دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان ترشح شیر در دوران بارداری
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترشح شیر در دوران بارداری:بارداری یکی از عجیب ترین مراحل در زندگی هر زنی می باشد. در این مرحله از زندگی دچار تغییرات زیادی خواهید شد

ترشح شیر در دوران بارداری

بارداری یکی از عجیب ترین مراحل در زندگی هر زنی می باشد. در این مرحله از زندگی دچار تغییرات زیادی خواهید شد. بیشترین قسمتی از بدن که تغییر می کند سینه می باشد. ترشح از سینه هم یکی از مشکلاتی است که اکثر زنان باردار با آن مواجه می شوند.با دلگرم همراه باشید.

ترشح شیر در دوران بارداری

ترشح شیر در چه زمانی در دوران بارداری شروع می شود؟

یکی از سوالات رایج خانم های باردار این است که ترشح شیر در چه زمانی در دوران بارداری شروع می شود؟

اگر چه بیشتر افراد در دوران بارداری تا زمان تولد فرزند ترشح شیر مشاهده نمی کنند اما در برخی افراد در دوران بارداری کلستروم، مایعی زرد و غلیظ، در سینه تولید می شود. این ماده اولین ماده غذایی پیش از شیر است که برای تغذیه نوزاد تولید می شود. ترشح این ماده در دوران بارداری نگران کننده نیست و به معنای زایمان زودرس نمی باشد. چگونگی جلوگیری از زایمان زودرس در مقاله ای دیگر ذکر شده است.

این ماده غذایی اولین غذایی است که نوزاد پس از تولد از آن تغذیه می کند زیرا یک تا دو روز پس از زایمان شیر تولید نمی شود. بیشترخانم ها در سه، چهار هفته اول بارداری ترشح شیر مشاهده می کنند. اما این مسئله رایج نیست. ترشح شیر در هفته 12 تا 14 یا انتهای سه ماهه اول بارداری رایج می باشد.برخی افراد در سه ماهه دوم بارداری، معمولا بین هفته 26 تا 30 (محتمل ترین زمان) ترشح شیر مشاهده می کنند.

با نزدیک شدن زمان زایمان، احتمال ترشح شیر افزایش می یابد. ترشح شیر در سه ماهه سوم بارداری خیلی کم دیده می شود. خانم هایی که در طول بارداری ترشح شیر مشاهده می کنند، با نزدیک شدن زمان زایمان شیر بیشتری ترشح می کنند. اما بیشتر خانم ها ترشح شیر را پس از زایمان تجربه می کنند.به طور کلی، ترشح شیر در دوران بارداری امری مهم و نگران کننده نیست. حتی اگر بلافاصله بعد از زایمان ترشح شیر مشاهده نکنید به این معنی نیست که نمی توانید به فرزندتان شیر بدهید. اگر این موضوع ذهن شما را درگیر کرده است با پزشک صحبت کنید. پزشک درباره شیردهی در زمانی که شیر کافی تولید نمی کنید به شما راهنمایی های لازم را می دهد.

ترشح شیر در دوران بارداری

آیا ترشح شیر در دوران بارداری نگران کننده است؟

هفته ها پیش از زایمان، بدن به طور طبیعی تغییراتی می کند که خود را برای زایمان آماده می کند. این تغییرات شامل تغییر آناتومی و آماده شدن جهت زایمان و تغییر در عملکرد بدن و آماده شدن جهت شیردهی به نوزاد می باشد. سینه ها شروع به تولید کلستروم می کنند؛ کلستروم ماده ای غنی از پروتئین می باشد که چربی و قند آن کمتر از شیر مادر می باشد. هضم این ماده از شیر برای نوزاد راحت تر می باشد به همین دلیل در روزهای اول کلستروم تولید می شود. همچنین این ماده غنی از پاددتن می باشد و نوزاد را پس از زایمان از بیمار شدن محافظت می کند.

کنار آمدن با ترشح شیر در دوران بارداری

از پدهای مخصوص پستان استفاده کنید. راحت ترین راه برای کنار آمدن با ترشح شیر در دوران بارداری استفاده از پدهای مخصوص پستان می باشد که رطوبت را جذب می کنند. مقدار شیر ترشح شده در دوران بارداری زیاد نمی باشد بنابراین چند پد به شما کمک می کند.
پدهای مخصوص پستان را به طور مرتب عوض کنید. برای راحتی بیشتر در طول روز، پدهای مخصوص پستان را هنگامی که مرطوب شدند عوض کنید. با این کار بوی کلستروم خشک شده را حس نمی کنید.
از سوتین های کتان استفاده کنید. در هنگام خواب سوتین های کتان بهتر و راحت تر از سوتین های معمولی می باشد.

نکات دیگری که باید درباره ترشح شیر در دوران بارداری بدانید

  1. تا زمانی که نوزاد به دنیا نیامده است کلستروم را با دست از سینه خارج نکنید. خانم ها فکر می کنند خروج کلستروم با دست آن ها را برای شیردهی آماده می کند. اگرچه این مهارت خیلی مفید است اما بهتر است این کار را پس از تولد فرزند انجام دهید. پس از تولد پزشک یا پرستار به شما آموزش می دهند چگونه شیر را از پستان خارج کرده و نگهداری کنید.
  2. نگران ترشح شیر نباشید. ترشح شیر در هنگام نزدیکی جنسی یا هنگامی که سینه یا نوک سینه تحریک می شود امری طبیعی است. بنابراین نگران نشوید.
  3. ترشح شیر در هنگام نزدیکی جنسی به معنی زایمان زودرس نیست. ممکن است ترشح شیر در طول نزدیکی جنسی همراه با گرفتگی و انقباض رحم باشد. این اتفاق موضوعی رایج است و نشانه زایمان زودرس نیست. در واقع در هنگام زایمان زودرس سینه ها هیچ علائمی نشان نمی دهند.

چگونه از ترشح سینه در بارداری پیشگیری کنیم؟

باید بگوییم که هیچ گونه نگرانی در مورد ترشح از سینه ها وجود ندارد که بخواهیم از آن پیشگیری کنیم. فقط چند نکته وجود دارد که بهتر است در مواجه با ترشح از سینه این موارد را رعایت کنید.

  • لباس گشاد بپوشید.
  • اگر امکان دارد پارچه نرمی را در زیرپوش خود قرار دهید تا این مایع را جذب کند و به لباس هایتان نفوذ نکند.
  • اگر ترشح از سینه زیاد است هر چند ساعت یکبار این پارچه را عوض کنید چون ممکن است این ترشح به همراه بو باشد.

نکته: با این که گفتیم جای هیچ نگرانی در مورد ترشح از سینه وجود ندارد، اما پیشنهاد می شود در صورت مشاهده خون از ترشح سینه فورا به پزشک مراجعه کنید.

منبع:اوما -بیتوته

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits