دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ماساژ بارداری چیست؟ تاثیر ماساژ در دوران بارداری
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ماساژ برای زنان باردار مفید است یا مضر ؟ ماساژ درمانی به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدما ت و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن کمک می کند.

ماساژ برای زنان باردار مفید است یا مضر ؟

ماساژ درمانی به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدما ت و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن کمک می کند. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی استفاده می کنند.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید ماساژ برای زنان باردار آشنا شوید.

آشنایی با ماساژ بارداری

ماساژ بارداری چیست؟

ماساژهای بارداری معمولا در طول دوران باداری و پس از آن، به طور پی در پی انجام می شود. این نوع ماساژ معمولا 1 ساعت به طول می انجامد. بعضی از متخصصین این ماساژ برای انجام این کار از میز مخصوص ماساژ استفاده می کنند. این میز به گونه ای طراحی شده است که مناسب برای شکم خانمهای باردار است. بعضی دیگر از متخصصین از بالشهای مخصوص ماساژ خانمهای باردار استفاده می کنند. این بالشها در کنار و پهلو خانمهای باردار قرار می گیرد. دراز کشیدن به پهلو در بیشتر اوقات راحت ترین حالت است.

ماساژ در دوران بارداری متفاوت از ماساژ افراد دیگر است از این رو ماساژور باید با تخصص در این زمینه و کاملا حرفه ای باشد.بزرگترین تفاوت ماساژ زنان باردار با افراد عادی،تفاوت آناتومی یک مادر باردار با افراد عادی است .به همین دلیل آگاهی از حاملگی و آناتومی زن باردار بسیار مهم است. این به این معنی است که امنیت و رفاه هر دوی مادر و نوزاد در طول ماساژ بسیار حیاتی هست و نکات بسیار ریزی دارد.درمانگر همچنین باید از بخش هایی از بدن که نباید در بارداری ماساژ داده شود اطلاع داشته باشد .

حالت بدن در زمان ماساژ :

برای حرکات پشت بدن یک خانم باردار باید در حالتی قرار بگیرد تا جنین صدمه نبیند پس بهتر است روی پهلوها بخوابد تا ماساژ بگیرد و برای حرکات که روی شکم انجام می دهند بهتر است یک بالشت زیر سر قرار گیرد و ماساژ انجام شود.

تنظیم اتاق برای ماساژ حاملگی :

اتاق کمی روشن و موسیقی ملایم باشد برخی از درمانگران از موسیقی با ضربان قلب کودک را در پس زمینه استفاده می کنند .برخی از شمع نیز استفاده می کنند خلق و خو و بوی خوب می تواند به مادر کمک کند هر کدام از عوامل که مادر را اذیت می کند را می بایست تغییر داد .

لباس برای ماساژ:

لباس باید راحت باشد و مادر حتی می تواند لباس هایش را کاملا خارج کند بسته به راحتی مادر دارد.ماساژ تقریبا برای همه مفید است حتی زنان که دو قلو یا چند قلو باردارند، مادر و نوزاد تا حد زیادی می توانند از ماساژ بهره مند شوند .ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد که ماساژ یا انواع خاصی از ماساژ برای مادر باردار ضرر داشته باشد که اینخیلی کم پیش می آید.

زنانی که احتمال می رود ماساژ برای |آنها خطری داشته باشد شامل:

زنان در معرض خطر زایمان زودرس زنان مبتلا به لخته شدن خون و یا اختلالات انعقادی و سایر بیماریها/توصیه می شود که زنان باردار یک گواهی کتبی از پزشک یا مامای خود قبل از دریافت ماساژ درمانی در دوران بارداری ارائه دهند

فوائد ماساژ در خلال بارداری :

ماساژ مناسب سبب کمک به بدن مادر در رفع مواد زائد حاصل از متابولیسم از طریق سیستم لنفاتیک و گردش خون می گردد و سبب خواهد شد که خستگی وی کاهش یابد و انرژی بیشتری داشته باشد و با کمک به سیستم گردش خون ماساژ سبب کاهش فشار روی قلب مادر شده و سبب کنترل بهتر فشار خون در زمان بارداری می گردد.ماساژ سبب کاهش ناراحتی عضلانی مثل اسپاسم سفتی و تنش عضلانی خواهد شد.ماساژ سبب افزایش سرعت دفع مواد زائد عضلانی مثل اسید لاکتیک می شود ماساژ باعث کاهش اضطراب یا افسردگی در خلال حاملگی می شود.

ماساژ سبب بهبود جریان خون موضعی و کلی بدن شده و از این طریق اکسیژن و مواد مغذی بشتری به سلول های مادر و جنین وی می رسد و خستگی مادر کمتر شده و رشد و تکامل جنین بهتر خواهد شد.ماساژ باعث تحریک ترشح غددی می شود و از این طریق به پایداری وضعیت هورمونی مادر کمک می کند.ماساژ با کاهش سفتی عضلانی سبب بهبود انعطاف پذیری عضلانی در مادر می شود که این انعطاف مناسب عضلات به خصوص در سه ماهه سوم و در حین زایمان به مادر کمک زیادی در امر زایمان مناسب و با درد کمتر خواهد نمود.ماساژ سبب آرامش بخشی و تقویت سیستم عصبی در مادر خواهد شد و به وی در امر خواب بهتر و عمیق تر کمک می کند.

فواید ماساژ در بارداری

فواید ماساژ بارداری عبارتند از :
  • آرامش و کاهش استرس
  • بهبود گرفتگی عضلات ، اسپاسم ، و درد myofascial ، به خصوص در کمر ، گردن ، باسن ، و ساق پاها.
  • افزایش در خون و گردش خون غدد لنفاوی که می تواند به کاهش تورم کمک کند.
  • کاهش استرس در مفاصل و درنتیجه تحمل وزن.
  • کمک به کاهش درد زایمان
  • افزایش قابلیت انعطاف پوست و بافت های زیرین

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب ماساژ برای زنان باردار

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits