دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 مدت زمان درد زایمان طبیعی، چقدر است؟
37
زمان مطالعه: 10 دقیقه
از یک دقیقه پس از زایمان تا 12 ساعت بعد چه اتفاقی می افتد؟ فرزند شما همین الان متولد شده و در ســلامت کامل اســت. اما حال خودتان چطور است؟

مدت زمان درد زایمان چقدر است؟

زنان باردار در آخرین روزهای بارداری با سختی وضع حمل و زایمان روبرو هستند به خاطر سنگینی شکم که مایلند هر چه سریعتر و به بهترین شکل از آن راحت شوند بدون اینکه ضرری متوجه بچه شود یا منجر به از دست دادن فرزند شود لذا همیشه به دنبال چگونگی مراقبت از جنین و بچه ی خود با روش سالم و سریع و زایمان طبیعی آسان و راحت می باشند و در واقع این هدف هر مادری است که روزهای آخر بارداری را سپری می کند.آن دسته از زنان جوانی که بارداری اولشان می باشد در روزهای آخر بارداری دائما نگران اند و با سوالهای زیادی درباره زایمان در ذهن خود مواجه هستند که برخی از این سوال و جوابها را در ادامه خواهم آورد پس با دلگرم باشید.


در پاسخ به این سوال باید گفت که نسبت به خانم های متعدد ، متفاوت می باشد مثلا خانمی که قبلا زایمان کرده باشد در مقایسه با خانمی که برای اولین بار باردار شده است مدت زایمان طبیعی فرق می کند و از طرفی نسبت به بچه ایی که متولد می شود نیز متفاوت است حتی اگر از یک مادر باشد لذا توصیه ی ما به خانم های باردار این است که هر شروعی دشواری خاص خود را دارد پس در ابتداء لازم است از شر نکرانی و وسوسه و کابوس "ترس از زایمان” نجات پیدا کنید چرا که یکی از عوامل مهم در غلبه بر مراحل زایمان عامل روانی است بنابراین حتما با اطمینان خاطر کردن خود و آرامش دادن به خود با جملات مختلف مثل "من نه اولین و نه آخرین کسی هستم که زایمان می شود” سعی کنید فکر را آرام کنید.

مدت زمان زایمان زنانی که برای اولین بار حامله شده اند از شروع تا انتهاء که در واقع بچه بیرون می آید ، بیش از 15 ساعت نخواهد شد هر چند گاهی با تمام کارهای زایمان در بارداری اول ، بیشتر از 18 ساعت طول می کشد در حالیکه بارداری دوم خیلی ساده تر از بارداری اول می باشد به طوری که از 1 ساعت تا 6 ساعت طول می کشد البته توجه داشته باشید که حتما اینگونه نیست که زایمان سریع نسبت به بچه و یا خودتان بهتر باشد اما گاهی به خاطر خطری که مادر و یا بچه را تهدید می کند زایمان طولانی تر خواهد شد.

مدت زمان درد زایمان

از یک دقیقه پس از زایمان تا 12 ساعت بعد چه اتفاقی می افتد؟


1 دقیقه بعد

سر و شانه جنین شما بیرون آمده است. ماما به شما اکسیتوسین تزریق میکند. اکسیتوســین هورمونی است، سبب انقباض میشــود. تزریق آن به مادر کمک میکند رحم اش منقبض شده و جفت راحت تر از دیواره های رحم جدا شود.

15دقیقه بعد

طی این مدت شــما به راحتی زایمان خواهید کرد و پرســتاران اطراف به فرزند شما میرســند. حالاشــما و فرزندتان هر دو نیاز به اســتراحت دارید. زایمان هم خســتگی روحی می آورد و هم جســمی. بعد از چند دقیقه شما میتوانید با فرزندتان آشنا شوید. پرستار نوزاد تازه متولد شده را روی شکمتان میگذارد تا او را حس کنید. بعد او را با حوله میپوشانند، در عین حال پرستار به وضع شما هم رسیدگی میکند تا مطمئن شود خونریزی غیرمعمول ندارید.

18 دقیقه بعد

شما هنوز در اتاق زایمان هستید. تیم پزشــکی در حال رسیدگی به فرزند شما و چک کردن رنگ پوست، ضربان قلب و تنفس اوست. پرستاران نبض و فشار شما را هم کنترل می کنند تا مطمئن شوند حال شما خوب است!

20 دقیقه بعد

فرزند شما سالم روی ســینه شما است. پرستار با یک دســت کمی روی شکم و رحم شما فشار می آورد. نگران نباشید شــما دردی حس نخواهید کرد. او با این کار تلاش میکند جفــت را از رحم کاملا جدا کرده و همــان کاری را انجام دهد که هورمون اکسیتوســین حین زایمان انجام میداد. جفت مورد بررســی قرار میگیرد تا پرستار مطمئن شود کاملا بیرون آمده باشد. حتی مقدار کمی جفت اگر به رحم بچســبد میتواند سبب خونریزی شود. نیم ســاعت پس از زایمان، جفت آهســته آهســته بیرون می آید اما با این حال پرســتار وظیفه دارد آن را چک کند تا جــای هیچ نگرانی باقــی نماند. در صورتی که جفت کامل نباشــد، پرســتار رحم را چک کرده و آن را کاملا خالی میکند. پرســتار مجددا به شما اکسیتوسین تزریق میکند تا رحم به شکل اول برگشته و خونریزی قطع شود. در ضمن یک ســوند هم به شــما وصل می شود.

مدت زمان درد زایمان

٢٥ دقیقه بعد

طی زایمان، ماما پایین مجرای زایمان را شکاف میدهد تا نوزاد راحتتر متولد شود (عمل اپیزیوتومی). اگر این کار را انجام ندهند ممکن اســت در حین زایمان پرینه -میان دو راه- دچار پارگی شــود. در 25 دقیقه پس از زایمان پرستار این قسمت را بخیه میزند. بعد پزشک برای شما داروی تب بر و ضدالتهاب تجویز میکند.

26دقیقه بعد

بار دیگر تنفس، درجه حرارت، فشار و... شــما و فرزندتان چک میشود. اگر درجه حرارت بدنتان بالای 38 درجه سانتیگراد بود، برای شما یک آزمایش خون و ادرار تجویز میشود تا ببیند آیا دلیل تب عفونت است یا خیر؟ تا زمانی که جواب آزمایش حاضر شود، پزشک آنتیبیوتیک تجویز میکند.

35دقیقه بعد

نوزادتان آرام کنارتان خوابیده و ســینه شما را برای شیر نوشــیدن به دهان دارد. نوشیدن شیر اول یا شــیر آغوز به دلیل آنکه غنی از مواد معدنی، پروتئین و پادتن است، بسیار مفید است.

1 ساعت و نیم بعد

نوزادتان را وزن میکنند و شما هم در حال استراحت هستید.

2ساعت بعد

دیگر نیازی به مراقبت ندارید. اما اگر احســاس ناراحتی میکنید آن را با پرستار در میان بگذارید. 2ساعت و نیم بعد گرسنه اید؟ الان موقع غذا خوردن است!

12ساعت بعد

میتوانید بلند شوید و دوش بگیرید. تعداد ملاقاتها را کم کرده و بیشتر استراحت کنید. کم کم حال شما جا می‌آید. میتوانید زندگی خود را از سر بگیرید. تنها تفاوت اینجاست که یک فرشته کوچک به زندگی شما اضافه شده است.

مدت زمان درد زایمان

سخن کارشناس دکتر آزیتا صفارزاده،متخصص زنان و زایمان در این باره می گوید:

روند زایمان طبیعی در صورتی که دردهای زن باردار خود شــروع شود بین 10 تا 12 ساعت طول میکشــد ولی اگر آمپول تزریق شود بین 14 تا 20 ساعت در شکم اول و بین 10 تا 12 ساعت در شــکم دوم طول میکشد ولی هیچ قانونی وجود ندارد. برخی افراد دو ساعته و برخی 24 ساعته زایمان میکنند. از زمانی که یک خانم باردار وارد اتاق زایمان میشــود، اگر همــه چیز خوب پیش برود، یک ساعت طول میکشــد دهانه رحم باز میشــود و یک ساعت طول میکشد نوزاد متولد شود و در کل 6 تا 7 ساعت طول میکشد تا همه چیز به اتمام برسد. البته بعد از دو ساعت نخست پس از زایمان خانم به بخش منتقل میشود و باقی کارها در آنجا صورت میگیرد.

زمانی که خانم بــاردار وارد اتاق زایمان میشــود به محض آنکه نوزاد تا شــانه خارج شــد به خانم هورمون اکسیتوســین تزریق میشود. اگر خونریزی قطع نشــد، مترژن به او تزریق میشــود و چون در زایمان طبیعی معمولا درد زیادی بعد از خارج شــدن سر و شــانه نوزاد وجود ندارد و اگر لازم باشد برشــی در ناحیه پایین مجرایی زایمان (اپیزتومی) داده شود، یک شیاف دیکلوفناک برای تسکین درد این ناحیه داده میشــود. خونریزی تا دو ساعت در اتاق زایمان کنترل میشود چون دو ساعت اول پس از زایمان بسیار بااهمیت است.

اگر مشــکلی نبود خانم به بخش منتقل میشــود و در آنجا معمولا برای خانمهایی که زایمان طبیعی داشــته اند و اپیزتومی نشــده اند مسکنی تزریق نمیشود و نیاز به مراقبت دیگری ندارد. مقدار آبی که به خانم پس از زایمان داده میشــود باید کنترل شــده باشد. در شش ساعت نخســت معمولا یک لیتر آب داده میشــود که در آن سرمی هم که تزریق میشــود، باز هورمون اکسیتوسین اضافه میشــود تا رحم از حالت جمع شــدگی خارج نشــود و در عین حال در بخش ریکاوری در چند ســاعت نخست حتما چند بار رحم فشار داده میشــود تا لخته ها در رحم نماند.

ماندن لخته ها در رحم مانع از انقباض رحم شده و موجب خونریزی داخلی رحم شده بدون آنکه کسی تشخیص دهد، میشود و جالب است بدانید این موضوع یکی از علل مرگ و میر مادران تازه زایمان کرده به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته مثل آمریکا و فرانسه است.برای پیشگیری از این خونریزی پزشک سعی میکند به کمک دارو و ماساژ از بروز عواقب بعدی جلوگیری کند. بعد از آنکه زایمان انجام میشــود در همان اتاق زایمان بچه روی ســینه مادر گذاشته میشــود تا چند مک از ســینه بزند. مکیدن ســینه خود سبب ترشح هورمون اکسیتوسین شده که سبب جمع شدن رحم و پیشگیری از خونریزی میشود ولی بعد از دو ساعت اول که خانم به بخش منتقل شد، میتواند مجددا به فرزندش شیر دهد.

مدت زمان درد زایمان

دلایل طولانی شدن روند زایمان

  • همانطور که اشاره شد مدت زمان زایمان نسبت به زنان مختلف , متفاوت است که به دلایل مختلفی بستگی دارد مثلا به خاطر وضعیت بچه ای که در رحم است شاید مدت زمان بیشتری برای زایمان نیاز باشد که در ادامه به دلایل آن اشاره می کنم؛
  • وضعیت بچه در رحم.
  • عدم قدرت انقباضات و گرفتگی عضلات.
  • عدم ایده آل بودن اندازه و شکل لگن.


یک چهارم زنان با لگنی شبیه لگن مردان متولد می شوند ، و نمی گذارد که پشت بچه به بشت مادر قرار بگیرد و این وضعیتی است که زایمان را طولانی تر و سختر خواهد کرد. اما معمولا به دلایل نامشخصی زایمان کند خواهد بود.

مدت زمان درد زایمان


آیا می توان مدت زایمان را کاهش داد؟

  • در جواب این سوال باید گفت : بله ، شما می توانید با یک سری آموزشها مدت فرایند زایمان خود را کاهش دهید که از جمله ی آنها موارد زیر می باشند؛اگر در خانه روی تخت دراز کشیدید ، برخیزید و شروع به حرکت کنید چرا که تحرک در واقع جنین را تحریک کرده و به انبساط و انقباض عضلات رحم کمک می کند و موجب باز شدن دهانه ی رحم خواهد شد.
  • حمام گرفتن صحیح در بارداری را فراموش نکنید چون با این کار از خوردن داروهایی که برای سرعت فرایند زایمان استفاده می شود معاف خواهید شد.
  • ورزش تنفسی یا به عبارتی تمرین های تنفسی و تمدد اعصاب و حبس نفس و دم و بازدم را در برنامه خود داشته باشید.
  • حتما پیاده روی کنید تا موقعه زایمان وضعیت مناسبی برای شما ایجاد کند.
  • از پرستار خود بخواهید پشتتان را مالش و ماساژ دهد و اگر نشته اید پاهایتان را ماساژ دهد.
  • هر زمان احساس تشنگی و گرسنگی کردید دریغ نکنید و میان وعده های کم و کوچک تناول کنید اگرچه یک تکه نان تست باشد.
  • باسن را لرزش و تکان دهید و در طول انقباضات به جلو خم شوید تا بچه به دهانه و گردن رحم نزدیک شود.
  • و توصیه آخر، حتما قبل از اینکه سر خود اقدام به عملی کنید با پزشک معالج خود مشورت نمایید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (37 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits