دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واقعیت های بارداری بعد از 35 سالگی

آیا بارداری بعد از 35 سالگی امکان پذیر است؟

واقعیت های بارداری بعد از 35 سالگی
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
باورهای زیادی در خصوص بارداری خانم ها بعد از 35 سالگی وجود دارد. با این حال خانم های زیادی بعد از 35 سالگی باردار شده اند. در واقع از هر 10 کودک یک کودک از مادری با سن بالای 35 سال متولد شده و هیچ مشکلی ندارد.

مضرات بارداری بعد از 35 سالگی

برخی افراد به دلیل دیر ازدواج کردن و یا اینکه هنوز شرایط بچه دار شدن را از نظر تحصیلات و موقعیت شغلی نداشته اند ، اقدام به بارداری نکرده اند. بسیاری نیز به دلیل مشکلات نازایی نتوانسته اند که باردار شوند. 35 سالگی سنی است که اندکی برای باردار شدن دیر شده است ، اما جای نگرانی نیست. امروزه بسیاری از مادران در این سن اقدام به باردار شدن می کنند.

بارداری بعد از سن 35 سالگی ممکن است دشوارتر از سنین پایین باشد، اما غیر ممکن نیست. اگر می خواهید بدانید چرا این گونه است و خطرات بارداری در سنین بالا را بدانید، این مطلب را بخوانید.اگر اخبار را دنبال کنید، بی شک زنان مشهوری را خواهید دید که بعد از سی و پنج سالگی منتظر بچه دار شدن هستند و برای این هدف مشکل دارند.

اولین چیزی که باید بدانید این است که زنان و مردان در هر سنی می توانند بارور باشند. زوج هایی که در دهه بیست زندگی شان هستند ممکن است به اندازه زوج هایی که در دهه چهل عمرشان هستند با مشکل ناباروری مواجه شوند.
احتمال باروری در بیشتر زنان در دهه بیست زندگی شان در بیشترین میزان ممکن است و در اواخر دهه بیست، شروع به کاهش تدریجی می کند. بنابراین شانس حاملگی شما در بیست و هشت سالگی، به اندازه این شانس در بیست و دو سالگی تان نیست.

حدود سن سی و پنج سالگی، شانس باروری با سرعت بیشتری کاهش پیدا می کند؛ برای مثال بعضی از محققان دریافته اند در سن سی سالگی، شانس بارداری در هر ماه حدود بیست درصد می باشد، در حالیکه این شانس در سن چهل سالگی، فقط پنج درصد است!
این مسئله را با شانس کلی باروری تان اشتباه نگیرید. این یک آمار ماهیانه است، نه سالیانه. همچنین بسیاری از مطالعات بر سر این موضوع بحث و اختلاف دارند که آیا کاهش شانس حاملگی به باروری مربوط است، یا به کاهش تعداد دفعات رابطه جنسی در زوج ها.

در تحقیقی، 782 زوج تحت نظر بوده و طبق برنامه، پیش از تخمک گذاری هر روز رابطه جنسی داشتند. این زنان برای تعیین دوره تخمک گذاری شان از نمودار دمای بدن استفاده کرده بودند. هم برای زنان جوان تر و هم برای زنان سنین بالاتر، دو روز پیش از شروع تخمک گذاری، بارورترین روزشان بوده است. در مورد زنان 19 تا 26 ساله، رابطه جنسی در این روز، 50 درصد شانس بارداری داشته و برای زنان 35 تا 39 ساله این شانس تنها 29 درصد بوده است.

بارداری بالای 35 سالگی

یک هشدار مهم در مورد باروری مردان و سن شان

هر چند بیشتر بحث ها در مورد تاثیر سن زنان در بارداری است، اما ذکر این نکته بسیار لازم می باشد که سن مرد نیز به همان اندازه مهم است. روند کاهش باروری مردان مانند زنان نیست، اما سن مردان عامل مهمی است.
در همان مطالعه ای که گفته شد، معلوم گردید اگر همسر یک زن پنج سال از او بزرگ تر باشد، شانس باروری زن تا 15 درصد افت می کند. البته یادتان باشد که این احتمالات و آمار مربوط به بسته شدن نطفه هستند، یعنی باردار شدن صرفا به معنای تولد نوزاد نیست. آمار سقط جنین برای زوج های سن بالاتر، بیشتر است.

افزایش سن حاملگی، احتمال مشکلات ژنتیکی را بیشتر می کند

چرا شانس باروری کاهش پیدا می کند؟


زنان با بیش از یک میلیون تخمک متولد می شوند، اما تا سن بلوغ فقط سیصدهزارتای آنها باقی می مانند. از این تعداد زیاد نیز تنها 300 تخمک، بالغ شده و در فرآیند تخمک گذاری رها می شوند.بعضی ها فکر می کنند یائسگی شروع کاهش باروری است، اما این طور نیست. قابلیت های تولیدی بدن ما خیلی زودتر افت می کند و تخمدان ها در تولید تخمک های سالم و بالغ ناتوان تر می شوند. با بالا رفتن سن و نزدیک شدن به دوره یائسگی، کیفیت واکنش تخمدان ها نسبت به هورمون های محرک تخمک گذاری کمتر می شود.

اما اگر سبک زندگی درستی داشته باشید چطور؟ اگر ورزش کنید، تغذیه مناسب داشته باشید، وزن تان متعادل باشد و از عادات بد اجتناب نمایید چه؟ حتی در این صورت هم، کاهش طبیعی شانس باروری را تجربه خواهید کرد.اما خوب است بدانید که عادات بد می توانند تاثیر منفی روی باروری داشته باشند، مثلا سیگار کشیدن فرآیند ناباروری در زنان را تسریع می کند.

افزایش خطر سقط جنین و تولد نوزاد معیوب


افزایش سن حاملگی، احتمال مشکلات ژنتیکی را هم بیشتر می کند. خطر ابتلا به سندرم داون در نوزادان با مادران بالای 35 سال بیشتر است. در 25 سالگی، یک زن از 1250 زن، نوزادی با سندرم داون به دنیا می آورند. در سن 30 سالگی، این رقم به یک زن از 952 زن می رسد. در سن 35 سالگی، این احتمال به یک زن از 378 زن می رسد.


احتمال سقط جنین هم با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند. حدود 10 درصد از بارداری ها در زنانی که در اوایل بیست سالگی شان هستند، به سقط جنین منتهی می شود. در اوایل 30 سالگی هم این رقم به 12 درصد و در سنین بعد از 35 سالگی این رقم به 18 درصد می رسد. در اوایل 40 سالگی نیز 34 درصد از زنان سقط جنین را تجربه می کنند.

احتمال موفقیت درمان های ناباروری بعد از سی و پنج سالگی


شاید فکر کنید می توانید ناباروری تان را درمان کنید و با وجود روش آی وی اف (IVF) نباید نگران بالا رفتن سن تان باشید. اما متاسفانه این طور نیست. همان طور که بدن شما به هورمون های خودتان واکنش چندان مناسبی نشان نمی دهد، به داروهای هورمونی باروری نیز واکنش مفیدی نشان نخواهد داد.طبق آماری که توسط مرکز کنترل بیماری ها جمع آوری شده است، درصد تولدهای موفق در روش آی وی اف با استفاده از تخمک های مادر، با بالا رفتن سن کاهش می یابد.در سن 31 سالگی، درصد تولدهای موفق به 38 درصد می رسد.

در 39 سالگی این احتمال به 22 درصد رسیده و بعد از 43 سالگی، این رقم به کمتر از 10 درصد افت می کند. یکی از شیوه های حل این مشکل، اهدای تخمک می باشد.با وجود اینکه موفقیت آی وی اف با استفاده از تخمک مادر برای زنان 40 ساله، کمتر از 10 درصد است، اما زنان 40 ساله ای که از تخمک های یک زن جوان تر استفاده کرده بودند، درصد موفقیت شان حدود 45 درصد بوده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits