دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت چند قلوزایی و عوارض آن بر روی مادر
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چند قلوزایی چه عوارضی را برای مادر به همراه دارد؟ علت ایجاد چندقلویی ها در دهه گذشته استفاده از داروهای تحریک تخمک گذاری است.

با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با دلایل چند قلو زایی آشنا کنیم


خیلی از پدر و مادر ها هستند که دوست دارند بچه های دوقلو و یا چند قلو داشته باشند، هر چند که در بیشتر موارد، دو قلو یا چند قلو شدن بچه ها شانسی و اتفاقی است. امروز می خواهیم درباره خطرات دو قلو یا چندقلو زایی صحبت کنیم.


اگر کسی سابقه بارداری چند قلویی را داشته باشد، در بارداری بعدی هم به احتمال زیاد فرزندانش چندقلو خواهند شد، هرچند که داشتن بیش از یک فرزند برای ذوج ها و اطرافیانشان به خصوص در بارداری اول، بسیار هیجان برانگیز و خوشحال کننده است. اما این را هم باید دانست که بارداری چندقلویی عوارض و پیچیدگی های خاص خود را دارد. حاملگی دو قلویی یک حاملگی پرخطر به حساب می آید. و تقریبا تمام عوارض آن نسبت به حاملگی تک قلو افزایش دارد.


علل چندقلو زایی


البته با پیشرفت های علمی و درمان های ناباروری در سراسر دنیا، در طی سال های اخیر میزان شیوع حاملگی دو قلو و چند قلو افزایش پیدا کرده است. خیلی از ذوجین با مراجعه به پزشک درخواست می کنند که دارویی به آن ها تجویز شود که یک حاملگی دو قلو را تجربه کنند. توصیه ما این است که حاملگی تک قلو راحت تر طی می شود، عوارض کمتری دارد و بهتر است ذوج به استقبال حاملگی دو قلو یا چند قلو نروند.


البته ممکن است بدون درمان های ناباروری، در یک خانم حاملگی دو قلو یا سه قلو پیش بیاید، چندقلویی علل مختلفی دارد. در آن یک زمینه ارثی و نژادی وجود دارد، بعضی از اقوام در بعضی از کشور ها و بعضی از مناطق دنیا، حاملگی چندقلو از جاهای دیگر بیشتر است.


سابقه وجود چندقلویی در خانواده خانم اهمیت دارد و از سابقه خانواده پدر دخالت بیشتری دارد. پس اگر در مادر یا خانواده مادر سابقه دو قلو یا چندقلو زایی وجود داشته باشد احتمال این که این خانم یک بارداری دوقلو یا چندقلو را تجربه کند بیشتر است.


عامل دیگر وزن است، در خانم هایی که وزنشان بیش از حد طبیعی است و اضافه وزن دارند احتمال حاملگی چندقلویی بیشتر می شود. عامل دیگر سن است، از سن 35 سالگی به بالا باز میزان شیوع دوقلو زایی افزایش پیدا می کند.
ولی مهم ترین عاملی که سبب دو قلو یا چندقلو زایی می شود، داروهایی هستند که برای درمان نابروری استفاده می شود. قرص ها در حدود 5 درصد احتمال چندقلو زایی را بالا می برند ولی هنگامی که از آمپول ها استفاده می شود، این احتمال بسیار بالاتر خواهد رفت.


دو یا چندقلوزایی چه خطراتی دارد؟


امروزه برای پزشکان قابل قبول نیست که فقط در یک گزارش سونوگرافی، دوقلو بودن فرزندان گزارش شود، بلکه به جزییات آن و این که آیا دوقلویی یک تخمکی یا دو تخمکی است باید دقت شود زیرا در دوقلو های یک تخمکی که جزء به هم چسبیده دارند ممکن است انتقال خون از یک جنین به جنین دیگر صورت بگیرد و این موارد باید به مراکز فوق تخصصی که درمان های جنین در رحم را انجام می دهند ارجاع شوند.

  • پزشکان احتمال سقط در دوقلو ها
  • اختلال رشد (عدم وزن گیری مناسب در رحم)
  • احتمال دیابت بارداری
  • مسمومیت بارداری
  • افزایش فشار خون
  • خونریزی های دوران بارداری
  • جدا شدن زودرس جفت
  • زایمان زودرس


بنابراین حاملگی دوقلویی و چندقلویی حاملگی ای است که نیاز به مراقبت بیشتری دارد، سونوگرافی های بیشتری باید انجام شود، به سونوگرافی های بیشتری در طی بارداری نیاز دارد، بهتر است افراد با تجربه تری سراغ حاملگی چندقلویی بروند.

مراقبت های بعد از زایمان


همچنین امکانات مرکزی که خانم حامله می خواهد در آن زایمان کند باید بیشتر و کامل تر باشد. به خصوص اگر زودتر از هفته 37 حاملگی به دنیا بیاید. خانواده هایی که بیشتر از یک نوزاد را به دنیا می آورند به کمک بیشتری از سمت دوستان و خانواده هایشان نیازمند هستند، چرا که دو ماهه اول دشوار ترین زمان برای پدر و مادر ها و والدین چند قلو هاست، زیرا باید به شیر دادن های مکرر و بی خوابی های زیاد عادت کنند و در کنار همه این ها بتوانند یاد بگیرند که در کنار همه این کار ها باید به کار های شخصیشان هم برسند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits