دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان گشادی واژن
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بررسی علل گشادی واژن در بانوان و روش های درمان آن:معمولا صحبت در خصوص مسائل جنسی برای اغلب خانم‌ها دشوار است، اما اهمیت و رواج بالای این موضوع، پرداختن به این مساله را ضروری می‌کند.

بررسی علل گشادی واژن در بانوان و روش های درمان آن

معمولا صحبت در خصوص مسائل جنسی برای اغلب خانم‌ها دشوار است، اما اهمیت و رواج بالای این موضوع، پرداختن به این مساله را ضروری می‌کند. شاید روابط جنسی مهم‌ترین موضوع مطرح بین همسران نباشد، اما رضایت جنسی نقش بسیار مهمی در زندگی زناشویی ایفا می‌کند. یکی از مشکلاتی که اغلب خانم‌ها به خاطر آن به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند، گشادی واژن است.با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان گشادی واژن آشنا شوید.

 گشادی واژن

دلیل گشاد شدن واژن

پرینه گاهی، به ویژه در زمان زایمان طبیعی، به شدت کشیده می‌شود. پرینه بعضی اوقات حین وضع حمل پاره می‌شود و باید بخیه زده شود. اگر بخیه به خوبی زده نشود، جای زخم باقی می‌ماند.در این شرایط واژن گشادتر می‌شود و باعث می‌شود رابطه زناشویی مانند قبل از زایمان لذت بخش نباشد.

مشکلات ناشی از آسیب دیدن پرینه

به دنبال وضع حمل، برای مثال پارگی درجه سوم یا چهارم پرینه، تغییراتی در عمل دفع ایجاد می‌شود.
پارگی درجه سوم به این معنا است که پوست و عضله پرینه و عضله اطراف مقعد پاره شده است. پارگی درجه چهار مانند درجه سه است، با این تفاوت که دقیقاً زیر مقعد نیز پاره شده است.

پرینورافی چیست؟

عمل تنگ کردن واژن یا پرینورافی یکی از پرطرفدارترین عمل‌های انتخابی و نوعی جراحی پلاستیک یا ترمیمی پرینه است که به منظور رفع گشادی یا شل شدن دهانه واژن انجام می‌شود.

دلیل انجام دادن عمل تنگ کردن واژن

کاهش حجم عضله‌های واژن یکی از نتایج افزایش سن است که به ناراحتی و شرمساری بسیاری از بانوان دامن می‌زند. کاهش حس رضایت جنسی زن و شوهر را کاهش می‌دهد و مشکلاتی را برای رسیدن به ارگاسم ایجاد می‌کند.بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند عمل تنگ کردن واژن را پس از زایمان طبیعی انجام دهند. عضله‌های واژن هنگام وضع حمل منبسط می‌شود تا مجرای زایمان را برای خروج نوزاد شکل دهد.

عضله‌های واژن پس از چند زایمان، به دنیا آوردن نوزاد با جثه بزرگ یا زایمان دشوار شل و ضعیف می‌شود و بافت‌های اطراف نیز کشیده و پاره می‌شود. وضعیت عضله‌های واژن و کف لگن حتی پس از ورزش کردن نیز بهبود نمی‌یابد. عمل تنگ کردن واژن عمل ترمیمی ایمن و موثری است که نگرانی بانوان دچار گشادی واژن را در هر مرحله‌ای از زندگی برطرف می‌کند و به این ترتیب اعتماد به نفس بیشتر و زندگی جنسی لذت بخش‌تری را برای بسیاری از بیماران به ارمغان می‌آورد.

مشاوره قبل از عمل

متخصص در جلسه مشاوره به تفصیل درباره عمل صحبت می‌کند، هزینه تقریبی عمل، آمادگی قبل از جراحی و توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل را به بیمار اطلاع می‌دهد. حریم خصوصی بیمار در تمام مراحل درمان حفظ می‌شود و بیمار هیچ اجباری برای ادامه درمان ندارد.

متخصص از بیمار می‌خواهد تا خواسته و انتظار خود از جراحی تنگ کردن واژن را توضیح دهد. جلسه مشاوره فرصت مناسبی است تا بیمار سوالات خود را با متخصص در میان بگذارد. متخصص زنان و زایمان بیمار را تشویق می‌کند تا بر خجالت و شرمساری خود غلبه کند و ترس‌ها و نگرانی‌های خود را مطرح کند. بیماران معمولاً سوالات زیر را از متخصص می‌پرسند:

آیا بعد از عمل درمان گشادی واژن می‌توانم دوباره بچه‌دار شوم؟
آیا عمل تنگ کردن واژن بر حس کلیتوریس اثر می‌گذارد؟
چه مدت پس از جراحی می‌توان دوباره رابطه جنسی داشت؟
عوارض جانبی عمل چیست؟

گشادی واژن در زنان؛ علل و روشهای درمان گشادی واژن

مراحل عمل تنگ کردن واژن

جراح ابتدا بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌دهد. اگر عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شود، بیمار یک روز بستری می‌شود. جراح ابتدا برشی وی شکل را در دیواره پشتی واژن ایجاد می‌کند. برش‌های بالای برش وی شکل می‌تواند صاف، منحنی یا با زاویه رو به بالا باشد، جراح برش مناسب را با توجه به درجه تنگ کردن واژن انتخاب می‌کند. جراح بافت همبند موجود و بافت‌های غیرطبیعی ناشی از جراحی یا آسیب دیدگی‌های قبلی را برمی‌دارد.

جراح عضله‌های کشیده شده پشت واژن را با بخیه‌های جذبی به هم ملحق و کوتاه می‌کند و پوست اضافی را برمی‌دارد. به این ترتیب عضله‌های واژن و بافت‌های نرم اطراف سفت می‌شود و قطر واژن بلافاصله کاهش می‌یابد. جراح و پرستار بیمار را در مدت بستری شدن تحت نظر دارد و راحتی و حریم خصوصی بیمار را در تمام این مدت حفظ می‌کند.

دوران بهبود پرینورافی

ناحیه عمل قدری دردناک و حساس است، اما بیمار می‌تواند پس از چند روز بدون تحمل درد راه برود. توصیه ما به بیماران این است که یک هفته مرخصی بگیرند تا کاملاً بهبود یابند. نتایج پس از 2 تا 3 هفته مشخص می‌شود و بیمار متوجه تنگ شدن واژن می‌شود. رابطه جنسی و فعالیت‌های بدنی سنگین به مدت 4 تا 6 هفته پس از عمل ممنوع است. معاینه پس از عمل به منظور اطمینان از بهبودی کامل انجام می‌شود و متخصص زنان و زایمان زمان ازسر گرفتن رابطه جنسی را اعلام می‌کند.

نتایج

این عمل برای ترمیم دهانه واژن و تحت شرایطی انجام می‌شود که بیمار از بی اختیاری ادراری، خشکی واژن و رضایت بخش نبودن مقاربت یا اختلال‌های جنسی ناشی از گشادی پرینه (کشش دهانه واژن) شکایت دارد. دهانه واژن پس از عمل پرینورافی مانند زمان قبل از زایمان تنگ می‌شود که رابطه زناشویی را لذت بخش‌تر می‌کند و مشکلات ناشی از گشادی پرینه را از بین می‌برد.

هزینه

با توجه به این که مورد هر بیمار برای عمل تنگ کردن واژن متفاوت از دیگری است، هزینه دقیق عمل پس از مشاوره جراحی اعلام می‌شود. از آنجایی که ما نمی‌خواهیم کمبود بودجه سد راه رسیدن به خواسته‌های شما شود، روش‌ها و بسته‌های مختلفی را برای مدیریت هزینه عمل به شما پیشنهاد می‌دهیم. البته هزینه تنها عاملی نیست که بر تصمیم گیری برای انجام این عمل مهم و شخصی اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که ما از شما دعوت می‌کنیم برای یک مشاوره کاملاً خصوصی به کلینیک مراجعه کنید.

عوارض

پس از عمل تنگ کردن واژن نیز مانند هر جراحی زیبایی دیگری احتمال عفونت کردن یا خونریزی شدید و غیرطبیعی وجود دارد، هر چند احتمال بروز این عوارض بسیار پایین است و به خوبی با روش‌های درمانی مناسب کنترل می‌شوند.

درمان گشادی واژن با کمک محرک های الکتریکی

یکی از روشهایی که برای رفع گشادی واژن می توان به کار برد، استفاده از محرک های الکتریکی است. برای ایجاد انقباض و انبساط در ماهیچه های واژن و بخش تحتانی لگن خاصره، جریانی از برق ایجاد می شود که با قطع و وصل کردن آن می توان ماهیچه را جمع و بعد شل کرد. از این تکنیک می توان یک تا چهار روز استفاده کرد، اگر چه شاید در برخی از زنان با توجه به شرایط بدنی، ماهیچه ها و میزان گشادی واژن، لازم است که انجام این کار به مدت چند هفته مستمر ادامه یابد. معمولا هر مرحله، با توجه به میزان آمادگی زن، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد.

برای استفاده از این روش برای درمان گشادی واژن، مراجعه به پزشک و انجام آن در مطب در اولویت اول است، اگر چه گاه می توانید با صلاحدید و تجویز پزشک معالج تان، از دستگاه های ساده و مشابه های خانگی این وسیله، این کار را در منزل انجام دهید.

رفع گشادی واژن با استفاده از وزنه مخروط واژن

وزنه مخروط واژن، جسمی وزن دار در اندازه تامپون های معمولی (پنبه های دوران قاعدگی) است. مخروط های واژن برای ایجاد فشار بر روی ماهیچه های واژن مورد استفاده قرار می گیرند. وزنه مخروط در داخل مهبل کار گذاشته شده و برای مدت زمانی معین در درون آن نگه داشته می شود.

معمولا روزی دو مرتبه به مدت ۱۵ دقیقه، سبک ترین وزنه در واژن قرار می گیرد، به مرور زمان، دقیقا زمانی که زن توانایی نگهداری وزنه را در خود مشاهده کرد، وزن وزنه افزایش می یابد. افزایش تدریجی این اجسام، باعث قوی تر شدن و انقباض ماهیچه های واژن شده و آن را تنگ تر می کند.برای استفاده از وزنه مخروط واژن برای درمان گشادی واژن، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید ایشان از این روش استفاده کنید.

رفع گشادی واژن با لیرز درمانی

برخی از پزشکان برای درمان عارضه گشادی واژن لیرز را پیشنهاد می دهند، با انجام چند جلسه لیزر می توان، واژن را تا حدودی به وضعیت قبلی برگرداند. استفاده از این روش برای درمان گشادی واژن در بانوانی که مشکل نشت ادرار دارند، بسیار مفید به فایده است و مثانه را در مکان و موقعیت بهتری تثبیت می کند.

نیوکنترل، صندلی مخصوصی برای درمان گشادی واژن

نیوکنترل صندلی مخصوصی است که، مجهز به بخش مغناطیسی است و معمولا در مطب متخصصان کلیه و مجاری ادراری وجود دارد. بیمار، بنابر تشخیص پزشک، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی صندلی می نشیند، ماهیچه های بخش تحتاتی لگن خاصره توسط امواج مغناطیسی تحریک و منقبض می شوند. این شیوه دو بار در هفته و به مدت ۸ هفته ادامه می یابد، تا با قویتر شدن عضلات لگن مشکل گشادی واژن رفع شود.

جراحی آخرین گام برای درمان گشادی واژن

جراحی رکتوسل یا پرینورافی ( تنگ کردن واژن )، آخرین گام درمان است. پزشکان به بانوانی که مشکل کشیدگی واژن دارند، جراحی را پیشنهاد می دهند. در این روش دیواره های پشتی واژن به هم نزدیک شده و به یکدیگر وصل می شوند و در بخش بیرونی واژن نیز، می توان عمل ترمیم و زیبایی را انجام داد. جراحی پرینوگرافی را می توان بلافاصله بعد از زایمان طبیعی انجام داد، پزشک با زدن چند بخیه می تواند واژن را تنگ تر کند.
برای رفع گشادی واژن هر یک از روشهای پیشنهادی فوق با توجه به تشخیص پزشک و تصمیم شما قابل اجراست، توصیه می کنیم با چند پزشک مجرب مشورت کنید و راه حلی را که برای شما منطقی تر و بهتر است را برای درمان گشادی واژن انتخاب کنید.

عمل تنگ کردن واژن چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان عمل به گستردگی عمل بستگی دارد، اما معمولاً یک تا دو ساعت طول می‌کشد.

اگر فرزند نداشته باشم، آیا باز هم می‌توانم عمل تنگ کردن واژن را انجام دهم؟

معمولاً مشکلی وجود ندارد. سابقه بارداری و وضع حمل از شرایط لازم متقاضیان عمل جوانسازی یا تنگ کردن واژن محسوب نمی‌شود و این عمل بر روی بانوان بدون فرزند نیز انجام می‌شود. متخصص پس از بررسی وضعیت اعلام می‌کند که آیا متقاضی مناسبی برای این عمل محسوب می‌شوید یا خیر. اگر درصدد باردار شدن هستید، توصیه می‌کنیم که عمل تنگ گردن واژن را تا پس از زمان وضع حمل به تاخیر بیاندازید.

گشادی واژن در زنان؛ علل و روشهای درمان گشادی واژن

چه آزمایش‌هایی را باید قبل از جراحی انجام داد؟

اگر عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شود، باید آزمایش خون و ادرار و تست بارداری انجام شود. جراح آزمایش‌های لازم را در جلسه مشاوره تعیین می‌کند.

آیا جای زخم عمل باقی می‌ماند؟

بله، اما جای زخم مشخص نیست. اکثر برش‌های عمل رفع گشادی واژن دور از دید است و جلب توجه نمی‌کند. جای زخم عمل لابیاپلاستی حداقل است و بخش اعظم آن پس از مدتی کاملاً محو می‌شود. جراح نهایت تلاش خود را می‌کند تا حداقل تعداد برش‌ها را ایجاد کند و آنها را در چین‌ها و خطوط طبیعی پوست مخفی کند.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب بررسی علل گشادی واژن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits