دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترور شيخ احمد ياسين بنيان‏گذار حماس توسط رژيم صهيونيستي (2004م)
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترور شيخ احمد ياسين-ترور شيخ احمد ياسين بنيان‏گذار حماس-شيخ احمد ياسين-تاریخ ترور شيخ احمد ياسين-چگونگی شيخ احمد ياسين-درباره شيخ احمد ياسين-اطلاعات درباره ترور شيخ احمد ياسين-زمان مرگ شيخ احمد ياسين-تاریخ فوت شيخ احمد ياسين-دلایل ترور شيخ احمد...

ترور شیخ احمد یاسین بنیان‏گذار حماس توسط رژیم صهیونیستی (2004م)شيخ احمدياسين، رهبر معنوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس، در ماه ژوئن 1936م در سرزمين فلسطين به دنيا آمد. هم‏زمان با اعلام موجوديت رژيم اشغال‏گر قدس در سال 1948م، شيخ احمد ياسين به علت تجاوز رژيم صهيونيستي، خانه و كاشانه خود را ترك كرد و به همراه خانواده در غزّه سكونت گزيد. وي از آن پس به تحصيل و كار پرداخت و در همان زمان، بر اثر حادثه‏ اي، دچار آسيب ديدگي و قطع نخاع گرديد. با اين حال تحصيلات خود را ادامه داد و وارد دانشگاه عين شمس در مصر شد.

توانايي شيخ احمد ياسين در سخنراني و گرايش وي به جنبش اسلامي اخوان المسلمين مصر باعث شد تا مدت‏ها تحت تعقيب پليس مصر قرار گيرد و مدتي هم زنداني شود. پس از وقوع جنگ اعراب و اسرائيل در سال 1967م و شكست اعراب، شيخ احمدياسين با رها كردن درس و دانشگاه و بازگشت به نوار غزه، در مساجد اين شهر به سخنراني پرداخت و مردم را به مقاومت فراخواند. وي ضمن انجام فعاليت‏هاي اجتماعي و فرهنگي، به جمع‏ آوري كمك‏ها و ياري رساندن به خانواده‏هاي اسراء و شهدا پرداخت و مجتمع اسلامي غزه را بنيان نهاد.

بر اثر فعاليت‏هاي شيخ احمدياسين كه در مقاومت فلسطين موثر بود، وي در سال 1982م توسط رژيم صهيونيستي دستگير و به سيزده سال زندان محكوم شد، اما پس از سه سال در جريان مبادله اسراء آزاد گرديد. او پس از آزادي از زندان، نه تنها دست از مبارزه برنداشت بلكه در سال 1987م به همراه چند نفر از همرزمان و همفكران خود، تشكيلات جديدي به راه انداخت كه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، موسوم به حماس، نام گرفت.

نقش حماس در انتفاضه فلسطين با محور قرار دادن مساجد در طول ساليان فعاليت خود، بسيار گسترده و فراگير بوده، ضمن آن‏كه اين جنبش در تشكيلات وسيع خود، شاخه‏ هاي نظامي و امنيتي داشت كه فعاليت‏هاي نظامي و امنيتي خود را به صورت غيرعلني و زير زميني انجام مي‏دهد در جريان اين مبارزات، تهديدات فراواني عليه شيخ احمد ياسين صورت گرفت و بسياري از همراهان او و در اين جنبش، توسط جوخه‏هاي مرگ رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند. با ادامه مبارزات شيخ احمد ياسين، رژيم صهيونيستي وي را بار ديگر درماه مه سال 1989م به زندان افكند و پس از مدت بيش از هشت سال، در سال 1997م از زندان دهشتناك صهيونيست‏ها رهايي يافت.

شيخ احمد ياسين پس از آزادي، مبارزات خود را بيشتر از گذشته ادامه داد و به عنوان رهبر معنوي جنبش حماس، انتفاضه مقدس مسجدالاقصي را هدايت مي‏كرد. وي تنها راه غلبه بر رژيم صهيونيستي را مبارزه مي‏دانست و با هرگونه سازش و مذاكره با اين رژيم مخالف بود. وي در اواخر عمر چندين بار تهديد به مرگ شد ولي او بدون هراس از مرگ، به استقبال شهادت شتافت.

شيخ احمد ياسين سرانجام در بامداد روز بيست و دوم مارس 2004م پس از اقامه نماز صبح، توسط بالگردهاي رژيم صهيونيستي هدف شليك سه موشك قرار گرفت و به همراه هشت تن ديگر به شهادت رسيد. وي در اين هنگام 68 سال داشت. هزاران نفر از مردم فلسطين، در مراسم تشييع با شكوه پيكر شيخ احمد ياسين، بر ادامه راه او تاكيد كردند و خواهان ادامه انتفاضه فلسطين شدند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم | ۴ سال پیش
ده روزاز پریودیم گذشته دوبار ازمایش دادم منفی بوده سنودادم بهم گفت که احتمالا بارداری یا لخته خونی توی رحم ت هست امپول هم الان دو روز زدم
0
0

hits