دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چاقی، حس چشایی را کم می‌کند!
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جدیدترین پژوهش نشان می‌دهد که چاقی، باعث اختلال در حس چشایی می‌شود

اضافه وزن باعث اختلال در حس چشایی می‌شود

مشکلات مربوط به چاقی یکی دو تا نیستند؛ از چربی خون و بیماری های قلبی گرفته تا پا درد و کمر درد، همگی بسیار آزار دهنده اند. اما درمورد اینکه چاقی می‌تواند حس چشایی را کم کند، کمتر شنیده بودیم. پیشنهاد می‌کنم با این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید تا از جدیدترین پژوهش ها در زمینه ارتباط چاقی و کاهش حس چشایی، مطلع شوید.

مطالعات قبلی در این حوزه نشان داده بود که افزایش وزن می تواند حساسیت یک فرد به طعم غذا را کاهش دهد و در ادامه هنگامی که اضافه وزن از بین می‌رفت و فرد به حالت طبیعی خود باز می‌گشت، این تأثیر نیز از بین می‌رفت، اما مشخص نبود که این پدیده، چگونه و به چه علت اتفاق می‌افتاد. اما اکنون، تازه ترین پژوهش محققان دانشگاه کرنل نشان می‌دهد که التهاب ناشی از چاقی، باعث کاهش تعداد حسگر های چشایی در زبان می شود و در نتیجه حس چشایی کاهش پیدا می‌کند.

گیرنده های حس چشایی شامل تقریبا 50 تا 100 سلول از سه نوع اصلی است که هر کدام با نقش های مختلف در سنجش 5 طعم اولیه (شوری و شیرینی و ترشی و ...) نقش دارند. این سلول ها به سرعت از بین می‌روند و جای خود را به سلول های جدید می‌دهند. در واقع می‌توان ادعا کرد طول عمر هر کدام از این سلول ها فقط 10 روز است.

در پژوهش جالب محققان دانشگاه کرنل از موش ها استفاده شده است. در این بررسی، برای مطالعه تغییرات در گیرنده های حس چشایی در افراد چاق، موش ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول، رژیم غذایی معمولی، یعنی حاوی 14 درصد چربی داشتند و گروه دوم یک رژیم غذایی نسبتاً پرچرب حاوی 58 درصد چربی دریافت کردند. نتایج این آزمایش بسیار جالب اما نگران کننده بود چرا که تنها پس از 8 هفته، موش های گروه دوم که دارای رژیم پرچربی بودند، حدود یک سوم بیشتر از موش هایی که چربی طبیعی دریافت می‌کردند، وزن گرفتند. اما جالب تر آنکه، موش های چاق حدود 25 درصد گیرنده های حسی کمتری نسبت به گروه دوم موش ها داشتند، البته بدون اینکه تغییری در اندازه و یا توزیع سه نوع سلول اصلی این گیرنده ها اتفاق بیفتد.

البته موش هایی که به طور ژنتیکی به چاقی دچار بودند، این نتایج را حتی در هنگام تغذیه با رژیم غذایی پر چرب، از خود نشان ندادند. بنابراین می‌توان گفت که مصرف چربی به تنهایی در کاهش حس چشایی مؤثر نیست و لازم است انباشت بافت چربی رخ دهد. این نتایج احتمالاً به استراتژی های جدید درمانی برای کاهش اختلال عملکرد حس چشایی در افراد چاق منجر خواهد شد.

در رابطه با چاقی، همچنین بخوانید:

چاقی باعث افزایش فعالیت تومور های سرطانی می‌شود

13 علت اصلی چاقی شکمی و ورزشهای مفید برای رفع آن

24 ماده غذایی مفید برای برطرف کردن چاقی شکمی

امیدوارم از این مقاله که در خصوص ارتباط چاقی و اختلال عملکرد حس چشایی بود، استفاده کرده باشید. لطفاً نظر خود را درباره این مقاله با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits