دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه محاسبه چرخهٔ قاعدگی یا سیکل قاعدگی
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سیکل قاعدگی و شرح وضعیت بدنی در این دوران:قاعدگی یا عادت ماهانه، که به آن پریود یا دَشتان نیز می‌گویند، به جاری شدن خون از پوشش داخلی رحم گفته می‌شود؛ که به طور منظم در جنس ماده گونه‌های خاصی از پستانداران از اوایل سنین جوانی، در دوران بلوغ تا دوران...

سیکل قاعدگی و شرح وضعیت بدنی در این دوران

قاعدگی یا عادت ماهانه، که به آن پریود یا دَشتان نیز می‌گویند، به جاری شدن خون از پوشش داخلی رحم گفته می‌شود؛ که به طور منظم در جنس ماده گونه‌های خاصی از پستانداران از اوایل سنین جوانی، در دوران بلوغ تا دوران یائسگی رخ می‌دهد.به طور معمول عادت ماهانه در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی‌افتد و بروز قاعدگی در این دوران‌های خاص از زندگی زنان متوقف می‌شود.

قاعدگی در زنان غیرباردار، از دوران بلوغ تا رسیدن به سنین یائسگی بروز می‌کند.مدت خونریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین۳-۱۰ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول میکشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است.با دلگرم همراه باشید.

قاعدگی

هر چرخهٔ قاعدگی به طور میانگین ۲۸ روز درازا دارد، یک چرخهٔ قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز دیگرسان است. حجم میانگین خونریزی در هر چرخهٔ ماهانهٔ قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است. در فارسی به دوران خونریزی ماهانه دَشتان گفته می شود و اخیراً فرهنگستان از این واژه برای برساختن واژگان دُش‌دَشتانی(دیس منوره) و بی‌دَشتانی(آمنوره) بهره برده است.چرخهٔ دشتان برای حفظ باروری در زنان و تحت کنترل سیستم اندوکرین ایجاد می شود.

این چرخه به سه گام (فاز) بخشبندی می شود:

  • گام فولیکولر
  • گاماوولاسیون یا تخمکگذاری
  • گام لوتِئال

اگرچه برخی منابع بخشبندی دیگری دارند:

  • گام قاعدگی یا خونریزی
  • گام تکثیری یا پرولیفراتیو
  • گام ترشحی

هر سیکل قاعدگی از نخستین روز آغاز خونریزی قاعدگی شروع می شود. روش های هورمونی جلوگیری از بارداری با تغییر در اندازهٔ هورمون های بدن از بارداری پیشگیری می کنند.به این فاز قاعدگی، پریود، منس نیز می گویند. بروز خونریزی قاعدگی نشانه حامله نبودن یک زن است. اگرچه این علامت خیلی قابل اعتماد نیست، از آنجایی که بعضی از علل، منجر به خونریزی در دوران بارداری می شوند.

عادت ماهانه زنان تقریباً هر ۲۸ روز یکبار رخ می‌دهد. البته خصوصیات قاعدگی از جمله طول دوره ماهانه، مقدار خونریزی و شدت آن از زنی تا زن دیگر متفاوت است و در افراد مختلف خونریزی ماهانه خفیف یا شدید، دردناک یا بدون درد، طولانی یا کوتاه‌تر است. به طور میانگین در بیشتر زنان خونریزی ماهانه ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد و در کل ۶۰ تا ۲۵۰ میلی‌لیتر (معادل ۴ قاشق غذاخوری تا حدود یک فنجان) خون در این مدت از دست می‌رود.در این دوران آمیزش جنسی توصیه نمی‌شود.بعد از دوران بارداری سیکل تخمک گذاری یا قاعدگی برای مدتی به هم می‌ریزد.

سیکل قاعدگی

فاز فولیکولر

فاز دوم، فاز فولیکولر یا فاز تکثیری نامیده می شود. ازآنجایی که یک هورمون باعث افزایش ضخامت و رشد دیواره رحم می شودبه این فاز، فاز تکثیری می گویند.با افزایش هورمون اف اس اچ (به انگلیسی: FSH) طی روزهای اول سیکل، تعداد کمی از فولیکول‌های تخمدانی تحریک می شوند.این فولیکول ها در همان بدو تولد به صورت خاموش، وجود دارند.

در هر سیکل قاعدگی، این فولیکولها برای غالب شدن، با هم رقابت می کنند، تحت تاثیر چندین هورمون، رشد همه این فولیکول‌ها بجز یکی از آنها متوقف می شود در حالی که فولیکول غالب شروع به رشد و بالغ شدن می کند این فولیکول، فولیکول گراف نام دارد.زمانی که فولیکول‌ها بالغ می شوند مقدار زیادی استرادیول،نوعی استروژن، ترشح می کنند. استروژن ها شروع به تشکیل یک لایه جدید در اندومتر رحم می کنند. استروژن نیز باعث تحریک کریپت‌ها در سرویکس رحم می‌شوند تا موکوس بارور سرویکس را تولید کنند.

دردهای شکمی قاعدگی

بسیاری از زنان کرامپ های شکمی دردناک را طی دوران قاعدگی تجربه می‌کنند. عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم برای بیرون راندن مایع قاعدگی منقبض می‌شوداعتقاد بر این است که انقباضات عضلانی رحم با افزایش رها شدن اسید های چرب موسوم به پروستاگلاندین از بافت پوششی رحم تولید می‌شود این کرامپ دیسمنوره اولیه یا دردهای قاعدگی نامیده می‌شود دیسمنوره ی اولیه معمولاطی یک تا دو سال اول زندگی رخ می‌دهدو ممکن است تا دوران یائسگی ادامه یابداما در بسیاری از زنان بتدریج علایم دیسمنوره بعداز اواسط ۲۰ سالگی فروکش نماید.

گاهی علایم دیسمنوره در زنان ناتوان کننده است و علت این که چرا در بعضی این علایم وجود دارد و در بعضی وجود ندارد نا مشخص است نشانه های شدید شامل درد انتشار یابنده به هیپ ،پشت و ران , تهوع و اسهال یا یبوست مکرر است.درمان بر روی افزایش پروستاگلندین با تجویزداروهای ضد پروستاگلندین ها ویا ضد بارداری متمرکز است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی شامل ایبوپروفن وناپروکسن ممکن است علایم را سرکوب کند.

تجربیات روانی

بعضی از زنان اختلالات روانی را طی قاعدگی تجربه می‌کنند این اختلالات از تحریک پذیری تا خستگی یا گریه کردن متغیر است. نام این تغییرات روحی-روانی، سندرم پیش از قاعدگی (پی.ام.اس) است و شیوع آن از ۳-۳۰٪ گزارش شده است. علائم تشدید شده پیش از قاعدگی ممکن است ناشی از اختلال ملال پیش از قاعدگی باشد که نیاز به درمان دارد. این اختلالات عبارتند از اضطراب یا افسردگی. به ندرت، در کسانی که استعداد ژنتیکی اپیزودهای روان-آشوبی دارند، قاعدگی ممکن است منجر به آغاز روان-آشوبی قاعدگی شود.

خونریزی غیرطبیعی رحم

یک دوره قاعدگی طبیعی در یک خانم در سن باروری شامل حدود ۲۸ روز است که در ۷-۳ روز آن خونریزی مختصری به اندازه ۸۰-۲۰ میلی لیتر رخ می‌دهد. خونریزی غیرطبیعی رحم وقتی است که الگوی فوق از نظر مدت یا مقدار خونریزی تغییر کند.

سیکل قاعدگی

انواع خونریزی غیرطبیعی رحم بسیار متنوع‌اند مانند

  • پلی منوره که دوره قاعدگی کمتر از بیست و یک روز است.
  • اولیگومنوره که دوره قاعدگی بیشتر از سی و پنج روز است.
  • هایپرمنوره که میزان خونریزی بیش از هفت روز است.
  • متروراژی که خونریزی نامنظم است.
  • منوراژی که حجم خونریزی بیش از هشتاد میلی لیتر است.
  • علل این مشکلات نیز متنوع است از جمله عفونت، آی‌یودی، استرس، کیست تخمدان، سوءتغذیه، بدخیمی، اختلالات هورمونی، مصرف دارو و حاملگی.

منبع:دکتر سلام

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits