دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص فوق العاده ی گیاه آلوئه ورا + عکس
12
زمان مطالعه: 13 دقیقه
خواص فوق العاده ی گیاه آلوئه ورا + عکس:خواص آلوئه ورا و فواید دارویی آلوئه ورا برای زیبایی پوست با دلگرم همراه باشید تا با خواص آلوئه ورا بیشتر آشنا شوید.

خواص آلوئه ورا و فواید دارویی آلوئه ورا برای زیبایی پوست

با دلگرم همراه باشید تا با خواص آلوئه ورا بیشتر آشنا شوید.

خواص آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا

خواص شگفت انگیز آلوئه ورا

آلوئه ورا ( آلوورا ) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه‌ برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن‌ به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می‌گویند. در برخی کشورها با نام‌هایی چون «گیاه جاودانگی»، «گیاه دارویی»، «گیاه ملکه» و ... نامیده می‌شود.

نخستین بار مصری‌ها گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )را برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها به کار می‌گرفتند. پس از آنها یونانی‌ها، اسپانیایی‌ها و آفریقایی‌ها به شیوه‌ها و منظورهای مختلف از گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) استفاده می‌کردند.

خواص گیاه آلوورا ( صبر زرد )


آلوورا نام گياهي است از راسته مارچوبه اي ها (Asparagales)، تيره سريشيان (Asphodelaceae) اين گياه بومي آفريقاي شمالي است. صبر زرد بي ساقه است البته برخي از آنها داراي ساقه اي بسيار كوتاه هستند.
اين گياه 80 تا 100 سانتي متر رشد مي كند و از طريق پاجوش تكثير مي شود.

برگهاي آن نيزه اي كلفت و گوشتي بالبه هاي دانه دار است و رنگ آن سبز خاكستري مي باشد. گلهاي آن بر روي
سنبله اي مي رويد كه گاه تا 90 سانتي متر درازا دارد.

هر كدام از گلهاي آن آويخته است و داراي لوله اي 3-2 سانتي متري مي باشد. صبر زرد را از ديرباز در مناطق خشك- گرمسيري و نيمه گرمسيري جهان، هم به عنوان گياه زينتي و هم گياه درماني كشت مي كنند.

مصارف عمومي آلوئه ورا غالبا در تهيه كرمهاي موضعي است و در حفظ رطوبت پوست در پوستهاي خشك كمك كننده است. بعلاوه تركيبات آن در بهبود آثار سوختگي، اثرات ضد التهابي و كاهش اسكار ناشي از زخمها مفيد است.

گیاه آلوورا گیاهی است که محدودیتهای آبی و خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به راحتی تحمل می کند.
آلوورا به صورت ژل، پودر، کپسول، عصاره و برگ تازه مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع آرایشی، نوشابه سازی و دهها موارد دیگر استفاده گردیده و در بازار جهانی جایگاه مناسبی دارد.

قدرت جذب آلوورا 4 برابر سریعتر از آب می باشد.
این معجزه گر خواص ضد لک ، ضد جوش ، آگنه ، چروک ، گوشت اضافه و آفتاب سوختگی و ضد عفونی کننده دارد.

گياه دارويي الوورا در كاهش ريزش مو موثر است.
اين گياه در درمان التهاب هاي پوستي ناشي از تابش اشعه ايكس مفيد است .

پماد گرفته شده از الوورا خاصيت ضد ويروسي دارد و در درمان و ترميم سوختگي هاي پوستي درجه دو و سه كاربرد دارد.

اين گياه در قرن 16 از اسپانيا به آسيا آورده شد و امروزه از اين‌گياه در لوسيون ها, مواد آرايشي و شامپوها استفاده مي شود .قدمت استفاده از گياه دارويي الوورا در طب به 1500 سال پيش از ميلاد مسيح باز مي رسد .

جالینوس معتقد است از آنجا که آلوورا خون را از ناحیه سر به طرف پا می راند لذا از سکته های مغزی جلو گیری کرده واز تیرگی چشم می کاهد .
جالب انجاست که از دیر باز تمدن های بزرگ جهان اعم از یونانی ، رومی ، چینی ونیز اقوام افریقائی ، مایایی وسرخپوستان امریکائی آلوورا را گرامی داشتند مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت از سفر حج ، برگهای آلوورا را بر سر در خانه هایشان می آویزند .


ویژگی های آلوورا

نام آلوورا در لغت به معنای ماده تلخ درخشان می باشد که از کلمه عربی آلوئه بر گرفته می باشد آلوورا در ایران به نام صبر زررد مشهور است آلوورا چنان خواص چشمگیر ومتعددی دارد که نامها والقاب زیادی از قبیل : گیاه درمانگر، گیاه سوختگی ، دکتر گلدنی ، گرز بهشتی را به خود تخصیص داده است .

آلوورا از خانواده زنبق می باشد این گیاه با ظاهری شبیه کاکتوس ، گیاهی دائمی ، گوشتی وآبدار است که با برگهای پهن تیغ دار حداکثر دو متر ارتفاع دارد با جدا سازی تیغ هایی که در لبه برگها قراردارند مایع غلیظ وژله مانندی ترشح می شود که تمام خواص گیاه در آن نهفته است .

ژل آلوورا شامل بیش از 75 ماده مقوی از لحاظ غذایی ، 200 ترکیب فعال شامل 20 ماده معدنی ، 18 آمینو اسید و12 ویتامین می باشد .

گسترش جغرافیائی آلوورا

در قرن 17 این گیاه از طریق جزایر هند غربی به اروپا آورده شد در حال حاضر بیش از 240 نمونه مختلف آلوورا وجود دراد که بطور عمده در مناطق خشک افریقا ، اروپا ، وامریکا رشد می کند در بین بیش از 240 گونه آلوورا چهار نمونه آلوورا تشخیص داده شده است که دارای ارزش غذایی می باشند ودر راس آنها ALOE BARBADENSIS MILLER قرار گرفته است .

ترکیبات مهم گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )

گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2وB به میزان ۴۰- ۲۵درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ۲A، B وC است.

ترکیبات مهم دیگر گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی مانند: کلیسم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند.

فواید زیبایی آلوئه ورا


- خواص ضدالتهابی آلوئه ورا برای درمان لکه های پوستی، جوش و سایر مشکلات پوستی مفید است.

- بریدگی یا زخم کوچک پوستی، سوختگی پوست و دانه های پوستی با استفاده از آلوئه ورا به خوبی درمان می شوند.

- ژل گیاه آلوئه ورا از برگ های آن استخراج می شوند و وقتی به طور منظم روی پوست مالیده شوند، سلول های مرده پوست را نرم کرده و آنها را از بین می برند. لذا پوست را صاف و نرم می کند.

- آلوئه ورا بروز علائم پیری پوست مانند چین و چروک را عقب می اندازد.

- استفاده از آلوئه ورا و فراورده های آرایشی و بهداشتی تولیدشده از آن در هر فصلی از سال مفید است.

خواص خنک کننده آن با آبرسانی به پوست باعث خلاصی از شر آفتاب سوختگی در تابستان می شود. در فصل زمستان نیز با افزودن رطوبت به پوست، از خشکی پوست جلوگیری می کند.

حال طرز استفاده از ژل گیاه الوئه ورا را برای انواع پوست ها بیان می کنیم. همانطور که قبلا گفتیم، منظور از ژل همان ماده ژلاتینی شکل و لزجی است که با بریدن برگ این گیاه از آن خارج می شود.
اگر هم می خواهید از شر لک های پوست خود خلاص شوید، گلاب را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و 10 دقیقه روی پوست لک دار خود قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید.

برای پوست های نرمال و طبیعی


افرادی که پوست طبیعی و نرمالی دارند، می توانند بدون هیچ نگرانی از ژل گیاه آلوئه ورا استفاده کنند.

برای اینکه پوستتان سالم بماند، هر روز ترکیب زیر را به پوستتان بمالید. این ترکیب، پوست را صاف و نرم نگه می دارد.

- یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا با یک قاشق غذاخوری آرد نخود، یک قاشق مرباخوری پودر پوست پرتقال و مقداری ماست مخلوط کنید.

- سپس این مخلوط را به پوست صورت و گردن خود بمالید. فقط مراقب باشید آن را دور چشم هایتان نمالید.

- بعد از 30 دقیقه صورت و گردن تان را با آب بشویید و با حوله ای تمیز به آرامی خشک کنید.

برای پوست های چرب
پوست های چرب مستعد زدن جوش هستند و استفاده منظم از ترکیب زیر برای این نوع پوست مفید است.

یک بار در هفته از ترکیب زیر برای پاک کردن پوست چرب خود استفاده کنید.

- برگ گیاه آلوئه ورا در آب بجوشانید تا نرم شود. سپس آن را بکوبید تا به شکل خمیری نرم درآید.

- چند قطره عسل به این خمیر اضافه کنید و مخلوط نمایید. سپس آن را به پوست صورتتان بمالید.

- بعد از 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

خواص آلوئه ورا

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن

برای پوست های خشک


پوست های خشک اغلب رطوبت کمی دارند و عوارض خشکی پوست به آسانی قابل مشاهده است.

برای مقابله با خشکی پوست، هر شب ترکیب زیر را به صورتتان بمالید.

- ژل گیاه آلوئه ورا را با روغن زیتون مخلوط کنید و کمی کره shea (درخت روغن قلم) به آن اضافه کنید. همچینین می توانید به جای این کره، از کرم آماده آن استفاده نمایید.

- مواد بالا را به خوبی با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر سفتی درآید. سپس آن را روی صورت و گردن خود بمالید.

- حداقل 20 دقیقه این خمیر را روی صورتتان نگه دارید. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید تا رطوبت در پوستتان حبس شود.

برای پوست های حساس


ترکیب زیر خیلی ملایم است و پوست های حساس را تحریک نمی کند. اما باید قبل از استفاده از آن، کثیفی و آلودگی پوستتان را کاملا پاک کنید.

متخصصان پوست می گویند می توان از گیاه آلوئه ورا برای این نوع پوست ها استفاده کرد.

- آب خیار و ماست و ژل آلوئه ورا را به خوبی با هم مخلوط کنید تا شکل خمیر شود.

- سه قطره گلاب نیز به خمیر بالا اضافه کنید.

- مدت 15 دقیقه این خمیر را روی پوست صورت و گردن خود قرار دهید. سپس با آب بشویید.

فواید آلوئه ورا برای پوست های لک دار و برنزه


اگر می خواهید رنگ برنزه پوستتان به حالت اول برگردد، ژل آلوئه ورا با آب لیمو ترش مخلوط کنید و 10 دقیقه روی پوست برنزه خود قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید.

اگر هم می خواهید از شر لک های پوست خود خلاص شوید، گلاب را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و 10 دقیقه روی پوست لک دار خود قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید.

آلوورا در ایران

این گیاه در ایران باستان در استان هرمزگان بویژه در بندر لنگه ،بندر سیریک ، ارتفاعات بشاگرد ، قشم ودر بوشهر وسیستان وبلوچستان می روید .
اگر چه آلوورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی همتای آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد .

طب سنتی وخصوصیات آلوورا

آلوورا اگر بطور مستقیم بروی پوست قرار گیرد تاثیر شگرفی در درمان زخمها ، بریدگیها ، خارش پوستی ، التهابات پوستی ، اگزما وگزیدگی های سمی وسوختگی های ناشی از تشعشعات اشعه X دارد .

استفاده از این گیاه سبب سرعت در بهبودی زخمها ، جلوگیری از عفونت وهمچنین جلو گیری از بجا ماندن آثار زخم وگوشتهای اضافی می گردد .

عصاره این گیاه برای حفاظت پوست وموی سر موثر بوده وباعث حالت دادن موودرخشندگی آن می شود .
بخور این گیاه تسکین دهنده درد سینوزیت می باشد واستنشاق بخار آبی که برگ آلوورا در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید است .

چکانیدن چند قطره از شیرابه گیاه ، موجب تسکین فوری گوش درد می شود وبرای تسکین درد چشم نیز مفید می باشد .

طب مدرن وخصوصیات آلوورا

اغلب مردم با این گیاه به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضد آفتاب ها ، مرطوب کننده ها وکرمهای سوختگی آشنا هستند . به عنوان مثال تولید کنندگان شامپو اعتقاد براین امر دارند که اسیدیته معادل 5/4 این گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم کننده ها ایده ال نموده است .امروزه حضور روز افزون آلوورا در محصولات متعدد و متنوعی مشاهده می شود هم اکنون متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی گیاه یاد شده را به اندازه مصارف خارجی آن مفید ومتعدد می دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره ژل ، کپسول ، پودر و آبمیوه عرضه می کنند .

خواص آلوئه ورا

به 10 دلیل عمده باید نوشیدنی آلوورا را نوشید .

1 – آمینو اسیدها ، اجزا وقالب های ساختار بدن ما می باشند . هشت امنیو اسید ضروری وجوددارد که در بدن ما ساخته نمی شود که در اجزا گیاه الورا کشف شده است . نوشیدن مداوم ومنظم آلوورا به شما اجازه می دهد بواسطه تامین طبیعی امینو اسیدهای ضروری بدن ، سلامتی بدن خودرا حفظ نمائید .
تجزیه ترکیبات آلوورا نشان می دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر ، آلوورا تنها گیاهی است که امینو اسیدهای مشابه وضروری بدن را می سازد .

2 – آلوورا بدون هیچگونه عارضه ای از عصبانیت والتهاب جلو گیری می نماید ، همچنین سبب تحرک ماهیچه ها وصحت کارکرد مفاصل می شود .

3 – ویتامین های موجود در آلوورا A ، B1 ،B2 ، B6 ،B12 ،C ، E و فولیک اسید ونیاسین می باشد . بدن انسان نمی تواند بعضی از این ویتامین ها را ذخیره نماید. ، بنا براین بهترین راه تامین ویتامین های فوق نوشیدن میزان مناسبی از آلوورا ی یام یام می باشد .

4 – مواد معدنی که در آلوورا یافت می شود شامل کلسیم ، سدیم ، آهن ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی می باشد . یک راه طبیعی وسالم برای تامین نیازهای بدن می باشد .

5 – هر 21 الی 28 روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود نوشیدنی آلوورای یام یام می تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم وشاداب داشته باشید وبا اثرات پیری پوست مقابله کنید .

6 – استفاده مداوم نوشیدنی آلوورای یام یام سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می شود. بااستفاده مداوم نوشیدنی آلوورا احساس تندرستی وسلامتی به شما دست می دهد وسطح انرژی بدن افزایش می یابد وبه شما کمک می کند تا وزن بدن مناسب ومتعادل گردد .

7 – آلوورا بطور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می دهد . نظر به اینکه سیستم ایمنی بدن همانند ساعت کارمی کند تا از بدن محافظت نماید از این رو نوشیدن مداوم آلوورای یام یام سبب می گردد بطور طبیعی مصونیت ومقاومت بدن بطور چشمیگر افزایش یابد .

8 – آلوورا دارای قابلیت طبیعی دفع سموم می باشد ، نوشیدن مداوم آلوورای یام یام می تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده وجذب پروتئین را افزایش دهد وهمزمان میزان باکتریهایی را که سبب تخمیر می شوند کاهش دهد . آلوورا همچنین سبب کاهش سوزش قلب ، معده دیگر ناراحتی های گواراشی می شود .

9 – آلوورا الیتام بخش سوختگی ها ، بریدگیها ، پارگیها ، خراشها وسوزش خفیف پوست می باشد .

10 – نوشیدنی آلوورای یام یام متضمن سلامتی دهان ولثه می باشد .

برخی از خواص دیگر آن :


برخی ازخواص اصلی آلوورا عبارتند از :


1 – ضد التهاب و ضد آلرژی
2 – مهار کننده درد
3 – اثر التیام بخش
4 – اثر کراتولیک
5 – اثر انتی بیوتیکی
6 – اثر تکثیر کننده سلولی
7 – انرژی دهنده
8 – اثر هضم کننده
9 – اثر سم زدایی
10 – تامین آب پوست
11 – پاک کننده طبیعی
12 – مقابله با تحریکات ( سوزش و خارش را از بین می برد . )
13 – آلوورا باربادنزیس هیچ اثر جانبی شناخته شده ای ندارد .
آلوورا در درمان زخم پا، ورم مفاصل، خارش سالک جلدی، امراض لثه ودهان، همروئید، طاسی ناحیه سر و و همچنین ترمیم جای سزارین موثر است.


برای درمان زخم معده، زخم های گوارشی، کم خونی، بی خوابی، درد کلیه و برای انواع دیابت مفید است.
این گیاه به صورت جوی پشته ای در شرایط گلخانه ای کشت می شود .
هم چنین دانشمندان موفق به کشف مایعی در برگ های این گیاه شده اند که آب مورد نیاز برای زنده ماندن مجروحانی که خون زیادی را از دست داده اند تامین می کند.

خواص آلوئه ورا

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ندا | ۷ سال پیش
سپاس بابت گذاشتن مطالب مفید موفق باشید عالی بود
0
0
فاطمه | ۷ سال پیش
تشکر از سایت خوبتونموفق باشید
0
0
حسین | ۷ سال پیش
خیلی عالی ممنون
0
0

hits