دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
الکل و تاثیر خطرناک آن بر روی سلامت جنین و نوزاد

خطرات جدی مصرف الکل در دوران بارداری

الکل و تاثیر خطرناک آن بر روی سلامت جنین و نوزاد
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
«مصرف مشروبات الکلی به خصوص در سه ماه نخست بارداری توسط مادر،جنین را خطر وزن کم، سر کوچک، شکاف در لب بالایی و عارضه لب شکری قرار می‌دهد.»«همچنین این کودکان از هوش و حاحظه کمتر، قدرت یادگیری پایین مشکل در راه رفتن و حرف زدن مواجه هستند و نمی‌توانند...

چرا مصرف الکل در دوران بارداری خطرناک است؟

هیچ مقدار بی خطری از مصرف الکل در دوران بارداری و زمان اقدام به بارداری وجود ندارد. همچنین در هیچ دوره دیگری در طول بارداری نمی توان نوشید. همه انواع مختلف الکل ها به یک میزان مضرر هستند چه شراب باشد چه آبجو. وقتی یک خانم بارداری الکل می نوشد به این معنیست که کودک او هم در حال نوشیدن الکل است.خانم ها همچنین زمانی که رابطه جنسی دارند و پیشگیری نمی کنند نباید الکل استفاده کنند. بخاطر اینکه ممکن است بادار شوند و قبل از آنکه متوجه شوند کودک خود را در خطرات ناشی از خوردن الکل قرار دهند. بیاری از بارداری ها ناخواسته هستند و خیلی ها تا هفته چهارم و ششم متوجه بارداریشان نمی شوند.

سندروم جنین الکلی

مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری

استفاده از مشروبات الکلی در دوران بارداری موجب ایجاد ناراحتی های جدی و غیر طبیعی شدن نوزاد می گردد. زنان بارداری که در دوران بارداری به حد زیاد مشروب می نوشند، ممکن است کودکان غیر طبیعی با نقیصه های ذهنی یا جسمی به دنیا آورند.

در یک آزمایشگاه – که در اثرات الکل بر روی جنین مادران الکلی آزمایش انجام شد-مشخص گردید که:

نوشیدن زیاد و سپس قطع مصرف الکل در دوران بارداری، اثراتی را بر جنین می گذارد. در ۳۲۲ نوزادی که غیر طبیعی بودند، ۳۲ درصد آنان متعلق به مادران مشروب خوار در حد افراط بودند و ۱۴ درصد آنان متعلق به مادران مشروب خوار در حد متعادل و ۹ درصد آنان متعلق به مادرانی که ترک کرده و در حال محرومیت به سر می برند. ۲۰ نفر از ۱۶۲ نوزادی که پس از تولد دچار سندرم قطع الکل بودند، متعلق به مادرانی بودند که در دوران بارداری شان روزانه ۳۰۰ میلی لیتر یا بیشتر مشروبات الکلی می نوشیده اند.استفاده از مشروبات الکلی در دوران بارداری موجب ایجاد ناراحتی های جدی و غیر طبیعی شدن نوزاد می گردد.الکل در خون مادر از طریق بند ناف وارد بدن کودک می شود. مصرف الکل در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین، مردن جنین و طیف وسیعی از ناتوانی های فیزیکی، رفتاری و شناختی در تمام طول عمر شود.این ناتوانی های بنام سندرم جنین الکلی شناخته می شود.

سندروم جنین الکلی

کودکان با این سندرم ممکن است علایم و مشکلات زیر را نشان دهند:

  • ویژگی های خاص چهره
  • اندازه کوچک سر
  • قد کوتاهتر از حد متوسط
  • وزن کم
  • هماهنگی ضعیف
  • بیش فعالی
  • مشکل در توجه
  • حافظه ضعیف
  • اختلالات یادگیری
  • تاخیر گفتار و ارتباط
  • هوش و هوش هیجانی پایین
  • منطق و قضاوت ضعیف
  • مشکلات خواب و مکیدن در نوزادی
  • مشکلات بینایی و شنوایی
  • مشکل در قلب، کلیه و استخوان ها

همچنین بخوانید:

همه چیز در مورد سندرم جنین الکلی

عوارض خوردن مشروب و خطرات مشروبات الکلی

تاثیر الکل بر بدن شما

سندروم جنین الکلی

چه مقدار الکل در دوران بارداری بی خطر است؟

هیچ مقداری از الکل در دوران بارداری بی خطر نیست.قبلا ثابت شده است که مصرف الکل در زمان بارداری به جنین آسیب میرساند. حالا یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف الکل در 4-3 هفته اول بارداری یعنی زمانی که خیلی از زنان نمیدانند که آبستن هستند میتواند موجب تغییراتی در مغز جنین شود که آسیب های دائمی را در مغز نوزاد به دنبال خواهد داشت. این مطالعه که نتایج آن در مجله منتشر شده است نشان داده که مصرف الکل در این دوران در عملکرد ژن ها در بافت های دیگر بدن نیز تغییراتی را موجب میشود.

این مطالعه به توسط محققان فنلاندی و در دانشگاه هلسینکی و در فاز حیوانی بر روی موش ها صورت گرفته و نشان داده است که مصرف الکل در یک هفته اول بارداری موش ها که معادل 4-3 هفته اول در انسان است میتواند بر روی قسمت هیپوکامپ مغز که مسئول حافظه و یادگیری است تاثیر بگذارد. محققان به توسط ام آر آی مغز این موش ها موقعی که بالغ شدند را بررسی کرده و متوجه تغییراتی در قسمت های هیپوکامپ و بطن های مغز شدند.مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که مصرف الکل در دوران بارداری میتواند موجب نقائص مادرزادر در قلب نوزاد شود.

سندروم جنین الکلی

چه زمانی خوردن الکل در حاملگی خطرناک است؟

هیچ محدوده زمانی در دوارن بارداری وجود ندارد که خوردن الکل بی خطر باشد. الکل می تواند به جنین قبل از اینکه حتی او بداند باردار است آسیب بزند. خوردن الکل در سه ماهه اول بارداری باعث می شود که کودک دچار ویژگی های غیر نرمالی در صورتش شود. آسیب سیستم عصبی و تکامل آن با خوردن الکل در هر زمان از دوران بارداری می تواند اتفاق بیافتد. مغز کودک در کل دوران بارداری در حال رشد است و می تواند با الکل آسیب ببیند.اگر خانمی در دوران بارداری الکل نوشیده است به هیچ عنوان برای ترک و قطع آن دیر نشده است. هر چه زودتر مادر نوشیدن الکل را قطع کند به برای هر دوی آنها بهتر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سلطان پناه | ۶ سال پیش
برای مطالعه بهتر و بیشتر در خصوص مضرات مصرف مسکرات به ویژه الکل در زندگی و البته در دوران بارداری، توصیه می شود کتاب«تنها راه رسیدن به تکامل و سعادت ابدی و چشیدن لذات واقعی» را مطالعه نمایید. این کتاب ارزشمند را می توانیید از سایت «بوک سلطان پناه» تهیه نمایید.
0
0

hits