دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
4 سونوگرافی لازم در دوران حاملگی که باید انجام شود

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

4 سونوگرافی لازم در دوران حاملگی که باید انجام شود
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای یک خانم باردار، هیچ چیزی لذت بخش تر از دیدن و شنیدن صدای قلب جنینی که در بدن وی در حال رشد می باشد، نیست. اغلب مادران باردار دوست دارند در فواصل کوتاه، با انجام سونوگرافی های متعدد از سلامت او مطمئن شوند.اما چه تعداد سونوگرافی در بارداری ضروری...

دفعات لازم سونوگرافی جنین در طول دوران بارداری

معمولا تصور رایج این است که سونوگرافی وقتی لازم می شود که مشکلی پیش آید یا بارداری رخ دهد، اما برای این که بتوان بارداری بی خطر و سالمی را سپری کرد، سونوگرافی هایی پیش و در طول دوران بارداری پشنهاد می شود.البته گاه برای مادر و جنین شرایطی به وجود می آید که نوع سونوگرافی تغییر می کند.

به گفته یک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، هر زنی تا پایان دوره بارداری خود لازم است به منظور اطلاع از سلامت جنین و وضعیت حاملگی خود چهار بار سونوگرافی شود.

تعداد سونوگرافی های لازم در بارداری

هدف از سونوگرافی اول رویت قلب جنین و سالم بودن رویان و سنجش طول دهانه رحم است. وی با اشاره به اینکه با سونوگرافی ترانس واژینال می توان زودتر قلب جنین را مشاهده کرد گفت:اگرچه این نوع سونوگرافی در چهار و نیم هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی، قلب جنین را مشخص می کند، ولی با سونوگرافی از سطح شکم، حول و حوش هفته پنج و نیم هفتگی و حداکثر تا هفته هفتم بارداری می توان قلب رویان را دید و سلامت آن را سنجید. به همین منظور توصیه می شود، همه مادران باردار در هفته پنجم بارداری -بعد از اولین روز آخرین قاعدگی- سونوگرافی اول را انجام دهند.

بارداری

سونوگرافی دوم بهتر است در هفته 12 تا 15 انجام شود. در طول این هفته ها معیار ها و استانداردهایی وجود دارد که براساس آن می توان برخی اختلالات کروموزومی مانند نشانگان داون را تشخیص داد.بهتر است بعد از هفته 16، سونوگرافی سوم را نیز برای تشخیص بعضی دیگر از ناهنجاری های جنین انجام دهند. چون رویت اندام های کوچک جنین در این زمان میسر است.

در هفته های 16 تا 19، جنسیت، دست و پا، تعداد انگشتان، صورت، وضع لب ها، گوش، چشم، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه، معده و چهار حفره ای بودن قلب بررسی می شود و اگر در خانواده ای پیش از تولد نوزاد تازه، کودکی با ناهنجاری قلبی یا سایر ناهنجاری های دیگر وجود دارد، باید این موضوع را به پزشک رادیولوژیست اطلاع دهد تا مادر به یک سونوگرافیست اکولوژیست مربوط به قلب هم در این دوره بارداری ارجاع داده شود و جنین به شکل خیلی دقیق تری بررسی شود.

همچنین بخوانید:

مجموعه عکس های زیبای زن و شوهر در زمان بارداری

علت و درمان ترشح شیر در دوران بارداری

علت اکوکاردیوگرافی قلب جنین در دوران بارداری چیست؟

بارداری

تشخیص جنسیت جنین به موقعیت قرارگیری او در رحم بستگی دارد و اگر وضع قرارگیری مناسب باشد، می توان به راحتی جنسیت را مشخص کرد.او درباره سونوگرافی چهارم گفت:تا 20 هفتگی، وزن جنین اهمیتی ندارد، ولی بعد از سه ماهه دوم و در پی سه ماهه سوم، بخصوص نیمه دوم سه ماهه سوم، زمان وزن گیری جنین است. به همین منظور سونوگرافی در هفته 28، برای سنجش وزن جنین انجام می شود که از روی منحنی های استاندارد، وزن ایده آل با توجه به سن هفتگی جنین اندازه گیری و مشخص می شود. در واقع دور سر، طول استخوان ران، بای پاریتال و دور شکم با انجام این سونوگرافی اندازه گیری می شود و با توجه به منحنی تهیه شده، وزن جنین تخمین زده می شود.

بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits