دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل گرفتگی گوش چیست؟ گرفتگی گوش رو چگونه درمان کنیم؟
17
زمان مطالعه: 10 دقیقه
دلایل گرفتگی گوش چیست؟ گرفتگی گوش رو چگونه درمان کنیم؟گرفتگی گوش گاهی هنگام سرماخوردگی ناشی از عفونت ها نیست، بلکه به دلیل تجمع مایعات داخل گوش اتفاق می افتد.

علت کیپ شدن گوش ها چیست؟

مقدمه ای در مورد گرفتگی گوش ها

علت گرفتی گوش چیست؟

گرفتگی گوش گاهی هنگام سرماخوردگی ناشی از عفونت ها نیست، بلکه به دلیل تجمع مایعات داخل گوش اتفاق می افتد.

شاید برای شما نیز تا به حال پیش آمده باشد که دچار گرفتگی گوش شده باشید.مشکلی که شما را کلافه کرده و گاه برای رهای از آن دست به کارهایی می زنید که ممکن است سلامتی گوش شما را به خطر بیندازد.شاید برای همه شما مشکل گرفتگی گوش بوجود آمده باشد.

مشکلی که بیشتر از آنکه خطرناک باشد کلافه کننده بوده و باعث می شود گاهی دست به کارهایی بزنیم که مشکل ساز باشد.با دلگرم همراه باشید تا شما را با راه های درمان گرفتگی گوش آشنا کنیم.

علت گرفتی گوش

مشکلات گرفتگی گوش

معمولا فشار نامطبوع در گوش ها به مشکلی واقعی تبدیل می شود. این مشکل می تواند علل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها که مشکل کمتری ایجاد می کند و راحت تر نیز حل می شود، چرک کردن گوش است. اما وقتی دکتر این چرک ها را تمیز کند، بهبود به صورت محسوسی قابل رویت است و گرفتگی گوش ناپدید می شود.

اما اگر چرک عامل گرفتگی گوش نباشد، درمان کردن آن مشکل تر می شود. در این جا اندازه گیری فشار و تست شنوایی می تواند در تشخیص بهتر علت بیماری کمک کند چرا که مشکل شاید مثلا از فشار داخل گوش میانی باشد.

شایع‌ترین دلیل گرفتگی گوش افزایش بیش از اندازه ترشحات گوش و وجود جرم است که به خاطر انباشته‌ شدن جرم بر روی هم می‌تواند باعث گرفتگی گوش شود.

بروز هر گونه جرم یا تورم و التهاب در مجرای گوش خارجی می‌تواند به گرفتگی گوش و در نهایت سنگینی آن منجر شود.

گوش میانی شامل پرده گوش و استخوانچه‌ها است و هر نوع سوراخ در گوش یا تورم و التهاب در این ناحیه، همچنین قطع ارتباط در استخوانچه‌ها بر اثر ضربه یا عفونت مکرر پرده گوش می‌تواند به سنگینی گوش بینجامد.

بیشتر مشکلات در این ناحیه می‌تواند مادرزادی باشد اما به دنبال انفجار یا صداهای شدید می‌تواند موجب آسیب به سلول‌های شنوایی و عصب گوش شود که در ادامه به سنگینی گوش تبدیل شود.

چایچیان به التهاب مجرای گوش میانی بر اثر سرماخوردگی اشاره داشت و گفت: همانگونه که در سرماخوردگی ترشحات بینی و حلق افزایش می‌یابد و گرفتگی در این نواحی به وجود می‌آید ترشحات گوش در سرماخوردگی نیز افزایش می‌یابد و به مثابه سدی در مقابل انتقال صدا عمل می‌کند و فرد احساس سنگینی گوش می‌کند.

برطرف کردن علت بیماری زمینه‌ای و عوامل ایجادکننده راه درمان گرفتگی گوش است.

علت گرفتی گوش

دلایل گرفتگی گوش

دلایل گرفتگی گوش

اگر در گوش میانی ترشح مایع وجود داشته باشد، یعنی مایعی پشت پرده گوش جمع شود، احساس سنگینی سراغ بیمار می آید. گاهی هم گوش اصلا عفونت دارد و باعث بروز کیپی گوش می شود.


کشیدگی در ناحیه مهره های گردن و پشت گردن یا حتی مشکلاتی در فک (بیشتر پایین فک)، می توانند باعث ایجاد گرفتگی گوش شوند. هنگام سرماخوردگی نیز فشار روی گوش ها طبیعی است، اما پس از بهبودی، گرفتگی گوش هم باید برطرف شود. هنگام بلند شدن و به زمین نشستن هواپیما نیز روی گوش ها فشار می آید که این مورد نیز به خاطر تفاوت ارتفاع طبیعی است. در این جا جویدن آدامس به برطرف شدن این گرفتگی ناراحت کننده کمک می کند.


شناگرهای غیرحرفه ای نیز اغلب با این فشار روی گوش دست به گریبان هستند. گرفتگی گوش همچنین می تواند نشانه ای از فشار بیش از حد روی یکی از اعضای حساس بدن باشد.
سرما خوردگی ، زکام ، حساسیت ، گرفتگی سینوس ، ورود آب به حفره های گوش ( در اثر شنا یا ... )، تغییرات فشار هوا از علائم دیگر گرفتگی گوش می باشند.


با چرک کردن گوش نیز گرفتگی گوش به وجود می آید. اما وقتی پزشک با استفاده از دستگاه های مخصوص این چرک ها را پاک کرده و از بین می برد، به صورت محسوسی بهبودی حاصل شده و گرفتگی گوش ناپدید می شود.


اما اگر چرک عامل گرفتگی گوش نباشد، درمان کردن آن مشکل تر می شود. در این جا اندازه گیری فشار و تست شنوایی می تواند در تشخیص بهتر علت بیماری کمک کند چرا که مشکل شاید مثلا از فشار داخل گوش میانی باشد.

علت گرفتی گوش

برای رهایی از گرفتگی گوش چه باید کرد؟

اگر گرفتگی از طریق تنفس عمیق از راه بینی یا از طریق جویدن یا تکان دادن ماهیچه های فک برطرف نشد می توان از گوشگیر استفاده کرد. اما اگر گوشگیر هم کمکی نکرد حتما باید یک متخصص گوش و حلق وبینی، گوش را معاینه کند.

گرفتگی و فشاری را که به خاطر شنا یا پرواز با هواپیما ایجاد شده است، می توان به کمک قورت دادن چیزی یا حرکت دادن ماهیچه های فک و یا جویدن آدامس برطرف ساخت.

باید توجه داشت که اگر گرفتگی و فشار گوش با سرگیجه همراه بود، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد. برای این که گرفتگی گوش نتایج ناگوار غیرمنتظره ای به بار نیاورد، باید که به راحتی از کنار آن نگذشت؛ هرچند که در بیشتر موارد گرفتگی گوش نمی تواند با خطر جدی ابه دنبال داشته باشد.

برای رهایی از گرفتگی گوش چه باید کرد؟

علت گرفتی گوش

گرفتگی گوش و گوش میانی

دکتر رزم‌پا با اشاره به این که گاهی علت گرفتگی گوش در گوش میانی وجود دارد، ادامه می‌دهد: اگر در گوش میانی ترشح مایع وجود داشته باشد، یعنی مایعی پشت پرده گوش جمع شود، احساس سنگینی و گرفتگی سراغ بیمار می‌آید. گاهی هم گوش اصلا عفونت دارد و باعث بروز این حس‌می‌شود.

او تاکید می‌کند: افرادی که گوش میانی‌شان درگیر است، غیر از گرفتگی دچار سنگینی و کاهش شنوایی هم هستند و باید علاوه بر تمیزکردن گوش، حتما برای درمان عفونت و تجمع مایع اقدام کرد. به گفته وی، تجمع مایع پشت پرده گوش بیشتر در بچه‌ها دیده می‌شود و علت آن معمولا بزرگی لوزه سوم است که روی شیپوراستاش فشار وارد می‌کند و عملکرد گوش را مختل می‌کند. درمان هم اول درمان عفونت و بعد درمان لوزه سوم یا هر آنچه باعث بروز این مشکل شده، است.

علت گرفتی گوش

مشکلات پرده گوش

اگر پرده گوش به‌علت التهاب ضخامت بیشتری پیدا کند یا حالت ارتجاعی‌اش را به هر دلیل از دست بدهد، باعث احساس گرفتگی گوش خواهد شد. دکتر رزم‌پا با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: گاهی پزشک نمی‌تواند براحتی دریابد بیمار واقعا احساس سنگینی گوش دارد یا به گرفتگی گوش مبتلاست، چون خیلی وقت‌ها بیمار دچار سنگینی گوش و کاهش شنوایی است، ولی آن را به صورت گرفتگی توصیف می‌کند.

علت گرفتی گوش

علت های گرفتگی گوش

شنا و سرماخوردگی

در گوش برخی افراد، جرم وجود دارد و وقتی وارد آب می‌شوند، این جرم‌ها مقداری آب جذب می‌کنند و این مساله باعث بسته‌شدن کانال گوش می‌شود. به همین دلیل بعد از شنا دچار گرفتگی گوش می‌شوند.

مشکل دیگری به نام گوش شناگران هم وجود دارد که در مبتلایان به آن کانال گوش خارجی ورم می‌کند بدون این که عفونتی وجود داشته باشد.

عفونت گوش میانی است که باعث می‌شود وقتی کسی سرما می‌خورد دچار گرفتگی گوش شود و این طور نیست که هرکس سرما بخورد، به علت ابتلا به این بیماری دچار این مشکل شود.

پرواز با هواپیما هم ممکن است دردسرساز شود

«شیپوراستاش که رابط میان گوش میانی و بینی است، در اثر تغییر فشار هوا، فشار گوش میانی را تنظیم می‌کند، ولی در کسانی که به آلرژی یا سرماخوردگی مبتلا هستند، وقتی هنگام فرود هواپیما ناگهان فشار هوا تغییر می‌کند، شیپوراستاش‌شان به علت بیماری و التهابی که دارد، نمی‌تواند فشار داخل گوش را تنظیم کند و فشار منفی در گوششان ایجاد می‌شود.

این فشار منفی به تغییرات فشار هوا و میزان التهاب و اختلال عملکرد شیپوراستاش بستگی دارد و اگر خیلی شدید باشد، فرد را دچار درد بسیار شدید خواهد کرد.

حتی گاهی تجمع مایع و خون در گوش اتفاق می‌افتد و بیمار همزمان گرفتگی و درد شدیدی را حس خواهد کرد.

تمام کسانی که دچار سرماخوردگی یا آلرژی هستند، بهتر است تا جایی که امکان دارد و تا وقتی بیماری‌شان بهبود نیافته، با هواپیما مسافرت نکنند و اگر مجبور به انجام این کار هستند، در زمانی که هواپیما می‌نشیند، آب‌نبات بمکند یا آدامس بجوند تا مرتب شیپوراستاش گوششان باز و بسته شود و دچار فشار منفی نشوند.

علت گرفتی گوش

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر گرفتگی گوش باقی ماند، باید حتما فکری به حالش کرد. مثلا اگر بعد از دو، سه روز گرفتگی‌ گوش کسی برطرف نشد، نشانه وجود مشکل است و باید حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

اگر علت، تجمع مایع پشت پرده گوش باشد و درمان نشود، مایع به مرور زمان غلیظ‌تر می‌شود و درمان بسیار مشکل‌تر خواهد شد.

افراد دچار آلرژی و کسانی که مدام مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند، زیاد به استخر می‌روند و افرادی که گوش‌شان جرم دارد یا شیپوراستاش گوششان خوب عمل نکند بیشتر دچار گرفتگی گوش می‌شوند.

اگر بیماری همزمان دچار گرفتگی گوش و سرگیجه باشد، قضیه جدی‌تر است و باید حتما به پزشک مراجعه کند چون احتمال دارد مشکل به گوش داخلی هم مربوط باشد.

مشکلات گوش میانی و داخلی کمتر با سرگیجه همراه است، ولی اگر گوش داخلی دچار مشکلی شده باشد، بیمار احساس سرگیجه هم خواهد کرد و باید برای درمان اقدام شود. گرفتگی گوش طولانی یا با سرگیجه یا در بچه‌ها حتما به مراجعه و پیگیری نیاز دارد.

علت گرفتی گوش

درمان گرفتگی گوش

بیشتر وقتها گرفتن گوش خود به خود از بین می رود ولی گاهی طول می کشد و غیر قابل تحمل است ، با انجام روش های زیر می توانید خودتان این حالت را برطرف کنید.

اولین روش سریع

باز و بسته کردن دهان و انجام حالت بلعیدن، دهان را باز و بسته کنید مثل اینکه چیزی می خورید! این کار هوا از داخل سینوس ها خالی شده و در آن مجاری گردش هوا را باز می کند. این راه در موقع سرما خوردگی و حساسیت که باعث گرفتگی گوش شده است بسیار مفید است .

روش دوم

اگر راه اول اثر نکرد ، چند بار خمیازه بکشید بطوریکه کاملا دهان شما باز شود ،تقریبا مشابه عمل بلعیدن است ولی با این تفاوت که دهان بیشتر باز شده ، در این حالت هوا از داخل سینوس ها آزاد شده و از گوش خارج می شود .

روش سوم

در صورتی که دو راه بالا موثر نبود ، ممکن است گوش گرفتگی شما در اثر وارد شدن آب در آن باشد ، حوله ای را روی بخار آب گرم بگیرید و روی گوش قرار دهید . البته می توان با دست نیز داخل گوش را تمیز کرد ولی خوب این کار خیلی خوشایند نیست !!


روش چهارم

راه آخر گرفتن یک دوش حمام بخار است و یا می توانید ظرفی از آب را بجوش بیاورید و با نزدیک کردن سر خود روی ظرف و پتویی را روی سر خود و ظرف بخار بکشید ، بخار را کاملا" استنشاق کنید ، در این حالت تمامی مجاری تنفسی باز می شوند.

علت گرفتی گوش

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لاله | ۷ سال پیش
با عرض سلام و خسته نباشید سایتتون خیلی عالیه ممنون از نویسنده ی خوبتون خانم امینی تشکر.
0
0
کیمیا | ۷ سال پیش
تشکر از مطالب مفیدتون عالی بود
0
0
هنگامه | ۷ سال پیش
خدا نکنه ادم محتاج دیگران بشه...من گوشام باد میگیره وقتی ورزش میکنم یا والیبال بازی میکنم یا حرف میزنم گوشم میگیره.....از کی باید کمک بگیرم؟؟چرا جواب نمیدین؟!!!ی کمک خواستیماا با این حال ممنون از دلگرم
0
0
مرداز | ۷ سال پیش
من تقریبایک سال هست که گوش راستم گرفته.هنوزبازنش
ده.دکترهم رفتم هرکدومشان چیزخاصی گفتن.اولش من درحال تمیزکردن گوشم بودکه گرفت وهنوزبازنشده.چک
ارکنم.تشکر از سایت دلگرم
0
0
ماه دخت | ۷ سال پیش
سلامممنون از دلگرم. من بنده که دو سال میباشد که گوشهایم چرک گرفته چهار بار به نزد داکتر مراجعه کردم اما آنها با یک نسخه دوا میگوید خوب میشوید اما گوشهایم چرک گرفته بعضا صدا را درست هم شنیده نمیتوانم و صدای نیز تولید میکند مانند طرق طروق یک مشوره بدهید. تشکر
0
0
سارا | ۷ سال پیش
سلام ببخشید من همیشه در سفر به ارتفاعات و با سوار شدن هواپیما گوشم میگیره و درد وحشتناکی دارم هر چقدر ادامس و ابنبات هم می خورم خوب نمیشه چه کار باید بکنم تشکر از دلگرم
0
0
جواهر | ۷ سال پیش
سلام من 2 هفته است که گوشهام هوا گرفتند صداهار بد میشنوم خسته شدم رفتم تست شنوایی دادم دکتر میگه شنواییت به ناگهانی کاهش پیدا کرده و چون جونی این یه چیز عادی نیست باید عمل کنی تا شنواییت برگرده حالا باید چیکار کنم
0
0
hm | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشیید.
ببخشید سوالی داشتم،برای باز شدن گوش باید چیکار کرد؟؟؟؟
همه راهی استفاده کردیم اما درست نشده.
0
0

hits