دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز ملي و استقلال ناميبيا (1991م)
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روز ملي و استقلال ناميبيا

روز ملی و استقلال نامیبیا (1991م)كشور ناميبيا با وسعت 824 /268كيلومتر مربع در جنوب‏غربي افريقا و در ساحل اقيانوس اطلس واقع شده است.

جمعيت اين كشور درحدود 2 ميليون نفر بوده كه بيش از 90 درصد آن‏ها را سياه‏پوستان تشكيل مي‏دهند و بيشتر آنان داراي اديان بومي و مسيحيت مي‏باشند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت ناميبيا تا سال 2025م بيش از 2 ميليون نفر گردد. نظام سياسي ناميبيا جمهوري است و اكثر مردم آن به زبان انگليسي صحبت مي‏كنند. واحد پول اين كشور دلار ناميبيا مي‏باشد. مركز ناميبيا شهر وينْدْهوگ نام دارد و شهرهاي مهم آن والويس بي، اوشاكاتي و اوندانگوا مي‏باشند.

ناميبيا تا سال 1990م در كنترل كشور افريقاي جنوبي قرار داشت ولي مجامع بين‏المللي، سازمان خلق افريقاي جنوب غربي موسوم به سوآپو را به عنوان تنها نماينده قانوني مردم ناميبيا مورد شناسايى قرار مي‏دادند. سرانجام سال‏ها مبارزه مردم و سازمان‏هاي استقلال‏طلب باعث شد تا افريقاي جنوبي نيروهاي خود را از اين كشور بيرون برد و نتيجه انتخابات انجام شده به پيروزي سازمان سوآپو رقم خورد. رياست جمهوري "سام‏نجوما" كه حدود 30 سال در تبعيد بود، آغازي بود به استقلال اين كشور كه در 21 مارس 1990م اعلام گرديد. ناميبيا در همين سال نيز به عنوان يك كشور مستقل به عضويت سازمان ملل متحد درآمد. (ر.ك: 20 مارس)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits