دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در زمان قاعدگی احتمال بارداری هست؟

آیا در زمان پریودی احتمال بارداری وجود دارد؟

در زمان قاعدگی احتمال بارداری هست؟
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
احتمال بارداری در دوران پریود، ممکنه؟ شمارش چرخه پریود برای جلوگیری از بارداری کاری خطرناک است زیرا بارداری در زمان پریود نیز امکان دارد اتفاق بیفتد.

در دوران پریود احتمال بارداری هست؟

قاعدگی یا عادت ماهانه بازه زمانی است که در آن دیوراه رحم به ریزش دوره‌ای همراه با خونریزی می‌پردازد. با بهداشت دوران قاعدگی بیشتر آشنا شوید.به ریزش دوره‌ای دیواره رحم که همراه با خونریزی است قاعدگی یا عادت ماهانه گفته می‌شود. طول مدت خونریزی، میزان خونریزی، فاصله بین خونریزی‌ها و سایر خصوصیات هر قاعدگی از شاخص‌های مهم سلامت زنان است.

اولین تجربه قاعدگی یا پریود (Menarche) معمولا بین ۸ تا ۱۶ سالگی اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی از جمله نژاد، سابقه فامیلی افراد، شرایط زندگی و نوع تغذیه، منطقه جغرافیایی محل رشد، وضعیت بهداشت و عوامل روحی در زمان شروع آن موثر هستند. مطالعات نشان داده که زندگی در مناطق شهری، اضافه وزن و زندگی در نزدیکی خط استوا سن قاعدگی را پایین‌تر می‌آورد.مدت زمان خونریزی قاعدگی معمولا سه تا پنج روز است، اما بین دو تا هشت روز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی که -از اولین روز قاعدگی تا اولین روز خونریزی دوره بعد محاسبه می‌شود- به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد و به طور کلی سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۶ تا ۳۵ روز متغیر است.

حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است. تمامی این اعداد، به طور متوسط و بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک هستند و برای هر کس فرق می‌کنند و در چند سال اول بعد از شروع پریود و چند سال قبل از یائسگی تغییرات زیادی دارند.

مشخصه ترشحات دوران قاعدگی چیست؟


ترشحات قاعدگی شامل مقداری خون روشن شریانی، موکوس دهانه رحم (سرویکس)، ترشحات واژن و بافت دیواره رحم است. به همین دلیل رنگ ترکیب ترشحات قاعدگی کمی تیره تر از رنگ خون است. در واقع بر خلاف تصور عامه که خون قاعدگی را خونی کثیف می‌دانند، اکثر خون قاعدگی خون شریانی یا خون تمیز (حاوی اکسیژن) است. در اوایل یا اواخر خونریزی ممکن است که رنگ خون قهوه‌ای تیره باشد؛ این به دلیل فعالیت آنزیم‌های خاص و پدیده‌ای طبیعی است.

در دوران قاعدگی چه باید کرد؟


استراحت، کیسه آب گرم و مسکن در کاهش درد قاعدگی موثر هستند. نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می‌گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن باز می‌گرداند. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.

در دوران قاعدگی موارد زیر را رعایت کنید:

  • در زمان قاعدگی حتما از نوار بهداشتی تمیز و یک بار مصرف شود.
  • استحمام مرتب و زیاد در دوران قاعدگی توصیه می‌شود.
  • سعی کنید از یبوست در دوران قاعدگی در امان باشید.
  • دقت کنید که شستن و خشک کردن ناحیه واژن، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت‌ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می‌شود.
  • پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون‌های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.

آیا در زمان پریودی احتمال بارداری وجود دارد؟

شمارش چرخه پریودی برای جلوگیری از بارداری کاری خطرناک است زیرا بارداری در زمان پریودی نیز امکان دارد اتفاق بیفتد. اگر چه پریودی زمانی است که بدن در کم بارورترین حالت خود در ماه قرار دارد اما احتمال باردار شدن وجود دارد.تخمدان در طول تخمک گذاری، تخمکی را به داخل لوله های رحم می فرستد که تخمک به مدت 24 ساعت در آن جا زنده می ماند.

تخمک در داخل لوله منتظر می ماند. در این میان، رحم پوششی برای جنین می سازد. اگر تخمک اسپرم را در طول تخمک گذاری ملاقات کند و لقاح انجام شود، تخمک بر روی پوشش رحم کاشته می شود و بارداری اتفاق می افتد. اما در صورتی که لقاح انجام نشود، تخمک و پوشش داخل رحم از هم می پاشد و به صورت خونریزی از بدن خارج می شوند.

چرخه پریودی معمولا 28 روز طول می کشد اما برخی چرخه ها کوتاه تر هستند و 23 روز طول می کشند. در چرخه کوتاه، روز اول پریودی روز اول چرخه پریودی است و تخمک گذاری شروع تر از قبل شروع می شود. در واقع برای برخی خانم ها، زمان کمتری بین پریودی و تخمک گذاری وجود دارد. اسپرم می تواند به مدت 2 تا 5 روز دردستگاه تناسلی زندگی کند. اگر در انتهای دوره پریودی، نزدیکی جنسی داشته باشید، احتمال دارد 5-4 روز بعد از تخمک گذاری باردار شوید.

هنگامی که چرخه پریودی 30-28 روز طول می کشد، بدن کم کم پوشش رحم را از دست می دهد و تخمدان در حالی که شما خونریزی دارید، تخمک آزاد می کند. در این مرحله شما بارور هستید و می توانید در طول پریودی باردار شوید.برخی خانم ها نزدیک به تخمک گذاری، خونریزی یا لکه بینی دارند و اگر پریودی شما بی نظم باشد، احتمال باردار شدن وجود دارد زیرا زمان درست تخمک گذاری را نمی دانید.

احتمال باردار شدن: احتمال باردار شدن در طول پریودی کم است اما امکان بارداری وجود دارد. اگر قصد باردار شدن دارید، زمان دیگری را انتخاب کنید زیرا پریودی زمان مناسبی نیست.

 احتمال بارداری در دوران پریود

آیا پس از پریودی احتمال بارداری وجود دارد؟

بارداری پس از پریودی امری بعید است اما غیر ممکن نیست. در این مرحله شما به سمت دوره باروری پیش می روید. یک چرخه متوسط 30-28 روزطول می کشد و دوره باروری بین روز یازدهم و 21 است. مطالعات نشان می دهد اسپرم می تواند به مدت 5-2 روز داخل سیستم تناسلی بماند. اگر زمان خونریزی شما بیش از 7-5 روز طول بکشد و شما بلافاصله بعد از آن نزدیکی جنسی داشته باشید، احتمال بارداری وجود دارد.اگر پریودی شما روز ششم قطع شود و شما روز هفتم نزدیکی جنسی داشته باشید و تخمک گذاری روز یازدهم انجام شود، احتمال وجود اسپرم از روز ششم در لوله های رحم وجود دارد.

احتمال بارداری: احتمال بارداری بعد از پریودی، روز به روز افزایش می یابد. اگر می خواهید باردار شوید، زمان مناسب بعد از پریودی است. همچنین نزدیکی جنسی در 14 روز آینده، شانس مادر شدن شما را افزایش می دهد.

آیا پیش از پریودی احتمال بارداری وجود دارد؟

احتمال باردار شدن پیش از پریودی خیلی کم است. برای خانم هایی که چرخه پریودی آن ها 30-28 روز است و پریودی منظم دارند، تخمک گذاری بین روز یازدهم و 21 اتفاق می افتد. تخمک به مدت 24-12 ساعت زندگی می ماند.اگر قصد باردار شدن ندارید، روزهای پیش از پریودی زمان مناسب برای نزدیکی جنسی است. زیرا در طول پریودی، بارداری اتفاق نمی افتد. روزهای امن برای نزدیکی جنسی در چرخه های طولانی افزایش و در چرخه های کوتاه کاهش می یابد.اگر از دوره تخمک گذاری آگاه هستید، باید 48-36 ساعت صبر کنید. احتمال باردار شدن در این فاز بسیار کم است. هر چقدر از زمان تخمک گذاری فاصله می گیریم احتمال باردار شدن کاهش می یابد. اگر قصد باردار شدن دارید، زمان مناسبی نزدیکی جنسی نیست.

احتمالا سوالات زیادی درباره باردار شدن دارید

شانس:

شانس باردار شدن یک زن در هر ماه 25-15% می باشد. عوامل مختلفی بر احتمال باردار شدن تاثیر می گذارند. شامل:

سن:

در سن سی سالگی احتمال باردار شدن کاهش می یابد. هنگامی که به 40 سال می رسید این کاهش سرعت بیشتری دارد.

پریود نامنظم:

در پریودی نامنظم به سختی می توان زمان تخمک گذاری را مشخص کرد. بینابراین زمان مناسب برای نزدیکی جنسی را نمی توان تعیین کرد.

تکرر نزدیکی جنسی:

واضح است هر چقدر نزدیکی جنسی کمتر باشد، احتمال باردار شدن کمتر است.

زمان:

اگر یک سال گذشته برای باردار شدن تلاش کرده اید و به نتیجه نرسیده اید، احتمال باردار شدن شما کم است. اگر فکر می کنید مشکل دارید به پزشک مراجعه کنید.

شرایط پزشکی یا بیماری:

اگر سابقه بیماری خاصی دارید باید با پزشک مشورت کنید. هر قرص یا مشکل پزشکی می تواند تاثیری شگفت انگیز بر بارداری بگذارد.

دانستن چرخه پریودی برای باردار شدن:

شما باید چرخه پریودی خود را بدانید تا بتوانید باردار شوید. مطالعات نشان می دهد بسیاری از خانم ها پریودی منظم یا طبیعی را تجربه نمی کنند. چرخه از روز اول که لکه بینی مشاهده می کنید شروع می شود و پیش از شروع چرخه بعدی تمام می شود. طول چرخه از 21 تا 35 روز یا بیشتر می باشد. اگر چرخه بعدی شما چند روز متفاوت باشد، دوره پریودی شما نامنظم است.

نزدیکی جنسی برای باردار شدن:

بسیاری از زوج ها نزدیکی جنسی را در زمان تخمک گذاری خانم انجام می دهند. مطالعات نشان می دهد توانایی اسپرم برای ملاقات با تخمک بسیار کم است. اسپرم چهار، پنج روز پیش از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری توانایی لازم را دارد. بهترین زمان ملاقات تخمک و اسپرم روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری است. بنابراین نزدیکی جنسی در این 5، 6 روز مناسب است.

نزدیکی جنسی در این روزها محدودیت هایی دارد. در ابتدا، بدن همیشه یکسان کار نمی کند و حتی اگر پریودی شما منظم باشد، تخمک گذاری هر زمانی می تواند اتفاق بیفتد.بنابراین سعی کنید حداقل دو یا سه روز در هفته نزدیکی جنسی داشته باشید. تا زمانی که تعداد اسپرم های مرد طبیعی است، نزدیکی جنسی روزانه شانس بارداری را افزایش می دهد.

قطع مصرف قرص های ضد بارداری:

نگران قرص های ضدبارداری نباشید. شما پس از قطع مصرف این قرص ها می توانید باردار شوید. هورمون های قرص، پس از قطع مصرف، از بدن خارج می شوند. خانم هایی که بلافاصله پس از قطع قرص های ضد بارداری باردار می شوند، نسبت به خانم هایی که دیرتر باردار می شوند، فرزندان سالم تری دارند.

روغن های روان کننده: آیا این روغن ها از بارداری جلوگیری می کنند؟

احتمالا این سوال ذهن شما را مشغول کرده است که آیا استفاده از روغن های روان کننده در زمان نزدیکی جنسی از بارداری جلوگیری می کند یا خیر. در واقع استفاده از روغن باعث افزایش رطوبت می شود و افزایش رطوبت واژن احتمال بارداری را افزایش می دهد.گزارشات نشان می دهد حدود 50% زوج ها نگران استفاده از روغن هستند. اما زمانی که تصمیم به باردار شدن گرفته اید، هر اسپرم مهم است. بنابراین استفاده از روغنی که عملکرد اسپرم را تحت تاثیر قرار بدهد مناسب نیست. در واقع روغن های مصنوعی تاثیر منفی بر روی اسپرم دارند.

 احتمال بارداری در دوران پریود،

تصورات غلط رایج در مورد باردار شدن در زمان پریودی:


نزدیکی جنسی بیشتر احتمال بارداری را افزایش می دهد


برخلاف زنان، مردان هزاران اسپرم آزاد در یک انزال دارند و هر قدر تعداد انزال افزایش یابد، تعداد اسپرم کاهش می یابد. در واقع احتمال لقاح موفق کاهش می یابد.

بیماری های مقاربتی نوجوانان بر بارداری تاثیر نمی گذارد

بیماری های مقاربتی بر باروری تاثیر زیادی دارد. برخی بیماری ها مانند عفونت سوزاک، کلامیدیا، و التهاب لگن باعث آسیب به لوله های رحم و سایر اندام های تولید مثل می شود بنابراین بر احتمال باردار شدن تاثیر می گذارد.

برخی حالت ها در نزدیکی جنسی احتمال لقاح موفق را افزایش می دهد

کارشناسان معتقدند برخی حالت های خاص بر شانس باردار شدن تاثیر منفی می گذارد.

سن بر باروری تاثیر ندارد


این باور کاملا نادرست است. تلاش برای بارداری در سن 37-35 سالگی، مدت زمان زیادی طول می کشد. برخی کارشناسان معتقدند باردار شدن پس از 30 سالگی خطرناک است و احتمال مشکلاتی مانند سقط جنین و اختلالات ژنتیکی زیاد می باشد.

علائم لقاح موفق

لکه بینی ناشی از کاشت:

ممکن است در روز 12-6 بعد از لقاح موفق، خونریزی سبکی داشته باشید که یکی از علائم بارداری است و لکه بینی ناشی از کاشت نامیده می شود.

تغییرات سینه:


بعد از لقاح موفق، سطح هورمون های خانم به سرعت نوسان می کند که باعث تغییراتی در سینه ها می شود. سینه های متورم، سنگین و پرتر می شوند و در صورت لمس، درد شدیدی احساس می شود. اطراف نوک سینه نیز تیره تر می شود.

خستگی:


ضعف و خستگی یکی دیگر از علائم بارداری هستند. در واقع به خاطر مقدار زیاد پروژسترون و تغییرات فیزیولوژیکی در بدن خستگی اتفاق می افتد.

برخی اشتباهاتی که برای باردار شدن باید از آن ها اجتناب کرد:

نکات زیر به زوج هایی که تلاش می کنند بچه دار شوند کمک می کند لقاح موفقی داشته باشند. ناامید شدن امری طبیعی است. اما بهتر است به جای ناراحتی، اشتباهات خود را پیدا کنید و اصلاح کنید. می توانید به پزشک مراجعه کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.


نداشتن نزدیکی جنسی مناسب:


اگر فقط زمانی که تخمک گذاری دارید، رابطه جنسی داشته باشید احتمال باردار نشدن وجود دارد. مطالعات نشان می دهد بهتر است نزدیکی جنسی چند روز پیش از تخمک گذاری انجام شود. اگر پریودی شما نامنظم است می توانید از کیت های تخمک گذاری استفاده کنید. مطابق با نتیجه کیت، یک یا دو روز پیش از تخمک گذاری نزدیکی جنسی داشته باشید.

نزدیکی جنسی زیاد نیز مناسب نیست:


اگر یک زوج چند بار در طول روز یا هر روز رابطه جنسی داشته باشد، خسته و فرسوده می شود. بنابراین هنگامی که زمان باروری می رسد، احتمال دارد علاقه ای به نزدیکی نداشته باشند بنابراین شانس باردار شدن را از دست می دهند.

گفتگوی پدر مادارنه:


پیش از نزدیکی جنسی با همسرتان صحبت کنید. درباره مسائل بزرگ مثل مسئولیت ها، ترس ها و انتظارات پیش از بارداری صحبت کنید.

مصرف قرص های ضدبارداری:


دو ماه پیش از اقدام باردار شدن، قرص های ضد بارداری را قطع کنید. این کار به شما کمک می کند طول چرخه خود را بفهمید. همچنین زمان تخمک گذاری و باروری را مشخص می کند.


مصرف بیش از حد الکل و سیگار:


اگر روزی بیش از 5 کوکتل می خورید، مشکلی جدی ایجاد می کند. اگر شما و همسرتان سیگار می کشید، بر کیفیت تخمک و اسپرم و باروری تاثیر می گذارد. همچنین احتمال نقص در تولد مانند زایمان زودرس، سقط جنین و بیماری های بعد از بارداری افزایش می یابد.
مطالعات نشان می دهد حدود 13% مشکلات باروری به خاطر مصرف دخانیات است. سیگار کشیدن و دود سیگار بر باروری تاثیر می گذارد. بهتر است پیش از باردار شدن از سیگار کشیدن و مصرف الکل دوری کنید.

 احتمال بارداری در دوران پریود،


از مصرف بیش از حد کافئین اجتناب کنید:


مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد کافئین نه تنها باعث سقط جنین می شود بلکه علائم بارداری را نیز نشان نمی دهد.برخی پزشکان معتقدند مصرف روزانه 100 میلی گرم کافئین توسط خانم باردار مناسب است اما برخی دیگر معتقدند کافئین باید به طور کامل حذف شود. قهوه، نوشیدنی های انرژی زا، چای و داروهای ضد درد حاوی کافئین می باشند. 12 اونس سودا یا 8 اونس چای سبز یا سیاه حاوی 60-30 میلیگرم کافئین است. بنابراین مراقب مصرف کافئین روزانه باشید. در واقع حذف کامل کافئین از رژیم غذا در بارداری بهترین راه است.

زمان بندی شما درست است؟


زمان بندی نگرانی اصلی در بارداری است. یک اسپرم دو تا سه روز زنده می ماند اما 24-12 ساعت نجات پیدا می کند. برای افزایش احتمال بارداری، باید بیش از یک بار نزدیکی جنسی داشته باشید تا احتمال تخمک گذاری افزایش یابد. بهتر است روز پیش از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری نزدیکی جنسی داشته باشید. محاسبه نکردن زمان تخمک گذاری و پریودی اشتباهی بزرگ است. با محاسبه زمان تخمک گذاری، از حضور اسپرم برای لقاح مطمئن شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits