دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بارداری مجدد بعد از سقط جنین مشکلی ندارد؟
1
زمان مطالعه: 14 دقیقه
برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین بهتر است به بدن زمان داده شود. از این رو بسیاری از پزشکان به فردی که دچار سقط جنین شده است، توصیه می کنند مدتی صبر کند تا بتواند در آینده بارداری موفقی داشته باشد.

شانس بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین بهتر است به بدن زمان داده شود. از این رو بسیاری از پزشکان به فردی که دچار سقط جنین شده است، توصیه می کنند مدتی صبر کند تا بتواند در آینده بارداری موفقی داشته باشد.

چقدر بعد از سقط جنین می توانم باردار شوم؟

بارداری بعد از سقط جنین

بارداری بعد از سقط جنین

تشویق زنان به ازدواج زودتر، پرهیز از استرس، داشتن تحرک مناسب و کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. در صورت برخورداری از اضافه ‌وزن و چاقی؛ به‌ویژه اندکس وزن ( (BMI بالای30، قبل از هرگونه اقدام برای بارداری، 3 تا 6 ماه رژیم غذایی و ورزش تا اصلاح وزن، توصیه می‌شود. در غیر این‌صورت نه‌تنها احتمال سقط بالا می‌رود، بلکه بروز عوارض ناخوشایند دیگر مانند مسمومیت بارداری و کاهش رشد جنین نیز افزایش می‌یابد. پرهیز از سقط‌های غیرقانونی نیز مهم است؛ چراکه ممکن است باعث چسبندگی رحم و سقط بعدی شود.

سقط مکرر یا عادتی به 2 یا بیشتر سقط بارداری اطلاق می‌شود و حدود 2 تا 5 درصد زنانی که برای بارداری اقدام می‌کنند، دچار سقط مکرر می‌شوند. در برخی از کشورها بعد از2 مورد سقط و در دیگر کشورها بعد از 3 بار سقط، بررسی علت و درمان آغاز می‌شود. اصولاً یک‌بار سقط به دلیل تشکیل تصادفی جنین غیرطبیعی از لحاظ کروموزومی بوده که در این صورت سقط باید اتفاق افتد و دخالت درمانی در این موارد بی‌تأثیر است، اما بعد از 2 یا 3 بار سقط دلایل دیگری به‌جز موارد ژنتیکی مطرح می‌شوند که اغلب نیز قابل ‌درمان‌اند.

50 تا 75 درصد موارد سقط مکرر بدون توضیح است

وبرخی از این علل قابل‌ تشخیص و درمان هستند، ولی برای برخی از زوجین هرگز دلیل مشخصی پیدا نمی‌شود. حتی بعد از بررسی‌های وسیع 50 تا 75 درصد موارد سقط مکرر بدون توضیح باقی می‌مانند. البته جای امیدواری وجود دارد؛ چراکه اغلب زنانی که سقط بدون توضیح داشته‌اند، بارداری‌های بعدی‌شان موفقیت‌آمیز بوده است. برای مثال در یک خانم 30 ساله باسابقه 2 بار سقط بدون توضیح، به ‌احتمال 75% تنها با مراقبت دقیق قبل و حین بارداری، بدون دریافت دارویی خاص، بارداری موفق گزارش ‌شده است.

اختلالات کروموزومی از علل سقط

این فلوشیپ ناباروری و سقط مکرر زنان در خصوص اختلالات کروموزومی : اگر یکی از والدین یا هردوی آن‌ها حامل جابه‌جایی کروموزومی متعادل باشند، در این صورت زوجین سالم بوده، ولی احتمال داشتن جنین غیرطبیعی و سقط افزایش می‌یابد. این قضیه علت درخواست آزمایش کروموزومی را در زوجین مبتلا به سقط مکرر توجیه می‌کند. حدود 2 تا 3 درصد موارد، یک یا هر دو والدین حامل کروموزوم غیرطبیعی‌اند. اختلالات کروموزومی جنین ممکن است منجر به سقط تک‌گیر یا مکرر شود که به‌خصوص با افزایش سن مادر بروز این عارضه افزایش می‌یابد. اخیراً بر بررسی محصولات جنین سقط‌شده ازلحاظ پاتولوژی و ژنتیک، جهت تشخیص و تعیین مسیر درمان، بسیار تأکید می‌شود.

اختلالات رحمی؛ 15 درصد علل سقط مکرر

شایع‌ترین این نوع اختلال سپتوم رحمی است که برای تشخیص آن از روش‌های ام‌‌آرآی، جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی استفاده می‌شود. هم‌چنین بعضی از لیومیوم‌ها و چسبندگی‌های رحمی هم ممکن است باعث سقط مکرر شوند. از دلایل دیگر می‌توان به نارسایی سرویکس اشاره کرد که در سه ماهه دوم می‌توانند مشکلات سقط مکرر یا زایمان زودرس را به وجود آورند.

بارداری بعد تز سقط جنین

با رعایت دستورالعمل های زیر می توانید پس از داشتن سقط های مکرر، شانس خود را برای بارداری موفق افزایش دهید :

ابتدا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا آزمایش های لازم را برای شما تجویز کند. همه متخصصین زنان و زایمان پس از یک یا دو بار سقط، آزمایش هایی را جهت یافتن علت سقط به فرد می دهند و نتایج آنها را بررسی می کنند.

بارداری بعد تز سقط جنین

علل سقط های مکرر عبارتند از:

  1. ناهنجاری های ژنتیکی جنین
  2. عدم تعادل هورمونی
  3. بیماری های متابولیکی
  4. اختلالات رحمی
  5. بیماری های خود ایمنی
  6. اختلال لخته شدن خون به صورت ارثی
  7. سن مادر

اگر فرد حتی پس از دو و یا سه بار سقط مکرر، عامل اضطراب را در خود کنترل کند، می تواند شانس بارداری موفق را در حاملگی های بعدی داشته باشدبیماری های مزمن از قبیل لوپوس، بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا ، بیماری های تیروئید، عفونت رحم و سندرم تخمدان پلی کیستیک، خطر سقط های مکرر را افزایش می دهند.

اگر متخصص زنان با بررسی آزمون های مختلف، علت سقط های مکرر را دریافت، روش های درمانی را تجویز می کند که فرد باید با عمل به آنها سعی کند در حاملگی بعدی، بارداری ایمن و سالمی را داشته باشد و نوزاد سالمی را به دنیا آورد.اضطراب فرد نقش مهمی در سقط های مکرر دارد. اگر فرد حتی پس از دو و یا سه بار سقط مکرر، عامل اضطراب را در خود کنترل کند، می تواند شانس بارداری موفق را در حاملگی های بعدی داشته باشد.

مصرف داروهای متعادل کننده هورمونی، رقیق کننده های خونی برای اختلالات خونی و تحت کنترل بودن افرادی که دچار بیماری های مزمن هستند، نیز در ایجاد بارداری موفق موثرند.اگر برای سقط جنین علت خاصی یافت نشد، می توان با تحت نظر گرفتن فرد از سقط های احتمالی در آینده جلوگیری کرد. این افراد مخصوصا در سه ماهه اول بارداری، نیازمند مراقبت ویژه هستند تا هر گونه علل احتمالی سقط جنین حذف گردد.

فرد باید خود را از نظر سلامت جسمی و روحی، در حد مطلوب نگه دارد و بدن خود را برای بارداری دیگری آماده کند و قبل از اقدام به بارداری، خود را از نظر سلامتی چکاپ کامل کند و تحت نظر پزشک متخصص باشد.به محض اینکه علایم بارداری در او مشاهده شد، خود را تحت نظر پزشک قرار دهد و از هر گونه عامل خطری مثل الکل، مواد مخدر، سیگار، نور مستقیم خورشید و ... خود را دور نگه دارد.

برای بهبود وضعیت روحی خود، قبل از اقدام به بارداری، به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند و سعی کند با رعایت نکات مهمی که آنها تجویز می کنند، روحیه خود را به بهترین وجه ممکن حفظ کند تا بارداری موفقی را در پیش رو داشته باشد.بسیاری از افرادی که سقط های مکرر دارند، از نظر عاطفی و روانی بسیار شکننده و حساس می شوند. همسران این افراد باید با درک وضعیت جسمی و عاطفی و روانی آنها موقعیتی را برایشان فراهم کنند تا مسائل گذشته را فراموش کنند و با امید به آینده، بارداری موفقی را داشته باشند.بسیاری از محققین بر این باورند که فردی که دچار سقط جنین شده است بهتر است مدتی صبر کند تا بتواند در آینده بارداری موفقی داشته باشد، زیرا مدتی طول می کشد تا رحم خود را بازسازی کند.

بارداری بعد تز سقط جنین

افزایش انعقادپذیری و سقط مکرر

این اختلالات با افزایش تمایل به تشکیل لخته (ترومبوفیلی) از علل سقط مکرر مطرح‌شده‌اند. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضدانعقادی، شانس بارداری در این موارد را افزایش می‌دهد؛ اگرچه مطالعات وسیع‌تری لازم است. اما باید توجه داشته باشیم که بسیاری از زنان مبتلا به این دسته از اختلالات، بارداری موفقی را پشت سر می‌گذارند؛ درحالی‌که بعضی دچار سقط مکرر به‌خصوص سقط سه‌ماهه دوم می‌شوند. اشیوع این نوع اختلال آن در جوامع مختلف متفاوت است، اما حدود 15 درصد علل سقط مکرر را، ترومبوفیلی دانسته‌اند.

بارداری بعد تز سقط جنین

سندروم آنتی‌فسفولیپید

این سندرم یک بیماری خودایمنی است که بدن فرد علیه بافت خود فعالیت می‌کند و با تولید آنتی‌بادی –مثلاً- به جفت آسیب می‌زند. در حدود 15 درصد زنان با سقط مکرر، سطوح بالای آنتی‌بادی گزارش ‌شده است؛ اگرچه شیوع این بیماری نیز بسیار متفاوت است. این مورد درمان‌پذیرترین علت سقط مکرر است. همچنین در برخی موارد افزایش آنتی‌بادی‌های تیروئید را نیز علت سقط مکرر اعلام کرده‌اند که البته مورد توافق همگان نیست.

(در همین زمینه: زنانی که قصد بارداری دارند قبل از حاملگی تست تیروئید دهند/ عوارض کم‌کاری و پرکاری تیروئید برای مادر و جنین)

بارداری بعد تز سقط جنین

افزایش سلول‌های کشنده طبیعی رحمی تشکیل جفت را مهار می‌کند

علت دیگری که در مورد آن نیز اتفاق‌نظر وجود ندارد، افزایش سلول‌های کشنده طبیعی رحمی است که تشکیل جفت را مهار می‌کند. مطابق این عارضه در برخی مراکز، اندازه‌گیری این سلول‌ها در خون انجام می‌شود که البته این‌که افزایش سلول‌های کشنده‌ طبیعی خون با افزایش این سلول‌ها در رحم همراه باشند، هنوز ثابت‌ شده نیست و درمان‌های سرکوب‌گر فعالیت این سلول‌ها نیز منجر به بهبود باروری نشده است.

بارداری بعد تز سقط جنین

اشتراک ژن‌های HLA والدین و افزایش سقط

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که اشتراک ژن‌های HLA والدین ممکن است با افزایش سقط همراه باشد که این نظریه در مطالعات بعدی رد و درمان‌ها در این مورد نیز مطرود شده‌اند. همچنین ایمنی مادر علیه آنتی‌ژن‌های خاص پدری به‌خصوص در موارد سقط ثانویه؛ یعنی حالاتی که قبلاً تولد زنده وجود داشته باشد، مطرح ‌شده است که البته هنوز مطالعات بیشتری برای تائید این نظریه لازم است.

بارداری بعد تز سقط جنین

بالارفتن ریسک سقط با افزایش سن مادر

این فلوشیپ ناباروری با بیان این‌که علت بعدی کاهش رزرو تخمدان است_با افزایش سن مادر ریسک سقط بالا می‌رود؛ درحقیقت زنان در سنین بالا که کاهش رزرو تخمدان دارند، به دلیل کم‌شدن کیفیت تخمک، مستعد سقط مکرر می‌شوند. ازطرفی علت دیگر، نقص فاز لوتئال است که مبحثی پیچیده بوده و تشخیص آن نیز مشکل است. در این نقص کمبود پروژسترون مطرح می‌شود؛ گرچه فایده تجویز پروژسترون مشخص نیست، ولی به دلیل بی‌خطری آن تجویز برای پیشگیری از سقط مکرر صورت می‌گیرد.

بارداری بعد تز سقط جنین

چاقی مادر و کم‌تحرکی از علل سقط جنین مکرر

گرچه فاکتورهای سبک ‌زندگی با افزایش سقط مکرر همراه هستند، اما در شمار علل اصلی سقط مکرر قرار نمی‌گیرند. چاقی مادر و کم‌تحرکی از مواردی‌اند که در سقط‌جنین بی‌تأثیر نیستند؛ چراکه با وجود اضافه ‌وزن و کم‌تحرکی، مواد سمی داخل خون، غلظت خون و انعقادپذیری خون خصوصاً در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که بروز آن متأسفانه در کشور ما رو به افرایش است، بالا می‌رود. بنابراین تغییر سبک زندگی در این موارد بسیار حائز اهمیت است.

بارداری بعد تز سقط جنین

عفونت‌های دخیل در سقط مکر

بعضی انواع عفونت‌های مادر شامل توکسوپلاسموز و ویروس‌های سرخجه، سرخک، سیتومگال و تب‌خال نیز می‌توانند منجر به سقط تک‌گیرشوند، اما دخالت این عوامل در سقط مکرر مطرح نیست. همچنین عفونت‌هایی مانند تب مالت و مالاریا می‌توانند موجب سقط مکرر شوند.

بارداری بعد تز سقط جنین

چند وقت بعد از سقط جنین، بارداری امکان پذیر است؟

معمولا بعد از یک بار سقط جنین، پزشکان انجام آزمایشی را توصیه نمی کنند، زیرا شانس بارداری موفق در فرد کم نشده است.البته این بستگی به تاریخچه پزشکی فرد دارد، مثلا برخی از سقط های دو ماهه دوم به دلیل اختلال در گردن رحم است، اما در بسیاری از موارد، سقط های سه ماهه اول به دلیل ناهنجاری های کروموزومی می باشد که در حاملگی های بعدی رخ نمی دهد و حاملگی بعدی با موفقیت انجام می شود.

برای بارداری مجدد بهتر است به بدن زمان داده شود، از این رو بسیاری از پزشکان به فردی که دچار سقط جنین شده است، توصیه می کنند مدتی صبر کند تا بتواند در آینده بارداری موفقی داشته باشد، زیرا بدن فرد برای بازسازی نیاز به زمان دارد و مدتی طول می کشد تا رحم، خود را بازسازی کند و پوشش دیواره آن قوی و سالم شود.

مدتی زمانی که پزشک به زنان مختلف برای اقدام دوباره به بارداری توصیه می کنند، متفاوت است و این مدت زمان با توجه به شرایط روحی و جسمی فرد در نظر گرفته می شود.به طور کلی اگر خانمی از شرایط روحی و جسمی خوبی برخوردار باشد، می تواند پس از گذشت دو یا سه دوره قاعدگی از سقط، اقدام به بارداری کند.

البته توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری مجدد فرد با پزشک معالج خود مشورت کند تا از سلامت جسمی خود و توانایی رحم مطمئن شود.در صورتی که پزشک بعد از گذشت سه ماه به شما گفت که هنوز بدن شما آماده نیست، نباید نگران باشید، زیرا ترمیم رحم در برخی افراد زمان بیشتری نیاز دارد.از همین رو پزشکان به برخی از زنان توصیه می کنند بعد از سقط جنین بین شش ماه تا یک سال صبر کنند و بعد از این دوران، اقدام به بارداری مجدد کنند.

بارداری بعد تز سقط جنین

چقدر احتمال دارد دوباره سقط اتفاق بیفتد؟

در بیشتر زنان، سقط جنین تنها یک بار رخ می‌دهد. بسیاری از زنانی که یک بار جنین‌شان را سقط کرده اند، پس از آن بارداری سالمی خواهند داشت.تنها پنج درصد زنان باردار، دو سقط متوالی را تجربه می‌کنند و کمتر از یک درصد، سه سقط پشت هم یا بیشتر را تجربه خواهند کرد.حدود 60 تا 70 درصد از خانم‌هایی که یک سقط یا سقط مکرر بدون دلیل شناخته شده داشته‌اند، در اثر ادامه تلاش برای بارداری، بارداری‌های سالمی را تجربه کرده اند.

بارداری بعد تز سقط جنین

آیا قبل از بارداری مجدد، آزمایش خاصی سفارش می‌شود؟

اگر دو بار سقط جنین داشتید، برای بارداری مجدد می‌توانید آزمایش‌های زیر را انجام دهید تا در صورت وجود مشکل آن را پیدا کرده و در صورت امکان برطرف نمایید:

  • آزمایش خون: نمونه‌ای از خون شما برای پیداکردن مشکلات احتمالی هورمونی یا سیستم ایمنی بررسی می‌شود.
  • تست کروموزومی: ممکن است هم خون شما و هم خون همسرتان را مورد بررسی قرار دهند تا متوجه شوند آیا مشکل کروموزومی علت سقط است یا خیر. بافت حاصل از سقط نیز در صورتی که در دسترس باشد، ممکن است مورد آزمایش قرار بگیرد.
  • سونوگرافی: پزشک ممکن است سونوگرافی از روی شکم و یا سونوگرافی از طریق واژن (ترانس واژینال) را انجام دهد.
  • هیستروسکوپی (اندوسکوپی رحم): ممکن است پزشک یک لوله نورانی و سبک به نام هیستروسکوپ را از واژن عبور داده و وارد رحم کند. سپس با تزریق مایع نمکی، حفره رحم را گسترده‌تر کرده و رحم و لوله‌های فالوپ را مورد بررسی قرار دهد.
  • هیستروسالپنگوگرافی: در این روش با استفاده از یک رنگ به برجسته کردن حفره رحم و لوله‌های فالوپ در تصاویر گرفته شده توسط اشعه ایکس می‌پردازند.
  • سونوهیستروگرام: در این روش ابتدا محلول نمکی را وارد حفره رحم کرده و سپس سونوگرافی انجام می‌دهند. این روش به پزشک‌تان کمک می‌کند تا مشکلات موجود در دیواره رحم را بررسی کند.
  • اگر علت سقط شما مشخص نشد، امیدتان را از دست ندهید. حدود 60 تا 70 درصد از خانم‌هایی که سقط یا سقط مکرر بدون دلیل شناخته شده داشته‌اند، در اثر ادامه تلاش برای بارداری، بارداری‌های سالمی را تجربه کرده اند.

بارداری بعد تز سقط جنین

بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط جنین

سقط جنین احتمالا احساس شکست به شما می دهد. شما و همسرتان احساس ناراحتی، عصبانیت و گناه می کنید.معمولا تا دو هفته بعد از سقط جنین برای جلوگیری از عفونت بارداری توصیه نمی شود. با پزشک خود صحبت کنید. در شش هفته آینده قاعدگی شما بر می گردد. اگر پیش از قاعدگی نزدیکی داشته باشید امکان دارد دوباره باردار شوید.هنگامی که بعد از سقط جنین برای بارداری آماده شدید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین نکات زیر را در نظر بگیرید:

یک سقط جنین

مطالعات نشان میدهد خانم هایی که حدود شش ماه بعد از سقط جنین باردار شده اند احتمال بیماری و مشکل در بارداری کمتر دارند نسبت به خانم هایی که بیشتر منتظر می مانند اگر احساس سلامتی می کنید و آماده هستید منتظر نمانید باردار شوید.

دو یا چند سقط جنین

اگر دو یا چند سقط جنین را تجربه کرید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک آزمایشاتی برای تعیین دلیل مشکل و درمان های موجود پیش از بارداری مجدد به شما پیشنهاد می کند.

بارداری بعد تز سقط جنین

راه های افزایش احتمال بارداری

در واقع هیچ راهی برای جلوگیری از سقط جنین وجود ندارد. اما انتخاب های سالم در روش زندگی پیش از باردار شدن برای سلامتی شما و فرزندتان لازم است. روزانه مکمل های ویتامین و فولیک اسید مصرف کنید. وزن مناسب داشته باشید و مقدار کافئین مصرفی را کاهش دهید. از مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر نیز اجتناب کنید.اگر چند بار سقط جنین را تجربه کرده اید، باید برای بارداری بعدی دقت کافی را داشته باشید. با پزشک خود مشورت کنید و پیش از باردار شدن او را ملاقات کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب بارداری بعد از سقط جنین

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:اوما

بارداری بعد تز سقط جنین

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits