دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پس از 40 سالگی به راحتی باردار شوید!

آیا بارداری بعد از سن 40 سالگی خطرناک است؟

پس از 40 سالگی به راحتی باردار شوید!
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا بعد از 40 سالگی میتوانم باردار شوم؟ گاهی شغل شما به عنوان یک خانم بسیار مهم است و تصمیم می گیرید دیرتر باردار شوید. هنگامی که به همه هدف های کاری خود میرسید چهل ساله شده اید.اما نگران نباشید. درست است که بارداری در سن چهل سالگی و پس از آن دشوار...

مادر شدن بعد از 40 سالگی

گاهی پیش می‌آید که خانم‌ ها پس از 40 سالگی تصمیم می‌گیرند باردار شوند. بارداری در سن بالا همیشه خطرناک نیست و به مسائلی از جمله این که آیا قبلا بچه ‌دار شده‌اند یا خیر، یا این که در چه محیطی زندگی می‌کنند، بستگی دارد.اکثر بارداری‌های دیرهنگام اگر تحت نظر دایمی پزشک باشند، بی خطر و کاملا طبیعی به اتمام خواهند رسید، البته در سه ماهه نخست احتمال سقط جنین بسیار زیاد است و به بیش از 20 درصد پس از 40 سالگی می‌رسد.در صورتی که خانمی پس از 40 سالگی باردار شده باشد، پزشک آزمایشاتی را برای تشخیص مشکلات کروموزومی جنین در سه ماهه نخست تجویز می‌کند.

مشکلات بارداری بعد از 40 سالگی

از مشکلات شایعی که در خانم‌های باردار بالای 40 سال دیده می‌شود، دیابت بارداری است. این مشکل به ویژه در خانم‌های چاق بیشتر است. در این خانم‌ها انسولین تزریقی به طور طبیعی قادر به فعالیت نیست، در نتیجه قند وارد خون شده و سبب می‌شود جنین بیش از حد بزرگ شود. وقتی متخصص زنان، دیابت یک خانم باردار را تشخیص دهد، با انتخاب یک رژیم غذایی صحیح آن را برطرف خواهد کرد.

نکته دیگر در رابطه با پرفشاری خون است که در خانم‌های 40 ساله، دو تا سه برابر دیگر زنان است. در پرفشاری که با وجود پروتئینی به نام آلبومین در ادرار تشخیص داده می‌شود، رشد جنین کم شده و احتمال زایمان زودهنگام افزایش می‌یابد.

نکته این که احتمال اینکه یک زن باردار بالای 40 سال مجبور به سزارین شود، دو برابر زنان باردار زیر این سن است، زیرا در اکثر موارد به دلیل دیابت بارداری، بیرون آمدن جنین از راه طبیعی سخت می شود، یا گاهی به دلیل پرفشاری خون، جنین ضعیف‌تر و کوچک‌تر از آن است که بخواهد به طور طبیعی متولد شود.

در ضمن بعد از زایمان نیز احتمال خون‌ریزی شدید، به دلیل جمع شدن سخت‌تر فیبرهای رحمی، در زنان بالای 40 سال بیشتر است.

احتمال بارداری بعد از 40 سالگی

به دلیل اختلالاتی که در روند تخمک‌گذاری پس از 40 سالگی پیش می‌آید، احتمال نابارور شدن زنان افزایش می یابد. به عبارت دیگر از این سن به بعد تخمک‌ گذاری یا انجام نمی‌شود، یا خیلی بد انجام می‌شود.

  • شاید در 40 سالگی شما هنوز زیبا و جوان به نظر برسید، اما تخمدان‌ها 40 سالشان است.
  • از 25 سالگی به بعد، قدرت باروری تخمک به 25 درصد، در 30 سالگی به 12 درصد و در 40 سالگی به 6 درصد می‌رسد.

گاهی پیش می‌آید که خانم‌ ها پس از 40 سالگی تصمیم می‌گیرند باردار شوند.

مشاوره با پزشک قبل از بارداری

اگر شما به سن 40 سالگی رسیده‌اید و می‌خواهید بچه‌ دار شوید، پیش از هر کاری ابتدا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و تصمیم خود را با او در میان بگذارید تا احتمال وجود دیابت یا پرفشاری خون را در شما بررسی کند و در صورت نیاز راه‌ حل مناسبی پیشنهاد دهد.

آزمایش آمنیوسنتز

این آزمایش برای تشخیص تریزومی 21 یا نشانگان (سندروم) داون با نمونه‌ برداری از پرزهای جنینی موجود در آمنیون انجام می‌شود، ولی اندکی خطر سقط جنین را بالا می‌برد.

امروزه دو نوع آزمایش غیر تهاجمی دیگر برای تشخیص نشانگان داون (منگولیسم) در جنین وجود دارد:

1) اندازه ‌گیری قطر گردن جنین در اولین اکوگرافی

2) آزمایش سه‌گانه با اندازه‌گیری چند ماده در خون مادر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لیلا | ۵ سال پیش
نزدیک پریودی به عنوان مثال یک روز مانده به پریودی چقدر احتمال بارداری وجود دارد؟
1
1

hits