دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انفجار آزمايشي اولين بمب هسته‏ اي جهان در صحراي آلاماگور دو امريكا (1945م)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انفجار آزمايشي اولين بمب هسته‏ اي جهان

در حالي كه دو ماه و نيم از پايان جنگ جهاني دوم در اروپا مي‏گذشت، نبردهاي سختي بين نيروهاي امريكا و ژاپن در آسياي انفجار آزمایشی اولین بمب هسته‏ ای جهان در صحرای آلاماگور دو امریکا (1945م)جنوب شرقي در جريان بود.

امريكايى ‏ها پس از تصرف جزيره اوكيناوا، در تدارك حمله به خاك اصلي ژاپن بودند ولي با مشاهده مقاومت شديد ژاپني‏ها براي حفظ اين جزيره، پيش ‏بيني مي‏كردند كه جنگ براي تصرف خاك اصلي ژاپن، تلفات و خسارات بسيار سنگيني به بار خواهد آورد.

در همين اوضاع و احوال بود كه اولين بمب هسته‏ اي امريكا در شانزدهم ژوئيه 1945م در صحراي آلاماگوردو در ايالت نيومكزيكوي امريكا با موفقيت مورد آزمايش قرار گرفت و از اين زمان بود كه سران امريكا به فكر استفاده از اين سلاح در جنگ با ژاپن افتادند.

هنگام آزمايش نخستين بمب هسته‏ اي امريكا، هاري ترومن، رئيس جمهور وقت اين كشور در خارج از كشور و در كنفرانس پوتسدام حضور داشت. وقتي كه خبر آزمايش موفقيت ‏آميز بمب هسته‏ اي را به ترومن اطلاع دادند وي بي‏درنگ دستور داد به توليد اولين سري از اين بمب‏ها اقدام شود.

استدلال سردمداران امريكا براي استفاده از بمب هسته‏ اي در ژاپن اين بود كه اگر بمب هسته‏ اي در ژاپن مورد استفاده قرار نمي‏گرفت، بيش از ده برابر آنچه در هيروشيما و ناكازاكي كشته شدند، در ميدان‏هاي جنگ جان مي‏باختند.

با اين دليل، ترومن دستور بمباران هسته‏ اي هيروشيما و ناكازاكي را صادر كرد و جان بيش از دويست هزار نفر را در يك لحظه گرفت.

ضمن اينكه صدها هزار نفر ديگر نيز، از آثار اين بمب‏ها، دچار انواع بيماري‏ها شدند و عوارض آن تا سال‏هاي اخير ادامه داشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits