دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
توده های پستانی در زمان بارداری چیست؟آیا خطرناک است؟!
7
زمان مطالعه: 13 دقیقه
هرگونه توده پستانی را در زمان حاملگی و شیردهی جدی بگیرید/ابتلا به سرطان سینه در باردار!بارداری چه تغییراتی در بافت پستان ایجاد می کند؟

هرگونه توده پستانی را در زمان حاملگی و شیردهی جدی بگیرید

ابتلا به سرطان سینه در بارداری!

بارداری چه تغییراتی در بافت پستان ایجاد می کند؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در مورد بارداری و سرطان سینه بیشتر بدانید.

توده های پستانی در زمان بارداری

آیا در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری هستید و سر و کله‌ی یک توده‌ی پستانی در سینه‌تان پیدا شده است؟

نگرانید که این توده یک توده بدخیم باشد؟

مسدود بودن مجرای شیر یا توده سرطانی؟

اگرچه یافتن یک توده‌ی پستانی ترسناک است و ممکن است فورا فکر خانم‌ها به سمت سرطان برود، اما خاطر‌جمع باشند که این توده خیلی ناچیز‌تر از آن است که فکرش را بکنند. ابتلا به سرطان پستان در دوران بارداری بسیار نادر است مخصوصا اگر سن‌شان کمتر از 35 سال باشد. ممکن بسیاری از تغییراتی که در سینه‌هایشان اتفاق می‌افتند به دلیل بارداری‌برجسته‌تر، سنگین‌تر و محکم‌تر از قبل باشند.
درواقع اگر خانم‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری هستند، محتمل‌ترین توضیح برای این توده، مسدود بودن مجرای شیر است.

سرطان پستان هنگامی که در زمان حاملگی یا در اولین سال بعد از زایمان اتفاق بیفتد، به عنوان «سرطان پستان طی حاملگی» شناخته می شود. سرطان پستان وگردن رحم شایع ترین سرطان هایی هستند که طی حاملگی دیده می شوند که در مجموع حدود 50 درصد تمام سرطان های حین بارداری را شامل می شود.

برخی از مطالعات نشان داده اند که خانم هایی که در زمان حاملگی، مبتلا به سرطان پستان شده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان در پستان مقابل خواهد بود. اهمیت سرطان پستان در دوران بارداری این است که به علت تغییرات هورمونی بدن و به دنبال آن تغییرات پستان در زمان بارداری، هر گونه علایم یا تغییرات مربوط به سرطان ممکن است جلب توجه نکند و دیرتر کشف شود و بدین ترتیب تشخیص بیماری به تعویق بیافتد.

-------------------------------------------------------------------------------------

زنگ های خطر سرطان پستان

در دوران بارداری نیز مانند زمان غیربارداری، شایع ترین علامت بیماری وجود یک توده بدون درد در پستان است. بیش از 90 درصد موارد این توده توسط خود فرد کشف می شود. گاهی نیز امتناع نوزاد از شیرخوردن می تواند نشانه ای از ایجاد سرطان در پستان باشد. سایر علایم عبارتند از فرورفتگی نوک پستان، چسبیدگی تومور به پوست با یا بدون ضخیم شدن پوست پستان، فرورفتگی پوست یا چسبیدگی پوشت به قسمت های زیرین و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل.گفتنی است، هرگونه تغییر واضحی که در ناحیه پستان و قفسه سینه ایجاد شود که قبلا وجود نداشته است، باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

-------------------------------------------------------------------------------------

سرطان پستان در خانم باردار چگونه تشخیص داده می شود؟

مهم ترین مورد در زمانی که باردار هستید و باید به آن توجه کنید، ویزیت منظم توسط پزشک می باشد. این ویزیت ها، که به عنوان ویزیت های پره ناتال ( و یا پیش از تولد) نام دارد، در حفظ وضعیت سلامتی مادر و جنین بسیار مهم می باشد. در طی این ویزیت ها، پزشک شما معایناتی را بر روی بافت پستان انجام می دهد تا تغییرات مشکوک را در پستان بررسی کند.

همچنین مهم است که معاینات شخصی را برای پستان ها، خوتان به طور منظم در خانه انجام دهید. پزشک و یا پرستار شما می تواند به شما یاد دهد که این کار را چگونه به طور صحیح انجام دهید.اگر توده ی مشکوکی یافت شد، پزشک شما می بایست برای شما بیوپسی ( نمونه برداری از بافت زنده) انجام دهد. ماموگرافی ممکن است مفید و کاربردی نباشد، چون در بارداری در پستان ها افزایش تراکم وجود دارد. ماموگرافی معمولا صحت ۸۰ درصد دارد. اولتراسونوگرافی هم ممکن است برای ارزیابی وسعت بیماری و همچنین برای هدایت بیوپسی استفاده شود.

در طی انجام بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت مضنون با سوزن و یا با استفاده از یک برش کوچک برداشته می شود. این نمونه در ادامه کاملا بررسی می شود و این کار توسط یک میکروسکوپ و سایر روش ها برای شناسایی هر نوع سلول سرطانی انجام می شود.

-------------------------------------------------------------------------------------

اگر من مبتلا به سرطان پستان باشم، چه بر سر بچه ام می آید؟

ختم بارداری نمی تواند احتمال بقای مادر را در سرطان پستان بهبود دهد. به علاوه، شواهدی هم وجود ندارد که سرطان پستان بتواند برای کودک خطرناک باشد. چیزی که می تواند برای کودک آسیب رسان باشد، برخی درمان هاست که برای سرطان پستان انجام می شود.

اگر سرطان هنوز در مراحل اولیه خود باشد ( مرحله ی ۱ و یا ۲)، پزشک شما با احتمال بالا جراحی را برای برداشت توده ی مضنون ( لامپکتومی) و یا برداشت کل پستان ( ماستکتومی) پیشنهاد می کند. ماستکتومی ( روش برداشت کل بافت پستانی) در سه ماهه ی اول و دوم بارداری ترجیح داده می شود. اشعه درمانی نباید تا بعد از بارداری انجام شود، چون می تواند بر روی کودک اثرات سوء ای داشته باشد. لامپکتومی معمولا گزینه ی مناسبی برای زنانی است که در ۳ ماهه ی سوم برای آن ها سرطان پستان تشخیص داده شده است.

به طور کلی، جراحی در هر ۳ ماهه ای از بارداری بی خطر می باشد.در طی جراحی پستان، جراح گره های لنفاوی را بررسی می کند تا ببیند که کدام یک مشکل دارند و معمولا وقتی سرطان پخش می شود، این بخش ها خارج می شوند. اگر لازم باشد که شیمی درمانی انجام دهیم، پزشک معمولا تا بعد از ۳ ماهه ی اول بارداری، برای کاهش احتمال آسیب به کودک، منتظر می ماند.

اگر سرطان پستان پیشرفته تر باشد ( مرحله ی ۳ و یا ۴)، این وضعیت می تواند بسیار پیچیده تر شود. اگر برای درمان سرطان، اشعه درمانی لازم باشد، حفاظت از جنین می تواند بسیار سخت باشد. به علاوه، این سرطان معمولا هم به درمان جراحی و هم به شیمی درمانی نیاز دارند، پس خطر آسیب به کودک بیشتر می شود. مواردی وجود دارد که سرطان به حدی پیشرفته می شود که هیچ درمانی نمی تواند برای بیمار مفید باشد.

توده های فیبروکیستیک توده هایی به شکل کیست و حاوی مایع اند که در زمینه فیبری پستان رشد می کنند. تقریبا ۵۰ درصد زنان در سنین باروری (۳۰ تا ۴۵ سالگی) این کیست ها را دارند. کیست ها به ندرت بدخیم می شوند و تحت تاثیر هورمون استروژن و به میزان کمتر پروژسترون و پرولاکتین هستند. تشکیل توده های فیبروکیستیک یک فرایند فیزیولوژیک و طبیعی بافت پستان محسوب می شود.

توده ها حاصل تکامل و تکثیر در مجاری و غدد پستانی است که قاعدتا باید بعد از طی مرحله ای پسرفت کنند و از بین بروند ولی به دلایل نامشخص باقی می مانند و به کیست تبدیل می شوند. کیست ها به طور متناوب و دوره ای و اغلب قبل از عادت ماهیانه باعث ناراحتی، درد پستان و گاهی ترشح از نوک پستان می شوند و بیشتر در نواحی فوقانی و خارجی پستان ها و نزدیک زیر بغل پدید می آیند.

-------------------------------------------------------------------------------------

علاوه بر سن، چه عواملی در پیدایش آن موثرند؟

تشکیل این توده ها به طور مستقیم با هورمون استروژن در ارتباط است اما عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد آنها دخالت دارند. زنانی که در خانواده شان (بستگان درجه اول مانند مادر و خواهر) سابقه ابتلا به سرطان پستان یا توده های خوش خیم پستانی وجود دارد، بیشتر به مشکل فیبروکیستیک پستان دچار می شوند. بافت فیبروکیستیک پستان در زنانی که تا به حال بچه دار نشده اند، زنانی که در سنین بالای ۳۰ سال باردار می شوند، عادت ماهیانه های نامنظم دارند، مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی هستند و سابقه سقط دارند، بیشتر دیده می شود.

-------------------------------------------------------------------------------------

کیست ها به ندرت بدخیم می شوند. چه زمایی ممکن است بدخیم شوند؟

توده های پستانی در زمان بارداری چیست؟آیا خطرناک است؟!

تغییرات فیبروکیستیک پستان خطر سرطان را افزایش نمی دهد مگر اینکه عوامل زمینه ای سرطان پستان با این ضایعات توام شود. به هر حال هرگاه در ماموگرافی یا سونوگرافی بیمار کیست گزارش شود، وظیفه پزشک این است که کیست را از نظر خوش خیم و بدخیم بودن بررسی کند. توده های کیستیک به صورت منفرد و با اندازه بزرگ شونده کمی سوال برانگیزند. اگر در سونوگرافی دوره ای اندازه کیست همچنان رو به افزایش بود و داخل توده دیواره دار یا جزو جامد و توپر مشاهده شد، باید اقدام کنیم.

می توان به وسیله یک سوزن وارد توده های ساده و بزرگ شونده شد و مایع داخل کیست را خارج کرد. این مایع باید شفاف و زلال باشد. مایع خونی به پیگیری بیشتری نیاز دارد. در بعضی مواقع نیز نمونه برداری لازم می شود. در مواقعی که توده با میکروکلسیفیکاسیون همراه و دارای دیواره و جزو جامد باشد و مایع خونی از آن خارج شود، نمونه برداری باز ضروری است.

-------------------------------------------------------------------------------------

اگر خانمی در دوران بارداری متوجه توده ای شد، چه باید بکند؟

متاسفانه سرطان هایی که در دوران بارداری تشخیص داده می شوند، در مرحله پیشرفته تری هستند چون به دلیل تراکم بافت پستانی توده به راحتی قابل لمس یا قابل دید با سونوگرافی یا ماموگرافی نیست. امروزه خانم های زیادی یا تمایل به بچه دار شدن ندارند یا در سنین بالا باردار می شوند. بارداری و شیردهی دو عامل مهم پیشگیری از سرطان پستان است بنابراین انتظار می رود در آینده نه چندان دور پزشکان موارد بیشتری از سرطان پستان را در دوران بارداری زنان مشاهده کنند. شیوه برخورد با توده ای که در بارداری اتفاقی کشف می شود، متفاوت است.

برای زنان باردار می توان سونوگرافی یا ماموگرافی درخواست کرد. سونوگرافی روشی کاملا بی خطر است و ماموگرافی را می توان با میزان اشعه پایین و استفاده از محافظ روی شکم مادر انجام داد. اغلب توده های فیبروکیستیک فقط باید به طور مداوم پیگیری شوند و به اقدام خاصی نیاز ندارند. خوشبختانه بیشتر این توده ها در طول بارداری از بین می روند یا کوچک تر می شوند بنابراین هیچ منعی برای بارداری وجود ندارد.

همه خانم ها چه باردار و چه غیرباردار باید هر ماه در یک زمان مشخص (اگر باردار نیستند بعد از عادت ماهیانه) جلوی آینه بایستند و به شکل پستان ها نگاه کنند و هر گونه تغییر غیرعادی در نقطه ای از پستان، فرورفتگی پوست یا نوک پستان به طور غیرقرینه و ترشح خونی یا چرکی را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.

خانم هایی که پستان های فیبروکیستیک دارند برای کاهش درد و ناراحتی چه باید بکنند؟

به توصیه های پزشک خود توجه کنند. این نوع توده ها باید سونوگرافی، ماموگرافی و در صورت نیاز نمونه برداری شوند، سینه بندهای مناسب در ساعت های روز برای حمایت از بافت پستان برای کاهش درد توصیه می شود. هنگام خواب نیز بهتر است سینه بند بپوشند چون این کار باعث کاهش حرکت پستان و کاهش درد خواهد شد.

معمولا به این خانم ها توصیه می شود که میزان نمک مصرفیشان را کاهش دهند، مایعات زیاد بنوشند، مصرف کافئین را به حداقل برسانند (کافئین در قهوه، چای، کولا و شکلات وجود دارد)، مصرف غذاهای چرب را محدود کنند، به هیچ وجه سیگار نکشند، با نظر پزشک ویتامین E و ویتامین های گروهB استفاده کنند، ورزش کنند و تکنیک های کاهش استرس را بیاموزند. اگر هیچ یک از این روش ها موثر واقع نشد، داروهای هورمونی تجویز می شود.

-------------------------------------------------------------------------------------

درمان در دوران بارداری

پس از تشخیص اگر توده‌ای مشکوک مشاهده شد، به نمونه‌برداری نیاز است. بیشتر اوقات نمونه‌برداری با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و مشکلی در بارداری به وجود نمی‌آورد. پس از تشخیص بدخیمی توده در پستان، لازم است اقدامات درمانی صورت گیرد.

در مواردی، جراحی لازم است و فرد باید بیهوش شود. بجز سه ماهه اول بارداری که بیهوشی با احتیاط انجام می‌شود، معمولا در سه ماهه دوم و سوم منعی ندارد و می‌توان جراحی انجام داد.نکته حائز اهمیت این است که نمی‌توان معالجه را به تعویق انداخت؛ به طور مثال اگر در هفته هفتم بارداری سرطان تشخیص داده شود، با قبول ریسک بیهوشی لازم است این فرد جراحی شود. سلامت مادر برای تیم پزشکی در روند جراحی اهمیت دارد.

از سوی دیگر، بیشتر بیماران سرطانی نیازمند شیمی‌درمانی هستند. شیمی‌درمانی در سه ماهه اول بارداری خطر بیشتری دارد و شانس سقط جنین را افزایش می‌دهد و در سه ماهه دوم و سوم کمتر است. نکته حائز اهمیت این که شیمی‌درمانی بیمار نباید به تاخیر بیفتد.

-------------------------------------------------------------------------------------

جراحی در دوران بارداری

در بیشتر موارد درمان اولیه سرطان پستان، جراحی است. در شرایطی به دلیل پیشرفته بودن بیماری، لازم است اول بیمار شیمی‌درمانی و بعد جراحی شود. در این شرایط با شیمی‌درمانی توده کوچک می‌شود و می‌توان سینه را حفظ کرد.

تفاوتی که دوران بارداری با غیربارداری دارد این است که حفظ پستان در سه ماهه اول بارداری برای زنان باردار امکان‌پذیر نیست؛ لذا بیمار در سه ماهه اول بارداری باید حتما ماستکتومی (برداشتن کامل پستان) شود، اما در سه ماهه دوم و سوم امکان حفظ پستان فراهم است، به شرطی که رادیوتراپی پس از پایان حاملگی انجام شود.

-------------------------------------------------------------------------------------

تغذیه با شیر مادر

بیشتر اوقات، نوزادان نمی‌توانند در طول درمان، با شیر مادر تغذیه شوند. به عبارت دیگر، داروهای شیمی‌درمانی به مقدار کم از شیر عبور می‌کنند و ممکن است برای نوزاد ضرر داشته باشد.در اکثر موارد، شیمی‌درمانی باعث می‌شود مقدار شیر نیز کاهش یابد؛ بنابراین توصیه می‌شود شیردهی صورت نگیرد.

-------------------------------------------------------------------------------------

باروری کاهش می‌یابد

در برخی موارد، درمان‌های سرطان پستان، باروری را دچار اختلالات می‌کند. شیمی‌درمانی روی تخمدان‌ها اثر می‌گذارد و آنها را به فاز یائسگی می‌برد. به این دلیل که هورمون‌های تخمدان، باعث تشدید بیماری می‌شود.همچنین پس از رادیوتراپی، یکسری داروهای هورمونی تجویز می‌شود که عملکرد تخمدان‌ها را مهار می‌کند. به عبارت دیگر، به طور موقت باروری مختل می‌شود.معمولا توصیه می‌شود فرد حداقل دو تا پنج سال، قصد بارداری نداشته باشد.

نکته حائز اهمیت این است که به موازات بالا رفتن سن ازدواج، سن بارداری نیز بالا رفته است و معمولا این نگرانی وجود دارد که با مراحل درمانی سرطان، سن باروری هم بگذرد.در مواردی که فرد تمایل به بارداری دارد، با قبول ریسک و اجازه پزشک، داروهایش را قطع و بعد اقدام به بارداری می‌کند.در خانم‌های بالای 40 سال، ممکن است بعد از قطع این داروها دیگر تخمک‌گذاری صورت نگیرد و عادت ماهانه نداشته باشند.باروری بیماران سرطانی به سن و فعال بودن تخمدان بستگی دارد.

-------------------------------------------------------------------------------------

حفظ باروری

روش‌هایی برای حفظ باروری وجود دارد. در مواردی تخمدان‌ها را فریز می‌کنند و یا داروهایی تجویز می‌شود که تخمدان به فاز خواب مصنوعی برود و تخمک‌ها حفظ شوند یا قسمتی از بافت تخمدان را فریز می‌کنند.به طور کلی پیش‌آگهی در مورد سرطان یکی از نکات حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، مهم‌ترین نکته در درمان سرطان پستان، تشخیص زودرس است. افزایش آگاهی در مورد علائم و نشانه‌های این بیماری، عوامل خطر و نحوه معاینه در تشخیص موثر است.

-------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits