دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نشانه ها و علائم تخمک گذاری چیست؟
15
زمان مطالعه: 13 دقیقه
در حین یا درست پیش از تخمک گذاری ، ترشحات گردن رحم معمولا ظاهری مانند سفیده تخم مرغ به خود میگیرد. اما ظاهر این ترشحات از زنی به زن دیگر متفاوت است.

زمان تخمک گذاری در خانم ها + نشانه های تخمک گذاری

با دلگرم همراه باشید تا با علائم تخمک گذاری بیشتر آشنا شوید. زمان تخمک گذاری در خانم ها فرق می کند .در برخی از خانم ها انند ساعت دقیق به نظر می آید و هر ماه در یک روز مشخص تخمک گذاری انجام می شود.خانم های دیگر در وقت های مختلفی تخمک گذاری می کنند. نخستین گام شما توجه به نشانه های تخمک گذاری است.

با نشانه های تخمک گذاری آشنا شوید

در حین یا درست پیش از تخمک‌گذاری، ترشحات گردن رحم معمولا ظاهری مانند سفیده تخم مرغ به خود می‌گیرد. اما ظاهر این ترشحات از زنی به زن دیگر متفاوت است.هر چقدر روزهای بیشتری از دوره شما بگذرد، حجم این ترشحات افزایش پیدا کرده و بافت آنها نیز تغییر می کند.این تغییرات، بیانگر افزایش سطح هورمون استروژن در بدن شما است. هنگامی که این ترشحات شفاف، لیز و چسبنده باشد، احتمال باردار شدن شما به حداکثر می رسد. به نظر بسیاری از خانمها، ترشحات در این دوره مانند سفیده تخم مرغ است.این ترشحات در حالت طبیعی به عنوان یک سد محافظ عمل می کنند، اما در زمان اوج توانایی باردار شدن در شما، این ترشحات به اسپرم اجازه می دهند تا از مجرای رحم عبور کرده و به سمت رحم بروند، سپس به طرف لوله های فالوپ حرکت کنند تا با تخمک شما برخورد نمایند.

جهش در درجه حرارت پایه‌ای بدن

درجه حرارت بدن که در ابتدای صبح پس از برخاستن از خواب اندازه گرفته شده باشد- می‌تواند بیانگر آن باشد که شما تازه تخمک‌گذاری کرده‌اید. در اغلب زنان،‌ کمی مانده به تخمک‌گذاری، درجه حرارت بدن اندکی سقوط می‌کند، ‌سپس افزایش حاد درجه حرارت بدن به دنبال می‌آید، ‌که نشانه‌ آن است که تخمک‌گذاری تازه رخ داده است.پس از تخمک گذاری، دمای بدن شما ممکن است بین ۰.۴ تا ۱.۰ درجه افزایش پیدا کند. شما این تغییر را احساس نخواهید کرد، اما می توانید با استفاده از یک دماسنج، "دمای پایه بدن" یا BBT خود را اندازه گیری کنید.دمای پایه بدن یعنی دمای بدن در هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب، پیش از آنکه هرگونه فعالیتی انجام دهید. این افزایش دما بیانگر آن است که تخمک گذاری در بدن شما انجام شده است، زیرا آزاد شدن یک تخمک منجر به تحریک و افزایش تولید هورمون پروژسترون می گردد، که دمای بدن را افزایش می دهد.

علائم تخمک گذاری چیست؟

زمان حداکثر توانایی شما برای باردار شدن، دو تا سه روز پیش از این است که دمای بدن شما افزایش پیدا کند. برخی از متخصصان بر این باورند که ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مشاهده اولیه افزایش دما نیز شما شانس باردار شدن را دارید، اما اکثر آنها اذعان می کنند که این زمان برای حامله شدن خیلی دیر است.پس از تخمک گذاری، یک تا دو روز طول می کشد تا سطح هورمون پروژسترون به حدی برسد که دمای بدن شما را افزایش بدهد. اما از آنجا که تخمک تنها حداکثر ۲۴ ساعت می تواند زنده بماند، هنگامی که دمای بدن افزایش پیدا می کند، دیگر برای باردار شدن خیلی دیر شده است.به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند که دمای بدن خود را برای چند ماه دقیقا زیر نظر گرفته و نموداری برای آن طراحی کنید تا بتوانید الگوی افزایش دما را تشخیص داده و زمان احتمالی تخمک گذاری خود را مشخص کنید.در این صورت می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که دو تا سه روز پیش از موعد افزایش دمای بدن خود، آمیزش داشته باشید.

نشانۀ تخمک گذاری: نشانه های جسمی

اگر می‌خواهید باردار شوید، شناسایی نشانه های تعیین کنندۀ تخمک گذاری ‌می‌تواند مفید باشد. این نشانه های تخمک گذاری می‌توانند شما را از بهترین دوره برای برقراری رابطۀ جنسی و بیشترین احتمال باردار شدن مطلع کنند. به یاد داریم که تخمک گذاری در چهارده روز قبل از شروع سیکل ماهانه انجام می‌شود. در صورت منظم بودن سیکل ها، می‌توان تاریخ تخمک گذاری را به راحتی تعیین کرد.توجه داشته باشید که، برعکس تکیه کردن بر شناخت نشانه های تخمک گذاری برای پیشگیری از بارداری، اقدام بسیار مخاطره آمیزی است زیرا نشانه های تخمک گذاری بسیار حساس است و نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. به بیان دیگر، برای پیشگیری از بارداری ناخواسته، بهتر است که از روش های پیشگیری مانند: قرص های ضد بارداری، کاندوم، دستگاه IUD و... استفاده کنید. این روش ها را بنابر شرایط خودتان انتخاب کنید، آنها بسیار مؤثراند.

هنگام تخمک گذاری، دمای بدن بالا می‌رود (بسیار بسیار کم، به اندازۀ چند دهم درجه). برای تشخیص این افزایش دما، باید طی چند ماه یک منحنی دمایی تهیه کنید، برای این کار باید هر روز در ساعتی معین، صبح ها قبل از بیرون آمدن از رختخواب دمای بدن را اندازه بگیرید.قبل از تخمک گذاری، این دما پایین تر از 37 درجه است (اغلب بین 36.1 تا 36.7)، سپس در زمان تخمک گذاری این دما چند دهم درجه بالا می‌رود، و اغلب از مرز 37 درجه می‌گذرد، و تا پایان سیکل در همان اندازه باقی می‌ماند. برای کسانی که عادت به این کار ندارند، تشخیص این افزایش دمایی چندان آسان نیست.

حتماً بخوانید:
آشنایی کامل با انواع داروهای تحریک تخمک گذاری

آشنایی کامل با انواع داروهای تحریک تخمک گذاری

یکی از عواملی که در باروری خانم بسیار حائز اهمیت است زمان تخمک گذاری است که این بازه زمانی برای بارداری نقش مهمی دارد و هرگونه اختلال یا عدم تخمک…

نشانۀ تخمک گذاری: تغییر در شرایط غلظت مخاط دهانه رحم

در زمان تخمک گذاری، مخاط در ناحیۀ گردنۀ رحمی تغییر می‌کند. با یک آموزش خاص، شناخت تغییر در شرایط مخاطی ممکن خواهد شد: مخاط غلیظ تر، لزج تر و رشته دارتر خواهد شد. از لحاظ فیزیولوژیکی، این تغییر مخاط، قابلیت ترشح اسپرماتوزوئید در زمان مناسب را افزایش خواهد داد. تغییرات هورمونی که در زمان تخمک گذاری ایجاد می‌شوند، تظاهرهای جسمی را با خود به دنبال دارند که برخی زنان طی 24 تا 48 ساعت این نشانه ها را احساس می‌کنند. این نشانه ها اغلب عبارتند از:

  • دردهای شکمی، فقط در یک سمت (در سمتی که تخمک گذاری انجام می‌شود)،
  • احساس کشش در سینه ها،
  • اندکی افزایش وزن به خاطر پدیدۀ احتباس آب.
  • بازهم تأکید می‌کنیم که برای شناخت این نشانه ها، باید دقیق باشید و برخی روش ها را بدانید.

حالا به خوبی دریافتید که شناخت نشانه های تخمک گداری همیشه هم آسان نیست. پس چه طور می‌توان راحت تر را تشخیص داد؟

برای تعیین تاریخ تخمک گذاری، می‌توانید از تست های تخمک گذاری که در داروخانه ها و بدون نسخه فروخته می‌شوند، کمک بگیرید، انجام این تست در خانه ممکن است. این وسیله میزان هورمون های موجود در ادرار را تعیین می‌کند و روزهای مناسب برای باروری را نشان می‌دهد. این تست در لابراتوارهای آنالیز پزشکی نیز انجام می‌شود.اما اگر در زمان مناسب برای بارداری، رابطۀ جنسی برقرار کردید و باردار نشدید، دیگر روی نشانه های تخمک گذاری حساب نکنید و بی معطلی به پزشک مراجعه کنید. اصولاً اگر بعد از شش ماه البته با توجه به سن و سابقه تان و...، تلاش های تان بی ثمر بود، مراجعه به پزشک پیشنهاد می‌شود.

تعیین زمان تخمک‌گذاری

زنانی که قصد دارند باردار شوند، لازم است درباره ی دوره‌های قاعدگی‌شان به خصوص زمان تخمک‌گذاری‌شان اطلاع داشته باشند. تخمک‌گذاری، آزاد‌شدن تخمک بالغ است که یک بار در هر دوره قاعدگی رخ می‌دهد و در این هنگام، تخمک آماده لقاح‌یافتن و بارورشدن است.

با توجه به این نکات می‌توانید زمان تقریبی تخمک‌گذاری‌تان را محاسبه کنید:

  • یک دوره قاعدگی از اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی می باشد.
  • یک دوره قاعدگی به طور معمول ۲۸ تا ۳۲ روز طول می‌کشد، اما ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی تر باشد.
  • زمان تخمک‌گذاری با محاسبه‌کردن نیمه دوره قاعدگی تعیین می‌شود.
  • تخمک‌گذاری معمولا بین روز ۱۱ تا ۲۱ پس از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد.
  • زمان تخمک‌گذاری را همچنین می‌توانید با حساب‌ کردن ۱۲ تا ۱۶ روز پیش از اولین دوره قاعدگی بعدی هم به دست آورید.

تعیین روز و زمان تخمک‌گذاری بعد از پریود

روش های آگاهی از زمان بارداری

در روش آگاهی از زمان باروری ، مجموعه ای از اطلاعات به خانمها داده می شود تا آنها بدانند که در چه روزهایی از ماه به احتمال زیاد می توانند در صورت انجام مقاربت حامله شوند ودر چه روزهایی این احتمال کم می باشد. خانمها می توانند با مشاهده تغییراتی که در بدنشان ایجاد می شود بفهمند که زمان تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدانها ) چه موقعی می باشد.سپس آنها می توانند با استفاده از این اطلاعات از بروز حاملگی جلوگیری نمایند.
موثر ترین راه برای کشف این موضوع که زمان باروری هر شخصی در چه روزهایی از ماه می باشد ، استفاده از هر سه روشی است که در اینجا توضیح داده می شود.آگاهی از زمان باروری ، میزان درک خانمها را در مورد بدن و سیکل (چرخه) قاعدگی شان افزایش می دهد . برای اینکه این روش بعنوان یک روش جلوگیری از بارداری موثر واقع شود ، باید خانمها در روزهایی که احتمال باروری زیادی وجود دارد از انجام مقاربت خودداری نمایند و یا اینکه از سایر روشهای جلوگیری از بارداری (مثل کاندوم) استفاده کنند . بطور کلی تقریبا یک سوم از روزهای هر ماه را روزهای باروری تشکیل می دهد .

روش آگاهی از زمان باروری متکی به اطلاعات زیر می باشد :

چهار ده روز قبل از اینکه خونریزی عادت ماهانه بعدی شروع شود ، یک تخمک از تخمدان رها می شود ( به این وضعیت اصطلاحا تخمک گذاری گفته می شود ). بعد از انجام مقاربت ، اسپرمهای آقایان می توانند تا پنج روز نیز در دستگاه تناسلی خانمها زنده بمانند ( اگر چه اکثر آنها بعد از دو روز از بین می روند ) .
در صورتی که از سه روز قبل تا سه روز بعد از زمان تخمک گذاری مقاربت انجام شود احتمال وقوع حاملگی زیاد می باشد.
از آنجایی که زمان دقیق تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) را نمی توان دقیقا پیش بینی نمود ، بنابراین ۲ تا ۳ روز نیز به شروع و انتهای این دوره باید اضافه نمود . روش آگاهی از زمان باروری برای خانمهایی که دارای زمانهای قاعدگی منظم در هر ماه می باشند بسیار موثر می باشد.

روش تقویمی (روش ریتم) : در روش تقویمی ، خانمها می توانند از سوابق قاعدگی های قبلی خود به عنوان یک راهنما استفاده نمایند. در این روش هر خانمی می تواند میانگین روزها را در سیکل قاعدگی خود حساب نموده و زمانهای باروری آینده خود را تخمین بزند. شروع به نوشتن دوره های قاعدگی خود به مدت ۸ تا ۱۲ ماه نمایید . اولین روز قاعدگی (اولین روز خونریزی) را بعنوان "روز یک" دوره قاعده گی در نظر بگیرید.

کوتاه ترین و بلند ترین چرخه قاعدگی را در نظر بگیرید. عدد ۱۸ را از کوتاهترین چرخه قاعدگی خود کم نمایید و آن را بعنوان اولین روز باروری یادداشت نمایید . عدد ۱۱ را از بلند ترین چرخه قاعدگی کم نموده و آن را بعنوان آخرین روز بارداری در نظر بگیرید.مثال: تعداد روزهای بین "روز یک" یک چرخه قاعدگی تا "روز یک" چرخه قاعدگی بعدی در یک خانم عبارتند از :
فروردین ۲۹ روز- ازدیبهشت ۲۶ روز (کوتاه ترین چرخه)- خرداد ۳۰ روز تیر ۳۱ روز(بلند ترین چرخه )- مرداد ۳۰ روز
در این مثال می بینیم که کوتاهترین چرخه قاعدگی در این خانم ۲۶ روز و بلند ترین آن ، ۳۱ روز می باشد.

عدد ۱۸ را از۲۶ کم می کنیم تا اولین روز باروری بدست آید (روزهشت) . عدد ۱۱ را هم از ۳۱ کم می کنیم تا آخرین روز باروری بدست آید ( روز بیست) . بنابراین در این خانم روزهای ۸ تا ۲۰ هر چرخه قاعدگی روزهای باروری هستند یعنی احتمال حاملگی در این روزها زیاد می باشد و باید در این روزها یا از مقاربت خود داری نماید و یا اینکه از سایر روشهای جلوگیری از بارداری استفاده نماید.

ارزیابی ترشحات دهانه رحم

در طی یک دوره قاعدگی ، قوام یا غلظت ترشحات دهانه رحم در روز های قبل از تخمک گذاری ، ترشحات دهانه رحم به بالا کشیدن و بالا بردن اسپرمها به داخل رحم و از آنجا به لوله ای فالوپ یعنی جایی که معمولا لقاح انجام می شود کمک می نماید. ترشحات گردن رحم همچنین به بقای اسپرمها در داخل رحم کمک می کند.در یک چرخه قاعدگی طبیعی معمولا بعد از پنج روز خونریزی قاعدگی ، سه یا چهار روز مهبل خشک می باشد ، سپس با ترشحات مایعی سفید یا زرد رنگ و چسبناک روزهای خیس بودن آغاز می گردد. این خیس بودن به تدریج افزایش یافته تا به روزی می رسیم که خیس ترین روز می باشد . در این روز ترشحات فراوان ، صاف ، لیز و لغزنده و خیلی کش می آید ( مثل سفیده تخم مرغ ) .معمولا تخمک گذاری از دو روز قبل تا دو روز بعد از پیدا شدن چنین حالتی رخ میدهد . با یادداشت نمودن میزان ترشحات و پیدا کردن خیس ترین روز هر دوره قاعدگی می توانید روزهای تخمک گذاری را مشخص نمایید.
با استفاده از یک اسپکولوم (speculum) پلاستیکی می توانید خودتان ترشحات دهانه رحم را از نظر قوام و غلظت آن ارزیابی نمایید.

روش اندازه گیری دمای پایه ای بدن : هنگامی که یک خانم هر روز دمای بدن خود را اندازه می گیرد متوجه می شود که وقتی تخمک گذاری انجام میشود تغییراتی در دمای بدنش ایجاد می گردد. درست قبل از زمان تخمک گذاری ، دمای بدن بطور موقتی به مدت کوتاهی پایین می آید .
در عرض ۱۲ ساعت که تخمک گذاری انجام می شود دمای بدن چند دهم درجه بالا می رود و تا هنگام قاعدگی بعدی به همان حالت بالا باقی می ماند . وقتی درجه حرارت به مدت سه روز در همان حد بالا باقی بماند ، روزهای باروری پایان یافته و روزهایی که می توان بدون هیچگونه وسیله جلوگیری از بارداری مقاربت انجام داده و حامله نشد شروع می گردد.همانند روش تقویمی ، در روش اندازه گیری دمای پایه ای بدن ، شما باید به مدت ۸ تا ۱۲ ماه دمای بدن خود را اندازه گیری و یادداشت نمایید تا بتوانید از آن بعنوان یک روش نسبتا مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده نمائید.یکی از اشکالات این روش آن است که دمای بدن افراد ممکن است بر اثر بیماریهای مختلف ، کم خوابی یا مصرف داروها نیز تغییر یابد.

سایر علائمی که در هنگام تخمک گذاری در بدن تغییر می یابند عبارتند از :

  • تغییراتی در وضعیت قرار گیری رحم
  • درد خفیف یا انقباضات خفیفی در یک طرف قسمت تحتانی شکم ( در محل یکی از تخمدانها)
  • نرم شدن دهانه رحم
  • حساس شدن دهانه رحم
  • حساس شدن پستانها

بنابراین برای جلوگیری از بارداری به روش "آگاهی از زمان باروری" باید در زمانهای باروری یعنی از ۵ روز قبل تا ۳ روز بعد از تخمک گذاری از مقاربت نمودن پرهیز نمود و یا اینکه از سایر روشهای جلوگیری از بارداری مثل کاندوم در طی این روزها استفاده نمود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (15 رای)  

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تهمینه | ۷ سال پیش
با سلام من ده روز از اخرین روز پریودم میگذره و با توجه به اینکه 15شهریور یه سفر زیارتی در پیش دارم میخاستم قرص مصرف کنم ولی با توجع به اینکه چند ماه گذشته قاعدگی منظمی نداشتم نمیتونم دقیق پیشبینی کنم ولی اگه طبق ماه پیش باشه حدودا 12یا 15شهریور میباشد لطفا منو راهنمایی کنید تشکر
0
0
معصوم | ۷ سال پیش
من 11 ساله که ازدواج کردم و جلو گیری طبیعی داشتم و الان دوماهه قصد دارم باردار بشم.
الان 30 سالمه وخیلی دلم بچه میخواد . آیا بارداری انجام میشه؟آخه شنیدم اونایی که طبیعی جلوگیری میکنن دیگه نمیتونن باردار بشن؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید.
0
1
بهار | ۷ سال پیش
سلام.من هرماه موقع تخمک گذاری ، زیر شکم و حتی ناحیه مقعدم شدیداً درد میگیره. تحملش واسم سخته. چه کار کنم
1
0
نگین | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید من دوره پریودیم 33روز است ودوروز قبل ازتخمک گذاریم امیزش داشتم بعدش شوهرم رفته سرکار نمیاد تا 20روز میخوام بدونم ایا با این حال که اسپرم هاتا 5روز می توانند زنده بمانند ممکنه من باردار شم من 4سال ازدواج کردم ویه دختر دارم الان هم دلم یه پسر میخواد لطفا راهنمایی کنید
2
0
سما | ۷ سال پیش
به همه
خانوما من دوره قاعدگی منظمی دارم هر28روز
زمان تخمک گذاری رو محاسبه کردم و تو اون دوره امیزش داشتم
ولی این ماه هم سر موعد پریود شدم درصورتی که علایمش نداشتم،همیشه از 10روز قبل شکم و سینه هام باد میکرد و دل و کمر و سینه درد خیلی شدید داشتم
اما ایندفه فقط یکم سینه هام حساس شده بود
قبل از پریودم تو این ماه تقریبا تو زمان تخمک گذاری تخمدانم درد شدیدی داشت و تیر میکشید
به نظرتون مشکل از کجاس
امکانش هست که ماه بعد باردار شم
2سال و نیم ازدواج کردم و تو این مدت طبیع جلوگیری کردیم و حدودا 6 بار از قرص استفاده کردم
لطفا راهنماییم کنین ممنون از دلگرم
0
0
آوا | ۷ سال پیش
من پریودم عقب افتاده ده روز یعنی ماه پیش یازدهم شدم این ماه قراره بیستم بشم منتها میخوام دراین دوره با داربشم ایا حاملگی اتفاق میافتد
0
0

hits