دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دندانها و باورهای غلط آن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
باورهای غلط دندانی ، جرم گیری ، پوسیدگی ، شیرینی و تنقلات ، دندان های شیری ، قطره آهن ، چای و قهوه ، مسواک برقی ، پستونک ، دندان

جرم‌گیری به دندانها صدمه نمی‌زند و آن را در برابر آسیب‌های دندانی ضعیف و آسیب‌پذیر نمی‌کند، در واقع، جرم که یک پلاک میکروبی است، باعث بیماری‌های لثه یا پوسیدگی دندان می‌شود.

دهان ، دندان ، باور غلط

1- از پوسیدگی دندان نمی توان پیشگیری کرد.

رعایت بهداشت مناسب دهان، یعنی استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه‌های فلوراید دار در کنار داشتن عادات مناسب تغذیه‌ای چون کاهش مصرف شیرینی‌ها و میان وعده‌های شیرین در کاهش پوسیدگی دندان‌ها بسیار موثر است.گرچه نباید نقش ژنتیک را در این زمینه نادیده گرفت، یعنی دندان‌های برخی افراد به صورت ژنتیکی بسیار مقاوم است و دیرتر از دیگران دچار پوسیدگی و دیگر آسیب‌های دندانی می‌شود.

2- دندان سالم با عدم مصرف شیرینی و تنقلات

نیازی نیست مصرف شیرینی و شکلات را بر خود حرام کنید تا دندان‌های سالمی داشته باشید، بلکه به گفته دکتر ساعتی، برای حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی آنها کاهش مصرف شیرینی‌جات کافی است. یعنی نه تنها بهتر است شیرینی‌جات، کمتر مصرف شود، بلکه کاهش مصرف میان‌وعده‌هایی نظیر پفک و چیپس نیز که از عوامل پوسیدگی‌زای دندانی است باید مورد توجه قرار بگیرد.

پوسیدگی دندانی در واقع یک بیماری با منشا باکتریایی است. عامل پوسیدگی دندان در واقع در دهان همه وجود دارد، اما در اثر بی‌توجهی به رعایت بهداشت دهانی، محیط برای رشد و تکثیر آنها فراهم می‌شود. در حالی که با رعایت دقیق بهداشت دهانی و اصلاح تغذیه‌ای به این عوامل بیماری‌زا فرصت رشد و ایجاد پوسیدگی داده نخواهد شد.

3- جرم‌گیری، مفید یا آسیب‌رسان؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند جرم‌گیری به دندانشان صدمه می‌زند و آن را در برابر آسیب‌های دندانی ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند، در حالی که عکس این قضیه صادق است. در واقع، جرم یک پلاک میکروبی است که از تجمع میکروب‌های مرده‌ای شکل می‌گیرد که مواد معدنی ناشی از تغذیه و بزاق روی آن تجمع کرده است. به این ترتیب، سطح ناهمواری که بر اثر تجمع جرم در سطح دندان ایجاد می‌شود، محلی برای اقدامات تخریبی میکروب‌های عامل بیماری‌های لثهیا پوسیدگی دندان می‌شود.

جرم‌گیری صدمه‌ای به دندان وارد نمی‌کند و برای سلامت لثه‌ها نیز بسیار مفید است، اما مانند هر کار دیگر، افراط در این کار نیز آسیب زننده است، ولی اگر با دستور دندانپزشک و در فواصل مناسب زمانی انجام شود به هیچ وجه مضر نخواهد بود. بر این اساس، بسیاری از دندانپزشکان انجام دو بار جرم‌گیری در سال را توصیه می‌کنند.

دادن قطره آهن به کودک فقط به تغییر رنگ دندان‌ها می‌انجامد و هیچ خطری از نظر ابتلا به پوسیدگی دندانی ایجاد نمی‌کند. اما توصیه می‌شود در صورت استفاده از قطره آهن، سطح دندان کودک با گاز استریل مرطوب تمیز شود

واقعیت آن است که دندان‌هایی که درمان ریشه شده‌اند، از چند نظر بیشتر در معرض آسیب هستند. در واقع، تخریب زیاد نسج دندان عصب‌کشی شده، دلیلی بر کاهش استحکام بافت باقیمانده دندان و در نتیجه پتانسیل بالای شکستن آن است. از سوی دیگر به دلیل کاهش حس بیمار در این دندان‌ها، به طور ناخودآگاه فشار جویدن در این دندان‌ها بالاتر است. ناگفته نماند با ترمیم‌های صحیح و اصولی، آسیب‌پذیری دندان‌های عصب‌کشی‌شده تا حدی کاهش می‌یابد.

دهان ، دندان ، باور غلط

4- یک دندان پوسیده در هر بارداری

بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند بارداری با پوسیده شدن دندان‌ها و بروز مشکلات دندانی رابطه مستقیم دارد، اما تا کنون هیچ تحقیقاتی، ارتباطی بینپوسیدگی دندان و بارداری را به طور قطعی تائید نکرده است.

در واقع پوسیدگی دندان، مشکلی است که در هر مقطع از زندگی در صورت کم‌توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات اتفاق می‌افتد.

در دوران بارداری به دلیل شرایط فیزیولوژیک و افزایش سطح بعضی هورمون‌ها، سیستم دفاعی بدن ضعیف می‌شود و این مساله به باکتری‌های پوسیدگی‌زا اجازه فعالیت می‌دهد، اما تحت نظر دندانپرشک بودن در کنار رعایت مناسب و دقیق بهداشت می‌توان از پوسیدگی دندانی ممانعت به عمل آورد.

حتی این تصور که طی بارداری، کلسیم دندان‌های مادر به تامین نیاز جنین اختصاص می‌یابد، اشتباه است، زیرا نیاز کلسیمی جنین فقط از طریق ذخیره استخوانی مادر تامین می‌شود.

5- عمر دندان‌های شیری فقط تا هفت سالگی است

خیلی‌ها تصور می‌کنند دندان شیری فقط تا هفت سالگی در دهان کودک باقی می‌ماند و پس از آن این دندان‌ها می‌افتد. به همین دلیل، به حفظ سلامت و بهداشت دندان‌های شیری توجه کافی نمی‌کنند.

دندان‌های شیری تا دوازده سالگی یا شاید بیشتر در دهان می‌مانند، اما اولین دندان دائمی در شش سالگی در دهان رویش می‌یابد. جالب آن‌که اگر حجم پوسیدگی در دوران شیری زیاد باشد این حجم باکتری در دوره مختلط شیری و دائمی مانده و پوسیدگی در دوره دندان‌های دائمی نیز بروز خواهد کرد.

همچنین اگر دندان‌های شیری بدون تجویز دندانپزشک و زودتر کشیده شوند، آثار بدی در دوره دندان‌های دائمی از نظر به‌هم‌ریختگی دندانی به جا خواهد گذاشت. به همین دلیل، رسیدگی‌های دندانپزشکی به دندان شیری بسیار ضرورت دارد.

دهان ، دندان ، باور غلط

6- پستانک، باعث نامرتبی دندان‌های کودک نمی‌شود

بررسی‌ها نشان داده است مکیدن پستانک در بروز عفونت گوش میانی، جلوزدگی فک و پوسیدگی دندان‌ها در کودکان موثر است. همچنین مکیدن پستانک، خطر ابتلا به عفونت قارچی دهان و برفک را افزایش می‌دهد. به بیان دیگر، پستانک سبب حرکات غیرطبیعی و تداخل در رشد طبیعی فک و دهان شده و در نتیجه موجب رشد دندانی نامناسب و چفت نشدن دندان‌ها می‌شود. در سنین خاصی، زیاده‌روی در مکیدن پستانک باعث نامرتبی دندان‌های کودک می‌شود. در مواردی که والدین بروز چنین مشکلی را مشاهده می‌کنند باید به دندانپزشک مراجعه کنند.

7- قطره آهن، چای و قهوه دندان را می‌پوساند

خیلی از والدین تصور می‌کنند قطره آهن به پوسیدگی دندان فرزندشان منجر می‌شود در حالی‌که به گفته دکتر ساعتی، قطره آهن فقط به تغییر رنگ دندان‌ها می‌انجامد و هیچ خطری از نظر ابتلا به پوسیدگی دندانی ایجاد نمی‌کند. اما توصیه می‌شود در صورت استفاده از قطره آهن، سطح دندان کودکان با گاز استریل مرطوب تمیز شود.

وی درباره مضرات نوشیدن چای برای دندان می‌افزاید: اگر چای به تنهایی و نه با قند یا شکر مصرف شود، هیچ آسیبی به دندان‌ها نمی‌رساند، اما در طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندان‌ها به سمت زردتر شدن می‌شود.

8- مسواک برقی دندان ها را بهتر تمیز می کند.

خیلی‌ها فکر می‌کنند مسواک‌های برقی بهتر دندان‌ها را تمیز می‌کند، اما دکتر ساعتی معتقد است چنانچه روش استفاده از مسواک، صحیح باشد هیچ تفاوتی بین مسواک ساده و برقی در برداشت پلاک غذایی از روی دندان‌ها وجود ندارد، اما برای برخی افراد مانند کسانی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی یا معلولیت هستند و برای کودکان که توانایی کمتری در استفاده از مسواک معمولی دارند، مسواک برقی پیشنهاد مناسب‌تری است.

استفاده از دهانشویه برای تمیزی دندان کافی نیست، اما در کنار استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان، دهانشویه به پیشرفت بهداشت دهان کمک می‌کند.

همچنین سفت مسواک زدن دندان‌ها نه تنها باعث تمیزتر شدن آنها نمی‌شود، بلکه به مینای دندان‌ها آسیب می‌زند.

دهان ، دندان ، باور غلط

البته باید در نظر داشت تمیز کردن سطح زبان از طریق کاهش حجم باکتری‌ها نیز به بهبود بهداشت دهان کمک می‌کند.

باورهای غلط دندانی ، جرم گیری ، پوسیدگی ، شیرینی و تنقلات ، دندان های شیری ، قطره آهن ، چای و قهوه ، مسواک برقی ، پستونک ، دندان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits