسيد و به نخست ‏وزيري غنا دست يافت. وي در مارس 1957م كه غنا به خود مختاري از انگليس دست يافت، در سمتِ خود ابقا شد و غنا را به عضويت سازمان ملل رساند.

نكرومه به دنبال استقلال غنا در سال 1960م به رياست جمهوري اين كشور رسيد ولي در 24 فوريه سال 1966م در حالي كه در يك سفر رسمي در چين به سر مي‏بُرد، به دنبال يك كودتاي نظامي هوادار غرب، از قدرت خلع شد.

وي سپس به گينه رفت و تا پايان عمر خود در آن كشور ساكن بود. قوام نكرومه سرانجام شش سال پس از كودتا در 27 آوريل 1972م در 63 سالگي در گينه درگذشت.

قوام نكرومه به عنوان يكي از مبارزان نامي افريقا، در تجديد حيات اين قاره سهم بزرگي دارد و در تحكيم قدرت سازمان وحدت افريقا، تلاش فراواني از خود نشان داد. قوام نكرومه در اكثر كشورهاي افريقايي به صورت يك چهره مثبت و محبوب شناخته شده است و در غنا به عنوان پايه ‏گذار استقلال اين كشور ياد مي‏شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits