دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آزمایش و سونوگرافی های دوران بارداری،معرفی کامل سونوگرافی ها و آزمایش های لازم در دوران بارداری
50
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آزمایش های دوران بارداری-آزمایش های دوران بارداری چیست-معرفی آزمایش های دوران بارداری-آشنایی با آزمایش های دوران بارداری-خصوصیات آزمایش های دوران بارداری-آزمایش دوران بارداری-انواع آزمایش های دوران بارداری-آزمایش های مهمخ بارداری-سونوگرافی...

آزمایش های دوران باردرای:در طول بارداری، به عنوان بخشی از مراقبت‌های دوران بارداری، شما باید آزمایش‌هایی را متحمل شوید که به بررسی رشد و تکامل جنین و سلامت زایمان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،به نقل از دلگرم، آزمایش‌های در دوران بارداری انتظار آن را داشته باشید :

آزمایش های دوران بارداری

آزمایش های دوران بارداری

::آزمایش‌های معمول در اولین دیدار،‌پزشکتان وزن شما و طول رحم را برای تخمین میزان رشد کودک اندازه می‌گیرد.

آزمایش های دوران بارداری

::فشارخون شما نیز برای غربالگری و تشخیص فشارخون حاملگی، اندازه‌گیری می‌شود. نمونه ادرار از نظر سطح قند، پروتئین و وجود باکتری در آن بررسی می‌شود.

آزمایش های دوران بارداری

::قند در ادرار زن حامله،‌علامت دیابت حاملگی است. پروتئین بالای ادرار می‌تواند نشانگر عفونت مجاری ادراری، بیماری کلیوی یا فشارخون بالا باشد.

آزمایش های دوران بارداری

::سه ماهه اول در این سه ماه برای بررسی عوامل خطرزای حاملگی، باید مجموعه کاملی از سابقه پزشکی شما تهیه شود.

آزمایش های دوران بارداری

بنابراین لازم است راجع به مصرف داروها و بیماری‌های خود به پزشکتان اطلاع دهید. آزمایش‌هایی دوره سه ماهه بارداری برای بررسی سلامت شما و کودکتان انجام می‌شود، عبارتند از:

الف)آزمایش های دوران بارداری: آزمایش خون:

جهت بررسی وجود بیماری سیفلیس، ایمنی نسبت به هپاتیت و سرخجه، تعیین گروه خونی و RH انجام می‌شود.اگر شما RH منفی هستید و کودک شما RH مثبت است، ممکن است بدن شما به آن واکنش نشان دهد. این اتفاق نسبتا شایع است و معمولا بدون مشکل اساسی درمان می‌شود. در شرایط نادری ممکن است کم‌خونی ایجاد شود.

آزمایش های دوران بارداری

ب) آزمایش های دوران بارداری:سونوگرافی جنین:

حتی در هفته پنجم حاملگی می‌توان سونوگرافی جنین را انجام داد. در این بررسی،‌تصویری از جنین در حال رشد، به دست می‌آید. سونوگرافی از راه مهبل می‌تواند حاملگی‌های خارجی رحمی را (وقتی جنین در جایی غیر از رحم رشد کند) نیز مشخص کند.

آزمایش های دوران بارداری

ج)آزمایش های دوران بارداری: آزمایش های دوران بارداری:نمونه‌برداری از کوریون:

در این آزمایش تعدادی از سلول‌های جفت بین هفته هشتم و بیستم جنینی برداشته می‌شوند و از نظر اختلالات ژنتیکی مختلف از جمله نشانگان داون بررسی می‌شوند.این آزمایش بطور معمول انجام نمی‌گیرد بلکه فقط زمانی که سابقه بیماری‌های ژنتیکی وجود داشته باشد، انجام می‌شود.

آزمایش های دوران بارداری

د)آزمایش های دوران بارداری:آزمایش های دوران بارداری: تست اچ.آی. وی(ایدز) :

از آنجایی که ایدز یکی از بیماری‌های است که از مادر به جنین منتقل می‌شود،‌برای جلوگیری از انتشار این بیماری،‌آزمایش آلودگی به ویروس ایدز یعنی اچ.آی.وی انجام می‌گیرد

آزمایش های دوران بارداری

::سه ماهه دوم بین هفته سیزدهم تا بیست‌وهفتم حاملگی شما باید از پزشک خود انتظار انجام آزمایش‌های دوران بارداری زیر را داشته باشید.

الف)آزمایش های دوران بارداری: آزمایش های دوران بارداری:بررسی الکتریکی قلب جنین:

در آغاز هفته بیستم‌ حاملگی، پزشک می‌تواند به ضربان قلب جنین با گوشی‌های خاصی گوش دهد و سلامت کلی جنین را از این طریق بررسی کند. علاوه بر این، ممکن است سونوگرافی جنین برای بررسی پیشرفت رشد جنین نیز انجام گیرد.

آزمایش های دوران بارداری

ب)آزمایش های دوران بارداری:آزمایش های دوران بارداری: تست تحمل گلوکز ( GTT) :

پزشک به شما شربت قندی می‌دهد تا بنوشید و سپس قند خون را در فواصل منظم اندازه می‌گیرد. این آزمایش نشان می‌دهد که بدن با چه سرعتی متابولیسم (سوخت و ساز) قند را انجام می‌دهد. هر بی‌قاعدگی در این رویه می‌تواند نشانگر دیابت حاملگی باشد.

آزمایش های دوران بارداری

آزمایش غربالگری دوران بارداری:

آزمایش خونی


در این روش مقدار دو نوع پروتئین وابسته به بارداری در خون مادر اندازه گیری می شود.این آزمایش باید حتما در روزی که سونوگرافی انجام می شود از مادر گرفته شود.این آزمایش شامل بررسی دو هرمون جفتی است.اطلاعات به دست آ»ده به یک برنامه کامپیوتری که توسط انجمن طب انگلستان برنامه ریزی شده و در سراسر دنیا کاربرد دارد ، داده می شود.
سپس بر اساس اطلاعات داده شده و تجزیه و تحلیل کامپیوتری مشخص می شود که خطر ابتلا به هر یک از سه بیماری مهم کروموزومی برای این جنین چقدر است.اگر میزان این خطر بالا محاسبه شود ممکن است مادر به آزمایش های تشخیصی دیگری نیاز داشته باشد.

آزمایش های دوران بارداری

سونوگرافی


این سونوگرافی شامل اندازه گیری قد جنین و به اصطلاح پزشکی CRL است که با توجه به آن سن بارداری تعیین می شود.همچنین در این سونوگرافی مغز،جمجمه،دست ها،پاها،معده،مثانه و بطور کلی اعضای اصلی بدن جنین بررسی می شود تا مشخص شودکه آیا اعضا تشکیل شده و در جای اصلی خود قرار گرفته اند یا خیر.کار بسیار مهمی که باید حین همین سونوگرافی انجام شود،بررسی نشانگرهای بیماری های کروموزومی است.


به عبارت دیگر بیماری های کروموزومی نشانه های سونوگرافیک دارند که یکی از معروف ترین آ«ها با اندازه گیری میزان آب پشت گردن جنین انجام می شود.تجمع این مایع پشت گردن جنین طبیعی است.اما اگر این مایع از حد معینی بیشتر باشد و در عین حال آزمایش خونی فوق هم نتیجه غیر طبیعی داشته باشد،می توان نتیجه گرفت که احتمالا این جنین در خطر افزایش نقایص مادرزادی و اختلالات کروموزومی (سندرم داون و تریزومی 18)است.(این آزمایش ها بین هفته های 22 تا 41 بارداری انجام می شوند.)

آزمایش های دوران بارداری

غربالگری سه ماهه

آزمایش خون


این آزمایش ها چند نوعند که در نوع چهرگانه آن،مقدار چهر نوع پروتئنی به خصوص در خون اندازه گیری می شود.این مواد به طور طبیعی در خون مادر باردار وجود دارند.این آزمایش نوع سهد گانه هم دارد که هزینه اش کمتر است.در بدن جنین یک پروتئین اصلی ساخته می شود که از طریق ادرار جنین وارد مایعی که جنین در آن شناور است می شود.سپس به خون مادر راه یافته و وارد جریان خون مادر می شود.اگر تنها همین پروتئین در خون مادر افزایش یافته باشد،می توان احتمال داد که لوله عصبی جنین باز شده است،زیرابا باز شدن این لوله مقادیر بیشتری از این پروتئین به مایع جنینی و در نهایت خون مادر منتشر می شود.در ضورت غیر طبیعی بودن میزان این چهار ماده،مانند آزمایش های غربالگری سه ماه اول باید سراغ سونوگرافی رفت.

آزمایش های دوران بارداری


سونوگرافی


با انجام سونوگرافی می توان سه بیماری سندرم داون،باز بودن لوله عصبی جنین و تریزومی 18 را بررسی کرد.اگر نتیجه سونوگرافی،احتمال خطر بیماری را نشان دهد،باید آزمایش های تشخیص قطعی را هم انجام داد.مثلا نمونه برداری از مایعی که جنین در آن شناور است.در این نمونه برداری میزان هورمون ها و سلولهای جنین،تحت بررسی کروموزومی قرار می گیرند.اگر جواب آزمایش ها مشکوک بود مادر باردار باید حتما توسط یک فوق تخصص طب مادر و جنین ویزیت شود تا بسته به سن بارداری نسبت به نمونه برداری از پرزهای جفتی(CVS) یا نمونه برداری از مایع اطراف جنین (آمنیوسنتز) اقدام شود.

آزمایش های دوران بارداری

آمنیوسنتز یعنی خارج کردن مقداری از مایع آمنیوتیک که جنین را احاطه کرده است.مایع آمنیوتیک به دست آمده را به آزمایشگاه ژنتیک برای بررسی ارسال می کنند.این آزمایش حدود هفته های 16 تا 18 بارداری انجام می گیرد.در این زمان رحم ئ جنین بزرگ می شود و به اندازه کافی مایع آمنیوتیک وجود دارد که بتوان این حجم مایع را از آن گرفت و مشکلی هم برای جنین پیش نمی آید.البته با وجود تمام احتیاط ها،انجام آمنیوسنتز با خطراتی همراه است،از جمله صدمه دیدن جفت و جنین و عفونت که از عوارض جانبی آمنیوسنتز هستند.

آزمایش های دوران بارداری

آزمون آلفافیتوپروتئین


این آزمایش برای تشخیص نقایص لوله های عصبی نظیر اسپاینا بیفیدا و آناسفالی (عدم تشکیل جمجمه و مغر) انجام می شود.این آزمایش حتی می تواند خطر سندرم داون را مشخص کند.انجام این آزمایش برای همه خانم های بالاتر از 30 سال که تصمصم به بارداری دارند ،ضروری است.عمده ترین دلایل انجام این آزمایش عبارتند از غربالگری برای اختلالات ژنتیکی خاص یا ناهنجاری جنسیتی.در این آزمون یه نمونه خونی از مادر گرفته می شود و معمولا باید در هفته 15 تا 17 بارداری انجام شود.تاریخ دقیق در انجام این آزمون بسیار مهم است.

آزمایش های دوران بارداری

آزمون پروفایل بیوفیزیکال


آزمایش بیوفیزیکال در اواخر بارداری لانجام می شود.در این آزمایش سلامت کلی جنین و حرکات او مورد بررسی قرار می گیرد.در برخی موارد برای احتیاط ،پس از بروز مشکلاتی در بارداری قبلی یا وجود عوامل خطر نظیر از دست رفتن بارداری های قبلی در نیمه دوم بارداری یا وجود فشار خون بالا،دیابت،عدم رشد جنین در داخل رحم،انجام می گیرد.

آزمایش های دوران بارداری

آزمون ویلوس کوریونی

این آزمایش برای شناسایی اختلالات کروموزومی انجام می گیرد.برای انجام آن توسط یک سوزن از راه واژن یا شکم،نمونه هایی از پرزهای کوریونی جمع آوری می شود.این آزمون تحت سونوگرافی انجام می گیرد تا به جفت یا جنین آُیب نرسد.زمان انجام این آزمون معمولا در هفته هشتم بارداری است.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (50 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم امراللهی | ۸ سال پیش
آزمایشات سه ماه اول حاملگی؟
0
0

hits