دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هفت راه برای اینکه خواب نمانیم
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
راههایی برای جلوگیری از خواب اضافی - چگونه صبح ها خواب نمانیم - هفت راه برای اینکه خواب نمانیم

این روزها که دوباره بوی ماه مهر کوچه و خیابان های شهر را پر کرده است و از فردا، پس فردا دوباره میز و نیمکت مدارس و دانشگاه های شهر میزبان بسیاری از نوجوانان و جوانان می شود، پای یک دغدغه همیشگی به میان می آید و آن دغدغه چیزی نیست جز به موقع بیدار شدن از خواب دلچسب پاییزی. بسیاری از افراد پس از اقامه نمازصبح دوباره می خوابند و بیدار شدن برای رفتن به مدرسه، دانشگاه یا سر کار برای شان سخت است.

این مطلب راهکارهایی را به شما آموزش می دهد که دیگر خواب نمانید! ساعتتان زنگ می زند ولی شما زنگ آن را خاموش می کنید و دوباره می خوابید! در نهایت دیرتر از خواب بیدار می شوید و دیر به مدرسه یا سر کارتان می رسید. اگر برای شما سخت است که صبح زود بیدار شوید، این کارها را انجام دهید:

پیشگیری از خواب اضافه

چگونه خواب نمانیم

1- علت بیدار شدنتان را بدانید

برای سر یک ساعت مشخصی بیدار شدن از خواب، باید دلیل مشخصی وجود داشته باشد؛ مثلا آیا می خواهید با خانواده خود صبحانه بخورید؟ یا می خواهید کمی ورزش کنید؟ یا این که می خواهید خود را برای یک روز خوب آماده کنید و یا از استرس ناشی از دیر رسیدن به مدرسه یا محل کار خسته شده اید.بعد از این که دلیل بیدار شدنتان در صبح زود معلوم شد، درباره آن با خانواده خود صحبت کنید، زیرا آن ها نیز همانند ساعت زنگ دار می توانند به شما در بیدار شدن کمک کنند.

2- ساعت داخلی بدن خود را بشناسید

بدن، با روش های خاصی ساعات خواب خود را تنظیم می کند، مثل پایین آمدن ناگهانی درجه حرارت بدن، کاهش ضربان قلب و ترشح هورمون ملاتونین در خون، یک تا 2 ساعت قبل از خواب.اغلب این تغییرات در ساعت 3 تا 4 صبح رخ می دهد. سپس بدن خود را برای بیدار شدن آماده می کند.پس یکی از بهترین کارها برای بیدار شدن در صبح زود این است که شب ها 7 تا 8 ساعت بخوابید؛ مثلا اگر می خواهید ساعت 6 صبح بیدار شوید و ساعت را برای این ساعت کوک کرده اید، باید ساعت 10 شب بخوابید.

3- قبل از خواب تلویزیون نبینید

یکی از راه ها برای این که صبح زود بیدار شوید، این است که قبل از خواب آرامش داشته باشید. اگر قبل از خواب، تلویزیون ببینید یا با رایانه کار کنید، به سختی می خوابید.

حداقل یک ساعت قبل از خواب، از این وسایل استفاده نکنید.

4- کارهای شب خود را بررسی کنید

ببینید چه چیزی در شب با برنامه خواب شما تداخل می کند.شما باید دوباره فعالیت هایتان را برنامه ریزی کنید، برای مثال اگر بعد از خوردن شام، ورزش می کنید باید بدانید که این کار می تواند باعث کم خوابی شما شود. پس بهتر است صبح زود، ورزش کنید.

5- کیفیت خواب خود را بسنجید

اختلالات خواب می تواند باعث پایین آمدن کیفیت خواب شود.اگر شما به سختی می خوابید و به سختی از خواب بیدار می شوید و در طول روز خسته و خواب آلود هستید، این امر، نشان دهنده پایین آمدن کیفیت خواب شما است. بهتر است نزد پزشک بروید تا ببینید مشکل کم خوابی شما مربوط به یک بیماری است یا نه.

6- ساعت زنگ دار را دورتر قرار دهید

اگر ساعت زنگدار را نزدیک رختخواب خود بگذارید، موقع زنگ زدن بدون برداشتن سر از بالش می توانید آن را خاموش کنید و دوباره بخوابید. بهتر است ساعت زنگ دار را کمی دورتر از رختخواب خود بگذارید تا وقتی زنگ زد، مجبور شوید حداقل از جایتان بلند شوید و آن را خاموش کنید. با این کار کمی هوشیار می شوید و می توانید دیگر نخوابید.

7- نظم خواب و بیداری را در تعطیلات نیز رعایت کنید

اگر شب قبل از تعطیلی تا دیروقت بیدار بمانید و روز تعطیل دیرتر از خواب بیدار شوید، نظم خوابیدن و ساعت درونی بدن شما به هم می ریزد و تمامی هفته بعد، خواب آلود خواهید بود.لذا در روزهای تعطیل هم مانند دیگر روزهای هفته، سر همان ساعت مشخص بخوابید (دیر نخوابید) و سر همان ساعت معین بیدار شوید تا تنظیم ساعت داخلی بدن شما به هم نریزد.

منبع : روزنامه خراسان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (9 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits