دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ترشحات خونی پستان چیست؟
90
زمان مطالعه: 8 دقیقه
علل ترشح پستان، ترشح از نوک پستان:ترشحات خونی می تواند نشانه ای از وجود سلول های سرطانی در پستان باشد، بنابراین بررسی پزشکی توصیه می شود.

علل ترشح پستان، ترشح از نوک پستان


ترشحات خونی می تواند نشانه ای از وجود سلول های سرطانی در پستان باشد، بنابراین بررسی پزشکی توصیه می شود. مهم ترین نوع ترشح پستان از لحاظ مشکوک بودن به سرطان، ترشح خونی می باشد. اگر ترشحات خونی و یا صورتی رنگ در سینه خود احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با انواع ترشحات سینه و درمان این عارضه آشنا شوید.

 علل ترشح پستان، ترشح از نوک پستان

ترشحات سینه

در بسیاری از زنان که باردار یا شیرده نیستند نیز وجود دارد و حضور ترشحات پستان همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست ترشحات سینه نیز ممکن است در زنان در هر سنی رخ دهد زنان جوان ممکن است بدون هیچ گونه دلیلی برای نگرانی ترشحات نوک پستان داشته باشند اما ترشحات مداوم در زنان مسن تر ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

ترشحات پستان معمولا از نوک پستان رخ می دهد و باید از مایعات ترشح شده از طریق فیستول پستان افتراق داد. فیستول پستان یک مجرای عبور غیر طبیعی است که در پستان به سطح پوست باز می شود و معمولا در نزدیکی آرئول است یک فیستول پستان است شایع نیست ممکن است بعد از یک عفونت طولانی مدت رخ دهد و حضور یک فیستول نباید به عنوان ترشحات پستان در نظر گرفته شود فیستول پستان نیاز به تحقیقات بیشتر و درمان مناسب دارد.

ترشحات سینه نیز ممکن است توسط یک طیف گسترده ای از شرایط ایجاد می شود، که اکثر آنها بی ضرر و یا به راحتی درمان می شود. اگر شما از علت ترشحات پستان خود مطمئن نیستید و یا نگران هستید به خصوص اگر ترشحات خون آلود و یا تنها از یک پستان است با پزشک مشورت کنید.

درمان ترشحات پستان

انواع ترشحات پستان

درمان ترشحات پستان

  1. انواع مختلفی از ترشحات وجود دارد و نوع ترشح پستان ممکن است نشانه ای از علت ترشحات باشد.
  2. ترشحات شیری ممکن است تولید شیر مادر باشد حتی در زنانی که باردار نیستند و یا شیردهی ندارند و اغلب به علت سطح هورمونی بالا، به طور خاص پرولاکتین باشد.
  3. ترشحات شفاف و چسبنده ممکن است نشانه ای از التهاب یا عفونت باشد.
  4. ترشح خونی ممکن است نشانه ای از ترومای شدید، عفونت و یا سرطان باشد.
  5. ترشحات مخاطی زرد یا قهوه ای که ممکن است با خون مخلوط باشد و می تواند به علت عفونت شدید باشد به خصوص اگر با درد پستان همراه باشد.
  6. بررسی نوع ترشح از نوک پستان معمولا برای تشخیص قطعی کافی نیست. حضور علائم و نشانه های دیگر و همچنین بررسی های تشخیصی کامل توسط یک پزشک علت زمینه ای ترشحات پستان را تعیین می کند.

ترشحات شیری

ترشحات شیری به طور معمول در خانم هایی که در سنین باروری هستند به صورت ترشحات خودبخودی دو طرفه دیده می شود. ترشح شیر ناشی از افزایش هورمونی به نام پرولاکتین است. این هورمون در اواخر دوران حاملگی و طی شیردهی در بدن افزایش می یابد و منجر به تولید شیر می شود که موجبات تغذیه نوزاد را فراهم می کند.

از علل دیگر افزایش پرولاکتین، توده های خوش خیم قسمتی در مغز بنام هیپوفیز، تحریکات نوک پستان (مثل مکیدن نوزاد)، ضربات قفسه سینه و برخی داروها (داورهای ضد فشار خون، قرصهای ضدبارداری، برخی آرام بخش ها) هستند. کم کاری تیروئید نیز می تواند باعث افزایش پرولاکتین و بروز ترشحات شیری شود. گاهی اوقات نیز ممکن است ترشحات شیری بدون افزایش پرولاکتین دیده شوند. لازم به ذکر است وجود ترشحات شیری تا 2-1 سال پس از قطع شیردهی نیز ممکن است وجود داشته باشند که این حالت بیماری تلقی نمی شود.

درمان ترشحات پستان

علل ترشحات شیری از پستانها در خانمها


علل زیادی می توانند سبب این مشکل شوند که شایعترین آنها عبارتند از :
• مصرف بعضی از داروها که لیست آنها طولانی است ولی شایعترین داروها که سبب ترشح شیر از پستان ها می شوند عبارتند از :
1- شروع و یا قطع مصرف قرصهای ضد حاملگی
2- مصرف هورمونها مثل استروژن و پروژسترون
3- داروهای فشارخون مثل آتنولول، متیل دوپا و وراپامیل
4- ضد افسردگیها، مثل سیتالوپرام، فلوکستین و سرترالین
5- آرامبخشها مثل آلپرازولام و بوسپیرون
6- مهرکننده های گیرنده های هیستامینی نوع 2 مثل سایمتیدین، فاموتیدین و رانیتیدین
7- داروهای ضد تهوع مثل متو کلوپروماید
8- بعضی داروهاییکه برای ریفلاکس سیستم گوارشی تجویز می شوند .
9- بعضی ضد دردها

10- تحریک سینه ها

درمان ترشحات پستان

اختلالات خوش خیم پستان

پاپیلومای داخل مجرا، یک تومور کوچک خوش خیم از مجاری شیری در پستان است این شایع ترین علت ترشحات نوک پستان است و معمولا تنها روی یک پستان تاثیر می گذارد. ترشحات در این حالت خونی و یا ترشحات روشن است.
بیماری فیبروکیستیک پستان (FBD) - شایع ترین علت توده های پستانی در زنان، به خصوص زنان مسن تر است این ممکن است در یک یا هر دو سینه باشد و ممکن است توده های کوچک همراه با تندرنس پستان باشد.
گشاد شدن مجرای پستان - انسداد مجرای شیر است و ممکن است روی یک سینه یا هر دو طرف تاثیر بگذارد انسداد مجرا اغلب به عنوان یک نتیجه از التهاب در اثر تغییرات هورمونی رخ دهد و ممکن است در معرض ابتلا به عفونت های باکتریایی باشد سیگار کشیدن یکی از علل مستعد کننده گشاد شدن مجرای پستان است ترشحات گشاد شدن پستان ممکن است در رنگ و قوام متفاوت باشد.
سرطان پستان - معمولا سرطان داخل مجرا، ممکن است باعث ترشحات خونین از پستان شود توده ای در پستان که معمولا ممکن است با تورم غدد لنفاوی ( لنفادنوپاتی ) خود را نشان دهد.
اختلالات هورمونی مؤثر بر هورمونهای جنسی زنانه که ممکن است در یائسگی، نارسایی زودرس تخمدان و سندرم تخمدان پلی کیستیک رخ دهد تغییرات در چرخه قاعدگی مانند قاعدگی نامنظم، قطع ناگهانی دوره و یا تغییر در جریان قاعدگی معمولا آشکار است ناباروری نیز ممکن است با این اختلالات هورمونی همراه باشد.
بزرگ شدن پستان مرد در دوران بلوغ ممکن است طبیعی باشد در بزرگ شدن مداوم با تندرنس پستان یا ترشحات نوک پستان باید این ترشحات پستان درژنیکوماستیا بررسی شود.

درمان ترشحات پستان
علل ترشحات سینه

ترشحات سینه بخش طبیعی از عملکرد سینه در دوران بارداری و یا شیردهی است. این نیز ممکن است با تغییرات هورمونی قاعدگی همراه باشد ترشح شیری رنگ پس از شیردهی به طور معمول می تواند تا دو سال پس از قطع پرستاری ادامه یابد. گاهی اوقات در دوران بارداری، رنگ ترشحات ممکن است خونین باشد. ترشحات خود به خود برطرف می شوند.
ترشحات ممکن است مربوط به سرطان پستان باشد به خصوص اگر:

  1. یک توده در پستان باشد.
  2. فقط یک پستان تحت تاثیر قرار گیرد.
  3. ترشحات حاوی خون باشد.
  4. ترشحات خود به خود باشد.
  5. ترشحات تنها روی مجرای تک تاثیر بگذارد.
  6. علل احتمالی از ترشحات سینه عبارتند از:
  7. ورم چرکی
  8. سرطان پستان
  9. عفونت پستان
  10. کارسینوم داکتال درجا (DCIS)
  11. تحریک بیش از حد پستان
  12. فیبروآدنوم
  13. سینه فیبروکیستی( توده طبیعی در پستان )
  14. گالاکتوره
  15. عدم تعادل هورمون
  16. آسیب یا ضربه به سینه
  17. برآمدگی
  18. گشاد شدن مجرای پستان
  19. استفاده از دارو
  20. تغییرات هورمون چرخه قاعدگی
  21. بیماری پاژه پستان( شکل نادر سرطان پستان )
  22. بارداری و شیردهی
  23. پرولاکتینوما
  24. توقف تغذیه با شیر مادر
  25. تومورهای غیر سرطانی مغز
  26. کم کاری تیروئید شدید ( غده تیروئید )
  27. استفاده از برخی از داروها، مانند قرصهای جلوگیری از بارداری، سایمتیدین، متیل دوپا، متوکلوپرامید، فنوتیازینها، رزرپین، ضد افسردگی سه حلقه ای یا وراپامیل
  28. استفاده از گیاهان خاصی مانند رازیانه
  29. گسترش مجاری شیر

درمان ترشحات پستان

تشخیص ترشحات پستان

در حالی که ترشحات ممکن است اغلب در زنان که باردار یا شیردهی نیستند رخ دهد ترشحات مداوم پستان باید مورد بررسی قرار گیرد. ترشحات مداوم پستان از نگرانی خاص در زنان بیش از 40 سال سن است که در آن تخلیه تنها از یک پستان است ترشحات خونی با حضور توده های پستانی همراه است.
پس از معاینه بالینی و شرح حال بیمار، پزشک شما ممکن است ماموگرافی، آسپیراسیون با سوزن ظریف و سیتولوژی را در نظر بگیرند. اگر سطح پرولاکتین ها بالا باشد ممکن است آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید، به خصوص با اندازه گیری هورمون محرک تیروئید (TSH) انجام شود.
اگر شما از هر گونه درمان جایگزینی هورمون و یا داروهای مربوط به یائسگی، به عنوان پیشگیری از بارداری و یا ناباروری استفاده می کنید دکتر پزشکی شما ممکن است قطع و یا داروها را تغییر دهد اگر ترشحات پستان شدید و همراه با علائم دیگری مانند تورم پستان، حساسیت به لمس و درد باشد.
زنان با سابقه شخصی یا خانوادگی تجربه توده های پستانی عود کننده با ترشحات، حتی توده های خوش خیم باید بررسی گسترده برای رد سرطان پستان انجام شود.

درمان ترشحات پستان

تست های تشخیصی برای ترشحات پستان

  • آزمایش خون پرولاکتین
  • آزمایش خون تیروئید
  • CT اسکن و یا MRI برای تشخیص تومور هیپوفیز
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی پستان
  • بیوپسی پستان
  • داکتوگرام یا داکتوگرافی اشعه ایکس با تزریق رنگ کنتراست به مجرای شیری آسیب دیده
  • اگر بیماری پاژه عامل نگرانی باشد بیوپسی پوست انجام می شود.

درمان ترشحات پستان

چگونه ترشح نوک پستان بررسی می شود؟

پستان توسط پزشک معاینه می شود. پزشک در مورد سابقه ابتلا به بیماری ها و وضعیت سلامتی از شخص سوال می کند و ممکن است برای ارزیابی های دقیق تر، ماموگرافی و یا سونوگرافی تجویز نماید.
سونوگرافی برای بررسی علل ترشحات از نوک پستان بسیار مفید است.
در برخی موارد، نمونه برداری از پستان نیز انجام خواهد شد.

درمان ترشحات پستان

در صورت وجود ترشح نوک پستان چه باید کرد؟

آسوده خاطر باشید چون اکثر ترشحات نوک سینه خطری ندارند. اما خوب است که در صورت مشاهده هر گونه اختلال در سینه ها، به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است آن وضعیت نیاز به درمان پزشکی داشته باشد و در صورت جدی بودن مشکل، هرچه زودتر اقدام کنید، برایتان بهتر خواهد بود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب ترشح نوک پستان

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:رژیم سلامتی

درمان ترشحات پستان

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (90 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

شهروز | ۳ سال پیش
سلام دخترم 20سال دارد از نوک پستان خون میاد علتش چیه
8
16
اعظم | ۴ سال پیش
سلام از نوک سینه من خون میاد با داروی سفکسیم هم برطرف نشد سونوگرافی ماموگرافی هم انجام دادم ولی چیز خاصی نبود حالاچکارکنم
6
28
زهرامیرعرب | ۴ سال پیش
ترشح سینه همراه با خون ایا نشانه ی سرطان میباشد؟
6
29
م | ۴ سال پیش
بنده هر وقت عصبانی میشم و یا استرس وارد میشه بهم از نوک سینم خون میاد .
چه باید کرد؟؟؟
6
26
سولماز | ۵ سال پیش
سینه ای ک ترشح قهوه ای تیره شاید هم همراه با خون ورم سینه درد نشانه سرطان است
11
21

hits