دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آمپول سیکلوفم جلوگیری یک ماهه از بارداری
38
زمان مطالعه: 14 دقیقه
آمپول سیکلوفم: آمپولهای ترکیبی یک ماهه پیشگیری از بارداری ، به عنوان یک روش برگشت پذیربا ترکیبی مشابه قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری است. این آمپول ها حاوی مقداری هورمون استروژن و پروژسترون می باشند که.....

آمپول سیکلوفم

آمپول سیکلوفم روشي هورموني تركيبي و تزريق است که حاوي 25 میلی گرم دپومدروكسي پروژسترون استات( نوعی پروژسترون پایدار اثر) و 5 میلی گرم استراديول سيپيونات ( نوعی استروژن) می باشد.

با مجله دلگرم همراه باشید. آمپولهای ترکیبی یک ماهه پیشگیری از بارداری ، به عنوان یک روش برگشت پذیربا ترکیبی مشابه قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری است. این آمپول ها حاوی مقداری هورمون استروژن و پروژسترون می باشند که مشابه هورمون هایی است که از تخمدان ها ترشح می شود وهمان اعمال هورمون های طبیعی را در بدن انجام داده و سبب ایجاد سیکل منظم قاعدگی می شوند. تزریق این آمپول پس از انجام مشاوره ؛ به زنان واجد شرایط توسط کارکنان مراکز بهداشتی درمانی به صورت رایگان انجام میگیرد.

نحوه استفاده آمپول سیکلوفم:

برای شروع مصرف آمپول های ترکیبی فردی که این روش را برای جلوگیری از بارداری انتخاب نموده است باید توسط پزشک متخصص زنان ازنظر احتمال وجود موارد منع مصرف مطلق و نسبی مصرف آمپول بررسی شود.همچنین در این ویزیت معاینه پستان و بررسی فرد از نظر زردی انجام می گیرد. اندازه گیری فشار خون ، قد و وزن در اولین ویزیت ضروری است. داوطلب استفاده از این روش 3 ماه فرصت دارد تا آزمایش خون از نظر بررسی تری گلیسرید و پاپ اسمیر را انجام دهد. در برخی افراد آزمایشات تکمیلی هم مورد نیاز است.

اولین نوبت تزریق در شروع استفاده از این روش در یکی از ۵ روز اوّل قاعدگی و نوبت های بعدی ۳۰ روز پس از نوبت قبلی انجام شود. البته در مواقع اضطرار می توان 3 روز زودتر یا 3 روز دیرتر از موعد مقرر تزریق را انجام داد. تزریق به صورت عضلانی و در قسمت بالای بازو یا عضله باسن تزریق می شود. محل تزریق نباید ماساژ داده شود.

فرد استفاده کننده از این روش باید پس از سه ماه از شروع استفاده و سپس هر6 ماه یکبار تا دوسال برای انجام معاینات لازم به مرکز ارائه خدمت مراجعه نماید. در صورت نداشتن مشکل مراجعه سالیانه برای ادامه استفاده از این روش برای جلوگیری از بارداری ناخواسته کفایت می کند.

معاینه های لازم جهت تزریق آمپول جلوگیری از بارداری

مراجعه اول:

  • معاینه مراجعه کننده از نظر زردی،
  • اندازه گیری فشارخون،
  • اندازه گیری قد و وزن برای BMI (نمایه توده بدنی)،
  • معاینه پستان
  • آزمایش پاپ اسمیر (6-4 هفته پس از زایمان ومطابق دستورالعمل کشوری)،
  • بررسی مشکلات انعقادی وچربی های خون (درصورت سابقه ترومبوز و یا بیماری های قلبی در بستگان درجه یک زیر 50 سال)،
  • اگر تری گلیسرید متقاضی در آغاز استفاده از آمپول های ترکیبی بیش از 250 میلی گرم در 100 میلی لیتر باشد، به فاصله 4-2 هفته پس از تزریق آمپول ترکیبی آزمایش مجدد انجام خواهد شد. درصورت افزایش تری گلیسرید در طی این مدت به بیش از 500 میلی گرم در 100 میلی لیتر، ادامه استفاده از آمپول های ترکیبی به دلیل احتمال ابتلای به پانکراتیت قطع می شود.

مراجعه های بعدی:

  • اولین بررسی پس از 3 ماه وسپس هر6 ماه یکبار تا دوسال، و از آن پس در صورت نبودن هرگونه مشکل هرساله و به شرح زیر انجام می شود
  • اندازه گیری فشارخون،
  • اندازه گیری وزن،
  • پیگیری بروز علائم هشدار و عارضه ها ودرصورت لزوم بررسی آن ها،
  • بررسی دقیق تر خانم های با بیماری مزمنی که اثر آمپول روی آن بیماری ها مشخص نیست (بیماری هایی که درموارد منع مصرف آمپول اشاره ای به آن نشده است).
  • خطرات قند و چربی با آمپول سیکلوفم:
  • خانم های 35 ساله و بالاتر.
  • خانم های باسابقه بیماری قلبی، یا فشار خون بالا.
  • دیابتی ها.
  • خانم های باسابقه دیابت حاملگی.
  • خانم های چاق

مکانیسم عمل آمپول پیشگیری از بارداری

جلوگيري از تخمك گذاري

تاثير بر مخاط داخلي رحم و مهار پروليفراسيون آندومتر

ایجاد اشکال در ورود اسپرم به داخل رحم از طریق افزايش ضخامت ترشحات دهانه رحم (موكوس سرويكس)

زمان شروع استفاده از آمپول سیکلوفم جلوگیری یک ماهه از بارداری

در دوران قاعدگی: اولین تزریق (شروع استفاده از روش)، در يكي از 5 روز اول دوره قاعدگي انجام می شود.

غیر از دوران قاعدگی: استفاده از آمپول های ترکیبی پیشگیری از بارداری را در هر زمان که اطمینان از باردار نبودن وجود داشته باشد می توان آغاز کرد. باید توجه داشت تا ایجاد تاثیر پیشگیری از بارداری اولین آمپول، باید هفت روز از کاندوم استفاده شود.

پس از زایمان: اگر مادر پس از زایمان به فرزند خود شیر ندهد: می تواند مصرف این روش را در فاصله روزهای 28-21 پس از زایمان آغاز كند.

اگر مادر پس از زايمان به فرزند خود شير دهد: با توجه به منع مصرف مطلق تا شش ماهگي و منع مصرف نسبي از شش ماهگي تا پايان دوران شيردهي، آغاز روش پس از پايان يافتن ششماه كامل یا قطع شیردهی پیش از آن خواهد بود. برای شروع استفاده از آمپول در مادر با شرایط یادشده، اگر هنوز خونریزی قاعدگی برای او رخ نداده باشد، می تواند تزریق آمپول را پس از انجام β-hcG آغاز کند.

پس از سقط: مصرف این آمپول را می توان در5 روز اول بلافاصله پس از سقط سه ماهه اول یا دوم شروع کرد. در این موارد نیازی به استفاده از روش پشتیبان نیست. شروع استفاده از آمپول در فاصله بیش از 5 روز از سقط سه ماهه اول یا دوم مانند بند دوم خواهد بود.

تغییر روش: در صورت تغيير روش از قرص به آمپول سیکلوفم، فاصله هفت روزه بين دو بسته قرص، بهترین زمان برای تزريق سيكلوفم است. در این فاصله زمانی نیازی به استفاده از کاندوم نیست.

در صورت تغيير روش از آمپولهاي سه ماهه به آمپول سیکلوفم: بايد آمپول سيكلوفم در زمان تزريق بعدي آمپول سه ماهه تزريق شود.

در صورت تمايل به تغيير روش ازIUD به آمپول سیکلوفم در 5 روز اول قاعدگی: باید آمپول را تزریق نموده و داوطلب را بلافاصله برای خارج نمودن IUD ارجاع داد. در زمان هاي به جز پنج روز اول قاعدگي، باید آمپول را تزریق نموده و داوطلب را در دوره بعدی قاعدگی برای خارج نمودن IUD ارجاع داد.

جلوگیری از بارداری

مزایای آمپول سیکلوفم:

  1. اثر بخشی بالا (در سال اوّل استفاده از هر 1000 زوجی که از این روش را استفاده می کنند998زوج قطعا باردار نمی شوند.)
  2. مصرف آن آسان است ودر صورت تصمیم به قطع مصرف نیاز به اقدام خاصی وجود ندارد و در اغلب موارد تخمک گذاری و احتمال بارداری 2 تا 3 ماه پس از آخرین تزریق به حالت عادی بر می گردد.
  3. بر روی میل جنسی بی تأثیر است.
  4. از آنجا که این روش نیاز به مصرف روزانه ندارد؛ لذا برای خانم هایی که احتمال فراموشی در مصرف به موقع را می دهند یا خانم هایی که کوچ نشین هستند و یا مواردی مثل عقب ماندگان ذهنی و ... مناسب است.
  5. اثر بخشی این روش در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ (در مقایسه با قرص های ترکیبی) کم نمی شود و قابل استفاده همزمان با مصرف آنتی بیوتیک ها (بجز ریفامپین و گریزوفولین) می باشد.
  6. تزریق آمپول های ترکیبی پیشگیری از بارداری سبب کاهش خونریزی قاعدگی می گردد بنابراین از احتمال کم خونی به دنبال قاعدگی های شدید می کاهد.
  7. مصرف کنندگان آمپول های ترکیبی پیشگیری از بارداری امکان مواجه کمتری با عوارض افزایش وزن و خونریزی نامنظم در مقایسه با استفاده کنندگان قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری دارند.
  8. خانم هایی که سابقه حاملگی خارج از رحم دارند می توانند از این روش استفاده نمایند. ضمنا آمپول های ترکیبی پیشگیری از بارداری بر سیستم انعقادی تاثیر کمی دارند.

تزريق هر 30 روز (3+ روز) فاصله بين تزريق ها نبايد بيشتر از 33 روز باشد. در صورت تاخیر در نوبت تزریق آمپول سیکلوفم چه اقداماتی را بیاد انجام دهیم: تاخير (تا 33 روز): تزریق درصورت اطمينان از نداشتن تماس جنسي تاخير (بيش از 33 روز): بررسي بارداري و استفاده از روش ديگر تا تزريق بعدي

عوارض آمپول سیکلوفم:

  1. پیشگیری نکردن ازبیماری های منتقله از راه تماس جنسی
  2. شك يا اطمينان به وجود حاملگي فاصله زماني كمتر از سه هفته پس از زايمان در زنان غير شيرده
  3. شك به سرطان پستان
  4. ابتلا و يا سابقه آن هر بدخيمي مشكوك يا شناخته شده وابسته به استروژن
  5. سرطان اندومتر(استر رحم)
  6. خونريزي هاي رحمي بدون علت مشخص
  7. مصرف سيگار در افراد 35 ساله و بالاتر بيماري فعال يا مزمن كبدي
  8. اختلال كار واضح كبدي و يا هپاتيت یروسی
  9. سابقه يرقان هم زمان با مصرف قرص يا امپول تركيبي
  10. سرطانهای ترشحی يا كارسينوم كبد
  11. سيروز كبدي
  12. تومورهاي خوش خيم و بد خيم كبد
  13. آلودگی به نوعی انگل خونی
  14. شيستوزوميازيس با فيبروز شديد كبدي
  15. ابتلا فعلي يا سابقه ترومبوفلبيت یا انعقاد خون داخل سیاهرگهای
  16. اختلالات ترومبوآمبوليك و يا شرايط مستعد كننده اين بيماري
  17. بيماري هاي دريچه اي قلب با عوارضي مثل افزايش فشار ريوي
  18. استعداد بروز فيبريلاسيون دهليزي
  19. سابقه اندوكارديت( التهاب بافت قلب) تحت حاد باكتريال
  20. مصرف داروهاي ضد انعقادي بيماري
  21. عروق كرونر قلب
  22. آنژين قلبي

نحوه برخورد با عوارض آمپول سیکلوفم:

1.در صورت بروز سردردهاي خفيف ناشي از تزريق آمپول، مي توان از مسكن هاي معمولي مانند آسپیرین (650-325 میلی گرم)، ایبوپروفن (400-200 میلی گرم) یا استامینوفن (1000-325 میلی گرم)
استفاده کرد. درصورت برطرف نشدن مشکل فرد ارجاع خواهد شد.

2. حساسيت پستانها معمولاً با رعایت توصیه های بهداشتی: استفاده از پستان بند هاي محكم و مسكن هاي معمولي، استفاده از کمپرس سرد یا گرم و استفاده از مسكن هاي معمولي مانند آسپیرین (650-325 میلی گرم)، ایبوپروفن (400-200 میلی گرم) یا استامینوفن (1000-325 میلی گرم) رفع مي گردد. بديهي است كه درصورت برطرف نشدن مشكل، فرد ارجاع خواهد شد

3.دلایل افزايش وزن، تجمع مايعات در بدن به دلیل اثر پروژسترون و افزايش اشتها وبه دنبال آن افزایش مصرف مواد غذايي است. افزايش وزن با انجام ورزش منظم و رعايت رژيم غذايي برطرف خواهد شد.

4.آكنه با تغيير رژيم غذايي (کاهش ميزان چربی مصرفی خصوصا تنقلات چرب وافزايش مصرف ميوه وسبزي تازه) و تميز نگه داشتن پوست برطرف مي شود.

5. با ادامه استفاده از آمپول، تغييرات خلق و خوي (افسردگي) رفع می گردد. در غیر اینصورت و درصورت گذشت زمانی بیشتر از سه ماه، ارجاع به پزشك ضروری است.

6.خونريزي نامنظم رحمي شایع نیست و معمولا درعرض3-2 ماه اول استفاده از سيكلوفم برطرف شده و حداكثر پس از یکسال منظم می شود. برای رفع کوتاه مدت این مشکل می توان استفاده روزانه 800 میلی گرم ایبوپروفن را در سه وعده و به مدت پنج روز توصیه کرد. می توان از سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی نیز استفاده کرد. درصورت ادامه پيدا كردن خونريزي نامرتب رحمي، عليرغم گذشت سه ماه زمان از استفاده از آمپول سيكلوفم، یا شروع شدن خونریزی نامرتب پس از چندماه استفاده از این آمپول ها، فرد بايد به متخصص زنان ارجاع شود.

7.خونريزي شدید و طولانی رحمی معمولا درعرض3-2 ماه اول استفاده از سيكلوفم برطرف می شود. برای رفع کوتاه مدت این مشکل می توان استفاده روزانه 800 میلی گرم ایبوپروفن را در سه وعده و به مدت پنج روز توصیه کرد. می توان از سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی نیز استفاده کرد. استفاده از این داروها با شروع خونریزی شدید آغاز می شود. درصورت ادامه پيدا كردن خونريزي شدید یا طولانی، یا شروع شدن خونریزی شدید یا طولانی پس از چندماه استفاده از این آمپول ها با خونریزی قاعدگی عادی یا آمنوره، فرد بايد به متخصص زنان ارجاع شود

8.آمنوره شایع نیست. درصورت وقوع باید آزمايش بررسي حاملگي انجام شود، درصورتی که آمنوره از عوارض مصرف دارو باشد باید آموزش و مشاوره لازم به گیرنده خدمت داده و درصورت عدم موافقت وی روش راعوض کرد.80 %زناني كه با مصرف DMPAدچار آمنوره شده اند، با تغییر روش به سيكلوفم خونريزي رحمي آنها شروع ميگردد.

اگر استفاده کنندگان آمپول سيكلوفم به دليل عوارض، خواهان قطع مصرف آن و استفاه از روش های دیگر پیشگیری از بارداری باشند، می توانند روش مورد نظر خود را مطابق دستورالعمل مربوطه شروع نمایند

جلوگیری از بارداری

موارد منع مصرف آمپول سیکلوفم:

  • شك يا اطمينان به وجود حاملگي،
  • در فاصله زمانی کمتر از سه هفته پس از زایمان در زنان غیر شیرده
  • شک به وجود سرطان پستان، ابتلا و يا سابقه آن،
  • هر بدخیمی مشکوک یا شناخته شده وابسته به استروژن،
  • کارسينوم اندومتر،
  • خونريزي هاي رحمي بدون علت مشخص،
  • مصرف سيگار در افراد 35 ساله و بالاتر
  • بيماري فعال يا مزمن کبدي (شامل :اختلال كار واضح کبدي و يا هپاتيت ويرال، سابقه يرقان هم زمان با مصرف قرص، آدنوم يا کارسینوم کبد، سيروز کبدي، تومورهاي خوش خيم وبدخيم کبد، شيستوزوميازيس با فيبروز شديد کبدي)،
  • ابتلای فعلی يا سابقه ترومبوفلبيت وريدهاي عمقي، اختلالات ترومبوآمبوليک و يا شرايط مستعد کننده اين بيماري ها،
  • بيماري هاي دريچه اي قلب با عوارضی مثل افزايش فشارریوي، خطر فيبريلاسيون دهليزي، سابقه اندوکارديت تحت حادباکتريال و يا مصرف داروهاي ضدانعقادی،
  • بيماري عروق کرونر قلب، سابقه این بیماری ها یا شرایط مستعدکننده آنها،
  • بیماري سيانوتيک قلبي،
  • سکته مغزي،
  • بيماري عروق مغزی، سابقه اين بيماري ها ياشرايط مستعد کننده آن ها،
  • ديابت با بیماري هاي عروقي، رتینوپاتی، نفروپاتی یا نوروپاتی یا ابتلای بیش از بیست سال به دیابت،
  • فشارخون بالا (100/160 ميلي متر جيوه و بالاتر)،
  • سردرد راجعه شامل ميگرن با علائم عصبي موضعی (کاهش میدان دید چشم بطور مشابه، دیدن خطوط زیگزاگی روشن، احساس سوزن سوزن شدن در یک بازو، یک طرف صورت یا زبان)،
  • میگرن بدون علایم فوکال عصبی و سن بیشتر از 35 سال،
  • آنژين قلبی ناپايدار (ابتلای به هر نوع دردهای جلو قلبی و پشت استرنوم)،
  • آفزایش چربی های خون (ديس ليپيدمي: بخصوص هيپرليپیدمي پروتیيني نوعII)
  • شرايط نيازمند به بي حرکتي کامل (بايد مصرف قرص از 28 روز قبل از عمل جراحي تا پايان دوره بي حرکتي پس از عمل، قطع شود- دادن هشدار قبل و بعد از عمل جراحي بزرگ ضرورت دارد) [3].
  • سابقه هر بيماري مرتبط بامصرف قرص های ترکیبی یا آمپول سیکلوفم مثل: کره، فشارخون بالا، پانکراتيت حاد، پمفيگوييد حاملگی، سندرم استيون- جانسون، Thrombotic Thrombocytopenic Purpura ,Hemolytic Uremic Syndrome.
  • ابتلا به Serious trauma, Cancer, Lukemia, Vascular diseases.
  • فشارخون کنترل شده بين90/140 تا 100/160 ميليمتر جيوه،
  • نئوپلازي داخل اپیتليومي (خفیف) تا شديد سرويکس،
  • بیماري فعال کیسه صفرا،
  • يرقان انسدادي در حاملگی،
  • خانم هاي سیگاري کمتر از 35 سال،
  • توده پستانی تشخیص داده نشده،
  • ترومبوفلبیت سطحی،
  • بیماری های دریچه ای بدون عارضه قلب
  • مادران شیردهی كه از زايمان آن ها كمتر از شش ماه می گذرد،
  • ميگرن بدون علائم عصبي،
  • ديابت بدون درگیری عروقی
  • افسردگي بسیار شديد،
  • مصرف دارو براي اپی لپسي (بجز والپرویيک اسيد)،
  • مصرف ريفامپين يا گريزوفولوين،
  • بيماري سلول داسي شکل.

تذكرات هنگام استفاده ار آمپول سیکلوفم:

تزريق آمپول سيكلوفم بايد هر 30 روز انجام شود. اگر متقاضی در فاصله زمانی تا 3 روز زودتر یا 3 روز دیرتر از موعد مقرر مراجعه نماید، می توان ضمن تاکید بر لزوم رعایت زمان تعیین شده، سیکلوفم را تزریق کرد. شايان ذكر است كه فاصله بين تزريق ها نبايد بيشتر از 33 روز باشد.

پیش از کشیدن آمپول به داخل سرنگ، باید آمپول یا ویال را به آرامی تکان داد. درصورت سرد بودن آمپول یا ویال، باید پیش از تزریق آن را با دمای بدن هماهنگ نمود. مالش آمپول یا ویال بین دست ها به این کار کمک می کند.

تزریق سیکلوفم عضلانی (بالاي بازو يا قسمت فوقاني خارجي باسن) و عميق (با استفاده از سرسوزن بلند) است. محل تزریق نباید ماساژ داده شود.

درصورت تاخیر براي تزريق بعدی (بیش از 33 روز)، انجام تزريق با اطمينان پيداكردن از نداشتن تماس جنسي (پس از فاصله 33 روز تا زمان مراجعه) و يا اطمينان از باردار نبودن فرد مقدور خواهد بود. در غیراینصورت باید فرد از نظر حاملگی بررسی و تا تزریق بعدی از یک روش کمکی ديگر استفاده كند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در این رابطه بیشتر بدانید:

بهترین و مناسب ترین روش ها برای جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری با قرص اچ دی

جلوگیری از بارداری به روش تقویم و روش اورژانسی و تست بارداری

همه چیز درباره قرص های ال .دی و اچ . دی و قرصهای جلوگیری از بارداری

نظرات خود را با ما در مجله دلگرم از طریق کامنت ها در میان بگذارید

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.9 از 5 (38 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits