دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معایب و مزایای لمینت را میدانید؟!
4
زمان مطالعه: 29 دقیقه
معایب و مزایای لمینت را میدانید؟!همه انسان‌ها مشتاق داشتن یک لبخند زیبا هستند اما برخی به خاطر دندان‌های بد شکل یا بد رنگ از این آرزو محرومند. اینجاست که دندان‌پزشکی ترمیمی به میدان وارد می‌شود و با معجزه‌ای به نام لامینت، لبخند و زیبایی را به صورت...

همه چیز درباره لامینت (ونیر) دندان

همه انسان‌ها مشتاق داشتن یک لبخند زیبا هستند اما برخی به خاطر دندان‌های بد شکل یا بد رنگ از این آرزو محرومند. اینجاست که دندان‌پزشکی ترمیمی به میدان وارد می‌شود و با معجزه‌ای به نام لامینت، لبخند و زیبایی را به صورت افراد باز می‌گرداند.

لمینت دندان + عوارض

اما لامینت چیست؟

برای چه افراد و چه دندان‌هایی مناسب است؟

آیا آسیبی به دندان‌ها می‌رساند؟

یا ممکن است این درمان طول عمر طولانی‌ای نداشته باشد و با شکست مواجه شود؟

برای رسیدن به این پاسخ ها با دلگرم همراه باشید.

لمینت دندان + عوارض

لمینت دندان + عوارض

لمینت چیست و در چه افرادی مناسب بوده

لمینت دندان + عوارض

به لایه ی همرنگ دندان ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان ها شده و اگر دندان ها با فاصله درکنار هم هستند فاصله را بسته و بر روی دندان هایی که شکستگی دارند انجام میگیرد .

انواع لمینت دندان و تفاوت آن ها


لمینت به دونوع تقسیم و ساخته شده که بر اساس جنس و ساخت متفاوت بوده

لمینت سرامیکی

مقاومت بیشتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند و ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با کامپوزیت ها دارند و دارای ظاهر زیباتری هستند.

لمینت کامپوزیتی

ثبات رنگ این نوع لمینت کمتر است ولی قیمت آن ها ارزان تر بوده و تراش کمتر دندان را از جمله مزیت هایش میتوان دانست.
ونیرها از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته میشوند که به آن ها سرامیکی گفته شده
ونیری که از جنس کامپوزیت است در مطب به صورت مستقیم ساخته میشودکه به آن کامپوزیتی گفته شده.

لمینت دندان + عوارض

شرایط درمان لمینت چیست؟

چه افرادی میتوانند از لمینت استفاده کنند و این درمان زیبایی را انجام دهند؟


باید بدانید که لمینت مشکلات دندان های قدامی را رفع کرده و کاربرد داشته و اگر دندانی با ضایعات زیادی همراه نباشد پس فقط درمان در حیطه ی مینای دندان بوده .
یکی از شرایط مهمی که هست نبودن عادت های دهانی بیمار است که دندان قروچه میتواند باعث شکستگی های دندانی که لمینت شده شود و به مرور زمان به آن آسیب وارد کند.

لمینت دندان + عوارض

تراش دادن دندان در طی درمان و قیمت لمینت دندان؟


تراش دادن دندان فرد به شکل و طرح اولیه ی دندان داشته و اینکه وضعیت دهانی فرد چگونه است و در مواقعی شاید تراش دادن دندان نیازی نباشد ولی در مواردی باید دندان تراش داده شود و مورد نیاز اشت و باید بسیار ظریف این کار انجام گیرد و حجم کمتری از دندان را تراشید .

لمینت دندان + عوارض

عوارض جانبی لامینت چیست؟


بسیاری از افراد این سوال را داشته که آیا لمینت با عوارضی هست و آسیبی به دندان وارد میکند یا نه ؟از جمله عوارضی که برای درمان لمنیت هست شامل:

1- حساسیت های مدت دار بعد از درمان :


درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین رفته و از بین رفته.

2- شکستگی دندان لمینت شده:


برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده .

اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.

3- تغییر رنگ لمینت:


با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگدار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده و هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف میشوند تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری میگذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده.

لمینت دندان + عوارض

مراقبت های بعد از لمینت


بعد از اینکه درمان انجام شد فرد باید مراقبت های دهانی لازم را به عمل آورده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها از آسیب رسیدن به آن پیشگیری گردد.
اگر نیاز به جرم گیری دندان پیدا شد باید به دندانپزشک خود اطلاع داد که دندانش لیمنت است و اگر جرم گیری را با استفاده از دستگاه انجام می دهد باید احتیاط کامل را انجام دهد .
استفاده کردن بی رویه از دهان شویه ها که حاوی فلوراید ها هستند میتواند روی لمینت ها تاثیر گذاشته و قبل از استفاده از دهانشویه به متخصص دندانپزشکی خود اطلاع داده تا بر اساس تجویز دکتر استفاده شود.

لمینت دندان + عوارض

جایگزین شدن لمینت به جای ارتودنسی؟


در برخی از تبلیغات ادعا شده که لیمنت کردن میتواند جایگزینی برای ارتودنسی کردن باشد . که باید گفت با توجه به اینکه ارتودنسی عوارضی را بر روی دندان ها گذاشته و با تحلیل دادن ریشه ی دندان ها شده و در برخی موارد با مشکلات قبلی بازگشت شده و اگر براکت های روی دندان ها برداشته شوند به حالت قبلی بازگشته انجام دادن لمینت میتواند جایگزینی برای ارتودنسی باشد زیرا مدت زمان کمتری را برده و درمان خوبی است.

لمینت دندان + عوارض

طول عمر دندان لمینت شده ؟


در بیشتر موارد افراد سوال میکنند که ممکن است لمینت از دندان جدا شود و یا در مرور زمان پوسیده شود که باید گفت لمینت که به درستی نصب شود و طراحی دقیقی داشته باشد هیچوقت از دندان جدا نمیشود ولی اگر به درستی نصب و طراحی نشود احتمال جداشدنش وجود داشته.
اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما روبرو شود باعث جداشدن لمینت شده و باید کارهای مراقبتی لازم را انجام داد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری گردد.

از گاز زدن و جویدن ته دیگ ها و میوه های سفت باید خودداری کرد و مراقبت های لازم آن انجام گیرد تا عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند.
دندانی که روی آن ترمیم لمینت انجام شده به همان اندازه پوسیده میشود که دندان طبیعی میپوسد و به همان اندازه که به دندان طبیعی اهمیت بهداشتی داده میشود باید به دندان درمان شده نیز داد تا سالم بماند.

لمینت به عنوان پوششی است که فقط روی دندان را در بر گرفته و اگر بهداشت دهان رعایت نشود باعث ایجاد پلاک میکروبی در آن شده و پوسیده شود و باید آن را از پشت ترمیم کرد .
در برخی افراد پوسیدگی دندان های جلویی قبلا اتفاق افتاده است و اگر روی دندان های جلویی لمینت انجام شودباعث کم کردن میزان پوسیدگی دندان شده و با استفاده از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی های دندان پیشگیری کرد.

لمینت دندان در واقع به منظور ایجاد دندان هایی زیبا و خوش فرم به کار گرفته می شود . افراد زیادی هستند که آرزوی داشتن یک لبخند زیبا به واسطه داشتن دندان هایی بد شکل و رنگ برایشان تبدیل به یک افسانه شده است. با پیشرفت روز افزون علم پزشکب خوشبختانه در زمینه دندانپزشکی نیز تغییر و تحولات زیادی انجام شده و امروزه با معجزه ای به نام لمینت شما براحتی می توانید دندان هایی زیبا و خوش فرم و خوش رنگ را تجربه نمایید.

اما در زیر به تعربف جامع تری در مورد لمینت دندان پرداخته ایم که خواندن ان خالی از لطف نخواهد بود:

قبل از اینکه بخواهیم دقیقا توضیح دهیم که لمینت چیست و اصولا چه افرادی لازم است تا از ان استفاده نمایند و شاید مهمترین سوالی که در ذهن شما هم آمده است قیمت لمینت دندان چقدر است و....ابتدا توضیح خواهیم داد که آیا لمینت دندان آسیبی به دندان های می رساند یا خیر ؟

موادی هم رنگ با دندان که برای اصلاح فرم دندان ها و همچنین بستن بخش هایی که بین آنها زیاد فاصله افتاده و حتی برای هم رنگ کردن بخش هایی از دندان مورد استفاده قرار می گیرد را لمینت می گویند.

لامینت در واقع از دو جنس ساخته می شود:

یا کامپوزیت هستند و در مطب ساخته می شوند و یا از جنس سرامیکی می باشند.با توجه به اینکه توسط لمینت دندان می توان دندان هایی فوق العاده زیبا را ایجاد کرد که در ان کمترین تراش بروی دندان صورت گرفته لذا شاید اولین راه و طرح درمانی در جهت از بین بردن شکل و فرم بد دندان چیزی جز لمینت نباشد.

اما سوال دیگری که مطرح می شود این است که میان لمینت کامپوزیتی و مدل سرامیکی چه تفاوت هایی می تواند وجود داشته باشد؟

اینگونه می توان گفت که در واقع لمینت دندان که از جنس سرامیکی ساخته شده است دارای مقاومت بالاتری بوده و همچنین دارای ثبات رنگ بیشتری نسبت به مدل کامپوزیتی خود دارد.در واقع می توان گفت مدل سرامیکی نسبت به مدل کامپوزیتی دارای زیبایی بیشتری است.

قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه ان دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می شود. شما نیز قبل از اینکه تصمیم به این کار بگرید حتما با یک دندانپزشک متخصص مشورت های لازم را در این خصوص انجام دهید.
لمینت دندان کامپوزیتی دارای ثبات رنگ به تناسب کمتری بوده و کیفیت ان نسبت به مدل سرامیکی کمی پایین تر استبرای همین منظور در قیمت نهایی نیز مدل کامپوزیتی ارزان تر است نسبت به مدل سرامیکی.

اما سوال مهم اینجا است که اصولا چه کسانی شرایط استفاده از لمینت را دارند ؟

از این روش در واقع برای از بین بردن مشکلات خفیف تا حالت متوسط دندان های قدامی استفاده می شود.البته شما اگر دارای عادت دهانی خاصی هستید مانند دندان قورچه باید بدانید که این امر موجب از بین رفتن و یا شکستن زودهنگام لمینت خواهد شد.

یکی از مهمترین سوالاتی که در این مورد مطرح می شود این است که در هنگام استفاده از لمینت دندان آیا دندان اصلی را باید تراش داد؟

جواب این سوال باز می گردد که به نوع و شکل و فرم دندانی که قرار است بروی ان کار شود. گاهی نیاز است تا کمی سطح دندان تراش داده شود و گاهی هم ممکن است اصلا نیازی به این کار نباشد.در کل اگر هم قرار باشد تراشی بروی دندان ها ایجاد شود باید بدانید حجم ان نسبت به زمانی که می خواهید روکش بروی دندان های قرار دهید بسیار کمتر است.

اام طبعا هر روش درمان مصنوعی ممکن است بعد ها دارای عوارضی برای بمیاران باشد. در این بخش سعی کرده ایم تمام عوارض احتمالی لمینت دندان را برای شما عنوان نماییم:


1-بعد از اینکه درمان لمینت پایان یافت ممکن است دندان های شما نسبت به سرما و گرما کمی حساس تر از قبل شده باشند.البته باید کمی صبور باشید تا پس از مدتی این مشکل برطرف شود.


2-از دیگر مشکلات این روش این است که لمینت دچار شکستگی شود.باید گفت مهمترین دلیل شکستگی لمینت دندان در واقع خود بیمار است.اگر در طول عمر خود به خوبی از ان محافظت نماید بعید است که دچار چنینی مشکلی شود.بعد زا اینکه شما در دندان های خود لمینت استفاده کردید باید به برخی از موارد توجه بیشتری داشته باشید:


مثلا از گاز گرفتن غذاهای سفت جدا خوددداری نمایید.از خوردن و جویدن یخ خودداری کنید.در هر صورت این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد و اگر برای شما نیز اتافق افتاد می توانید دوباره با لمینت کامپوزیتی و یا سرامیکی به ترمیمی بافت شکسته شده بپردازید.


3-از دیگر مشکلاتی که مکن است بعد از سال ها استفاده از لمینت دندان برای شما پیش آید این است که رنگ مواد به کار رفته دچار تغییر شود.معمولا مصرف چای و قوه و سیگار کشیدن و عواملی از این دست باعث تغییر رنگ تدریجی لمینت خواهند شد.در واقع شما در طول مدت قرار گرفتن لمینت در دهانتان هر چقدر از این موادی که رد بالا اشاره کردیم بیشتر مصرف کنید احتمال تغییر رنگ لمینت شما بیشتر خواهد شد.


اما اگر با توجه به قیمت لمینت دندان اقدام به این کار نمودید بهتر است بدانید که باید اقداماتی را انجام دهید تا بتوانید این ترمیم درمانی را به خوبی از ان محافظت کرده و آسیبی به بدان وارد نشود.شما علاوه بر اینکه می بایست اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمایید باید در صورت استفاده از دستگاه های جرم گیر با ملاحظه و دقت بلایی اقدام به این کار نمایید.

دقت نمایید اگر اهل استفاده از دهان شویه هستید باید بدانید که برخی از این مواد بروی مواد لمینت دندان تاثیثرات منفی می گذارند.پیشنهاد می کنیم بدین منظور و قبل زا استفاده از هر دهان شویه ایی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

در برخی از تبلیغات ملاحضه می شود که ادعا کرده اند می تواند از روش لمینت به جای درمان ارتودنسی استفاده نمود.این در حالیست که اگر بیمار دارای مشکلات اکلوزالی نباشد و همچنین رشد فکین او به حد نهایی خود رسیده باشد .

می توان امیدوار بود که از لمینت به جای طرح ارتودنسی استفاده نمود.به نظر میرسد با رعایت دقیق نکات پزشکی می توان با اطمینان خاطر از لمینت دندان به عنوان جایگزینی مناسب استفاده کرد.

همانطور که از روش درمان این پوسته ی زیبایی مطلع هستید باید برای چسباندن لمینت دندان بر روی دندان از تراشیدن یک لایه روی دندان استفاده کرد و در برخی مواقع نیازی به این کار نبوده و لایه ای را از روی دندان برنمیدارند ولی در اکثر اوقات مجبور به این کار میشوند تا سطح دندان را صیقلی و مناسب کرده و اگر رنگ تیره ای داشته باشد باید کاملا از روی دندان برداشته شود.

اینکه این درمان تا چه میزانی عوارض دارد بستگی به بیمار داشته که چه نوع دندانی دارد و بر طبق آن این درمان انجام میشود. دندانپزشک با انجام دادن پوشش مناسب بر روی دندان از عوارض آن کاسته و به حفظ و گهداری دندان کمک کند. اما اگر لمینت به درستی روی دندان قرار نگیرد باعث پوسیدگی زودهنگام شده و طرح درمان باید کامل شود تا این لمینت روی دندان با مشکل مواجه نشود.

سوال رایجی که پرسیده میشود این است که آیا لمینت به مرور زمان رنگ میگیرد ؟


باید گفت پوسته ی لمینت نیز مانند دندان طبیعی بوده و با خوردن مواد غذایی رنگدار تغییر رنگ داده ولی این نوع حالات ارتباط مستقیم با جنس و ساخت لمینت داشته و اگر از مواد خوب و مناسب و مرغوب ساخته شده باشد بسیار سخت تر رنگش تغییر میکند و نوع درمانی که انجام گرفته نیز موثر بوده و بعد از آن بهداشت فردی دهانی اصل اساسی را به خود اختصاص داده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها میتوان از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد.
اگر فردی سیگار میکشد یا قهوه و مواد رنگ دار وارد دهان خود میکند بی شک تاثیر بسزایی در تغییر رنگ ای پوسته داشته و باید به خوبی مراقبت های روزانه را انجام دهد و هرساله به پزشک معالج خود مراجعه کند و در صورت بروز مشکل آنرا پیشگیری و درمان کرد.


یکی از مهم ترین درمان های زیبایی لمینت است که روی سطح جلویی دندان را پوشش میدهد.
اگر دندانی دچار شکستگی، بدرنگی، ترک خوردگی، کجی و بدشکلی باشد برای برطرف کردن این قبیل مشکلات میتوان از این پوسته استفاده کرد و در مواردی میتوان به جای استفاده از ارتودنسی از لمینت بکار برد و درمان مطمئن تر و کم هزینه تر و سریعتری را انجام داد.

لمینت دندان + عوارض

معایب لمینت دندان


به این دلیل که لمینت به صورت لایه ی بسیار نازکی با استفاده از چسب و باند بر روی سطح دندان برش داده شده نصب میشود قابل جداسازی است اگر شکسته شود باید به نزد دندانپزشک مراجعه گردد تا ترمیم لازم به صورت مجدد انجام گیرد و در این صورت قیمت لمینت دندان افزایش پیدا کرده .


یکی از ترس های عمده ی بیمارانی که این درمان را انجام میدهند استرس از کنده شدنش باشد . اگر لمینت از روی دندان جدا شد و یا کنده شد باید آنرا در یک دستمال تمیز قرار داد و به نزد دکتر رفت تا درصورتی که امکان دارد آنرا مجددا نصب کند.

بعد از اینکه این درمان روی دندان انجام گرفت دیگر قابل برگشت نبوده زیرا قسمتی از دندان ساییده شده و با تراشیدن آن حالت اولیه ی را ندارد و نمای زیبایی آن کاسته شده . لمینت به این دلیل که باعث زیبایی شکل دندان میشود بیمار حالت اولیه و قبلی دندان خود را فراموش میکند و در مواردی حتی ممکن است که از یاد برده باشد که روی دندانش این پوسته بکار رفته است و با زیبا سازی ظاهر لبخند بیمار افزایش پیدا کرده و باعث شادی و اعتماد بنفس فرد شده .

از درمان های متعدد زیبایی لامینت ونیر است که با قیمت های مختلفی انجام میگیرد و با زیباتر کردن دندان های قدامی به صورت طبیعی و هم رنگ با بقیه ی دندان ها طرح لبخند را ایده آل کرده و به اصلاح امروزه آن را هنرپیشه ای کرده .
برخی از مراجعه کنندگان تمایل به کسب اطلاع از لمینت و قیمت لیمنت دندان و نوع درمان دارند و اینکه مزایا و معایب آنرا مورد بررسی قرار دهند و اینکه آیا واجد شرایط لازم برای انجام این نوع ترمیم دارند یا نه !

در توضیح اینکه لمینت یا ونیر دندانی را نوعی لایه ی نازک گویند که به سطح دندان چسبیده میشود و باعث نمادار شدن دندان ها شده و آن را طبیعی و شفاف میکند .

قابل ذکر است که دندان طبیعی دارای 3 قسمت مینا ، عاج و پالپ که بافت زنده نیز گفته میشود تشکیل شده و این مینای دندان به صورت شیشه ای عاج را در بر گرفته و آنرا پوشانده است و برای بکار گذاشتن این پوسته روی دندان باید مینای دندان را تراش داد و تا حدی از آن را برداشت تا بتوان ونیر را بر آن چسباند تا نمای طبیعی بدهد و شفاف و صیقلی شود.

مشاوره رایگان برای ویزیت کردن بیمار جهت بکارگرفتن ایمپلنت روی دندان:
در هنگام صحبت کردن با افراد دیگر در صورت مشکل دار بودن دندان ها از نظر ظاهری و یا کج بودن و شکسته بودن و بدرنگ بودنشان فرد به جای توجه به صورت شما به دندان های شما که در خط دیدش وجود دارند میشود.

بسیاری از افراد با توجه به مشکلاتی که دارند در هنگام غذا خوردن وصحبت کردن در جمع و حضور در اجتماع با مشکل مواجه میشوند و شاید ازحضور اجتناب کنند . این دسته از افرا خواهان درمان این وضعیت خود هستند تا ظاهر خود را درمان کنند.

امروزه با وجود درمان های زیبایی متعدد و پیشرفت در امر پزشکی و دندانپزشکی به راحتی میتوان هر نوع درمانی را انجام داد تا بتوان تمام دندان های خود را حفظ کرد و از خارج کردن از دهان خودداری کرد و از راه های درمانی و ترمیم استفاده کند.

یکی از این روش های درمانی انجام ونیر روی دندان هاست که با توجه به وضعیت دندان های فرد قیمت لمینت دندان محاسبه میشود زیرا بعد از درمان بیمار با تیرگی و مشکلات لثه خدافطی میکند و ظاهر زیبایی را در لبخند خود بوجود می آورد.

زیبایی از مهمترین چیزهایی است که در این عصر با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و توسعه است.این زیبایی حتی توانسته با علم های همچون علم پزشکی ادقام شود و به صورت رشته ای مجزا پدیدار شود.

اکنون می خواهیم به این مسئله بپردازیم که آیا یزی به نام زیبایی در علمی مانند دندانپزشکی وجد دارد؟

ودر صورت وجود آیا دوام و مقاومت کافی دارند؟

و آیا اینکه اصلا می توانند همانند خود دندان طبیعی خودنمایی کنند؟

در صورتی که پاسخ همه سوال های بالا مثبت باشد آیا این گونه موارد برای انسان ضرر دارند و یا بی ضررند؟

در پاسخ به تمامی این سوالات می توان گفت که بله.امروزه می توان شاهد افزایش زیبایی توسط شاخه ای به نام لمینت دندان بود.این شاخه به بررسی دندان ها و افزایش زیبایی ظاهری در آنها می شود به طوری که در کمترین زمین ممکن بیشترین زیبایی را به فرد بدهد.

در مورد نحوه کار لمینت می توان اینگونه توضیح داد که با استفاده از این روش مدرن و امروزی، لایه ای را بر روی سطح دندان قرار خواهند داد که باعث زیبایی می شود.این لایه ممکن است از جنس سرامیکی و یا کامپوزیتی باشد.نمونه سرامیکی از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است و در لابراتوارهای مخصوص دندانپزشکی توسید می شوند.

این نمونه دارای جنسی سخت و محکم هستند و از بهترین نمونه ها برای داشتن یک دندان سفید و جذاب می باشند.اما این مورد تنها یک عیب دارد که موجب شده افراد زیادی سمت آن نروند و آن هم قیمت نسبتا بالایی است که برای نوع سرامیکی در نظر گرفته شده است.

در مقابل افرادی که نمی خواهند تا این حد هزینه کنند، می توانند از نمونه و جنس دیگری که همان نمونه کامپوزیتی باشد، استفاده کنند.نمونه کامپوزیتی نیز تا حدودی می تواند پاسخگوی نیاز افراد باشد البته با این تفاوت که از جنس کامپوزیت است و ساخت آن دیگر نیازی به لابراتوارهای خاص ندارد و حتی در مطب های دندانپزشکی می تواند تولید و مورد استفاده قرار گیرد.این نمونه نیز دارای مقاومت می باشد ولی استحکام آن به اندازه نمونه سرامیکی نمی باشد.

برای اینکه شخص بتواند ظاهری زیبا و جذاب را برای خود درست کند، باید به این نکته توجه داشته باشد که بهداشت دندانی را به خوبی رعایت کند.
گفتنی است که افرادی که دارای سن پایین هستند بهتر است از این روش استفاده نکنند.کودکان و نوجوانانی که به سن بلوغ نرسیده اند، نیازی نیست که به فکر زیبایی دندان ها باشند چرا که دندان های آنها هنوز به موقعیت وشرایط تثبیت شده ای نرسیده است و ممکن است تا سالیان بعد تغییر و تحولاتی دردندان های آنها ایجاد شود.

علاوه بر آن دندان های شیری چندین مرتبه رویش می کنند و مجددا از بین میروند تا جای خود را به دندان های جدید بدهند.این عمل آنقدر اتفاق می افتد تا دندان های اصلی شروع به پدیدار شدن نمایند.

برخی نکاتی که باید بعد از لمینت دندان رعایت کرد از این قبیل هستند:


رعایت کردن مواد غذایی و خوراکی هایی که در طول روز مورد مصرف قرار می گیرند.خوراکی ها نقش بسیار مهمی در زیبایی دندان و همینطور سلامت دندان ها دارند.توصیه می شود در این زمینه تحقیقاتی انجام دهید و یا با راهنمایی پزشک متخصص یک برنامه غذایی مناسب برای خود انتخاب کنید.در اغلب موارد به افراد توصیه می شود.

که پس از آنکه عمل زیبا سازی دندان ها را انجام دادند، از موادی مانند سیب زمینی و نان و غیره به صورت متعادل استفاده کنند.زیرا موادی که دارای نشاسته هستند بر روی دندان اثر تخریبی می گذارند.البته مصرف معمولی و متعادل آنها هیچ ضرری ندارد.حتی بعد از انجام عمل زیبا سازی دندان ها باید از خورن بی رویه موادی همچون سیب زمینی ها اجتناب کرد.

لمینت دندان تشکیل شده از یک لایه از جنس سرامیکی و یا کامپوزیتی بر روی دندان است.درست است که این لایه به راحتی لکه های دندان را پوشش خواهد داد اما این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و نکات مخصوص به نگهداری از آنها، این روکش ها پس از مدتی عمر خود را از دست خواهند داد و پس از مدتی نابود می شوند.

ممکن است برایتان سوال شود که در صورتی که مواد مضر برای دندان استفاده نکنید و یا به طور متعادل و اصولی استفاده کنید و بهداشت دندان ها را نیز رعایت کنید، عمر مفید لمینت دندان چقدر خواهد بود؟مسلما هرچه مراقبت بیشتر باشد طول عمر نیز افزایش پیدا می کند.

اما نباید این نکته را از یاد برد که در هر صورت دیر یا زود این روکش ها از بین خواهند رفت زیرا عمرشان همانند عمر دندان نیست.دندان از سفت ترین و سخت ترین موادی است که در جهان تا کنون کشف شده است.این ماده محکم می تواند تا سالیان سال دوام بیاورد اما در صورتی که غذاها درون دهان بمانند، اسیدی تولید می کنند که باعث نابودی دندان می شود.

روکش های لمینت به صورتی هستند که به اندازه دندان بیمار ساخته و پرداخته می شوند و بنابر این چندان تفاوتی بین دندان های ریز و درشت برای این کار وجود ندارد.
لمینت دندان از جمله رشته هایی است که در زمینه دندانپزشکی زیبایی بحث می کند.استفاده از روکش های لمینت تنها جنبه تزئینی دارند و ربطی به درمان در فرد ندارند.

اما برای نگهداری هرچه بهتر لمینت دندان، بهتر است از نوشیدنی هایی که برای دندان ضرر دارند کمتر استفاده شود.همانطور که میدانید یکی از اصلی ترین عوامل در ایجاد لکه بر روی دندان ها نوشیدنی ها هستند.این نوشیدنی ها با ایجاد جرم بر روی سطح دندان باعث کثیفی آن می شوند و در صورتی که آن جرم در زمان لازم پاک نشود، مرتبا به آن اضافه خواهد شد و بنابر این برای از بین بردن آن نیاز به روش هایی همچون جرمگیری و لمینت است.

نوشیدنی هایی همچون قهوه و نوشیدنی های الکلی می توانند بر روی لایه کار گذاشته شده بر روی دندان نیز تاثیر بگذارند.در نتیجه لمینت نیز در اثر استفاده بیش از حد این نوشیدنی ها و عدم رعایت بهداشت می تواند آسیب ببینت.اما در صورتی که پس از هر بار مصرف این گونه نوشیدنی ها مسواک زده شود، طول عمر لمینت افزایش پیدا خواهد کرد.

لمینت برای روی دندان بکار رفته و سطح دندان از بافت های طبیعی است و با رعایت نکردن بهداشت دهانی باعث پلاک میکروبی شود. اگر دندانی که لمینت شده باشد پوسیده شود میتوان آنا ترمیم کرد و مشکلی را ایجاد نکرده .
اگر دندان های جلو احتمال پوسیدگی از قبل را داشته باشد با انجام لمینت نیز پوسیده شده و میتوان با مراقبت های دهانی و مسواک و نخ دندان از بروز میکروب و پلاک های مجتمع جلوگیری کرد و لمینت میتواند یکی از راه های کم کردن پوسیدگی دندان ها شود.

با پیشرفتی که در علم میسر شده است میتوان به درمان های با کیفیت بالا دست پیدا کرد و رضایت افراد را جمع کرد و بیشترین رضایت از دندانپزشکان است که با پیشرفت در زمینه های زیبایی با تکنیک و مواد و تجهیزاتی که هرروزه افزوده میشوند درمان های بهتری را انجام داده و بیشترین سهم را لمینت دندان به خود اختصاص داده و بعد از ورود این نوع درمان به عرضه ی پزشکی انقلابی را در درمان به عمل آورد و یکی از موارد زیبایی دندان به حساب می آید.

یکی از روش های ترمیم و درمانی دندان لمینت است که با برجسته ترین پزشکان در این زمینه گفتگو شده و گفته های آن ها را در این زمینه میگوییم.
برای از بین بردن و اصلاح کردن بدرنگی ها، بدشکلی ها، بهم ریخته بودن دندان ها، درست کردن فاصله ی بین دندانی از لمینت استفاده شده .لمینت به صورت روکشی از جنس برسلن چینی داشته و با استفاده از چسبهای خاصی به رنگ دندان درآمده و با تراش کمی به دندان می چسبد.

لمینت دندان + عوارض

تفاوت اصلی لامینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟


لامینت‌های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ در لامینت‌های سرامیکی بیشتر است و اصولا ظاهر زیباتری دارند.
لامینت‌های کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری دارند و مزیت اصلی آن‌ها نسبت به لامینت‌های سرامیکی، قیمت ارزان‌تر و تراش کمتر دندان است.

  • انجام این درمان چه شرایطی دارد؟
  • چه کسانی می‌توانند از درمان لامینت استفاده کنند و چه کسانی نمی‌توانند؟

لامینت برای «اصلاح مشکلات خفیف تا متوسط دندان‌های قدامی» کاربرد دارد. بسیار مهم است که دندان دچار ضایعات گسترده نباشد و مشکلات زیبایی در حد می‌نای دندان ختم شود. مسئله مهم دیگر اکلوژن بیماراست؛ وجودعادات دهانی چون دندان قروچه (براکسیسم و یا کلنچینگ) کنترا اندیکاسیون درمان لامینیت محسوب می‌شود. در زمان دندان قروچه بیمار نیروی بسیار زیادی را به دندان‌های خود و لامینت وارد می‌کند که در طی زمان منجر به شکستن لامینت می‌شود.

  • آیا در جریان این درمان دندان‌ها تراش می‌خورند؟
  • تراش دندان قبل از گذاشتن لامینت بستگی به طرح و شکل اولیه دندان‌ها و وضعیت اکلوژن بیمار دارد. در برخی از موارد انجام هیچ گونه تراشی لازم نیست اما در برخی از موارد تراش دندان لازم است. البته به طور کلی تراش ایجاد شده در دندان‌ها بسیار محافظه کارانه‌تر از تراش روکش است و حجم بسیار کمتری از دندان تراشیده می‌شود.

لمینت دندان + عوارض

یکی از راه های اساسی و ترمیم درمانی زیبایی دندانپزشکی هالیوودی میتواند لمینت باشد و بعد از آن به درمان زیبایی دندان معروف شد . پوسته های لمینت از جنس آکریل ساخته شده و برای فیلمبرداری کردن از بازیگران به کار گذاشته شده و این پوسته با این جنس به راحتی از روی دندان ها جدا شده و بصورت دائمی نمی باشد ولی لمینت که از جنس برسلن است به صورت دائمی بوده و روی دندان ها می چسبد.
در عرضه ی بازیگری یکی از سرگرمی های زیبایی در میان بازیگران درمان لمینت بوده که در بین مردم فراگیر شده و این ترمیم زیبایی به بیست سال پیش بوده و برای ستارگان یسینما به نوعی سرگرمی محسوب شده تا لبخند زیباتری را داشته باشند.

لمینت دندان + عوارض

چه افرادی متقاضی لمینت هستند :


افراد زیادی هستند که از وضعیت دندانی خود راضی نیستند و برای داشتن زیبایی و لبخند خود متقاضی درمان لمینت هستند و برای در هم ریختگی دندان های خود که نمایان هستند کاربرد داشته .
هرچقدر که این درهم ریختگی های دندانی بیشتر باشند مشکلات درمانی نیز بیشتر شده . یکی از علت های اساسی برای تقاضای لمینت درهم بودن دندان های جلویی است که هنگام صحبت کردن و یا خندین دیده شده و منظره ای ناخوشایند را به چهره ی فرد میدهد .


در مواردی که تمیز کردن فاصله ی بین دندانی مشکل باشد و به پوسیدگی و التهاب منجر شده در لثه ی جلویی میتواند آسیب وارد کند و در مواردی صحبت کردن را با مشکل روبرو میکند و برای درمان این نوع مشکل باید لمینت بکار برد و در مواردی بعد از آن از روکش ها ی سرامیکی و یا درمان های ارتودنسی کمک گرفت.

سدسته ای از افراد با مشکل فواصل بین دندان هایشان مواجه هستند و با لبخند زدن این فاصله نمایان شده و این نوع فاصله ی بین دندانی اگر از نوع متوسط و خفیف باشد شاید نیاز نباشد ولی اگر فاصله ی زیادی داشته باشد و یا فاصله ی بسیار کمی باشد که باعث روی هم رفتگی دندان های جلو شود برای درمان باید از ارتودنسی و بعد از روکش استفاده کرد و برای از بین بردن لک ها و بد رنگیها نیز از لمینت استفاده کرد.


افرادی که دندان هایشان به سرعت رنگ میگیرند باید لمینت بکار برد زیرا در این دسته دندان ها درمان با بلچینگ موفقیت آمیز نبوده و با استفاده از لمینت میتوان سطح آن را صیقلی کرد و کاربرد بیشتر آن در دندان های فک بالایی جلو است و اگر روی دندان های پرشده رنگ های خوبی از مواد پرکردنی نباشد میتوان آن ها را برداشت و با استفاده از این پوسته آن ها را به صورت یکدست پوشش داد و یکی دیگر از موارد قابل درمان کوتاه بودن دندان هاست که میتوان با پوسته ی لمینت به راحتی رفع شوند.

لمینت دندان + عوارض

مراحل درمانی لمینت


برای بکار گذاشتن لمینت روی دندان ها باید پزشک متخصص باتجربه دندان ها را به مقدار نیم میلیمتر تراش داده و لبه های دندان ها را میزان کرده و از دندانی که مدنظر است قالب گرفت و بعد از آن پوسته های لمینت را چسباند.
یکی از راه های درمان زیبایی برای داشتن لبخندی زیبا لمینت کردن کل دندان هایی که در هنگام حرف زدن و لبخند زدن نمایان هستند تا بتوان دندان های یک رنگ و یک شکل را در ردیف هم با فاصله ی مناسب قرار داد که این دندان ها شامل شش دندان جلویی و چهار دندان از هر فک بالا و پایینی بوده که جزو دندان های آسیابی است.

ه عبارتی عبارت ها بدون در نظر گرفتن روابط علت و معلولی بیان شده اند و نادرست هستند!


١-طولانی بودن ارتودنسی: در موارد خفیف ارتودنسی در زمان کمتر از ۶ ماه و حتی گاه دو ماه قابل انجام است
٢- عوارض جانبی: در همه درمان ها عوارض جانبی وجود دارد به علاوه تحلیل ریشه شایع به شکل ملایم و کاملا بی ضرر است و تحلیل ریشه شدید کاملا نادر است! به عبارتی شیوع تحلیل ریشه در حد شدید در ارتودنسی، کمتر از حتی شیوع ازبین رفتن عصب دندان ها در تراش روکش یا برخی لامینیت ها است!
٣- ایجاد پوسیدگی بیشتر به خاطر ارتودنسی نیست! به خاطر عدم رعایت بهداشت است! گفتن "ایجاد پوسیدگی بیشتر در حین ارتودنسی" مثل گفتن "ایجاد تصادف بیشتر به خاطر استفاده از اتومبیل است" به عبارتی مغالطه است!
۴- برگشت مشکلات قبلی: در اکثریت قریب به اتفاق موارد زمانی رخ می دهد که درمان درست نباشد و/یا ریتینر درست استفاده نشود! مطمئنا امر بعد از لامینیت بیمار یک بارهسته هلو را گاز بگیرد، داستان دوام لامینیت ممکن است به راحتی عوض شود!
۵- لامینیت در هیچ تکست معتبری به عنوان جایگزین ارتودنسی در موارد "متوسط" بیان نشده! بلکه به عنوان یک جایگزین قابل قبول برای موارد کمتر از متوسط (ملایم) آن هم وقتی واقعا نشود ارتودنسی انجام داد پیشنهاد می شود!
امیدواریم با دقت در بیان عبارت ها باعث گمراهی بیماران نشویم!

لمینت دندان + عوارض

مزایای انجام لمینت


بکار کذاشتن این پوسته روی دندان از پوسیدگی و خراب شدنش جلوگیری کرده و برخلاف روکش های سرامیکی که دور تا دور دندان تراشیده میشود و بخش زیادی از دندان را از بین میبرند برای بکار گذاشتن این پوسته روی دندان ها مقدار کمی از آن تراشیده شده و باقی آن دست نخورده باقی می ماند.

و یکی از موارد قابل توجه برای این درمان ماندگاری رنگ این دندان بوده که بسیار مداوم بوده و برخلاف ظاهر نازک آن بسیار مقاوم است و با رعایت کردن بهداشت دهانی طول عمر بیشتری را پیدا خواهد کرد.

چه کسانی نمیتوانند درمان لمینت را انجام دهند :


انجام دادن درمان های زیبایی برای افراد تجویز نمیشود و اگر لثه های عفونی باشد و اگر دندان های تحلیل یافته ای داشته باشند و یا طول دندان ها بیش از حد کوتاه باشند یا مینای دندان از بین رفته باشد و پوسیدگی های شدید داشته باشند نمیتوان با تخریب روبرو باشد و لمینت تجویز نمیشود و نمیتوان از این پوسته استفاده کرد.

لمینت دندان + عوارض

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ستایش | ۷ سال پیش
سلام..خسته نباشید..من چندوقت هست ک دوتا دندون جلویی رو کامپوزیت کردم..و متاسفانه همه منو میرسونن و میگن اگ کامپوزیت خراب شه دندونها بطور کلی خراب میشن..آیا درسته؟
0
0
شیدا | ۷ سال پیش
باسلام
من دو تا دندون های نیشم تقریبا روی دندون های کناری هستند و تو لبخند زدن واقعا اذیتم میکنن میخواستم ببینم با روش لامینت قابل اصلاح هست؟ممنون از دلگرم
0
0
سحر | ۷ سال پیش
سلام ببخشید من احساس میکنم مینای دندونام از بین رفته چون با وجود مسواک زدن زرد شدن و به اب سرد و شیشیرنیجات حساس و زیر شدن
میخواستم بدونم باید از چه روشی استفاده کنم؟
اگه از این روکش ها استفاده کنم چقد دوام داره؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین
0
0
سپیده | ۷ سال پیش
سلام دو دندان جلویی فک بالا با فاصله است لامنیت بهتره یاروکش .به من این دو روش و گفتن.
0
0
ندا | ۷ سال پیش
سلام. دوتا از دندان های فک پایین و یکی از دندان های فک بالایم به هم ریختگی دارد. برای مرتب کردنشان میتوان فقط همان ها را لامینت کرد؟ با دندانهای دیگرم تضاد رنگ پیدا نمی کند؟ و ممنون میشم اگر قیمت لامینت هر دندان و طول عمرشان را هم بگین.
0
0
رویا | ۷ سال پیش
با سلام ۴تا از دندانهای فک بالای من نامرتب است درضمن ۳۰ ساله هستم امکان ارتدنسی ندارم کامپوزیت روش مناسبی است؟یا لامینت بهتراست؟ عوارض دار د؟ لطفا من را راهنمایی بفرمائید
0
0

hits