دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
توصیه های مهم برای آقایانی که همسرشان باردار است
6
زمان مطالعه: 15 دقیقه
نقش و وظایف مهم مردان در بارداری همسرشان:اهمیت نقش مردان در بارداری و طی کردن یک دوران حاملگی سالم برای زنان از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که برای یک خانم باردار هیچ کس نمی تواند جایگاه همسرش را در این دوران مهم از آن خود کند.با دلگرم همراه باشید.

نقش و وظایف مهم مردان در بارداری همسرشان

اهمیت نقش مردان در بارداری و طی کردن یک دوران حاملگی سالم برای زنان از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که برای یک خانم باردار هیچ کس نمی تواند جایگاه همسرش را در این دوران مهم از آن خود کند.با دلگرم همراه باشید.

نقش و وظایف مهم مردان در بارداری همسرشان

دوران بارداری، دورانی است که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز ویژگی‌های خاص خود را داراست. مردان در طی ۹ ماه بارداری همسرانشان نیاز به آمادگی دارند.وظیفه پدری و پدر بودن از قبل از تولد شروع می شود. همان طور که مادر مواظب کودکی است که در شکم خود دارد پدر کودک با مواظبت از مادر کودک به طور غیرمستقیم مواظب کودکش است.

--------------------------------------------------------------------

وظایف شوهر در دوران بارداری

تعیین وظیفه هریک از والدین در اوائل زندگی و خصوصا پس از بارداری ضرورت بالایی دارد. البته عقیده ثابتی در این مورد وجود ندارد مثلا بعضی از زن و شوهرها سعی می کنند تا حد امکان در کارهای روزمره مستقل باشند و یا برعکس در خانواده ها ی دیگر زن و شوهر می خواهند همه چیز را به طور اشتراکی و با همکاری یکدیگر انجام دهند و شوهر سعی می کند در مورد خرید، آشپزی، نظافت و شستشوی ظروف و ... به زن کمک کند. نوع آخر هم زوج هایی هستند که هر کدام مسولیت مربوط به خود را انجام داده و در حالت های نیاز به دیگری کمک می کنند.

هر یک از این سه نوع زندگی به توافق طرفین بستگی دارد ( وظایف شوهر در دوران بارداری ) و اجباری در انتخاب راه معین وجود ندارد. البته با به دنیا آمدن بچه و اضافه شدن یک فرد جدید به افراد خانواده برنامه زندگی تغییر می کند و با کمی حسن نیت، خوش بینی و در نظر گرفتن احساسات طرف مقابل می توان زندگی آرامی را پی ریزی نمود.

تغییرات طبیعی احساسات زن در دوران بارداری مسئله بغرنجی را به وجود می آورد. در این موارد ممکن است شوهر به طور کلی گیج شود و نتواند دلیلی برای حالت های روحی گوناگون زن پیدا کند. مخصوصا اگر زن برای اولین بار حامله شده باشد. در این موارد شوهر علاوه بر کارهای شخصی باید توجه بیشتری به زنش داشته باشد. البته با گذشت زمان زن و شوهر در می یابند که چطور یکدیگر را در ناملایمات و مشکلات زندگی یاری دهند.

با گذشت زمان زن و شوهر یاد می گیرند که چطور با یکدیگر همکاری کنند و برای شروع این همکاری شوهر باید زن را در مراجعه به مطب پزشک خصوصا در اوایل دوران بارداری همراهی نماید تا پزشک در حضور هر دو وضع جسمانی و مشکلات دوران بارداری را تشریح نماید. گاهی ممکن است خانم باردار به علت تغییر اندام و هیکل و به وجود آمدن محدودیت هایی در فعالیت و کار، نگران و ناراضی باشد، بنابراین لازم است تا شوهر حداکثر سعی خود را برای برطرف کردن این مشکلات انجام دهد.

1. با ناراحتی های دوران بارداری زن مانند تهوع، درد کمر، تکرر ادرار و ... اظهار همدردی کرده و در صورت بروز علائم ناراحت کننده و خطرناک با پزشک تماس بگیرد

2. زن را در رفتن به مطب پزشک همراهی کند و با پزشک آشنا شده و طرز برخورد و رفتار با خانم باردار را از نزدیک ببیندو به علاوه برنامه روزانه را طوری تنظیم کند که زن بتواند طبق برنامه ای که پزشک مشخص کرده است، به پزشک مراجعه کند.

3.اجرای دستورات پزشک در مورد رژیم غذایی و دارو را کنترل کند و در موارد لزوم به او یادآوری نماید.

4. اگر زن خسته است به او اصرار نکند که از فامیل و دوستان پذیرایی کند زیرا زن باردار به آرامش و استراحت و تفریح نیاز دارد.

5. تلفن پزشک، بیمارستان و آمبولانس را یادداشت کرده و در کنار تلفن قرار دهد.

6. با خانم باردار در مورد پیشرفت بارداری و نوزادی که قرار است به دنیا بیاید با خوشرویی صحبت کند و سعی کند که نگرانی ها را برطرف کند.

7. در بسیاری موارد برای انجام کارهای مربوط به بستری شدن زن در بیمارستان وقت کافی وجود دارد اما اگر درد شدید است، ابتدا او را به اتاق زایمان برده و سپس کارهای مربوط به پذیرش را انجام دهد.

8. بعد از آماده شدن و معاینه خانم باردار توسط پزشک، شوهر می تواند زن را در اتاق درد ملاقات کند. حضور شوهر در کنار زن و یا حتی در بیمارستان برای خانم باردار بسیار اطمینان بخش و دلگرم کننده است.

--------------------------------------------------------------------


8 توصیه به آقایان در سه ماه اول بارداری همسر

اگر آقایان در 3 ماهه اول بارداری

به این 8 نکته توجه کنند، کمک شایانی به درک بهتر همسرشان و کنار آمدن راحت‌تر او با این دوران

خواهند کرد:

1 از شنیدن خبر بارداری همسرتان ابراز خوشحالی کنید و این خوشحالی را با خریدن یک هدیه کوچک و یک شاخه گل، به همسر خود نشان دهید.

2 خانواده خود و همسرتان را به شام دعوت کنید و وجود نوه جدیدشان را به آنها تبریک بگویید. چند کتاب مرتبط با بارداری بخرید و روزی یک ساعت آنها را با همسر خود بخوانید تا اطلاعاتتان درباره این دوران بالا برود و استرستان کمتر شود.

3 اطلاعات خود را درباره دوران بارداری کمی افزایش دهید تا بتوانید شرایط فیزیکی و روانی همسرتان را بهتر درک کنید. مثلا شما باید بدانید که شکم همسرتان طی 14 هفته اول بارداری به اندازه یک طالبی کوچک، برآمده می‌شود. ایجاد همین تغییر کوچک در شکل ظاهری بدن خانم‌ها، می‌تواند آنها را از نظر روانی دچار مشکل کند.

4 برخی خانم‌ها پس از پی بردن به بارداری‌شان، دچار افسردگی می‌شوند. برخی دیگر هم به دلیل تغییر سطح هورمون‌های بدن، بدخلق و بی‌حوصله می‌شوند، بنابراین نقش همسران آنها در ایجاد فضایی آرام و در عین حال شاد در خانه، بسیار پررنگ و بااهمیت است. آقایان می‌توانند برای تغییر روحیه همسر خود، او را به سفرهای کوتاه یک‌روزه ببرند یا یکی دو روز مرخصی بگیرند و با هم به مکان‌هایی که از آنها خاطره دارند، بروند.

5 بهتر است بدانید که احساس تهوع صبحگاهی و حساسیت به بو و طعم بعضی غذاها یا عطر و ادکلن‌ها می‌تواند در 3 ماهه اول بارداری شرایط بسیار آزاددهنده‌ای برای همسرتان ایجاد کند. وظیفه شما در این دوران( وظایف شوهر در دوران بارداری )، دور کردن ادویه‌ها، عطرها یا حتی صابون‌های معطری که خانمتان به آنها ویار دارد، از محیط خانه است.

6 اگر همسرتان دچار تهوع‌های شدید صبحگاهی است، از درست کردن صبحانه‌های بودار مانند تخم‌مرغ یا املت پیش از رفتن به محل کارتان خودداری کنید. یک لقمه نان و پنیر و گردو با یک استکان چای برای خود و همسرتان تهیه کنید و از او بخواهید که در این مدت وظیفه تهیه صبحانه را به شما بسپارد.

7 از همسرتان بخواهید برای تهیه شام و ناهار، خودش را زیاد به زحمت نیندازد و اگر از بوی ادویه‌ها اذیت می‌شود، در این مدت غذاها را بدون ادویه طبخ کند. به او اطمینان بدهید که از خوردن غذاهای بدون ادویه هم لذت می‌برید.

8 برای اینکه عشق و علاقه خود را به همسر باردارتان ثابت کنید ( وظایف شوهر در دوران بارداری ) و حمایت‌های لازم روانی را انجام دهید، حتما در تمام مراحل آزمایش، سونوگرافی و مراجعه به پزشک با او همراه شوید.

بارداری

3 ماه دوم بارداری همسر

6 توصیه به آقایان در 3 ماه دوم بارداری همسرشان

3 ماهه دوم بارداری کمی راحت‌تر از 3 ماهه اول سپری می‌شود؛ هم استرسش کمتر است و هم دردسرهایش، اما رعایت این 6 نکته در این دوره به وسیله همسر خاطره خوشی بر جای می‌گذارد:

1 رشد ناگهانی شکم در این دوره، باعث تغییر کامل ظاهر همسر می‌شود.( وظایف شوهر در دوران بارداری ) با او به خرید بروید. برایش لباس‌هایی که فکر می‌کند با پوشیدن آنها ظاهر مناسب‌تری پیدا می‌کند بخرید و مدام این نکته را به او یادآور شوید که با این شکل و قیافه هم به چشم شما زیبا و خواستنی است.

2 با خریدن خوراکی‌های مغذی و تشویق همسرتان به خوردن آنها، اطمینان او را از نظر اینکه توجه‌تان را به او از دست نداده‌اید، جلب کنید.

3 از او به خاطر اینکه سختی پرورش کودکتان را به تنهایی به دوش می‌کشد، تشکر کنید.

4 معمولا سینه خانم‌های باردار در این دوران کمی متورم و دردناک است. برخی از خانم‌ها هم تمایلی به برقراری رابطه زناشویی در 3 ماهه دوم بارداری ندارند، بنابراین همسرتان را وادار به انجام کاری که دوست ندارد، نکنید و رابطه زناشویی را با میل و نظر او برقرار کنید.

5 از اطرافیان خود بخواهید قید آمدن به منزل شما را بزنند. اگر به مهمانی دعوت شدید، هوای همسرتان را سر میز شام و در طول مهمانی داشته باشید تا دیگران بدانند که علاقه شما به او در این دوران، چندبرابر شده است.

6 با مشورت همسرتان به دنبال انتخاب نامی مناسب برای فرزندتان باشید.

بارداری


8 توصیه به آقایان در 3 ماه سوم بارداری همسرشان

معمولا خانم‌ها در 3 ماهه سوم بارداری در اوج استرس هستند و همسران آنها می‌توانند با رعایت این 8 نکته نقش بسزایی در رفع این مشکل داشته باشند:

1 از اطرافیان خود بخواهید خبر سقط جنین، مرده‌زایی، مرگ نوزاد یا مادری که به تازگی در بین یکی از اعضای فامیل یا همسایه‌ها اتفاق افتاده است، برای همسرتان بازگو نکنند.

2 همسرتان در این دوران خیلی سنگین شده و انجام کارهای شخصی خودش هم برایش مشکل است. پس لطفا در این 2 تا 3 ماه آخر بارداری، وظیفه شستن ظرف‌ها، اتوکردن لباس‌ها یا گردگیری خانه را به عهده بگیرید. ( وظایف شوهر در دوران بارداری )

3 امکان دارد همسر شما با زایمان زودرس مواجه شود. پس همیشه در دسترس باشید و شب‌ها کمی زودتر به خانه برگردید.

4 ساک بچه را با مشورت همسرتان آماده کنید تا در صورت زایمان زودرس، تمام وسایل مورد نیاز را در اختیار داشته باشید.

5 سنگینی و خانه‌نشینی همسرتان می‌تواند او را کسل و بی‌حوصله کند. شب‌ها کمی زودتر به خانه بیایید تا با هم بیرون بروید، دوری بزنید و حال و هوایتان را عوض کنید.

6 آخر هفته‌ها را به خرید لباس و وسایل نوزادتان اختصاص دهید تا همسرتان مطمئن شود شما هم به اندازه او شوق و ذوق دارید. ( وظایف شوهر در دوران بارداری )

7 اگر همسرتان در این ماه‌های آخر دچار بی‌خوابی شده است، برایش فیلم‌ها و موسیقی‌های ملایم بخرید و بعد از شام، از دیدن و شنیدن آنها با هم لذت ببرید.

8 به همسرتان اطمینان بدهید که دختر یا پسر بودن نوزاد برایتان اهمیتی ندارد و به این ترتیب، قدری از استرس‌های او را کاهش دهید.

--------------------------------------------------------------------

راههای ارتباط برقرار کردن شوهر با کودک متولد نشده


محققان به این نتیجه رسیده اند که، کودکان پیش از تولد (در حدود ۶ ماهگی یا حتی زودتر) صداهای بیرون از رحم مادر را می شنود. برخی از محققین بر این باورند که ممکن است کودک پیش از تولد، عملاً صدای پدر را بهتر از صدای مادر بشنود، زیرا مایع آمنیوتیک، صدای مردانه را، که دارای فرکانس پایین است، بهتر از صدای زنانه تشدید می نماید. صحبت کردن با کودک متولد نشده تان راه را برایتان هموار کرده و کار گفت وگوی شما را با او پس از تولد راحت تر خواهد نمود. مطالعات نشان داده است کودکانی که پدرانشان پیش از تولد با آنها صحبت کرده اند، بعد از تولد نیز نسبت به صدای پدرشان واکنش بیشتری نشان داده اند، و این امر شاید به دلیل آن بوده که صدای پدر در ذهن کودک پیش از تولد نقش بسته است.

یکی دیگر از راههای ارتباط برقرار کردن با کودک متولد نشده اتان لمس کردن اوست می پرسید چگونه می توان او را لمس کرد؟ شما می توانید با دست خود این موجود رشد یابنده را لمس کنید.

هر شب با کودک خود صحبتها داشته باشید. مثلاً به او بگوئید «سلام عزیزم، من پدر تو هستم. منتظرم تا تو را ببینم. دوستت دارم» خود را در این مورد محدود نکنید و اجازه دهید هر چه در فکرتان می گذرد بر زبانتان جاری شود. در ابتدای ممکن است حرف زدن شما، به عنوان مردی کامل، با کودکی که هنوز به دنیا نیامده احساسی ناخوشایند در وجودتان برانگیزد. لیکن چیزی نخواهد گذشت که با این آداب شبانه خو می گیرید.

همراه شدن دستان گرم شما روی شکم همسرتان و گفت وگوی گرم و صمیمی شما با کودکتان دال بر دلبستگی شما با این دو موجود خاص است که پس از تولد به شما تکیه خواهند نمود. این کار شما دو پیام مهم از سوی شما به این دو موجود ابلاغ می کند: شما نسبت به همسرتان احساس همبستگی می کنید. شما نسبت به کودکتان احساس دلبستگی می کنید.

هر وقت شما نسبت به کودکتان ابراز محبت می کنید این احساس به همسرتان دست می دهد که شما به او محبت می کنید و همسرتان احساس شادی و شعف و دوست داشتن می کند جالب است بدانید که یکی از بهترین راههای مساعدت به سلامت عاطفی زن باردار ایجاد این احساس در اوست و شما در ایجاد احساس برای همسرتان به عنوان شوهر خوب و یک پدر مهربان متعهد هستید. در نتیجه بین شما و همسرتان رابطه عاطفی عمیق ایجاد می شود و اختلافها و کشمکش ها به خودی خود از بین می رود.

این ایجاد همبستگی پیش از تولد برای خود شما هم سودمند است. چون این کار باعث می شود احساس صمیمیت بیشتری با فرزندتان داشته باشید در نتیجه دلبستگی شما به ایفای نقش پدری بعد از تولد فرزندتان راحت تر می شود. زیرا این نقش را قبل از تولد آغاز کرده اید.

--------------------------------------------------------------------

وظایف شوهر بعد از زایمان

پدر شدن یکی از زیباترین اتفاقاتی است که بعد از تقسیم قلب تان با همسر،برای شما رخ میدهد


به هم خوردن تناسب اندام بانو

لذا هرگز نباید یک زن را از مادر شدن ترساند بلکه شوهر بایستی همیشه آرام بخش همسر باشد و با حرفهای شیرین و عاشقانه وی را آرام کند

تناسب اندام خانمها از حدود چهار ماهگی دوران بارداری شروع به تغییر می کند و این تغییرات تا بعد از زایمان و دوره شیر دهی همچنان ادامه دارد و شاید اضافه وزنی که در دوره حاملگی ایجاد شده همچنان ادامه داشته باشد و یا گرفتار عوارض آن باشند. مثلا پس از زایمان ماهیچه های شکم کاملاً شل می شود و پوست اضافی زیادی باقی می ماند. برخی زنان با این که وزنشان متناسب می شود و تقریباً به وزن پیش از حاملگی و زایمانشان برمی گردند ولی تناسب بدنشان به هم می خورد و شکمشان تو نمی رود.

در چنین شرایطی خانم از هر زمان دیگر به شوهر خود نیاز دارد و گفتن جملاتی همچون « این تغییرات مهم نیست»، «اتفاقا این طوری خوشگل تر شدید»، « برای من همیشه مثل روز اول هستی» و... جملاتی هستند که دل زن را لبریز از محبت به شوهر و فرزندش می کند و عاشقانه رنج ها را تحمل می کند، اما بیان بعضی جملات شاید پتگی باشد بر سر همسر و بچه مان جملاتی همچون « هر روز چاق تر می شوی» یا دیگر مثل روز اول نیستی و... باعث عذاب خواهند شد.

مشکلات ارتباط جنسی

در بعضی مواقع همچون سابقه زایمان پیش از موعد، ممکن است پزشک زوجین را از آمیزش جنسی و یا رسیدن به اوج لذت جنسی باز دارد. در چنین مواقعی هم بایستی شوهر خویشتن دار باشد و بر همسر خویش به خاطر عدم تمکین کامل فشار نیاورد که این امر باعث رنج همسر شده و شاید بعد از زایمان این کارهای شوهر باعث سردی همسر شود.

جنسیت فرزند

با اینکه چندین قرن از عصر جاهلیت سپری شده است اما هنوز هم رگه های جاهلی در بین بعضی از افراد و خانواده ها وجود دارد. گاهی مشاهده شده برخی از شوهران وقتی در بیمارستان می شنوند که همسرشان دختر به دنیا آورده، یا قرار است فرزندشان دختر شود، نسبت به همسر خود بی توجهی و بدرفتاری می کنند. و به نوعی فرزند پسر را به دختر ترجیح می دهند. هر چند در جنسیت فرزند مرد بیش از زن دخیل می باشد با این حال افراد جاهل باعث تلخی کام همسر می شوند، این امر باعث کدورت زوجین از هم می شود و در اینده زندگی متزلزلی را برای زوجین به ارمغان خواهد آورد.

ترس از مادر شدن

انسان ها در مورد چیزهایی که تجربه ندارند دچار هیجان و اضطراب می شوند و در این بین تبلیغات و صحبت های دیگران در ازدیاد ترس یا استقبال از آن تاثیر زیادی دارد لذا هرگز نباید یک زن را از مادر شدن ترساند بلکه شوهر بایستی همیشه آرام بخش همسر باشد و با حرفهای شیرین و عاشقانه وی را آرام کند.


برای همسر خود یک حامی باشید. اگر همسرتان دوست دارد به فرزندش شیر بدهد، او را حمایت کنید. مرد با حضورش در تمامی لحظات شیر دهی، عوض کردن و خواباندن کودک می تواند حس امنیت را به همسرش منتقل کند. زن به خاطر زن بودنش نباید تمامی وظایف را به دوش بکشد.

زن به خاطر زن بودنش نباید تمامی وظایف را به دوش بکشد. مرد می تواند طی این دوران رابطه جدیدی را با همسرش ایجاد کند همچنین مرد با حضورش در تمامی لحظات « شیردهی، عوض کردن کودک، خواباندن و...» می تواند حس امنیت را به همسرش منتقل کند.در پایان به همسر خود نشان دهید که پدر شدن یکی از مهم ترین، بزرگ ترین و زیباترین اتفاقاتی است که بعد از تقسیم قلب تان با وی، برای شما رخ داده است.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب نقش و وظایف مهم مردان در

بارداری همسرشان در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits