دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 بارداری با آی یو آی (IUI)

احتمال بارداری با آی یو آی (IUI)

بارداری با آی یو آی (IUI)
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شانس موفقیت در iui، چگونه بالا ببریم؟ روش عمل آی یو آی بدون درد و سریع می‌باشد و حدود 20 دقیقه زمان می‌برد. ابتدا یک نمونه اسپرم از مرد گرفته می‌شود.

روش IUI چگونه انجام می شود و روش به کارگیری از آن چگونه است ؟

آی یو آی روشی کمکی برای باردار شدن است. در طول آی یو آی، پزشک اسپرم شسته شده ای را انتخاب کرده و داخل رحم در زمان تخمک گذاری در نزدیکی تخمک قرار می دهد. این فرایند گاهی با قرص های باروری همراه است تا شانس بچه دار شدن افزایش یابد.

آیا روش آی یو آی به من کمک می کند باردار شوم؟

روش آی یو آی روشی بی درد است. این روش هنگامی به شما کمک می کند که:

  • شما و همسرتان به دلیل مشکلات مختلف نتوانید نزدیکی کنید.
  • برای بچه دار شدن نیاز به کمک داشته باشید به عنوان مثال اگر همسرشما بیماری های مقاربتی داشته باشد و نیاز باشد اسپرم شسته شود تا به شما و نوزاد بیماری منتقل نشود.
  • شما نیاز به اسپرم اهدایی برای بچه دار شدن دارید.
  • برخی مشکلات باروری مانند اندومتریوز، تعداد کم اسپرم یا کیفیت پایین اسپرم و مشکل نازایی بی دلیل به وسیله روش آی یو آی حل می شود. راه های تقویت اسپرم در مقاله ای دیگر ذکر شده است.
  • اگر بعد از دو سال تلاش، باردار نشوید پزشک لقاح مصنوعی IVF را توصیه می کند. اما در صورتی که تمایلی به لقاح مصنوعی IVF نداشته باشید از روش آی یو آی استفاده می شود.

روش IUI چگونه انجام می شود و روش به کار گیری از آن چگونه است ؟

برای موثر بودن روش آی یو آی، لوله های فالوپ باید باز و سالم باشند. اگر پزشک تشخیص دهد لوله ها مشکل دارند یا بعد از شش بار تلاش به روش آی یو آی باردار نشوید، آزمایش بررسی باز بودن لوله انجام می شود. این روش برای بررسی انسداد لوله ها به یکی از روش های زیر انجام می شود:

  • لاپاراسکوپی؛ نوعی عمل جراحی
  • هیستروسالپینگ؛ که از یک پراب ماوراصوت در واژن استفاده می شود.
  • هیستروسالپینگرافی؛ نوعی اشعه ایکس است.
  • اگر هرگونه انسدادی در لوله ها وجود داشته باشد، پیش از استفاده از روش آی یو آی باید از طریق عمل جراحی، انسداد برطرف شود.

روش بارداری به روش آی یو آی

  • در روش آی یو آی از قرص های باروری استفاده نمی شود. اگر از قرص های باروری استفاده کنید، چرخه محرک نامیده میشود زیرا باعث تحریک تخمک گذاری میشود.
  • اگر از قرص استفاده نشود، چرخه غیر محرک یا طبیعی نامیده میشود.
  • تحریک تخمک گذاری با استفاده از داروهای باروری احتمال چندقلو شدن نوزاد را افزایش می دهد.
  • بارداری چند قلو احتمال سقط جنین یا مشکلات دیگر را افزایش می دهد. اگر نیاز به استفاده از قرص های باروری است روش لقاح مصنوعی توصیه میشود زیرا آی یو آی باید در زمان تخمک گذاری استفاده شود. پزشک از شما می خواهد از کیت تخمک گذاریی استفاده کنید یا از آزمایش خون استفاده می کند.

روش آی یو آی معمولا روز دوازدهم تا شانزدهم چرخه پریود انجام می شود.

اگر پزشک استفاده از روش آی یو آی را در چرخه محرک به شما پیشنهاد کند، قرص های باروری را به شکل تزریقی یا قرص به شما می دهد. کلومیفن سیترات معمولا اولین انتخاب است اما گاهی از قرص گونادوتروفین نیز استفاده می شود. شما باید قرص را در نزدیکی شروع پریود مصرف کنید این کار باعث میشود تخمدان دو تخمک بالغ تولید کند. سونوگرافی برای بررسی تعداد تخمک ها استفاده می شود. همچنین برای بررسی زمان مناسب قرار دادن دستگاه می باشد.

ممکن است شما به صورت طبیعی تخمک گذاری انجام دهید یا از طریق تزریق هورمون گونادوتروفین، تخمک گذاری تحریک شود.سپس اسپرم حدود سی و شش تا چهل ساعت پس از تخمک گذاری یا تزریق هورمون، به داخل رحم تزریق می شود. پزشک از همسر شما می خواهد روز عمل، نمونه ای اسپرم به او تحویل دهد. نمونه شسته می شود و مایعات اطراف اسپرم پاک می شود سپس اسپرمی که بیشترین کیفیت را دارد و تحرک بیشتری دارد جدا شده و انتخاب می شود.

آمادگی برای این کار به این شکل است که شما به پشت می خوابید و پزشک با استفاده از یک اسپوکلوم، دیواره های رحم را باز نگه می دارد. سپس با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر نرم، اسپرم را از طریق دهانه رحم و لوله های فالوپ وارد رحم می کند. تخمک این مسیر را از تخمدان به داخل رحم حرکت می کند.پزشک بعد از آی یو آی، از شما می خواهد به مدت ده تا پانزده دقیقه دراز بکشید این کار احتمال بارداری را افزایش می دهد. بعد از دو هفته می توانید آزمایش بارداری را انجام دهید

روش IUI چگونه انجام می شود و روش به کار گیری از آن چگونه است ؟

چه کسانی می توانند از روش IUI استفاده کنند

درمان ناباروری با روش IUI روشی است که برای زوج نابارور امکان بارداری را محیا می کند ، در صورت امکان انجام این روش بسیار موثر و مفید واقع خواهد شد زیرا در مان ناباروری که امروزه بسیار شایع است با روش ها و تکنیک های پزشکی کار بزرگ و دشواری خواهد بود، اما به کمک آی یو آی می توان این مشکل زا به راحتی حل نمود .

روش IUI چگونه به ناباروری کمک می کند

روش باروری IUI در واقع روشی برای تزریق اسپرم شسته شده به درون حفره ی رحم بوده و یکی از روش های کمک باروری می باشد.با این روش می توان احتمال بارداری را افزایش داد ، این فرایند موجب افزایش احتمال تماس تخمک با اسپرم در محیط رحم شده و شانس وقوع بارداری را افزایش می دهد. IUI روش بسیار ساده ای است که کاربرد بسیار گسترده ای در درمان ناباروری پیدا کرده است و می تواند شانس بارداری را در زن افزایش دهد . این روش اولین روش پیشنهادی درمان ناباروری قبل از انجام روش IVF برای درمان ناباروری است.

بارداری به روش آی یو آی چقدر طول می کشد؟

خود روش آی یو آی چند دقیقه طول می کشد. اما اگر از قرص های باروری استفاده می کنید چند روز پیش از تخمک گذاری باید مصرف قرص را شروع کنید.

احتمال موفقیت بارداری به روش آی یو آی چقدر است؟

  • احتمال موفقیت به سن شما، شدت ناباروری و استفاده از قرصهای باروری بستگی دارد.
  • یازده درصد بدون استفاده از قرص های باروری
  • سیزده درصد با استفاده از قرص های باروری
  • حدود نیمی از خانم های زیر چهل سال با شش چرخه استفاده از روش آی یو آی، باردار شده اند و حدود یک چهارم از آن ها با دوازده چرخه استفاده از این روش باردار شده اند.
  • بارداری با اسپرم تازه شانس بیشتری دارد.
  • یکی از مزایای این روش استرس کم آن است. اگرچه ممکن است با توجه به سن، لقاح مصنوعی IVF یا روش های دیگر توصیه شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits