دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض مصرف نسکافه در بارداری

مصرف نسکافه در دوران بارداری مجاز است؟

عوارض مصرف نسکافه در بارداری
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مصرف نسکافه در دوران بارداری، مضر است یا مفید؟ به خانم هایی که به تازگی متوجه بارداری خود شده اند توصیه می کنیم از مصرف نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنند.

مصرف نسکافه در دوران حاملگی ممنوع

از آنجا که کافئین قهوه علائم استرس، دلهره، تنش و اضطراب را تشدید می‌‌کند، مصرف بیش از دو فنجان آن در روز توصیه نمی‌شود.
نتایج برخی تحقیقات نشان داده‌ است مصرف بیش از حد کافئین قهوه در زنان باردار موجب رشد ناقص جنین، سقط یا زایمان زودرس می‌شود و می‌تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل ‌شود و نوشیدن بیش از یک فنجان آن موجب بروز بی‌‌خوابی، تحریک‌پذیری، امتناع از شیرخوردن و عصبی‌شدن شیرخوار شود و چون کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نیافته و آنزیم‌های خاص را ندارد، کافئین مدت زیادتری برای تجزیه‌شدن در بدن نوزاد می‌ماند و عوارض بیشتری را به‌جا می‌گذارد.

همچنین کسانی که مبتلا به پرفشاری خون و تپش قلب هستند، افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند و زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند نباید زیاد قهوه بنوشند. قهوه به دلیل کافئین، اثر داروهای ضد درد را افزایش می‌‌دهد و انواعی که عبارت بدون کافئین روی بسته‌بندی آن قید شده می‌تواند حاوی اندکی کافئین باشد. بر اساس تحقیقات، کافئین موجود در یک فنجان قهوه بدون کافئین، پنج تا ده برابر کمتر از قهوه معمولی است.

عوارض خوردن کافئین بر روی جنین

پزشکان معتقدند :

که نوشیدن مقدار متعادل قهوه و نسکافه (قهوه فوری) در زمان بارداری روی رفتار و هوش کودک تاثیر منفی ندارد.
به گفته تیمی از پزشکان در آمریکا، اگرچه مصرف کافئین در طول دوران بارداری معمول است اما تاکنون مطالعات محدودی به بررسی ارتباط بین تاثیر احتمالی مصرف این ماده خوراکی در زمان حاملگی بر رفتار و ذهن کودک پرداخته‌اند.
به گفته پزشکان، نگرانی مادران باردار از این واقعیت نشات می‌گیرد که کافئین با عبور از جفت سطح «کاتکول‌آمین‌» را در بدن مادر افزایش دهد. کاتکول‌آمین‌ جزوهورمون‌های جنگ و گریز و یکی از شاخص‌های استرس به حساب می‌آید و استرس مادر، عامل محرک در زایمان زودهنگام است.

پزشکان ابتدا به بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از 2197 مادر باردار در فاصله سال‌های 1959 تا 1974 پرداختند. در این دوره زمانی تعداد کمتری از زنان باردار نسبت به تاثیرات منفی مصرف کافئین نگرانی داشتند. همچنین این تیم تخصصی از ماده شیمیایی «پاراگزانتین» که یک محرک عصب مرکزی استفاده کردند.

متخصصان پس از مقایسه سطح پاراگزانتین در هفته‌های بیستم و بیست و ششم بارداری با ضریب هوشی و مشکلات رفتاری کودک در سنین چهار تا هفت سالگی دریافتند که هیچ الگوی ثابتی بین مصرف کافئین توسط مادر و وضعیت ضریب هوشی و رفتار کودک در دوره‌هایی که شرایط زندگی او مطالعه شده، وجود ندارد.

همچنین 11 درصد از این کودکان در سن چهار سالگی و 7 درصد در سن هفت سالگی دچار اضافه وزن بودند هرچند به گفته پزشکان بین مصرف این ماده خوراکی و چاقی دوران کودکی ارتباطی وجود ندارد.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند:

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت مادران بارداری که در این دوران یک یا حداکثر دو فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند نباید در مورد سلامت فرزند خود نگرانی داشته باشند.

خطر مصرف کافئین در طول بارداری

ممکن است بعد از اینکه کافئین را مصرف کردید متوجه شوید که حرکت کودک شما افزایش یافته است.دلیل آن این می باشد که کافئین به رحم شما رسیده و بر کودک شما تاثیر گذاشته است. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از 200 میلی گرم قهوه در روز مرتبط با وزن کم نوزاد و سقط جنین می باشد.بر طبق این بررسی:

"کافئین به سرعت جذب می شود و به رحم می رسد.بعد از نوشیدن 200 میلی گرم کافئین ، جریان خون تا 25% کاهش می یابد.آنزیم اصلی در متابولیسم کافئین در رحم و جنین وجود ندارد”همچنین ثابت شده است که مصرف هر 100 میلی گرم کافئین باعث کاهش وزن 28 گرمی کودک می شود.همچنین مصرف هر 100 گرم کافئین باعث کاهش 5 ساعت از دوران بارداری می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits