دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بالاخره چند ساعت در شبانه روز باید بخوابیم؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بالاخره چند ساعت در شبانه روز باید بخوابیم؟-خواب - شبانه روز-اختلالات خواب-کم خوابی-استرس -کمبود خواب

هر فردی باید در شبانه‌روز 7 تا 9 ساعت بخوابد اما بیش از 60 درصد مردم بسیار کمتر از این مقدار می‌خوابند درحالی‌که کمبود خواب می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی مانند استعداد برای ابتلا به سرماخوردگی، افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت شود.

خواب در شبانه روز

دلایل متعددی در بروز کم‌خوابی مؤثر است و گاهی علتی دارد که باید به‌وسیله پزشک بررسی شود.

دکتر امیرعلی سهراب‌پور، متخصص داخلی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه در این زمینه گفت: «متأسفانه بسیاری از افراد سالم هم به‌اندازه کافی نمی‌خوابند و این موضوع سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. ساده‌ترین دلیل کمبود خواب، تماشای تلویزیون یا نشستن پای رایانه و گشت‌وگذار در اینترنت است.»

وی خوابیدن کافی مانند تغذیه صحیح و داشتن فعالیت بدنی را در سلامت بدن تأثیرگذار است، گفت: «باید قدر نعمت خواب را بدانیم و برای داشتن خوابی راحت برنامه‌ریزی کنیم.»

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، مکان مشخصی را برای خواب ضروری دانست و گفت: «اتاق‌خواب را باید فقط به خوابیدن اختصاص داد و به‌هیچ‌وجه از تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و تبلت در اتاق‌خواب استفاده نکرد. در ضمن برای خواب بهتر، باید دمای اتاق را نیز اندکی پایین نگه داشت.»

دکتر سهراب‌پور، با اشاره به اینکه بعدازظهرها فقط در صورت نیاز باید خوابید، ادامه داد: «یک تا دو ساعت خواب در اوج خواب‌آلودگی بعدازظهر مکمل خواب شبانه است اما می‌تواند مانع از این شود که شب‌ها راحت بخوابید، در نهایت دچار اختلال در خواب خواهید شد.»

بالاخره چند ساعت در شبانه روز باید بخوابیم؟

خواب در شبانه روز

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه از عصر به بعد باید از مصرف خوراکی‌های کافئین‌دار پرهیز کرد، افزود: «چون کافئین می‌تواند تا 12 ساعت در بدن باقی بماند و خواب را مختل کند به همین دلیل نباید از عصر به بعد موادخوراکی حاوی کافئین مصرف کرد. علاوه بر این، از 3 ساعت پایانی شب، نباید هیچ‌گونه فعالیت ورزشی‌ای داشت زیرا به‌عنوان یک محرک کوتاه‌مدت محسوب می‌شود و تا چند ساعت پس از ورزش، خواب خوبی نخواهید داشت.»

وی در پایان با اشاره به اینکه افراد باید حساب خواب خود را تسویه کنند، گفت: «اگر مدت‌هاست خواب راحت و خوبی نداشته‌اید، احتمالاً مدتی زمان نیاز دارید تا کمبود خواب را جبران کنید. در صورت امکان چند روز مرخصی بگیرید و برنامه‌ای سبک برای آن چند روز بریزید.

شب زودتر به رختخواب بروید و آن‌قدر بخوابید تا به‌طور طبیعی از خواب بیدار شوید، نه با صدای ساعت. در یکی، دو روز اول ممکن است شبی 12 ساعت یا بیشتر هم بخوابید اما بعد از آن ساعت‌های خوابتان تنظیم خواهد شد.

علاوه بر این، از برنامه خواب عقب نیفتید و سعی کنید هرشب در ساعت معینی به بستر بروید و هر روز صبح در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. در صورت لزوم در آخر هفته ساعت‌های کمبود خواب را جبران کنید.»



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits