دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شروع اولین عادت ماهانه و قاعدگی پس از زایمان

شروع اولین پریودی بعد از زایمان چه زمانی است؟

شروع اولین عادت ماهانه و قاعدگی پس از زایمان
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زمان اولین پریود بعد از زایمان خانم ها چه وقتی است؟ در طول بارداری، خانم به مدت نه ماه از شر پریودی رها میشود. زایمان طبیعی یا سزارین تاثیری بر شروع پریودی پس از زایمان ندارد. شروع پریودی به شیردهی و فاکتورهای دیگر بستگی دارد.

اولین پریود بعد از زایمان، در چه زمانی رخ می‌دهد؟

شیردهی به نوزاد نقش مهمی در شروع قاعدگی مادران پس از زایمان دارد. اما بدن و شرایط هر زنی با دیگری متفاوت است، بنابراین هیچ راه کاملاً مطمئنی برای پیش‌بینی زمان اولین قاعدگی بعد از زایمان وجود ندارد. اگر نمی‌دانید وضعیت شما به چه شکل است و می‌خواهید از این موضوع اطلاع دقیق‌تری داشته باشید، شاید بد نباشد اگر با پزشکتان در این مورد مشورت کنید تا مطمئن شوید که اوضاع چگونه پیش می‌رود.

در این مطلب از دلگرم می‌توانید با محاسباتی تقریبی از زمان شروع اولین قاعدگی پس از زایمان برای مادران شیرده و غیرشیرده آشنا شوید.

شروع پریود در مادران شیرده و غیرشیرده کمی با یکدیگر متفاوت است. شروع اولین قاعدگی زنان بعد از زایمان به طور معمول می‌تواند به شکل زیر باشد:

زمان شروع پریود در مادران شیرده:

یکی از اتفاقاتی که در دوران شیردهی می‌افتد، این است که قاعدگی‌تان را به تعویق می‌اندازد. اگر نوزادتان، شب و روز فقط با شیر شما تغذیه می‌شود، ممکن است شش ماه یا حتی بیشتر بعد از تاریخ زایمانتان طول بکشد تا پریود شما شروع شود و دوباره علائم قاعدگی خود را تجربه کنید. اگر در کنار شیر مادر، لازم است از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی نوزاد استفاده کنید، احتمالاً قاعدگی شما زودتر از شش ماه شروع می‌شود.

اما لازم است بدانید که اثرات شیردهی در شروع قاعدگی زنان پس از زایمان بسیار متفاوت است. گاهی قاعدگی بعضی از زنانی که نوزادشان را فقط با شیردهی از سینۀ مادر تغذیه می‌کنند و شب و روز شیر می‌دهند، ممکن است یک ماه بعد از زایمان شروع شود و عده‌ای دیگر که در کنار شیر خود، شیر خشک هم به فرزندشان می‌دهند، ممکن است تا ماه‌ها بعد از زایمان پریود نشوند.

زمان شروع پریود در مادران غیرشیرده:

اگر تغذیۀ نوزاد با شیر خشک است و به فرزندتان فقط شیر خشک می‌دهید، احتمالاً قاعدگی شما بین یک تا سه ماه بعد از زایمان شروع می‌شود. اگر تا سه ماه بعد از زایمان قاعدگی شروع نشد، لازم است این مسئله را با پزشکتان مطرح کنید.

با شروع اولین قاعدگی پس از زایمان، اگر میزان خونریزی‌تان بیشتر یا کمتر از قبل از دوران بارداری بود نیز نگران نشوید. همچنین شاید در ابتدا فواصل قاعدگی‌تان هم نامنظم باشد. اگر بعد از چند ماه قاعدگی‌تان منظم نشد یا بعد از دو یا سه دوره، خونریزی خیلی شدید داشتید یعنی به مدت چند ساعت متوالی، هر یک ساعت، یک بار نوار بهداشتی شما کاملاً خیس شد، این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید تا در صورت لزوم با نظر پزشکتان مشکلات هورمونی یا رحمی شما بررسی شود.

پریود‌های نامنظم پس از زایمان

در ماه‌های اول پس از زایمان، معمول است که پریود‌ها نامنظم باشد. زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند تا پایان دوره شیردهی، پریود‌های نامنظم دارند. زیرا هورمون‌هایی که موجب تولید شیر مادر تغذیه می‌شوند باعث کم شدن یا تاخیر تخمک گذاری می‌شوند.حتی در زنانی که نوزادشان از شیرخشک تغذیه می‌کند نیز پریود‌های نامنظم پس از زایمان دیده می‌شود، زیرا بدن پس از بارداری و زایمان به زمانی برای ترمیم نیاز دارد.

با گذشت زمان، پریود به الگوی معمولی خود بازمی گردد. با این حال، برخی از زنان پیش از بارداری نیز دوره‌های نامنظم داشته‌اند، مانند کسانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا اندومتریوز هستند.اگر در مورد پریود‌های نامنظم پس از زایمان نگرانی دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنند تا علت اصلی را بیابد.

پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

  • پس از زایمان، می‌توان استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری را آغاز کرد. با این وجود، پزشکان مصرف قرص‌های ترکیبی را به چند هفته پس از زایمان موکول می‌کنند.
  • زنانی که می‌خواهند از مصرف قرص‌های هورمونی‌های اجتناب کنند می‌توانند از کاندوم، دیافراگم، دستگاه‌های داخل وریدی غیر هورمونی (IUD) یا روش‌های دیگر کنترل باروری استفاده کنند.
  • استفاده از روش‌های هورمونی به تنظیم پریود پس از زایمان کمک می‌کند. این روش‌ها شامل قرص‌های حاوی استروژن و پروژستین یا پروژستین به تنهایی، و همچنین IUD هورمونی، تزریق یا ایمپلنت است.
  • برخی از روش‌های کنترل بارداری می‌تواند پریود را متوقف کند یا فاصله دوره‌ها را طولانی‌تر کند. یک پزشک این روش‌ها را برای زنانی که پریود‌های بسیار طولانی یا دردناکی را تجربه می‌کنند، توصیه می‌کند.
  • زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، پیرامون تاثیر روش‌های پیشگیری از بارداری بر روی کیفیت و میزان تولید شیر مادر نگرانی‌هایی دارند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، دو نوع مختلف از قرص‌های پیشگیری از بارداری - قرص‌های ترکیبی و قرص‌های پروژستین مقایسه شد و تفاوت قابل توجهی در الگو‌های تغذیه با شیر مادر یا میزان تولید شیر یافت نشد.
  • اگرچه روش‌های پیشگیری هورمونی در هنگام شیردهی ایمن هستند، اما بازهم پیش از مصرف هر گونه دارو بایستی با پزشک صحبت شود.

در صورت بروز موارد زیر، فرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند:

  • خونریزی بسیار شدید
  • خونریزی همراه با تب
  • گرفتگی عضلانی شدید
  • خروج لخته خون بزرگتر از یک توپ گلف
  • هم چنین در صورت بروز خونریزی غیرمعمول، دوره‌های بسیار دردناک و یا ایجاد سوالات در مورد پریود‌های نامنظم فرد بایستی به پزشک معالج خود مراجعه کند.

به طور کلی:

اولین پریود بعد از زایمان ممکن است طولانی‌تر و دردناک‌تر از پیش از بارداری باشد، یا سبک‌تر و آسان‌تر در زنان شیرده معمولا اولین پریود بعد از زایمان، ماه‌ها بعد اتفاق می‌افتد.
در صورت بروز هر گونه اتفاق ناخوشایند در طول پریود (خونریزی شدید، درد شدید، مشاهده لخته‌های خون بزرگ و...) به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

احتمال حاملگی در روزهای قبل از قاعدگی

احتمال حاملگی در زمان پریودی

آیا درد زیر شکم نشانه بارداری است؟ + علایم اولیه بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits