دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از لاپاروسکوپی یا جراحی باز چه میدانید ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از لاپاروسکوپی یا جراحی باز چه میدانید ؟

از لاپاروسکوپی یا جراحی باز چه میدانید ؟

عمل جراحی به شیوه لاپاروسکوپی در چند سال اخیر و با پیشرفت دانش پزشکی بسیار مرسوم شده است. لاپاراسکوپی واژه ای بیگانه است که «لاپار» به معنی شکم و «اسکوپی» به معنای دیدن با تعمق است. پس در یک جمله، لاپاروسکوپی یعنی دیدن اجزای شکم همراه با جستجو به منظوری خاص.

دکترکرم الله طولابی، جراح عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی در ارتباط با مزیت های لاپاروسکوپی که نزدیک به ۲۰ سال است در کشور انجام می شود، می گوید: مهم ترین ویژگی لاپاروسکوپی نسبت به جراحی باز، نداشتن برش های بلند در جراحی باز است.

این مزایا شامل حفظ زیبایی، کاهش درد بعد از عمل، مصرف کمتر داروی ضد درد، مصرف کمتر آنتی بیوتیک، نداشتن عفونت زخم، ایجاد نشدن فتق در محل زخم، بستری کوتاه در بیمارستان، تسریع در برگشت به کار روزانه و سرانجام هزینه های پایین تر، اشغال کمتر تخت های بیمارستانی و کاهش هزینه های بیمارستانی می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با این که جراحی لاپاروسکوپی برای کدام دسته از بیماران می تواند روش جراحی مناسب تر باشد، توضیح می دهد: تقریبا تمام بیمارانی که نیاز به اعمال جراحی امعاء و احشا داخل شکم، قفسه سینه و همچنین فتق های جدار شکم دارند، می توانند از این روش کم خطر بهره مند شوند.

لاپاروسکوپی و محدودیت هایش
امروزه جراحان تاکید می کنند: بیشتر عمل های جراحی که در ناحیه شکم و قفسه سینه باشد، لاپاروسکوپی می تواند اولین انتخاب باشد مگر آن که انجام این عمل برای بیماری غیرقابل انجام باشد، مانند بیمارانی که شیمی درمانی یا رادیوتراپی می شوند که در این موارد، امکان لاپاراسکوپی کمتر است، اما از آن مهم تر، ناآگاهی بیماران و اطلاع رسانی محدود درباره لاپاروسکوپی تنها مشکل گرایش کم مردم به این روش درمانی است.

از لاپاروسکوپی یا جراحی باز چه میدانید ؟

البته دکتر طولابی معتقد است که مهم ترین عامل محدود کننده این نوع عمل، نداشتن تجربه و مهارت کافی جراح است، وگرنه سیستم لاپاروسکوپی محدودیت خاصی برای هیچ گونه عملی ایجاد نمی کند، ولی نداشتن آموزش لازم و کافی جراح باعث می شود که به علت حساسیت و خطر جدی ناشی از نداشتن تبحر در این کار، اقدام به عمل جراحی در این حوزه نکند.

از لاپاروسکوپی یا جراحی باز چه میدانید ؟

دومین عامل محدود کننده، بیماری های زمینه ای بیمار است که چون این عمل نیاز به بی هوشی عمومی دارد، هر بیماری که نتواند بی هوشی عمومی را تحمل کند، عمل جراحی لاپاروسکوپی برای وی پیشنهاد نمی شود.

لاپاروسکوپی؛ بهترین گزینه برای افراد چاق
به گفته دکتر طولابی، سنگ کیسه صفرا به دلیل وفور آن شایع ترین عمل جراحی لاپاروسکوپی در محدوده شکم است. همچنین برای برداشتن مری، بیماری رفلاکس معده، بیماری تنگی مری، برداشتن طحال و تقریبا تمام جراحی های زنان، عمل های ارولوژی، فتق های جدار شکم و در برخی موارد انسداد های روده، برداشتن روده باریک و بزرگ، اعمال جراحی لاپاروسکوپی گزینه بهتری محسوب می شود، مشروط بر آن که جراح آموزش لازم را دیده باشد.

این فوق تخصص لاپاروسکوپی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بیشترین سود را از این نوع جراحی می برند، می گوید: بیماران چاق و دچار چاقی مفرط به دلیل مخاطرات بیشتر عمل جراحی باز، بیشتر از این روش سود می برند. گروه دیگر بیمارانی که از روش لاپاروسکوپی نفع زیادی می برند، بیمارانی هستند که اعمال جراحی لاپاروسکوپی داخل قفسه سینه دارند که با ایجاد دو سوراخ کوچک سه میلی متری در ناحیه قفسه سینه، حین لاپاروسکوپی آنها را از انجام عمل جراحی باز مصون نگه می داریم.

در عمل لاپاروسکوپی، بیمار حدود دو ساعت بی هوشی کامل دارد و بعد از یک روز هم می تواند از بیمارستان به خانه رود و پس از سه تا چهار روز هم حال عمومی بیمار بهبود کامل می یابد و قادر به انجام امور روزمره خواهد بود.

منبع:salamatnews.com



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits