دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درگذشت جورج سارْتون مورخ و خاورشناس معروف بلژيكي(1956م)
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درگذشت جورج سارْتون-تاریخ درگذشت جورج سارْتون-تاریخ میلادی درگذشت جورج سارْتون-تاریخ شمسی درگذشت جورج سارْتون-تاریخ قمری درگذشت جورج سارْتون-آشنایی با جورج سارْتون-بیوگرافی جورج سارْتون-جورج سارْتون مورخ و خاورشناس-جورج سارْتون مورخ و خاورشناس معروف...

درگذشت جورج سارْتون مورخ و خاورشناس معروف بلژیکی(1956م)جورج آلفرد لئون سارتون، مصنّف نامدار بلژيكي و برجسته ‏ترين مورخ علم و خاورشناس معروف اين كشور در 31 اوت 1884م به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته فلسفه به پايان رسانيد و سپس به فراگيري علوم طبيعي، رياضيات و شيمي پرداخت. سارتون پس از اخذ درجه دكتراي خود به تدريس روي آورد و از آن پس، مدت 45 سال از زندگي خويش را به تحقيق و تتبّع و موشكافي درباره تاريخ علم و حكمت اختصاص داد.

پروفسور سارتون در سال 1931م كتاب تاريخ علم و هومانيسم جديد را منتشر كرد كه در نتيجه آن، آوازه ‏اش بلند گرديد. او به زبان‏هاي عربي، فرانسه، انگليسي، آلماني، يوناني، لاتيني، اسپانيايى و ايتاليايى تسلط داشت و با زبان‏هاي سانسكريت، چيني و ژاپني نيز آشنا بود.

كتاب مقدمه بر تاريخ علم در 2 جلد، بهترين و جامع‏ترين تصنيف دكتر سارتون مي‏ باشد كه حاوي سير دانش از قديم‏ترين ادوار تاريخي تا دوره رنسانس يا رستاخير علمي مغرب زمين است. اين كتاب كه ثمره درايت شگرف و نتيجه بيش از چهل سال تحقيق و موشكافي سارتون است. از ممتازترين آثار علم و معرفت به شمار مي‏رود و به زبان‏هاي زنده دنيا ترجمه شده است.

اين دانشمند بلژيكي، بيش از پانصد مقاله علمي در موضوع تاريخ علم، تاريخ فلسفه، هنرآسيايى، فرهنگ عربي و اسلامي در مجلات مختلف اروپا و امريكا نوشته است كه در موضع مباحث مربوط به شرق و غرب و اسلام، تا حدودي منصفانه قضاوت كرده است.

سارتون يكي از بنيان‏گذاران فرهنگستان بين‏ المللي تاريخ علم بود و تا آخر عمر نيز رياست آن را برعهده داشت. جورج سارتون را دانشمندي خوانده‏ اند كه در رشته تاريخ علوم، از لحاظ جامعيت، كسي به او نمي‏رسد. وي در بيش از ده فرهنگستان، انجمن و مؤسسه علمي عضويت داشت و جوايز متعددي را در طول حيات علمي خود دريافت كرد. جورج آلفرد لئون سارتون سرانجام در 22 مارس 1956م در 72 سالگي در گذشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits