دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰ خرافات مادر بزرگ ها در دوران بارداری
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خرافات بارداری : خرافات بار داری همیشه از زبان مادر بزرگ ها شنیده میشه مثلا اگر زیاد میوه نخوری، بچه ات موقع به دنیا آمدن کثیف می شود.....

آیا خرافات بارداری حقیقت دارند؟

با مجله دلگرم همراه باشید تا با خرافات زمان بارداری آشنا شوید

خرافات بارداری :‌ یکی از جاهایی که خرافه در آن نقش پر رنگی بازی میکند دوران بارداری و بچه داری است. برای مادرهای آینده، بهترین کار این است که این خرافات را بشناسند و تا جای ممکن از آ نها دوری کنند؛ تا دوران بارداری زیباتر و بی خطرتری را داشته باشند و بتوانند از روزها و ساعت هایشان لذت ببرند. اعتقادات خرافی که در ادامه می خوانید فقط بخشی از دستورالعملهای غلطی است که به ما ارث رسیده! اعتقادات خرافی ریزتر را خودتان در اطرافیانتان پیدا کنید و هرگز از آنها پیروی نکنید.

از نفرین زن حامله بترسید

در گذشته هر کس گل مژه می زد، میگفتند حتما زن باردار تقاضایی داشته که تو او را رد کرده اي. این هم یکی دیگر از خرافاتی است که از قدیمی ها به ما به ارث رسیده است. امروزه چشم پزشکان، هرگونه ارتباطی بین نفرین خانم باردار و بیماری گل مژه را رد میکنند!

divider

زشت شدن زن باردار

میگویند اگر صورت زن باردار زشت شود، بچه اش دختر است و برعکس، اگر در این دوران، زیباتر به نظر بیاید پسر به دنیا خواهد آورد. یا اگر پهلوهایش بزرگ شود و صورتش گرد باشد یا ورمش بیشتر باشد، دختردار خواهد شد.

divider

سونوگرافی مادر بزرگ ها

بعضی خانمها از روی شکل شکم هم قادر به انجام سونوگرافی تعیین جنسیت هستند! آنها میگویند زن باردار، با شکمی که در پهلوها باشد نوزاد دختر و زنی که شکم اش مثل گلوله و تیز و رو به جلو باشد، نوزاد پسر به دنیا خواهدآورد.

divider

ترش کردن زن باردار

در عصری که مادر بزرگهای ما باردار می شدند، وقتی زن حامله ای از ترش کردن معده شکایت میکرد- البته احتمالا این اصطلاح را به کار نمیبرد- مادر و مادربزرگ می گفتند که نوه شان در حال مو درآوردن است. تصورشان هم این بود که موهای در حال رشد بچه به معده می خورند و به خاطر نوک تیزشان، معده دچار سوزش می شود. خب آن موقعها کسی درست نمیدانست بچه در رحم مادر و درون مایع آمنیوتیک چه طور می تواند با معده تماس داشته باشد

divider

طاق باز نخواب

طاق باز نخواب، خودت را کش و قوس نده، دستت را بالای سرت بلند نکن، موقع پهلو به پهلو شدن خیلی آرام حرکت کن و...

خانم باردار چند بار این جمله ها را بشنود، خوب است؟ معنای همه اینها هم این است که اگر این کار ها را بکنی، بند ناف دور گردن بچه میپیچد؛ اما این اصلا باور درستی نیست.

البته مسلم است که خوابیدن به پهلوی چپ بهترین وضعیت برای مادر و جنین محسوب میشود. این روزها بیشتر پزشکان اعتقاد دارند خود مادر خیلی زود و با بالا رفتن ضربان قلب و بی حالی، متوجه وضعیت نامناسب اش میشود و آن موقع است که باید حالت خوابیدنش را تغییر دهد.

divider

بچه به کسی میره که بار اول دیدیش

قدیمی ها معتقد بودند بچه به همان کسی میرود که مادر او را بیشتر دیده هم چیزی جز خرافه نیست. امکان ندارد شما منظره زشتی ببینید و تحت تاثیر آن نوزادتان زشت شود

divider

بخور بچه ات زرد نشه

زردی نوزادان در قدیم باعث وحشت و نگرانی زیادی می شد و در موارد زیادی به مرگ نوزادان ختم میشد. برای همین تجویز های زیادی هم برای پیشگیری از آن وجود داشت. چیزی که امروزه تقریبا همه پزشکان آن را رد میکنند و معتقدند كه زردی نوزاد ربطی به تغذیه مادر در دوران بارداری ندارد. تغذیه از شیر مادر در همان روزهای اول تولد نوزاد، می تواند در کاهش خطر زردی موثر باشد.

divider

ضربان قلب اش تنده

خیلی از خانم های باردار، همان هفته های اول، وقتی برای شنیدن صدای قلب جنین به سونوگرافی میروند، از دکتر سوال میکنند که ضربان قلب جنین شان تند است یا کند!

با این پیش فرض که اگر ضربان تند بود، بچه شان حتما دختر است و اگر کند بود، جنین پسر دارند. این عقیده هم بعد از تحقیقات علمی رد شد. درست است که ضربان قلب جنین دختر و پسر کمی متفاوت است؛ اما به هیچ وجه تعیین کننده دقیقی برای مشخص شدن جنسیت نیست.

divider

چاقو گذاشتن بالای سر نوزاد

کسانی که به آل اعتقاد دارند، میگویند که باید بالای سر نوزاد تا 30 یا 40 روز یک چاقو یا قیچی گذاشت تا موجوداتی مانند آل به کودک صدمه نزنند.

divider

آب و هوا و زایمان

ماه کامل یا آب و هوای بد احتمال زایمان را افزایش نمی دهد. تحقیقات نشان داده اند که هیچگونه ارتباطی میان آب و هوای بد و طوفانی و یا وضعیت ماه و زایمان زودرس وجود ندارد.

divider

تهوع صبحگاهی و جنسیت جنین

زنانی که در دوران بارداری دچار تهوع شدید می شوند و حتی مجبور می شوند به بیمارستان مراجعه کنند، تقریبا بیش از نصف آنها یعنی در حدود 53 تا 56 درصد صاحب فرزند دختر می شوند

divider

دیدن خرگوش در بارداری

مادر بزرگ ها اعتقاد داشتن که دیدن خرگوش در بارداری لب جنین را شکری ( لب شکری ) میکند.

divider

غذاهای تند و زایمان زودرس

گر در دوران بارداری برنامه غذایی منظم و سالمی را در پیش بگیرید، هیچ ماده غذایی شما را در خطر زایمان زودرس قرار نمی دهد. درد زایمان و ماه کامل هم جزو چنین خرافاتی هستند

divider

نترس بچه ات ترسو میشه

از قدیم رسم بوده که زن حامله اگر بترسه بچه اش یا ترسو یا ترسناک میشه که محققان این عقیده را کاملا رد کردند

divider

نگاه کردن به ماه گرفتگی

مادر بزرگ ها معتقدند که خسوف، نیشی است که رخ ماه را زده است و اگر زن باردار به آن نگاه کند، همین بلا سر فرزندش می آید و به همین دلیل مادر باید همیشه یک سنجاق تیز به لباسش وصل کند تا این بلا دفع شود

divider

میوه خوردن

اگر زیاد میوه نخوری، بچه ات موقع به دنیا آمدن کثیف می شود.

divider

جوشهای سفید

گر زیاد شیر و پنیر بخوری سر بچه ات جوش سفید می زند

جوش های سفیدی که روی سر بسیاری از نوزادان وجود دارد، ناشی از مقدار زیاد چربی در جمجمه نوزاد است،

این جوش ها معمول و بی خطر است و ایجاد آن ها ربطی به میزان لبنیاتی که مادر در طول دوران بارداری مصرف کرده، ندارد.

divider

رنگ مو

اگر موهایت را رنگ کنی، فرزندت نابینا می‌شود

divider

جنین قولنج می‌کند

شکم را در هوای سرد نپوشانی‌ جنین قولنج می‌کند

چنین باوری به‌هیچ‌وجه جنبه علمی ندارد، اصلا لازم نیست خانم باردار شکمش را در هوای سرد بیش از حد بپوشاند و باید به اندازه‌ای که احساس می‌کند راحت است، لباس بپوشد.

divider

غذا خوردن مادر

مادر باید به اندازه دو نفر و فقط غذای مقوی بخورد

این باور اشتباه را خیلی از بزرگ‌ترها دارند و به خانم باردار می‌گویند تو الان دو نفر هستی پس باید بیشتر بخوری و خیلی از خوراکی‌ها را از برنامه‌ غذایی‌اش حذف می‌کنند

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits