دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری های زنان زایمان نازایی - قرص دوفاستون
30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
قرص دوفاستون (Duphaston): تا به حال با دارویی به نام دوفاستون برخورد داشته اید؟ این دارو از سری داروهای هورمونی است که به درمان های هورمونی زنانه کمک ویژه ای می کند. دراین مطلب از دلگرم برای شما هرآنچه در مورد دوفاستون می خواهید بدانید آورده ایم.

تمام آنچه از قرص دوفاستون باید بدانید

قرص دوفاستون برای چه چیزی استفاده می شود؟

قرص دوفاستون ده میلیگرمی برای درمان بیماری های مختلفی که ناشی از فقدان پروژسترون هستند مصرف می شود؛ از جمله اختلالات قاعدگی، آمنوره ثانویه (دوره های قاعدگی قطع شده یا نامنظم)، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی غیر طبیعی رحم که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد.

قرص دوفاستون ده میلیگرمی برای درمان اندومتریوز (بیماری اندومتریوز چیست؟)

ناباروری و سقط خود به خود (سقط جنین) استفاده می شود؛ همچنین برای مقابله با اثر تحریک هورمون استروژن بر آندومتر، و احتمال ابتلا به سرطان آندومتر نیز استفاده می شود. این قرص برای کمک به تحریک رشد پستان و کاهش تولید تستوسترون نیز استفاده می شود.

قرص دوفاستون چگونه عمل می کند؟

قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. پروژسترون توسط تخمدان در طول مرحله دوم چرخه قاعدگی تولید می شود. این ماده در آندومتر (پوشش داخلی رحم) فاز تکثیر را به تشریح تبدیل می کند. این مسئله باعث می شود آندومتر که در پاسخ به استروژن در نیمه اول پریودی ضخیم شده است رشدش متوقف شود و هورمون ها و پروتئین های دیگر مورد نیاز برای حفظ بارداری ترشح شود (در صورت وقوع بارداری). در صورتی که بارداری رخ نداده باشد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و اندومتر از هم می پاشد(قاعدگی). دیدروژسترون در قرص دوفاستون باعث نظم در قاعدگی می شود.

قرص دوفاستون حاوی چیست؟

قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از پروژسترون هورمون است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی (به طور طبیعی تولید) پروژسترون استفاده می شود.

قرص دوفاستون

قرص دوفاستون و قاعدگی

قرص‌ 10 میلی‌گرمی دوفاستون (Duphaston) برای درمان موارد بسیاری که در نتیجه‌ی فقدان پروژسترون ایجاد می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد، این موارد شامل اختلالات قاعدگی مانند آمنوره ثانویه (سیکل قاعدگی که متوقف شده است، نامنظم است یا اصلا اتفاق نیفتاده است)، دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی است که به جای آن‌که در پایان دوره قاعدگی رخ دهد در طول قاعدگی رخ می‌دهد. قرص‌های دوفاستون 10 میلی‌گرمی برای درمان اندومتریوز (رشد بافت آندومتر در خارج از رحم که باعث درد و خونریزی می‌شود)، ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز تجویز می‌شوند.

این قرص‌ها اثر محرک استروژن بر اندومتر را نیز رفع می‌کنند و بنابراین، احتمال سرطان اندومتر را در زنان کاهش می‌دهند (سرطان ممکن است در پاسخ به استروژن در زنانی که به‌دلیل علائم منوپوز از طریق هورمون جایگزین درمان می‌شوند ایجاد شود)قرص دوفاستون برای درمان بسیاری در اثر نبود پروژسترون در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار شیمیایی این قرص به پروژسترون طبیعی شباهت بسیاری دارد و لذا کاربرد آن مشابه کاربرد پروژسترون می باشد.پروژسترون بر اثر فاز دوم سیکل قاعدگی به وسیله تخمدان ها تولید می گردد. این هورمون بر دیواره های رحم تاثیر گذاشته و تکثیر را به فاز ترشحی تبدیل می کند. اندومتر که در اولین فاز سیکل قاعدگی نازک می شود و رشد نمی کند و شروع به ترشح هورمون دیگری می کند.

قرص دوفاستون

قرص دوفاستون چگونه مصرف می شود

قرص دوفاستون را با یک لیوان آب با یا بدون غذا یک یا دو بار در روز بخورید. مقدار دوز قرص و فاصله زمانی آن به روش درمانی شما بستگی دارد. شما باید تا زمانی که پزشک تجویز می کند قرص را مصرف کنید. ممکن است پزشک 5 روز یا یک ماه مصرف این قرص را تمدید کند.

درمان مشکلات قاعدگی با قرص دوفاستون

قرص دوفاستون حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. اضافه کردن پروژسترون با استروژن به روند زنانگی کمک می کند. چرخه قاعدگی طبیعی وابسته به تعامل چند هورمون می باشد؛ از جمله استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان و سایر هورمون ها که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود. اگر هر یک از این هورمون در مقادیر صحیح تولید نشود چرخه مختل شده و باعث مشکلاتی مانند آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحمی در طی چرخه قاعدگی می شود. قرص دوفاستون باعث چرخه قاعدگی منظم می شود زیرا باعث بازگرداندن هورمون ها به مقدار طبیعی می شود.

تداخل دارویی قرص دوفاستون

اگر دیدروژسترون و بروموکریپتین به طور همزمان مصرف شود باعث ترشح خود به خودی و بیش از حد شیر می شود. داروهای القا کننده فعالیت آنزیم های کبدی مانند ریفامپین و فنی توئین و کاربامازپین باعث کاهش کارایی و اثر دارو می شود

تفاوت بین پروژسترون مصنوعی (مانند دیدروژسترون) و پروژسترون طبیعی چیست؟

قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از پروژسترون هورمون است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی (به طور طبیعی تولید) پروژسترون استفاده می شود. بر خلاف پروژسترون طبیعی، این قرص به راحتی جذب می شود و می تواند به شکل قرص در غلظت نسبتا کم به شکل جدیدی از پروژسترون طبیعی مصرف شود، در حالی که پروژسترون طبیعی به خوبی توسط دستگاه گوارش جذب نمی شود.

قرص دوفاستون در صورت عدم وجود پروژسترون در بدن به دلیل اختلالات قاعدگی و اندومتریوز مصرف می شود. همچنین به عنوان بخشی از درمان جایگزینی هورمون استفاده می شود.با این حال، بر خلاف پروژسترون مصنوعی، دیدروژسترون با اثرات مفید استروژن (از جمله جلوگیری از پوکی استخوان، تنظیم کلسترول) تداخلی ندارد. همچننی از نظر شیمیایی به تستوسترون مرتبط نیست، و بنابراین هیچ عوارضی مانند، هیرسوتیسم یا آکنه ندارد.

مقدار و نحوه مصرف دوفاستون

با توجه به علت بیماری نحوه مصرف می تواند متفاوت باشد اما رایج ترین شکل مصرف آن به این صورت است که از روز ۱۶ قاعدگی هر شب یک عدد به مدت ده روز مورد استفاده قرار گیرد و پس از قطع شدن آن بین ۳ تا ۱۰ روز بعد، خونریزی قاعدگی رخ می دهد. در فواصل بین دو پریودی می توانید به قصد بارداری نزدیکی داشته باشید.

روش مصرف قرص دوفاستون

قرص دوفاستون را با یک لیوان آب با یا بدون غذا یک یا دو بار در روز بخورید. مقدار دوز قرص و فاصله زمانی آن به روش درمانی شما بستگی دارد. شما باید تا زمانی که پزشک تجویز می کند قرص را مصرف کنید. ممکن است پزشک 5 روز یا یک ماه مصرف این قرص را تمدید کند.

قرص دوفاستون

قرص دوفاستون را چند وقت باید مصرف کنم؟

قرص دوفاستون را تا زمانی که پزشک تجویز می کند باید مصرف کنید که معمولا 5 روز یا یک ماده است. گاهی نیز هر ماه در طول قاعدگی باید از این قرص مصرف کنید.

فراموش کردن قرص دوفاستون

اگر قرص دوفاستون را فراموش کردید بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید مگر این که زمان قرص بعدی رسیده باشد. در این حالت مصرف قرص قبلی لازم نیست. هیچ گاه دو قرص را باهم مصرف نکنید.

موارد منع مصرف قرص دوفاستون

در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر باید از مصرف قرص دوفاستون جلوگیری کنید و پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • اختلالات ترومبوتیک
  • سقط فراموش شده
  • بیماری کبد
  • کارسینوم پستان یا اعضای تناسلی

همچنین بخوانید:

خطرات و عوارض جدی آمپول های ضد بارداری ( آمپول دپوپروورا یا مدروكسی پروژسترون استات )

موارد مصرف قرص های اورژانسی ( پیشگیری فوری از بارداری )

داروی ضد بارداری لوونورژسترول فواید و عوارض مصرف این دارو

عوارض جانبی قرص دوفاستون

در صورت مصرف قرص دوفاستون ممکن است با عوارض جانبی زیر رو به رو شوید:

  • آمبولی ریوی
  • لکه بینی
  • خونریزی های نابجا
  • تغییر در اشتها
  • ورم نمودن قوزک پا
  • ترومبوز شبکیه
  • ترومبوفلبیت

تداخل دارویی

اگر دیدروژسترون و بروموکریپتین به طور همزمان مصرف شود باعث ترشح خود به خودی و بیش از حد شیر می شود. داروهای القا کننده فعالیت آنزیم های کبدی مانند ریفامپین و فنی توئین و کاربامازپین باعث کاهش کارایی و اثر دارو می شود.

هشدارها

در حین استفاده از دارو امکان دارد که خونریزی های دوران قاعدگی نامنظم شوند که در این صورت بهتر است که میزان مصرف آن را افزایش دهید.

روش نگهداری قرص دوفاستون

قرص را باید در محیطی خشک و سرد با دمای زیر 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (30 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits