دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا میدانید بیماری چشمی RP با شب کوری ظاهر می‌شود؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا میدانید بیماری چشمی RP با شب کوری ظاهر می‌شود؟,بیماری چشمی RP , شب کوری ,اختلال سلولهای بینایی ,سلولهای شبکیه ,دید مرکزی, روش میکروجیپ ,اختلال دید


یک متخصص چشم درباره بیماری RP گفت: این بیماری به دنبال اختلال در سلول های بینایی شبکیه به ویژه سلول‌های گرد شبکیه ایجاد می‌شود که بیشتر با شب کوری بروز می‌کند.
آیا میدانید بیماری چشمی RP با شب کوری ظاهر می‌شود؟

محمدمهدی پرورش، متخصص چشم درباره سن ابتلا به بیماری RP تصریح کرد: ممکن است این بیماری در ابتدای تولد یا سنین بالای 30 یا 40 سال بروز کند. این بیماری چشمی سیری پیش‌رونده دارد و مبتلایان به مرور زمان دچار کاهش تدریجی دید مرکزی می‌شوند.

پرورش درباره دیگر مشکلات بیماران مبتلا به RP گفت: یکی دیگر از مشکلات مبتلایان به بیماری RP زمانی است که از روشنایی به تاریکی می‌روند یا از تاریکی به روشنایی می‌روند و در این صورت دیدشان محدودیت زیادی پیدا می‌کند.

وی علت شکل‌گیری این بیماری را ژنتیکی دانست و افزود: این بیماری جز شب کوری عوارضی همچون تورم شبکیه و آب مروارید را در پی دارد.

آیا میدانید بیماری چشمی RP با شب کوری ظاهر می‌شود؟

این متخصص چشم خاطرنشان کرد: این بیماری می‌تواند به صورت منفرد فقط چشم را درگیر کند یا اینکه زمینه ساز یکسری بیماری های عمومی همچون بیماری‌های غدد، متابولیسم و سایر بیماری های ارثی باشد و در حقیقت از بروز این مشکلات به بیماری RP پی ببریم.

پرورش درباره علت ایجاد بیماری RP نیز گفت: در زمینه درمان این بیماری کارهای زیادی انجام شده است ولی درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد برای مثال ترکیبات ویتامین A به کار گرفته شده است ولی درمان 100 درصد نیست.

وی افزود: استفاده از سلول‌های بنیادین برای درمان بیماری RP مورد مطالعه قرار دارد ولی هنوز به نتیجه خاصی نینجامیده است و بیشتر روی مطالعات حیوانی متمرکز شده است و تنها مختصری در زمینه مطالعات انسانی صورت گرفته است.

آیا میدانید بیماری چشمی RP با شب کوری ظاهر می‌شود؟

این متخصص چشم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از روش‌های بازگرداندن افراد مبتلا به RP به روال معمولی زندگی به کار بردن میکروچیپ و عینک مخصوص در درون چشم مبتلابان RP است که بیمار به این طریق می‌تواند به صورت محو چیزهایی ببیند که این روش نیز در مراحل اولیه قرار دارد.

پرورش افزود: کسانی که از روش میکروچیپ استفاده کردند می‌توانستند نور را تشخیص دهند و از این طریق توانستند تا حدی ببینند و راه بروند ولی هزینه های این روش بسیار بالاست ضمن اینکه نتایج دراز مدت این روش هنوز مشخص نیست.

آیا میدانید بیماری چشمی RP با شب کوری ظاهر می‌شود؟

وی درباره تشخیص این بیماری خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که شب کوری دارند خودشان متوجه این بیماری نیستند و تصور می‌کنند که تمام افراد این گونه دنیا را می‌بینند و معمولاً اطرافیان این افراد هستند که متوجه می‌شوند دید در شب این افراد دچار اختلال است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

وحید | ۴ سال پیش
سلام .من بیماری ارپی دارم نمبدونم چکار کنم وصلا درست نمیبینم راهی هست ...
0
0

hits