دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تامپون چیست؟آیا زدن تامپون خطر دارد؟
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تامپون چیست و چه فرقی با نوار بهداشتی دارد؟تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی که در در ایام عادت ماهانه توسط خانم‌ها استفاده می‌شود.

تامپون چیست و چه فرقی با نوار بهداشتی دارد؟

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی که در در ایام عادت ماهانه توسط خانم‌ها استفاده می‌شود. تامپون بر خلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می‌گیرد، در داخل مهبل فرو می‌رود و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می‌شود.

تامپون

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از یک فروکننده (Applicator) در داخل مهبل قرار داده می‌شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می‌شود. تامپون انگشتی گونه‌ای تامپون است که بدون فروکننده فروخته می‌شود و با دست در محل خود قرار می‌گیرد.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با تامپون طرز استفاده و مدت زمان تعویض تامپون آشنا شوید. تامپون بر خلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می‌گیرد، در داخل مهبل فرو می‌رود و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می‌شود.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

تامپون‌ها با درجات جذب خون متفاوتی در بازار موجود هستند:

  • ضعیف: ۶ گرم یا کمتر
  • معمولی: ۶ تا ۹ گرم
  • خوب: ۹ تا ۱۲ گرم
  • خیلی خوب: ۱۲ تا ۱۵ گرم
  • عالی: ۱۵ تا ۱۸ گرم

شما بايد تامپون‌هائى با قدرت جذب کم مثل پِلِى تکسِ اِسلندر-رگولار (Playtex Slender-Regular)، يا رگولار (Regular)، يا تامپاکس جونيور (Tampax Junior)، اِسلندر- رگولار (Slender-Regular)، يا آُريجينال-رگولار (Original-Regular)، را انتخاب کنيد. تامپون‌‌ها را بايد هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار عوض کنید و بطور متناوب از تامپون و نوار بهداشتى استفاده کنید.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

چند نکته

  • هرگز در طول شب از آن استفاده نکنید.
  • از به‌کارگيرى تامپون‌هاى حاوى مواد خوشبوکننده پرهیز کنيد؛ زيرا آنها از ايجاد بو جلوگيرى نمى‌کنند و ممکن است به‌راحتى باعث ايجاد بثورات ناشى از حساسيت شوند.
  • بعد از زايمان و جراحى‌هاى مربوط به واژن، رحم يا گردنه رحم بايد تا بهبودى کامل به‌ جاى تامپون از نوار بهداشتى استفاده کنيد.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

آیا استفاده از تامپون باعث پارگی پرده ی بکارت می‌شود؟

در سایت‌ها و مطالب خارجی گفته شده است که استفاده از تامپون باعث پارگی پرده بکارت نمی‌شود. برخی از پرده‌های بکارت سوراخ بزرگی دارند که به راحتی باعث عبور تامپون می‌شوند اما سوراخ برخی نیز کوچک است. به هر حال احتیاط می‌گوید که چنانچه در جامعه‌ای مثل ایران زندگی می‌کنید که پرده بکارت اهمیت اخلاقی و حقوقی دارد، بهتر است قبل از ازدواج از تامپون استفاده نکنید. اما چنانچه اصرار به استفاده از تامپون را دارید به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با بررسی سوراخ پرده بکارت به شما بگوید که آیا می‌توانید از تامپون استفاده کنید یا خیر.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

روش استفاده از تامپون

دست هایتان را با آب و صابون شسته و خشک کنید. لایه پلاستیک تامپون را بردارید. اگر تامپون از دست شما بر روی زمین افتاده هرگز از آن استفاده نکنید و یک دانه دیگر را از پلاستیک خارج کنید و آماده استفاده کنید.در وضعیت راحتی قرار بگیرید، نسشتن، ‌ایستادن دراز کشیدن یا هر وضعیتی دیگری که باعث احساس رضایت شما می‌شود. تامپون به حالتی درست شده است که ابتدای آن نازک و درون لوله بزرگ تر قرار گرفته است. شما باید وسط قسمت نازک را با انگشت بگیرید. در ادامه مطمئن باشید که نخ تامپون وجود داشته باشد.با انگشت‌های دست دیگر لب‌های واژن را باز کنید و تامپون را در سوراخ بکارت بگذارید.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

تامپون چیست؟ + روش استفاده از تامپون

به آرامی تامپون را فشار دهید تا از سوراخ بکارت وارد واژن شود. وقتی انگشتی که تامپون را به داخل واژن شما وارد می‌کند به بدن و اپلایکاتور (یا همان ابزار وارد کننده) رسید و یا وقتی لوله بزرگتر وارد شد، داخل کردن را متوقف کنیدوقتی ابزار وارد کننده (اپلایکاتور) یا لوله بزرگتر وارد واژن شد از انگشت سبابه برای فشار دادن لوله داخلی به لوله خارجی استفاده کنید.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

وقتی لوله داخلی وارد شد، از شست و انگشت وسطی خود برای خارج کردن اپلیکاتور استفاده کنید. مطمئن باشید که نخ تامپون خارج از واژن وجود داشته باشد. این نخ برای این است وقتی که قصد خارج کردن آن را دارید با کشیدن نخ تمام تامپون خارج شود.اگر تامپون به درستی وارد شود، شما اصلا آن را حس نخواهید کرد. اگر احساس ناراحتی می‌کنید احتمالا آن را به درستی وارد نکرده‌اید. اگر اینطور است آن را خارج کرده و از توع تازه‌ای استفاده کنید. مطمئنا در دفعات بعدی تجربه بیشتری کسب خواهید کرد.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

حمله سمی در اثر استفاده از تامپون

شواهد نشان می‌دهد، تامپون‌ها با نشانگان حمله سمی (Toxic Shock Syndrome - TSS) در ارتباط هستند که به ندرت با عفونت‌های باکتریایی اتفاق می‌افتد. عواملی که باعث افزایش خطر حمله سمی می‌شوند شامل استفاده مداوم یا طولانی از تامپون‌ها (به ویژه انواع فوق جاذب) در دوره‌های قاعدگی است. وقتی که تامپون بطور طولانی در واژن قرار گیرد، احتمال مهاجم شدن باکتری‌هائی که قبلا بی آزار بودنده اند وجود دارد که مهمترین آنها استافیلوکوک اورئوس است.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

عوامل افزایش خطر حمله سمی :

استفاده مداوم یا طولانی از تامپون‌ها (به ویژه انواع فوق جاذب) در دوره‌های قاعدگی، عفونت‌های استافیلوکوکی.

پیشگیری از حمله

  • تامپون‌ها را مرتب عوض کنید و در شب نوارهای بهداشتی را جایگزین آنها کنید.
  • از تامپون‌های فوق جاذب استفاده نکنید، از انواع نخی استفاده کنید.
  • اگر شما دچار عفونت پوستی به ویژه نزدیک آلت تناسلی هستید، از تامپون استفاده نکنید.
  • قبل از گذاشتن تامپون، دست‌ها را به دقت بشویید. استافیلوکوک‌ها معمولاً در دست وجود دارند.
  • برای زخم‌های عفونی فوراً از پزشک کمک بخواهید.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

عواقب مورد انتظار:

بیشتر بیماران با تشخیص زودهنگام و درمان فوری در بیمارستان بهبود می‌یابند ولی برخی موارد کشنده هستند. کف دست و پا غالباً در حین بهبودی پوسته می‌دهد.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

عوارض احتمالی حمله:

شوک شدید، نارسایی کلیه، نارسایی احتقانی قلب،، زجر تنفسی، ریختن مو و ناخن‌ها، عود شوک سمی، در موارد شدید، مرگ ومیر ممکن است 15٪ باشد.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

راه‌های تشخیص حمله :

آزمون‌های تشخیصی می‌توانند شامل بررسی‌های آزمایشگاهی خون و کشت مخاطات باشد. بستری فوری در بیمارستان برای دریافت مایعات داخل وریدی تا آنتی بیوتیک‌ها تجویز شوند و کاهش مایعات و الکترولیت‌ها و کم آبی تصحیح شود و نیز مشکلات کلیوی یا قلبی حل شوند و در صورت نیاز حمایت تنفسی مکانیکی به عمل آید. تامپون‌ها، دیافراگم‌ها یا سایر اجسام خارجی فوراً برداشته می‌شوند.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

تامپون چیست و چه فرقی با نوار بهداشتی دارد؟

چه نوع تامپون هایی را خریداری کنیم؟

تامپون ها نیز مانند نوارهای بهداشتی قدرت جذب های متفاوتی دارند. نوعی که قدرت جذب بالاتری دارد ترشحات بیشتری را جذب می کند و قطر بیشتری دارد و به همین دلیل گذاشتن آن در واژن ممکن است سخت تر باشد. نوع سبک قدرت جذب کمتری دارد اما استفاده از آن راحت تر است. شما می توانید در روزهای اول و دوم قاعدگی ار تامپون ضخیم و در روزهای سوم تا پنجم از تامپون باریک استفاده کنید. چنانچه استفاده از تامپون باریک برای شما غیر ممکن یا ناراحت کننده است در تمام روزها می توانید از تامپون باریک استفاده کنید فقط در روزهای اول و دوم باید آن را زود به زود تعویض کنید چون قدرت جدب کمتری دارد.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

چگونه باید تامپون را در واژن بگذاریم؟

تامپون ها معمولا دارای بخشی به نام اپلیکاتور هستند که باعث می شوند تامپون راحت در واژن قرار بگیرد. برای این کار باید قبل از هر چیز دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشویید. سپس روی توالت فرنگی بنشینید و پاهای خود را کمی باز کنید تا وازن باز شود. قبل از هر چیز باید سوراخ وازن خودتان را پیدا کنید. بهترین راه این است که انگشتتان را ار بالای مقعد به سمت آلت تناسلی بکشید.

اولین سوراخی که با آن برخورد کردید سوراخ واژن تان است. سوراخ ادرار ی کمی بالاتر از سوراخ واژن قرار دارد و بالاتر از سوراخ خروج ادرار نیز کلیتوریس قرار دارد. چنانچه نمی توانید محل درست واژن را پیدا کنید، در صورتی که قاعده هستید،یک آینه را جلوی آلت تناسلی تان بگیرید و خوب آن را بررسی کنید. قسمتی که کمی به خون آغشته شده یا دارای ترشحات است، واژن شماست. تامپون را باید در همین قسمت فرو کنید.

حالا باید ریلکس باشد و نفس عمیق بکشید و در حالی که انگشت سبابه ی خود را ته تامپون قرار داده اید نوک آن را روی سوراخ واژن بگذارید و به سمت جلو هل دهید. وقتی تامپون به اندازه ی کافی وارد شد اپلیکاتور را بردارید. نخ تامپون باید از واژن بیرون بماند تا بعد بتوانید آن را راحت بیرون بکشید.

اگر تامپونی قبل از استفاده روی زمین افتاد آن را دور ببانداید. زیرا تامپون گاه تا 8 ساعت در بدن می ماند و در صورت آلوده بودن ممکن است شما را دچار عفونت های شدید دستگاه تناسلی کند. پس از حداکثر 8 ساعت تامپون را بیرون بیاورید و در صورتی که خواب شما بیشتر از 8 ساعت طول می کشد بهتر است به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید.پس از 8 ساعت نخ تامپون را بکشید تا از بدن شما خارج شود.هنگامی که تامپون را در بدن خود جای داده اید نباید آن را حس کنید یا آنکه احساس درد کنید. اگر چنین باشد یعنی یک قسمت کار را اشتباه انجام داده اید. تامپون را خارج کرده و با یک تامپون جدید امتحان نمایید.

تامپون وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits