دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مرگ الكسي كاسيگين سياست‏مدار معروف شوروی سابق (1980م)
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مرگ الكسي كاسيگين سياست‏مدار

آلِكْسي نيكلايوويچ كاسيگين، سياست‏مدار معروف شوروي سابق در 21 فوريه 1904م در سن پترزبورگ به دنيا آمد. هنگامي كه الكسي كاسيگينبلشويك‏ها قدرت را در شوروي به دست گرفتند وي سيزده سال بيشتر نداشت با اين حالْ دو سال بعد داوطلبانه به صفوف ارتش سرخ شوروي پيوست و در جنگ داخلي آن كشور كه ميان روس‏هاي سفيد و سرخ رخ داد، شركت جُست.

كاسيگين كه فارغ التحصيل رشته نساجي بود در كار مديريت واحدهاي صنعتي لياقت زيادي از خود نشان داد. وي در سال 1927م در 23 سالگي به حزب كمونيست شوروي سابق پيوست و در سال 1938م مدير كارخانه نساجي لنين‏گراد و اندكي بعد شهردار اين شهر شد.

كاسيگين در 44 سالگي به وزارت دارايى دست يافت و سپس به وزارت صنايع سبك انتخاب گرديد. وي در سال‏هاي بعد مدارج ترقي را پيمود و پس از سقوط خروشچف در اكتبر سال 1964م به رياست شوراي وزيران اين كشور منصوب شد. كاسيگين كه در دوران حكومت بِرِژْنِفْ به رياست جمهوري اتحاد جماهير شوروي سابق هم رسيد، يك شخصيت تكنوكرات و طرفدار تكنولوژي بود و چنان در اين امر به آگاهي دست يافت كه در جريان سفرهاي خارجي خود، هنگام بازديد از مؤسسات صنعتي، با طرح سؤالات خود موجب شگفتي مي‏شد.

هنگامي كه كاسيگين در 60 سالگي به نخست وزيري شوروي رسيد، برخلاف خروشچف، نه تنها اهل هياهو و غوغا نبود، بلكه كمتر از هر نخست‏ وزيري خود را نشان مي‏داد. كاسيگين بيش از ديگر نخست ‏وزير آن شوروي به خارج سفر كرد و سفرهاي متعددي به انگلستان، فرانسه، آلمان، هند، مصر، چين، كوبا و ويتنام شمالي صورت داد.

شهرت بين ‏المللي كاسيگين بيشتر به خاطر ديپلماسي او بود كه در جريان جنگ هند و پاكستان بر سر كشمير توانست طي كنفرانس صلح تاشكند، طرفين را آشتي دهد.

او هم‏چنين كوشش‏هاي ناكامي براي بهبود روابط مسكو - پكن انجام داد و در ماجراي چكسلواكي نيز نقش آشتي جويانه ‏اي را بازي كرد. كاسيگين اولين رهبر شوروي سابق بود كه در سال 1966م انقلاب فرهنگي چين رامحكوم نمود و راديو پكن هم او را دشمن مردم لقب داد.

او طرفدار همكاري اقتصادي و فرهنگي گسترده ‏تر شرق و غرب بود، نظراتي كه نقطه مقابل دوران جنگ سرد اروپا به حساب مي‏آمد. هم‏چنين نرمشي كه در دهه 1980 - 1970م در سياست شوروي پديد آمد تا اندازه زيادي مرهون اوست.

شهرت كاسيگين در داخل كشور شوروي نيز به سبب اصلاحات اقتصادي اوست. وي با تنوعي كه در كالاهاي مصرفي مردم به وجود آورد توانست محبوبيت زيادي در شوروي سابق كسب كند.

آلكسي كاسيگين سرانجام در 23 اكتبر 1980م در 76 سالگي درگذشت .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits