دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لیزر درمانی واژینال پس از یائسگی و درمان خشکی واژن

آیا لیزر درمانی به خشکی واژینال و ادرار پس از یائسگی کمک می کند؟

لیزر درمانی واژینال پس از یائسگی و درمان خشکی واژن
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
این روش می تواند علائم مانند خشکی واژن، بی اختیاری ادرار خفیف و ناراحتی در طول رابطه جنسی را بهبود بخشد.

درمان خشکی واژن و آتروفی و بی اختیاری ادرار با لیزر درمانی

بسیاری از زنان بعد از یائسگی از تعدادی از علائم ناخوشایند رنج می برند، از خشکی واژن و آتروفی به بی اختیاری ادرار خفیف و درد با مقاربت.

دکتر راجر لوفور، مدرس مامایی:

جراحی و زیست شناسی تولید مثل در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: متخصصان این مجموعه علائم را به عنوان نشانه ای از نوع یائسگی (ژنوم) تناسلی (Genomic Disorders) یائسگی (GSM) اشاره می کنند که می تواند منجر به ناراحتی کلی و از دست دادن رابطه جنسی شود. او می گوید، شما مجبور نیستید که خود را از سر بگذرانید تا بقیه عمر خود را در حالت ناراحتی دائمی زندگی کنید.

لیزر، کجا؟

درد و ناراحتی خفیف باعث می شود که این روش برای بسیاری از زنان ارزشمند باشد. در درمان لیزر مکانیسم بهبود زخم بدن خود را با ایجاد یک سوراخ کوچک در بافت فعال می کند و سپس بدن را تحریک می کند تا بافت های جدید را برای درمان زخم های کوچک تحریک کند. درمان در نظر گرفته شده است برای افزایش سطح کلاژن و کشش. این همچنین می تواند جریان خون را به منطقه افزایش دهد، که می تواند کمک به بازگرداندن احساس گرسنگی شود.

داده ها نشان می دهند که زنان 70 تا 80 درصد بهبود خشکی واژن را طی می کنند که 12 تا 18 ماه پس از یک سری از درمان های لیزر ماهانه انجام می شود. داده ها همچنین نشان می دهد 60 تا 70٪ بهبود علائم ادراری، مانند فوری، فرکانس و بی اختیاری استرس (نشت ادرار است که معمولا هنگامی رخ می دهد که یک زن سرفه یا عطسه می کند). زنان همچنین بهبود عملکرد ارگاسم را دیده اند. این نتیجه، می گوید دکتر Lefevre، به علت به سادگی به بهبود روانکاری واژن، منجر به افزایش بیشتر در فعالیت جنسی است.

آیا لیزر درمانی با مسائل واژینال

ترویج رشد بافت جدید

لیزر به عنوان یک گزینه به طور فزاینده ای محبوب برای درمان علائم واژینال است، در درجه اول به دلیل درمان اولیه از انتخاب - کرم استروژن موضعی - از نفوذ در حال سقوط است. بسیاری از زنان اشتباه می کنند که استفاده از هورمون های موضعی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و سکته را افزایش دهد. دکتر Lefevre می گوید: مطالعه ابتکار بهداشت زنان، یک طرح تحقیقاتی 15 ساله ای که در سال 1991 راه اندازی شد، سه برابر افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و سکته مغزی در زنان استروژن خوراکی را گزارش کرد. بسیاری از زنان در معرض خطر ابتلا به استروژن واژینال موضعی قرار می گیرند که این مورد نیست. دکتر لفور می گوید: "ما بهترین توصیه ها را برای بیماران داریم که استروژن واژینال باعث کم جذب در خون نسبت به استروژن دهانی می شود، اما این باور هنوز هم وجود دارد." کرم استروژن همچنین می تواند خراب و گران باشد زیرا بسیاری از برنامه های بیمه به طور کامل هزینه دارو را پوشش نمی دهد.

دکتر Lefevre می گوید این روند دور از هورمون ها او و دیگر پزشکان را به دنبال درمان مبتنی بر انرژی، روان که در حال حاضر در استفاده گسترده توسط متخصصین پوست، که به مدت طولانی از لیزر استفاده برای جوان سازی پوست در صورت و بدن است. او می گوید FDA تا کنون لیزر واژینال برای درمان جی اس ام را به طور خاص مورد تایید قرار نگرفته است، بنابراین هنوز استفاده از فناوری غیرقابل استفاده است.

درک تکنولوژی

اولین لیزر برای درمان علائم واژینال یک لیزر دی اکسیدکربن (CO2) بود. بسیاری از متخصصان زودگذر مبتنی بر فناوری انرژی هنوز از این نوع لیزر استفاده می کنند که در درمان خشکی واژن و آتروفی واژینال بسیار موثر است. لیزرهای CO2 در بازار امروز محدودیت هایی دارند. رایج ترین لیزر CO2 که در حال حاضر برای درمان واژینال استفاده می شود تنها می تواند 200 میکرون زیر سطح پوست نفوذ کند. این اساسا ضخامت دو ورقه کاغذ است و نه به اندازه کافی عمیق برای رسیدن به بافتی که در زیر سطح قرار دارد و دارای عصب و عروق بیشتری است.

نوع جدیدی از لیزر، که دکتر لفور در تمرین خود در مرکز پزشکی بث اسالم استفاده می کند، لیزر ترکیبی است که از دو نوع مختلف از پرتوهای لیزر برای درمان لایه های سطحی و عمیق پوست در همان زمان استفاده می کند. دکتر Lefevre می گوید عمل او این لیزر را انتخاب کرد، زیرا بر اساس نیاز بیمار، همه کاره و قابل تغییر است. او می گوید: "با استفاده از لیزر ترکیبی، ما می توانیم انتخاب کنیم که این حفره ها عمیق باشند. ما به 200 میکرون محدود نمی شویم؛ می تواند به لایه های عمیق تر برای رسیدن به انتهای عصب و رگ های خونی رجوع کند."

آیا لیزر درمانی با مسائل واژینال

اگر چه دلیل اصلی استفاده از لیزر برای درمان خشکی و آتروفی واژن است، دکتر Lefevre می گوید توانایی لیزر ترکیبی برای لایه های عمیق تر، پزشکان توانایی تغییر درمان را برای کمک به علائم ادراری مانند فرکانس، فوری، خفیف ملایم (ریزش) و بی اختیاری استرس خفیف.لیزر ترکیبی نیز می تواند همراه با اتصال داخلی یا خارجی باشد، به پزشکان اجازه می دهد که بافت خارجی واژن علاوه بر مناطق داخل واژن، درمان شوند.

دکتر Lefevre می گوید: "ما با استفاده از این درمان موفقیت آمیز بوده ایم تا به کاهش درد ناشی از زخم در ورودی واژن از زایمان یا جراحی کمک کند." آزمایش های بالینی نیز برای آزمایش استفاده از این تکنولوژی در بیماران مبتلا به بیماری های پوستی پایدار و دردناک مانند لیک نکن اسکلروسیست انجام می شود که موجب نازک شدن و سفید شدن پوست می شود که ممکن است برای بسیاری از زنان دچار نگرانی باشد.

درمان

درمان لیزر یک فرایند تدریجی است و معمولا نیاز به چندین بازدید دارد. دکتر Lefevre می گوید: "پس از اولین درمان او، یک زن به طور معمول در یک ماه باز می گردد و گزارش می کند که آیا او بهبودی در علائم او را تجربه کرده است." بسته به پاسخ او، درمان دوم خود را می تواند به هدف قرار دادن همان بافت عمق و یا تنظیم برای هدف قرار دادن لایه های کمی عمیق از بافت. پس از یک دوره معمول سه جلسه درمان لیزر ماهانه، زنان معمولا یک بار در سال برای نگهداری نیاز دارند.

دکتر Lefevre می گوید: "این یکی از درمان های محافظه کارانه است که در مقایسه با جراحی." "این را می توان در دفتر انجام داد، و بیماران می توانند خود را به روش و از راه رانندگی کنند."

آیا لیزر برای زنان پیش یائسگی مناسب است؟

زنان جوانتر، از جمله کسانی که فرزند ندارند یا فقط فرزندان خود را به پایان رسانده اند، ممکن است نامزد خوبی برای روش لیزر باشند. این زنان اغلب برای راه حل های جراحی برای مسائلی مانند بی اختیاری ادراری آماده نیستند، بنابراین گزینه های محدودی دارند. این ممکن است زنانی که متوجه نشت در هنگام ورزش یا سرفه (و نه خیلی بیش از حد که هر روز در یک پد قرار می گیرند)، که بهبودی را از تمرینات Kegel ندیده اند. او می گوید، این واقعیت که لیزر درمانی کمتر تهاجمی است، این روش را برای آنها مناسب است. زنان جوان نیز اغلب می توانند از درمان های لیزر برای درمان انواع مختلف مشکلات تناسلی و همچنین سستی واژینال داخلی (ریزش) بهره مند شوند.

همچنین بخوانید:

پیشگیری از یائسگی زودرس

علت و درمان خشکی واژن زنان

لیزر درمانی و دانستنی های آن

عوارض جانبی و منع مصرف

شایع ترین علامت پس از عمل واژینال گزارش شده است ناراحتی جزئی است که احساس آفتاب سوختگی ملایم است و تا 48 ساعت طول می کشد. هیچ عوارض مهمی گزارش نشده است.کاندیدای ایده آل برای درمان لیزیک واژینال، بیمار است که به دنبال بهبود عملکرد جنسی خود با توجه به علائم GSM، از جمله خشکی واژن و اختلال عملکرد ارگانیسم است. دکتر لفور می گوید: زنان با توجه به درمان نمی توانند باردار شوند و باید بر روی غربالگری سرطان گردن رحم قرار گیرند و از عفونت واژن مانند یک عفونت مخمر آزاد باشند.

آیا لیزر درمانی با مسائل واژینال

پرداخت برای این روش

در حالی که لیزر درمانی نشان می دهد وعده کمک به زنان که در معرض علائم مرتبط با GSM هستند، درمان لیزر به طور معمول هنوز تحت پوشش بیمه نیست. دکتر Lefevre می گوید که احتمالا تغییر خواهد کرد زیرا اطلاعات بیشتری در طول زمان در دسترس خواهد بود.او می گوید هزینه های درمان لیزر بسته به موضوع در حال درمان و بافت هدف لیزر متفاوت است. این نیز ممکن است بسته به جایی که شما زندگی می کنند متفاوت باشد.در بوستون، درمان به خارج از مهبل (واژن) ممکن است به اندازه 600 دلار برای یک درمان واحد و درمان بی اختیاری استرس، 800 دلار برای هر درمان هزینه کند.

درمان جامع واژینال ممکن است هزینه 1000 دلار یا بیشتر در هر درمان باشد. یک زن به طور معمول نیاز به یک سری از سه روش دارد که برچسب قیمت را برای روش های ذکر شده در بالا به ترتیب به 1800، 2400 دلار و 3000 دلار سه برابر می کند.لیزر درمانی یکی از گزینه های بسیاری است که زنان اکنون می توانند از آن برای درمان جی اس ام استفاده کنند. هدف ما این است که این اندیشه را تغییر دهیم که "این تنها پایان جوانان من است، مادرم این کار را انجام داد و این چیزی است که من باید از آن عبور کنم." دکتر Lefevre می گوید: زنان نباید خود را در معرض علائم دشوار قرار دهند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits