دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جلوگیری از بارداری به روش تقویم و روش اورژانسی و تست بارداری
12
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جلوگیری از بارداری-پیشگیری از بارداری- روش اورژانسی جلوگیری از بارداری- تست بارداری و جلوگیری از حاملگی-جلوگیری از بارداری با تقویم-پیشگیری از بارداری به صورت طبیعی

جلوگیری از بارداری

یکی از سوالاتی که به تعداد زیاد برایم ارسال می شود و یا در تماسهای تلفنی افراد می پرسند نگرانی است که از بارداری دارند.

جلوگیری از بارداری

همانگونه که در مطالب قبلی توضیح داده ام اگر مایع منی روی ناحیه تناسلی زن بریزد و یا داخل مجرای تناسلی وی تخلیه شود می تواند وارد مجرا شده و در صورت وجود تخمک بارداری ایجاد شود. پرده بکارت مانع بارداری نمی شود. مایع شفافی هم که پیش از منی خارج می شود دارای اسپرم هست ولی قدرت باردار کردن فرد را ندارد هر چند احتیاط پیشگیری از تماس این مایع نیز می باشد.

اما نکته دیگری که در این زمینه لازم است بیان کنم بحث وجود تخمک می باشد. در زنانی که دارای سیکل ماهیانه منظم می باشند زمان تقریبی تخمک گذاری ۱۴ روز قبل از پریود می باشد و این در همه زنان با هر دورهای ثابت است. اسپرم به مدت ۲ روز در مجرای تناسلی زن می تواند زنده بماند و تخمک رها شده نیز تا ۲۴ ساعت زنده می ماند.

لذا با یک حاشیه امن از ۱۸ روز تا ۱۱ روز مانده به پریود در زنانی که دوره های منظم دارند دوره محتمل برای بارداری محسوب می شود و خارج از این زمان به دلیل نبود تخمک حتی اگر مایع منی داخل مجرا تخلیه شود امکان بارداری نمی باشد. رعایت این دوره بعنوان دوره عدم نزدیکی بعنوان روش پیشگیری از بارداری تقویمی شناخته می شود.

در زنانی که دوره منظمی ندارند به دلیل اینکه زمان پریود بعدی قابل تشخیص نمی باشد زمان تخمک گذاری قابل محاسبه نیست و لذا نمی توان به درستی دوره محتمل بارداری را شناسایی نمود و با استفاده از روش تقویمی مانع از بارداری شد. البته باید توجه داشت که در این زنان نیز تخمک گذاری ۱۴ روز قبل از پریود انجام می شود و چون طول دوره قبل از تخمک گذاری متنوع است طول دوره نیز نامنظم می شود.

در دوره عادت ماهیانه تخمکی وجود ندارد و تخمکی ازاد نمی شود و لذا در این دوره احتمال بارداری وجود ندارد.

روش پیشگیری اورزانسی یک روش برای استفاده همیشگی نیست بلکه توصیه می شود در هر سه ماه یکبار بیشتر استفاده نشود و ترجیحا از روشهای دیگر استفاده شود. این روش در صورت درست استفاده شدن می تواند تا ۷۵ درصد مانع بارداری شود و نه بیشتر و این نکته ای است که افراد در نظر نمی گیرند و فکر می کنند می توانند با این روش مانع از بارداری شوند و لذا به جای استفاده از روشهای دیگر فقط به فکر استفاده از این روش هستند. توصیه اکید من به دوستان این است که روش اورزانسی را فقط در مواقعی که احتمال خطر بصورت ناخواسته ایجاد می شود در نظر داشته باشند و بصورت روتین از این روش استفاده نکنند.

یکی از سوالاتی که مطرح می شود اینست که این روش در چه صورت می تواند پیشگیری کند. ایا وقوع پریود بعد از استفاده از قرصها نشانه نتیجه بخش بودن ان می باشد یا خیر؟ لازم است بگویم که بعد از مصرف قرصها ببطور معمول ین ۳ تا ۱۰ روز خونریزی یا لکه بینی اتفاق می افتد و این اثر قرص می باشد و دلیلی بر نتیجه بخش بودن یا نبودن روش نیست. یعنی اگر این خونریزی اتفاق نیفتاد دلیل بر بارداری نمی باشد.

همچنین تست بیبی چک بیست روز بعد از رابطه قابل انجام است و جواب منفی ان قابل قبول می باشد. البته حدود ۱۵ روز بعد از رابطه با ازمایش خون می توان تشخیص بارداری را داد ولی قبل از این زمان به هیچ وجه و با هیچ تستی نمی توان از وجود یا عدم وجود بارداری اطمینان یافت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits