دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوامل ایجاد سردی رحم
444
زمان مطالعه: 16 دقیقه
آیا سردی رحم فقط به دلیل تغذیه نامناسب است یا اینکه علل دیگری غیر از تغذیه در رحم سرد زنان دخیل می باشند ؟ سبک زندگی چقدر در سردی رحم زنان مؤثر است؟ آیا تاخیر در اقدام به بچه دار شدن در سرد شدن رحم زن مؤثر است؟ آیا نحوه استحمام زنان در سردی رحم آنها...

رحم سرد چیست ؟

چگونه سردی رحم را درمان کنیم ؟

بعضی زن‌ها سردی رحم ،سرماخوردگی رحم را تجربه کرده اند.

گاهی وقت‌ها بدون آن که زن عادت ماهیانه باشد، حس سردی رحم دارد و درد خاصی که اگر مادربزرگی حضور داشته باشد به او می‌گوید : «یک آجر داغ کن توی پارچه بگذار و روی آن بشین.

جوراب بپوش. خودتو گرم نگه دار. چای زنجبیل بخور.» و راهکارهایی از این قبیل. امروزه فقط کیسه آب گرم را روی شکم می‌گذارند. که درمان کننده نیست فقط مسکن است.

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان و محققان پزشکی به این نتیجه رسیده اند سردی رحم و سرماخوردگی رحم حتی باعث می‌شود تا زن نابارور شود یا در صورت بارداری در ماه‌های اول جنین را سقط کند. جنین برای رشد و تکامل نیاز به محیطی گرم دارد.

دردهای قاعدگی به طور معمول ناشی از سردی است و به ندرت ممکن است ناشی از گرمی در افراد دموی مزاج باشد که امروز در جامعه ما به ندرت دیده می شود.

قاعدگی بسته به سردی رحم همراه با دردهای زیرشکمی، ناحیه کمر و... فرد را آزار می دهد.

نشستن روی چمن خیس و جای سرد، خشک نکردن کامل پس از استحمام و در معرض باد سرد قرار گرفتن ازجمله عواملی است که باعث جذب مستقیم رطوبت در رحم و سردی و رطوبت باعث احساس درد در دوران قاعدگی می شود.

یکی از دلایلی که در گذشته خانم ها کمتر به فیبروم و کیست مبتلا می شدند رعایت همین نکات ساده بوده است.

خانم ها در قدیم مراقب محل نشستن خود بودند و حتی روی فرش پشمی می نشستند و در دوران قاعدگی تا حد امکان از استحمام خودداری می کردند.

اما متاسفانه امروز به بهانه رعایت بهداشت در این دوران استحمام می کنند و در سرویس بهداشتی از آب زیادی استفاده می کنند که همه این موارد باعث جذب مستقیم رطوبت می شود و مشکلات متعددی را ایجاد می کند.

در طب اسلامی ۴خلط شامل مره ( صفرا و سودا) ، خلط بلغم، دم و باد می شود.بسیاری از افراد چرخش خلط باد را در بدن خود احساس می کنند.

بسیاری از دردهای مهاجر مانند دردهای روماتیسمی به دلیل غلبه خلط باد است. در زمان قاعدگی نیز رعایت نکردن بهداشت آمیزش باعث غلبه خلط باد می شود.

پرهیز از جابه جایی بار سنگین در هر سه زمان ضروری است زیرا در این مقاطع کمر آسیب پذیر است و در درازمدت عوارض آن آشکار می شود.رازیانه در گذشته کاربرد زیادی داشته است از تخم آن برای رفع نفخ و افزایش شیر مادر استفاده می شد.

علت رحم سرد چیست ؟

سردی رحم همانند سایر مشکلات زنانه می تواند از علل مختلفی ناشی بشود و نمی توان گفت که مساله سرد شدن رحم فقط معلول یک علت خاص باشد.

در این مطلب به برخی علل مهمی که می توانند در سرد شدن رحم زن تاثیرگذار باشند اشاره می شود.

  • تغذیه
  • سبک زندگی
  • تاخیر در باردار شدن
  • استحمام در ایام پریود
  • استحمام بلافاصله پس از عمل نزدیکی
  • نوع و جنس پوشش (عدم پوشاندن ناحیه شکم)
  • چاقی (چاقی شکم)

حال در مورد هریک از این علل توضیحاتی ارائه می گردد.

1. تغذیه از علل مهم رحم سرد

بدون شک عامل تغذیه یکی از علت های مهم تاثیر گذار در سردی رحم می باشد.

مواد غذایی به دو گروه از نظر طبیعت آنها تقسیم بندی می گردند.

بعضی از مواد غذایی دارای طبیعت گرم هستند و باعث گرم شدن بدن انسان می شوند و بعضی از مواد غذایی دارای طبیعت سرد می باشند که سبب سرد شدن بدن انسان می گردند.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم
مصرف مواد غذایی با طبیعت گرم

مواد غذایی با طبیعت گرم برای درمان رحم سرد

1/1 . مواد غذایی با طبیعت گرم

  • عسل ناب
  • خرما
  • کشمش
  • گوشت گوسفند

1/2 . مواد غذایی با طبیعت سرد

  • شیر
  • دوغ
  • گوشت گاو یا گوساله
  • گوشت مرغ
  • برنج سفید

اگر مواد غذایی که یک خانم مصرف می کند ، بیشتر از نوع مواد غذایی با طبیعت سرد باشد به مرور زمان ، سردی در بدن زن بر گرمی غلبه می کند که این حالت را غلبه سردی می گویند.

غلبه سردی در بدن زن می تواند سبب بروز بیماری ها و مشکلات مختلفی گردد که از جمله این مشکلات می توان به سردی رحم و سردی تخمدان ها اشاره کرد.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

2. سبک زندگی و داشتن رحم سرد

شاید کمی تعجب آور باشد اما بایستی گفت که سبک زندگی می تواند بر بدن انسان و در نتیجه بر روز بیماری های مختلف در انسان تاثیر بگذارد.

شاید باورکردنش سخت باشد اما حقیقت مطلب آن است که امروزه تغییر سبک زندگی سبب بروز مشکلات جسمی و روحی فراوانی برای انسان ها شده است و علاوه بر سلامتی مادی انسان ها ، سلامتی معنوی آن ها را نیز تهدید می کند.

نوعی از سبک زندگی که باعث سرد شدن بدن و در نتیجه سردی رحم شده و می تواند حتی خدای ناکرده سبب نازائی و ناباروری گردد. مثال ها در این زمینه زیاد هستند اما به عنوان نمونه به یک مساله اشاره می شود.

به عنوان یک نمونه ، کفپوش سرامیکی منازل را در نظر بگیرید. امروزه این نوع کفپوش در اکثر خانه های جدید باب شده است.

آیا می دانید که سرامیک خاصیت سردی دارد و شدیدا موجب سرایت سردی به بدن انسان می شود ؟

آیا می دانید راه رفتن (مخصوصا با پای لخت) بر روی این نوع کفپوش و نشستن بر روی این کفپوش ها باعث سرایت سریع سردی به بدن می شود؟

آیا می دانید که بدن زنان به دلیل حساسیت ، آسیب بیشتری از این موضوع می بیند؟ به این مساله می توان فرش های ماشینی با الیاف مضر را نیز اضافه کرد.

حالا شما این را مقایسه نمایید با کفپوش های گچی در منازل سنتی و قدیمی که با فرش های دستباف و روستایی نیز پوشیده شده بودند و حالت گرمی داشتند.

وقتی یک زن در محیط های امروزی نشست و برخاست می کند طبیعتا سردی به تمام قسمت های بدن او سرایت می کند که از جمله اندام های حساس بدن او می توان به رحم و تخمدانها اشاره کرد.

متاسفانه مثال های فراوانی از تغییر سبک زندگی در روزگار جاری مشاهده می گردد و معمولا نیز از سبک سالم گذشته به سبک ناسالم فعلی بوده است.

هر چقدر که در اصلاح سبک زندگی خود کوشا باشیم و بتوانیم سبک زندگی سالم را جایگزین سبک های زندگی ناسالم امروزی بکنیم به همان میزان در سلامتی خود و جلوگیری از سرد شدن رحم و تخمدان ها کوشیده ایم.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

تغییر سبک زندگی برای درمان سردی رحم

3. تاخیر در باردار شدن یک از علت های سردی رحم

یکی از مسائلی که زوج های جوان به اشتباه دچار آن هستند مساله تاخیر در باردار شدن می باشد.

این دسته از زوج ها معمولا به دلایل و بهانه های مختلف ، باردار شدن و حاملگی را به تاخیر می اندازند.

اما لازم است به این گروه از زوج های محترم عرض شود که تاخیر در باردار شدن یکی از عوامل مهم سرد شدن رحم می باشد.

پس یکی از راه ها جهت جلوگیری از سردی رحم ، اقدام به بارداری و حاملگی در اسرع وقت می باشد.

توصیه می شود اگر چنانچه زن و مرد مشکل خاصی از نظر اقدام به بارداری ندارند این عمل را به بهانه های واهی به تاخیر نیندازند و با توکل بر خدا برای بارداری و بچه دار شدن در اسرع وقت اقدام نمایند.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

تاخیر در بارداری و داشتن رحم سرد

4. استحمام در ایام پریود از علل رحم سرد

دوران عادت ماهانه در زنان یکی از حساس ترین دوران هاست و انجام برخی اعمال در این دوران می تواند موجب بروز مشکلات زیادی برای آنان شود. از جمله اعمالی که در دوره قاعدگی و پریود زنان می تواند مشکل ساز شود ، مساله استحمام در این دوران می باشد.

استحمام زن در زمان عادت ماهیانه می تواند موجب بروز برخی مشکلات برای زنان از جمله برای اندام های جنسی آنان شود.

مشکلاتی نظیر کیست تخمدان ، فیبروم رحم ، تنبلی و سردی تخمدان و نیز سردی رحم می توانند از جمله مشکلات مرتبط با استحمام در ایام عادت ماهانه باشند.

بانوان محترم سعی نمایند تا حد امکان از استحمام در ایام عادت ماهانه پرهیز نمایند.

درمان سردی رحم

حمام کردن و رابطه آن با سردی رحم

5. استحمام بلافاصله پس از عمل نزدیکی

در زنان متاهل ، پس از انجام عمل نزدیکی لازم است که غسل جنابت انجام شود. منتها مساله ای که وجود دارد این است که زنان بلافاصله پس از اتمام عمل نزدیکی اقدام به انجام غسل جنابت نکنند و زمانی در حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنند و پس از آن غسل جنابت را انجام دهند.

استحمام و انجام غسل جنابت زن بلافاصله پس از اتمام آمیزش و نزدیکی می تواند سبب سرد شدن ناگهانی بدن او شده و موجبات سردی رحم را فراهم آورد.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

6. نوع و جنس پوشش لباس برای زنان

امروزه به دلیل گسترش یافتن لباس های با الیاف مصنوعی و نایلونی ، مشکلات زیادی از نظر جسمی گریبانگیر انسان ها شده است و طبیعتا خانم ها نیز از این مساله مستثنی نیستند.

لباس های پلاستیکی و با طبیعت سرد نقش مخربی بر سلامتی زنان دارند و سبب سرد شدن بدن آنها می شوند.

جنس الیافی که در لباس های زنان استفاده می گرد تاثیر مستقیمی بر سلامتی آنها دارد.

لباس ها مرتبا با پوست بدن در ارتباط می باشند و لباس های با خاصیت سردی از جمله لباس های با الیاف پلاستیکی و مصنوعی به طور دائم در حال انتقال سردی به بدن هستند.

استفاده طولانی مدت از این نوع لباس ها می تواند موجب سردی بدن زنان شود و از آنجایی که رحم زن نیز جزئی از بدن اوست ، این پوشش ها می توانند موجب سردی رحم زن نیز بشوند.

پس به منظور جلوگیری از سردی رحم و سایر مشکلات مرتبط ، تا حد امکان از پوشیدن لباس های با الیاف مصنوعی و دارای خاصیت سرد خودداری شود.

عامل مهم دیگری که از نظر پوشش بر سردی رحم زنان تاثیر دارد ، پوشیدن لباس هایی است که به طور کامل ناحیه شکم زن را نمی پوشانند.

در این نوع پوشش ، ناحیه شکم زن در معرض هوا قرار دارد و موجبات سردی شکم و در نتیجه سردی رحم و تخمدان ها را فراهم می آورد.

بانوان عزیز برای جلوگیری از سرد شدن رحم حتما سعی نمایند از لباس هایی استفاده کنند که ناحیه شکم را به طور کامل بپوشانند.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

عدم پوشاندن ناحیه شکم موثر در سردی رحم

7. چاقی (چاقی شکم) و داشتن رحم سرد

چاقی خانم ها مخصوصا چاقی در ناحیه شکم می تواند از علل سردی رحم در آن ها باشد.

در این حالت شاید بهتر باشد که با استفاده از یک رژیم غذایی لاغری نسبت به درمان چاقی و اضافه وزن اقدام نمود.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

چاقی شکم از علل مهم داشتن رحم سرد


رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

پزشکان چینی اعتقاد دارند باید غذا و محیطی را که زن در آن زندگی می‌کند به دقت بررسی کرد. چرا که تغییرات هوایی، حتی نوع لباس، و البته رژیم غذایی حرارت داخل بدن را تغییر می‌دهد.

به همین دلیل رژیم غذایی باید حاوی خوراکی‌های گرم باشد و نباید نوشیدنی‌های سرد و غذاهای با طبع سرد مصرف کرد.

برای یک رژیم غذایی خوب برای گرم کردن رحم بهتر است سالادتان را نه به عنوان غذای اصلی بلکه به عنوان بخشی از غذایتان میل کنید.

چون سالادها عموما طبع سرد دارند. همراه با سالاد حتما از غذاهایی که طبع گرم دارند استفاده کنید.

اضافه کردن ادویه کاری به غذا که بیشتر آن‌ها ادویه‌های گرم است کمک زیادی می‌کند.

زیره، هل، دارچین، زنجبیل از جمله ادویه هایی هستند که حتی می‌توانید علاوه بر سالادها، به نوشیدنی ها، اسموتی‌ها و حتی بستنی اضافه کنید.

به هیچ وجه نباید از نوشیدنی‌های سرد یا همراه با یخ یا یخ زده استفاده کرد.

به جای آن می‌توانید از چای‌های گیاهی مثل پونه کوهی، سنبل الطیب و دیگر چای‌ها استفاده کنید.

استفاده از قهوه برای درمان سردی رحم

رحم این روش که muxibustion نامیده می‌شود عبارت است از حرارت دادن قهوه و گذاشتن آن بر روی قسمت پایینی شکم است.

اگر شکم را به دو بخش تقسیم کنیم یک بخش بالای ناف و یک بخش زیر ناف است.

یعنی جایی که رحم قرار دارد. بهتر است دانه‌ها یا پودر قهوه حرارت دیده را در یک دستمال نخی بگذارید و روی موضع بگذارید.

با این روش جریان خون در بدن بهتر شده، بی نظمی عادت ماهیانه از بین می‌رود و تخمک گذاری بهتر انجام می‌شود. سه ماه متوالی روزی ۲ بار و هر بار ۲۰ دقیقه باید از این روش درمانی استفاده کرد.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

درمان سردی رحم با داروهای گیاهی

گرم نگه داشتن پاها برای درمان سردی رحم

یکی از روش‌های گرم نگه داشتن رحم گرم نگه داشتن پاها است. بخصوص اگر طبع سردی دارید بهتر است همیشه پاهای تان را با استفاده از جوراب‌های نخی در تابستان و در زمستان جوراب‌های پشمی بپوشانید.

به هیچ وجه با پای برهنه روی زمین و کفپوش سرد راه نروید. در ماه‌های سرد سال بیشتر باید این نکات را رعایت کنید. زمان تخمگذاری این موارد را بیشتر باید رعایت کنید.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

نوشیدن چای‌های گیاهی برای درمان قطعی سردی رحم

برای انتخاب نوشیدنی‌های مناسب خودتان می‌توانید به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا بهترین چای‌های گیاهی با طبع گرم را به شما معرفی کند.

هر چند می‌توانید از دمنوش بابا آدم همراه با عسل، دمنوش ترکیب زعفران، هل، چای کوهی استفاده هم کنید.

دمنوش چای کوهی، دارچین و زنجبیل نیز ترکیب فوق العاده‌ای است که یک دمنوش حرارت بخش بدن است ولی در افراد مبتلا به فشار خون باید با احتیاط مصرف کنند.

نوشیدنی کامبوجا نیز انرژی زا، آرامش بخش و گرم کننده بدن است.

رحم سرد / چگونه رحم سرد را درمان کنیم / سیاه دانه برای رحم سرد / سردی رحم و نازایی / رژیم غذایی برای گرم کردن رحم

دمنوش برای گرم کردن رحم سرد


روشهای گرم کننده برای رحم سرد مزاج

  1. ژل رویال زنبور عسل یک الی سه نخود ناشتا درروی زبان و یا عسلاب تا ۴۰ روز.
  2. گرده گل زنبورعسل یک قاشق چایخوری در عسلاب ناشتا برای ۱۲۰ روز.
  3. گرده نخل خرما ۳ گرم فقط درشیر گاوی جوشیده یا شیره انگور.
  4. حذف همه تغذیه های سرد مزاج ( تریا خشک ) یا مصرف انها با مصلحاتشان و اندک.
  5. مصرف عسل گل سنجد خاص بانوان.
  6. استشمام عطر یاس و عطر گلسرخ و عطر گل سنجد و.....
  7. ضرورت دوری ازادکلنهای خارجی بالاخص درزدودن بوی مشمئزکننده ترشحات رحم.
  8. ضرورت حضورپیگیرانه درمراکز گل و چمن و بوستان و باغات درراستای ارامش پذیری در روح و روان و کاهندگی استرسها.
  9. دوری مطلق ازتاریکی ها و غم ها و پوشیدن لباس های تیره و مشکی و افکاربد و بازگشت به رنگهای شاد درتمام حیات زندگانی.
  10. ضرورت مصرف روغنهای طبیعی گرم ایرونی مثل (زیتون + گردو + کنجد + دنبه + حیوانی + شحم و... )و خداحافظی همیشگی با گریس اروپا یعنی روغنهای جامد و مایع وارداتی که عامل دردهای عروقی و مفاصل و...
  11. مصرف مسهل ها و منضجات طبیعی مثل شربتهای خاکشیر و سکنجبین و گلاب بابیدمشک و شربت مخلوطی سه شیره خرما با انگور و توت.
  12. مصرف صبحانه کره با عسل + ارده شیره با شیره انگور+ نان و پنیر و گردو + مقویات طبیعی+ و....
  13. پودر زنجبیل رقیق با عسلاب+ پودر دارچین رقیق با عسلاب+ لیسیدن کندربه اندازه دو نخود.
  14. دوری کردن جدی ازاستنشاق هرگونه دود ٬ دخانیات ٬ موادمخدر٬ دودهای طبخ غذا و نان و روغنجات و خاصه.
  15. الزاما مصرف گوشتها که طبع ذاتی اکثرشان گرم و خشک بوده ٬ بایستی از پودرسماق بعنوان چاشنی مصلح استفاده شود و کباب به استفاده ازراستای گوسفند تاکید میشود و لکن گوشت گاووگوساله و مرغ کارخانه ای بشدت سرد بوده که موکدا توصیه به پرهیزمیشود.
  16. پاشیدن دمنوش رقیق سعد کوفی به دهانه رحم سرد به روش استعمال اسپری به منظور رفع افتادگی دهانه رحم است.
  17. شانه کردن موهای سر برخلاف مسیرشانه کردن به منظور خروج بخارات مزمن ناشی ازنزله سرد و گرم
  18. پرهیز از آب سرد درناشتا و بعدازغسل و موقع خوابیدن که سیستم ایمنی بدن را ازحرارت میکاهد.
  19. ضمادنوره ( واجبی توتیا) برای لزبین بردن موی زیربغل و روی دستگاه تناسلی نتیجتا گرم شدن و تقویت مویرگهای مثانه برای خارج کردن بخارات.
  20. دمنوش ریشه کاسنی برخلاف عرف عامه برای تقویت مجاری سرد به گرم شدن و فرزندپسرشدن بسیارموثراست.
  21. چرب کردن روی مثانه ( اززیرناف تا روی مجاری ادراری و کشاله رانها ) درایام غیربارداری وپریودی با یکی از روغنهای گرم و تر مثل روغن کندریا روغن زردگاوی یا روغن پونه یا روغن شوید یا روغن کنجد و کاملترآن مرهم بلسان توتیاسلامت توصیه میشود. ( بالاخص رفع شب ادراری ها).
  22. مصرف پودر اویشن با مخلوط نمک.
  23. اب میوه جات خانگی مثل هویج ایرانی با سیب درختی.
  24. پیازبا تخم مرغ و روغن زیتون.
  25. پرهیزازمصرف قرقورت بطورجدی.
  26. شیرگاو جوشانده با پودر پسته و فندوق و‌موقع نوشیدن با عسل.
  27. اب نخودپخته بعنوان یک تغذیه اساسی و یا مصرف ارد نخودچی به روشهای قدیمی ها با شکر+ مصرف فلافل خانگی با نخود منهای آرد عدس و تفت دادن با روغن‌کنجد بطور مستمر.
  28. مصرف کتلت گوشتی با گوسفند.
  29. دوری از کوکوسیب زمینی و سیب زمینی آب پز و لیکن به روش کبابی و کوره ای مفید است
  30. مصرف نوبه ای نیمکوب نصف قاشق چایخوری سیاهدانه با دوقاشق عسل
  31. تزریق عسل با دستگاه اپلیکاتور به زنان ازدواج کرده و درایام غیر پریود تا ده سی سی برای ۱۴ روز تا کیست و عفونت زایل گردد و تخمدان تقویت شود. (برای دختران ازاین روش استفاده نشود بلکه با قاشق به دهانه رحم ریخته شود)
  32. دود عنبرنسارا بعنوان معجزه گردفع عفونت به دهانه رحم حداقل روزی دو دانه تا ۱۴ روز و پس از دود دادن تا یکساعت استحمام نشود.

همچنین بخوانید:

درمان چسبندگی لوله رحم

علت پولیپ رحمی + درمان

درمان ضخامت دیواره ی رحم (آندومتریوزیس)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (444 رای)  

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۲ سال پیش
ممنون و متشکر . ضمنا توجه به نکاتی از جمله منع مصرف ها هم بشود . مثلا گویا مصرف رازیانه در هنگام عادت ماهانه زنان خوب نیست و شاید برعکس عمل کند . با تشکر
1
1
لیلا | ۲ سال پیش
خیلی عالی بود
1
3
سحر | ۳ سال پیش
سلام. عالی بودممنون
0
0
زهرا | ۳ سال پیش
ممنون .خیلی کامل و عالی بود.
1
5
سارا | ۵ سال پیش
من رحم بسیار گرمی دارم فیبروم دارم رحمم ینی بزرگ شده باید سردی بخورم؟
2
5
ندا | ۵ سال پیش
یکی از بهترین مطالبی بود که تو عمرم در اینترنت خونده بودم واقعا جامع و کامل و دقیق . خیلی مفید بود کمال تشکر رو دارم بابت این مطالب مفید
0
14
ناشناس | ۵ سال پیش
اسم هر چیزی معجزه نیست ، معجزه فقط به اذن خدای متعال بوسیله انبیاء و اولیاء خدا یا هر کسی که خدا بخواهد اتفاق می افتد ان شاءا... تعالی
7
10

hits