دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 چاقی مانع بارداری می شود؟

آیا چاقی باعث ناباروری میشود؟

چاقی مانع بارداری می شود؟
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آنچه که درباره چاقی، ناباروری و درمان آن باید بدانید! یکی از مشکلاتی که امروزه باعث نازایی خانمها وجود دارد عامل چاقی و اضافه وزن است.

تاثیر چاقی در ناباروری، چه اندازه است؟

یکی از مشکلاتی که امروزه باعث نازایی خانمها وجود دارد عامل چاقی و اضافه وزن است که از نظر علم پزشکی به اثبات رسیده است.موضوع ارتباط چاقی و ناباروری چه در خانم ها و چه آقایان حرف جدیدی نیست و بارها بر رابطه مستقیم این ۲ تاکید شده است.

تغذیه نادرست و گرایش زیاد به خوردن فست فود و غذاهای آماده در جوان ها باعث شده بیشتر افراد مشکل اضافه وزن و چاقی شکمی داشته باشند. در بین مراجعانی که مدتی است برای پدر و مادر شدن تلاش می کنند و نتیجه نمی گیرند، می توان به خوبی نقش بارز چاقی را دید.

مطالعه های متعدد نشان داده ، زنانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند در مقایسه با زنانی که وزن طبیعی دارند، مدت زمان بیشتر و دشوارتری را برای بارداری سپری می کنند. به علاوه پس از باردارشدن نیز احتمال ناموفق بودن بارداری در آنها بیشتر است. اضافه وزن در مردان و زنان منجر به افزایش میزان هورمون ها در بدن می شود و هورمون ها نیز فرآیند باروری را تحت تاثیر قرار می دهند.

چاقی و ناباروری در مردان

چاقی، باروری مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به تازگی مطالعات نشان داده‌اند كه افزایش توده‌ی بدنی یا BMI در مردان، با افزایش احتمال ناباروری ارتباط دارد و احتمال ناباروری در مردانی كه اضافه‌وزن دارند و یا چاق هستند، در مقایسه با مردانی كه وزن طبیعی دارند، بیشتر است.

این مطالعات بیان می‌كنند كه افزایش وزن حدود 9 كیلوگرم (20 پوند) احتمال ناباروری را 10 % افزایش می‌دهد. اختلالات هورمونی در مردان بیضه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تولید اسپرمها را محدود می‌كند. چربی اضافی موجب می‌شود كه هورمون مردانه‌ی تستوسترون به استروژن تبدیل شود و استروژن ساختن سلولهای جنسی را كاهش می‌دهد.

محققان بیان می‌كنند كه شاخص توده‌ی بدنی یا BMI بالا در مردان با كاهش سطح هورمون تستوسترون ارتباط دارد. در مردانی كه اضافه وزن دارند سطح تستوسترون 24% و در مردانی كه چاق هستند 26% كمتر از افرادی است كه وزن طبیعی دارند. به علاوه در مقایسه با افرادی كه وزن طبیعی دارند، یافته‌های غیر طبیعی بیشتری در آزمایش ترشحات جنسی مردانی كه چاق هستند، یافت می‌شود.

 تاثیر چاقی در ناباروری، چه اندازه است؟

چاقی و هورمونها

چربی زیادی، تولید هورمون آزاد كننده‌ی گنادوتروپین (GNRH) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وجود این هورمون برای تنظیم تخمك‌گذاری در زنان و نیز برای تولید اسپرم در مردان ضروری است. به علاوه هورمون آزاد كننده‌ی گنادوتروپین (GNRH) با واسطه دو هورمون دیگر، موجب تكامل تخمك و همچنین اسپرم می‌شود. چربی اضافی بر روی هورمونها تاثیر می‌كند و تعادل طبیعی هورمونهای جنسی در بدن را بر هم می‌زند.

چاقی و ناباروری در زنان

مطالعات متعدد نشان داده‌اند كه زنانی كه اضافه وزن دارند و یا چاق هستند در مقایسه با زنانی كه وزن طبیعی دارند مدت زمان بیشتر و دشوارتری را برای باردار شدن سپری می‌كنند. به علاوه پس از باردار شدن نیز احتمال ناموفق بودن بارداری در زنان چاق بیشتر است. اضافه وزن در مردان و زنان منجر به افزایش میزان هورمونها در بدن می‌شود و هورمونها نیز فرایند باروری در مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ت

رشح غیر طبیعی هورمونها می‌تواند منجر به افزایش وزن و تاثیرات منفی بر روی تولید سلولهای جنسی در مردان و زنان گردد. در زنان، وزن زیاد موجب افزایش تولید انسولین می‌شود كه ممكن است منجر به نامنظم شدن تخمك گذاری شود. همچنین بین چاقی، افزایش تولید انسولین و ناباروری ارتباطی وجود دارد كه به این همراهی سندرم تخمدان پلی كیستیك گفته می‌شود. این وضعیت با دوره‌های نامنظم قاعدگی، نبود تخمك‌گذاری، چاقی و افزایش سطوح هورمونهای مردانه در بدن ارتباط دارد.

 تاثیر چاقی در ناباروری، چه اندازه است؟

چاقی و باروری آزمایشگاهی

وقتی كه هر دو یا یكی از زوجها از ناباروری رنج می‌برد ممكن است مشكل آنان مربوط به چاقی یا عدم تعادل هورمونها باشد و یا مشكلات دیگری وجود داشته‌باشد. به هر حال این افراد به باروری مصنوعی یا آزمایشگاهی روی می‌آورند. محققان دریافته‌اند كه حتی در چنین شرایطی، زنان چاق نسبت به زنانی كه اضافه وزن دارند و یا نسبت به زنان با وزن طبیعی برای باروری از شانس كمتری برخوردار هستند. مطالعات نشان می‌دهند كه در افرادی كه اضافه وزن دارند یا چاق هستند، كاشت سلول جنینی و بارداری پس از آن، احتمال موفقیت باروری مصنوعی كمتر از افرادی است كه وزن طبیعی دارند. محققان توصیه می‌كنند كه پزشكان پیش از شروع برنامه‌های باروری مصنوعی، بیماران خود را به رساندن وزن به حد مناسب راهنمایی كنند.

كاهش وزن

چاقی حتی اگر خفیف باشد احتمال ناموفق بودن حاملگی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل افراد چاق قبل از اقدام به بارداری بهتر است برای كاهش وزن برنامه‌ریزی كنند. برای كاهش وزن باید برنامه‌ی مناسبی تحت نظر پزشك طراحی شود و در صورتی كه چاقی شدید باشد ممكن است در مواردی از جراحی استفاده شود.كاستن از وزن اضافی موجب افزایش باروری می‌شود و احتمال موفق بودن بارداری را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند كه كاهش وزن گام بسیار مهمی‌در ارتقاء سلامتی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits