دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اعلام جمهوري در پاكستان (1956م)
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اعلام جمهوري در پاكستان-تاریخ اعلام جمهوري در پاكستان-تاریخ میلادی اعلام جمهوري در پاكستان-تاریخ قمری اعلام جمهوري در پاكستان-تاریخ شمسی اعلام جمهوري در پاكستان-تاریخچه اعلام جمهوري در پاكستان-روز اعلام جمهوري در پاكستان

اعلام جمهوری در پاکستان (1956م)پاكستان در جنوب آسيا ودر جنوب شرقي ايران و شمال غربي هند واقع گرديده است. اين كشور داراي 796/095 كيلومتر مربع مساحت است و حكومت آن، جمهوري اسلامي مي‏باشد. پايتخت كشور پاكستان شهر اسلام‏آباد و بزرگ‏ترين شهر آن كراچي و از ديگر شهرهاي مهم آن لاهور و راولپندي است.

واحد پول اين كشور مسلمان نشين روپيه پاكستان و زبان رسمي آن‏ها اردو مي‏باشد. 95% مردم پاكستان مسلمان و بقيه هندو، بودايى و مسيحي هستند. شيعيان گروه بزرگي از مسلمانان اين كشور را تشكيل مي‏دهند. كشور پاكستان و كشور هند تا 1947م كه سال تأسيس اين دو دولت است سرنوشت مشتركي داشته‏ اند. چون پيش از ايجاد پاكستان، سراسر شبه‏ جزيره، هندوستان ناميده مي‏شد كه پس از استقلال به 7 كشور كوچك‏تر تجزيه شد.

ايجاد پاكستان به عنوان كشوري كه بر اساس اسلامْ موجوديت و هويت مستقل يافته، بر پايه نظريه "دو ملت" صورت پذيرفت. آرمان وطن اسلامي در منطقه هندوستان از ديرباز در نظر انديشمندان و مصلحان اسلامي بود و برترين انديشمند اين منطقه كه در اين موضوع صحبت كرده علامه اقبال لاهوري است. پس از آن محمدعلي جناح كه در راه استقلال هندوستان به همراه مهاتما گاندي زحمات فراواني متقبل گرديد در سال 1938م تقاضاي رسمي براي ايجاد وطن مستقل اسلامي را مطرح نمود و كمتر از ده سال بعد در 14 اوت 1947م اين درخواست عملي گرديد.

در 23 مارس 1956، قانون اساسي جديد كشور پاكستان وضع شد و به موجب آن، حكومت اين كشور از فرمانداري كل به جمهوري اسلامي با دو مجلس قانون‏گزاري تغيير يافت. پاكستان داراي دو روز ملي است: يكي 23 مارس كه قانون اساسي جديد كشور وضع گشت و ديگري 14 اوت كه دولت جديد پاكستان تأسيس شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits