دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان کیست سینه(پستان)در زنان
14
زمان مطالعه: 11 دقیقه
کدام کیست سینه یعنی سرطان؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با انواع کیست سینه و درمان این تومور خطرناک آشنا شوید.

کدام کیست سینه یعنی سرطان؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با انواع کیست سینه و درمان این تومور خطرناک آشنا شوید.

کیست سینه

شناخت انواع کیست سینه

کمتر زنی است که این برجستگی های بی خطر را در سینه اش نداشته باشد و کیست ها راهی به سینه اش پیدا نکرده باشند. درست است برجستگی مشکوکی که با دست هم قابل لمس شدن است با خودش ترس هایی را یدک می کشد و آرامش تان را لااقل تا زمان گرفتن نتیجه سونوگرافی از بین می برد، بیماری های سینه، همه زنانی که به این مشکل شایع دچار هستند، گرفتار سرطان سینه نمی شوند. کنترل مداوم این کیست ها را جدی بگیرید، شکی نیست اما نباید پیدا شدن این برجستگی ها را با سرطانی شدن سینه های تان یکی بدانید.

این عارضه تغییر حالت خاص سینه است، ولی بیماری تلقی نمی شود، زیرا 80 درصد زنان در زمانی از عمر خود میزانی از این حالت را تجربه می کنند و نزدیک به عادت ماهانه دچار ورم و سنگینی و همچنین دردناک شدن پستان می شوند.در حالت فیبروکیستیک، در نزدیکی زمان عادت ماهانه به دلیل بالا رفتن هورمون های زنانه در خون و حساس بودن نسج سینه به این هورمون ها، پستان دچار تورم و سنگینی می شود و به دنبال آن دردناک می شود.

بعد از شروع سیکل ماهانه به دلیل کاهش هورمون استروژن در خون، درد سینه ها به میزان زیادی برطرف می شود و فرد احساس راحتی می کند.این حالت در بعضی افراد به شکل خفیف و فقط چند روز قبل از عادت ماهانه شروع می شود و با آغاز این دوران کاملا از بین می رود، اما در بعضی از افرادی که به حالت شدید به این عارضه مبتلا هستند، ممکن است دوره طولانی تری سینه شان دردناک باشد تا جایی که در گروهی از این افراد فقط یک هفته بعد از پریود، سینه ها بدون درد است و بعد از این دوران دوباره سینه ها شروع به تورم می کنند و دردناک می شوند و حدود دو تا سه هفته این درد طول می کشد تا عادت ماهیانه بعدی اتفاق بیفتد.

https://cse.google.com/cse?cx=009263453155192514755%3Ar4b-mt53wl0&cof=FORID%3A0&q=%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B1&sa=Search#gsc.tab=0&gsc.q=%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B1&gsc.page=1

علل بروز کیست سینه چیست؟

هر یک از سینه‌‌ها حاوی لوب‌هایی از بافت غده‌ای است. لوب‌‌ها به لوبول‌‌های کوچک تقسیم می‌‌شوند که در تولید شیر هنگام شیردهی نقش دارند. مجاری کوچک، حرکت شیر به نوک پستان را برعهده دارند. بافت‌‌های پستان از بافت چربی و بافت پیوندی ساخته شده است. کیست پستان زمانی بروز می‌‌کند که رشد بیش از حد غدد و بافت همبند روی دهد که به تغییرات فیبروکیستیک مشهور است. در این هنگام تجمع مایع در این مجاری باعث تولید کیست در این نواحی می‌‌گردد. علت کیست پستان ناشناخته مانده است. برخی از شواهد نشان می‌‌دهد که استروژن اضافی در بدن برخی خانم‌ها می‌‌تواند بافت پستان را تحریک نماید و موجب بروز کیست پستان گردد.

https://cse.google.com/cse?cx=009263453155192514755%3Ar4b-mt53wl0&cof=FORID%3A0&q=%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B1&sa=Search#gsc.tab=0&gsc.q=%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B1&gsc.page=1

انواع كیست‌ سینه

  • كیست‌های میکروسکوپی: این كیست‌ها بسیار کوچک هستند اما بوسیله آزمون‌‌های تصویری مانند ماموگرافی و سونوگرافی دیده می‌‌شود.
  • كیست‌های ماکروسکوپی: به اندازه کافی بزرگ احساس می‌‌شود و می‌‌تواند قطرش به حدود 5/2 تا 5 سانتیمتر هم برسد. كیست‌های بزرگ سینه می‌‌تواند با فشار بر بافت پستان موجب درد سینه یا ناراحتی گردد.
  • برخی از صاحب نظران معتقدند که کاهش نمک در رژیم غذایی ممکن است مفید
  • باشد. مصرف سدیم کمتر با تجمع کمتر مقدار مایع اضافی در بدن همراه است، که می‌‌تواند به تسکین نشانه‌‌های مرتبط با كیست‌های پر از مایع کمک نماید

مصرف کافئین و کیست پستان

هیچ مدرک علمی معتبری در دسترس نیست که نشان دهد مصرف کافئین با کیست پستان در ارتباط است، با این حال برخی از زنان رفع علایم خود را پس از حذف کافئین از رژیم غذایی شان گزارش می‌‌نمایند. در نظر داشته باشید که کاهش یا حذف کافئین با کنار گذاشتن نوشابه، نوشیدنی‌‌های انرژی زا، آب گازدار (سودا) و شکلات هم کمک کننده است.

https://cse.google.com/cse?cx=009263453155192514755%3Ar4b-mt53wl0&cof=FORID%3A0&q=%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B1&sa=Search#gsc.tab=0&gsc.q=%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B1&gsc.page=1

فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی شود

در بعضی از موارد ممکن است خانم ها این درد سینه را به طور همیشگی داشته باشند و این درد آزاردهنده باشد و یا به دلیل تداوم درد، آن را علامتی از سرطان پستان بدانند و به پزشک مراجعه کنند، در این هنگام پزشک موظف است که در ابتدا بیمار را تحت معاینه کامل قرار دهد و سونوگرافی و در صورت لزوم ماموگرافی درخواست کند تا مشخص شود آیا علاوه بر زمینه فیبروکیستیک، بیماری دیگری و یا توده ای در سینه وجود دارد یا خیر.در صورتی که پزشک معالج بعد از چکاپ کامل اطمینان پیدا کرد که به غیر از زمینه فیبروکیستیک، بیماری همراه دیگری وجود ندارد، به شخص این اطمینان را می دهد که این عارضه، عادی و قابل درمان است و تا حدودی زیادی نگرانی بیمار را کاهش می دهد.

کیست‌های پستان دو نوع ساده و کمپلکس دارند.کیست‌های ساده، دیواره صافی دارند و داخل آنها مایع زلالی وجود دارد. بیشتر خانم‌ها دچار این نوع کیست می‌شوند که بی‌خطر است و بیمار فقط باید تحت‌نظر باشد.کیست کمپلکس ممکن است دیواره ضخیمی داشته و توپر یا چندحفره‌ای باشد. با توجه به نظر جراح یا رادیولوژیست، گاهی از این نوع کیست‌ها نمونه‌برداری انجام می‌شود. نمونه‌برداری می‌تواند باز (جراحی) یا با سوزن‌های ضخیم باشد.

کیست‌ پستان

فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی شود، اما به دلیل این که در بین زنان بسیار شایع است تعدادی از آن ها بدون ارتباط با فیبروکیستیک، ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند و این احتمال وجود دارد که در سونوگرافی و ماموگرافی که برای تشخیص کیست ها انجام می شود توده های سرطانی نیز مشاهده شود.

شایع ترین علامت فیبروکیستیک، درد سینه همراه با ورم است.در بعضی از مواردی که شدت درد سینه کم باشد، بیمار پس از مراجعه به پزشک و اطلاع از این موضوع که این تغییر در پستان عارضه ای عادی است، این درد را تحمل می کند، ولی در بعضی موارد که شدت درد زیاد است، بیمار نیازمند درمان دارویی است.شدت درد سینه ناشی از فیبروکیستیک در دوران عادت ماهانه متفاوت است که عواملی همچون مصرف مواد محرک کافئین دار از جمله کاکائو، نوشابه های گازدار و قهوه در رژیم غذایی و مواجه با استرس و اضطراب می تواند این درد را افزایش دهند.

در قدم اول برای درمان زنان مبتلا به فیبروکیستیک، به آن ها اطمینان داده می شود که مشکلی وجود ندارد و این یک عارضه عادی و قابل درمان است که این اطمینان بخشی تا حدودی، از استرس بیمار می کاهد.
اغلب کیست‌های پستان نباید دستکاری شوند و درمان جراحی در این بیماران معمولا نیاز نیست، مگر در مواردی که شدت درد بیمار زیاد باشد و پزشک مجبور شود قسمتی از ناحیه سینه را که فیبروکیستیک دردناک در آن قرار دارد خارج کند.

در صورتی که بیمار برای کاهش درد نیاز به مصرف دارو داشته باشد، با تجویز ترکیبات ویتامین ای و روغن گل مغربی تا میزان زیادی می توان درد را کاهش داد و همزمان به بیمار توصیه می شود که رژیم غذایی ذکر شده را رعایت کند.در مواردی که شدت درد زیاد باشد، از درمان های دارویی دیگر مانند تاموکسیفن و دانازول استفاده می شود.اغلب کیست‌های پستان نباید دستکاری شوند و درمان جراحی در این بیماران معمولا نیاز نیست، مگر در مواردی که شدت درد بیمار زیاد باشد و پزشک مجبور شود قسمتی از ناحیه سینه را که فیبروکیستیک دردناک در آن قرار دارد خارج کند، ولی جراحی در سینه های فیبروکیستیک بسیار بسیار نادر اتفاق می افتد و 99 درصد خانم ها، به درمان های ابتدایی و دارویی پاسخ می دهند.

کیست‌هایی که بیش از دو بار تخلیه شده اند و به فاصله کوتاهی عود کرده‌اند، معمولا نیاز به جراحی دارند.خوشبختانه کیست‌ها، زمینه‌ساز سرطان نیستند و این تصور که جراحی ضایعه های پستانی ممکن است در آینده به بدخیمی و سرطان پستان منجر شود، اشتباه است.برداشتن توده‌های پستانی در سنین پایین به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر فردی کمتر از 25 سال سن داشته باشد و سابقه خانوادگی نداشته باشد و سونوگرافی و معاینه، خوش‌خیم بودن توده را نشان دهد،

فقط تحت نظر گرفته می‌شود، ولی در خانم‌های بالاتر از 30 سال که سابقه خانوادگی داشته باشند، از توده نمونه‌‌برداری می‌شود؛ اگر خوش‌خیم باشد بیمار تحت‌نظرگرفته می‌شود و اگر توده خوش‌خیم در حال رشد باشد، حتما باید خارج شود.همه تومورهای پستانی از نظر گیرنده‌های هورمون های استروژن و پروژسترون بررسی می‌شوند. اگر تومور گیرنده هورمونی داشته باشد، لازم است بیمار پنج سال بعد از خارج کردن تومور، دارو مصرف کند تا جلوی عود مجدد در همان پستان یا پستان دیگر گرفته شود.فقط در 25 درصد موارد، بیماران سابقه خانوادگی دارند، بنابراین خیلی از افراد اولین نفری هستند که در خانواده به این بیماری مبتلا می‌شوند. برای آگاهی از این مساله نیز لازم است با یک متخصص ژنتیک مشورت شود.

----------------------------------------------------------------------------------

درمان کیست سینه

بعضی خانم ها به محض اینکه از وجود کیست ها باخبر شوند، نگران سلامت شان می شوند؛ اما اگر بعد از انجام سونوگرافی و مشورت با پزشک متخصص زنان از ساده بودن کیست ها اطمینان حاصل شده باشد، دیگر جایی برای نگرانی وجود ندارد.

کیست های ساده هیچ خطری برای سلامت ندارند و اساسا نیازی هم به درمان شان نیست و وقتی خطری نیست، پس نباید بی جهت خانم های مبتلا خود را درگیر درمان های بیهوده- و بعضا- خطرناک کنند. گاهی بنا به اصرار بیمار یا تشخیص پزشک برای فرد مبتلا به کیست ساده، ویتامین e تجویز می شود که خاصیت درمانی ندارد و تنها درد را کاهش می دهد؛ علاوه بر آن گل مغربی را هم به همین منظور تجویز می کنند. اما اگر فرد دردی را به خاطر وجود این کیست ها احساس نکرد، نیازی به استفاده از این مکمل ها وجود ندارد.

----------------------------------------------------------------------------------

می توانم پیشگیری کنم؟

همانطور که گفتیم، کیست سینه در اثر تغییرات هورمون های تخمدان به وجود می آید و از آنجایی که ترشح هورمون ها یک اتفاق طبیعی است که نمی توان و نباید مانع آن شد، به همین دلیل توصیه می شود خانم هایی که کیست سینه ندارند سالی یک بار، کسانی که کیست یا فیبروکیستیک دارند، هر شش ماه یک بار و افرادی که سابقه بیشتری در زمینه ابتلا به کیست سینه دارند، هر سه ماه یک بار سونوگرافی انجام دهند. ضمن اینکه لازم است هر کسی ماهی یک بار در منزل خودش سینه هایش را معاینه کند و به محض مشاهده تغییرات، برای پیگیری موضوع سراغ متخصص برود.

توصیه می شود از 20 سالگی به بعد خانم ها، یک بار در ماه مقابل آینه سینه های شان را معاینه کنند. روش معاینه به هیچ وجه سخت نیست و هر کسی به تنهایی از عهده انجام آن برمی آید. صرفا قرار است سینه را با دست لمس کنید تا ببینید آیا توده ای احساس می کنید یا خیر.

معاینه کیست سینه توسط خود فرد

معاینه سینه ها در خانه کار سختی نیست. برای این کار مقابل آینه بایستید، دست های تان را کنار بدن قرار دهید، با دقت نگاه کنید و ببینید آیا هیچ علامت غیرعادی در سینه ها مشاهده می شود یا نه. از زاویه های مختلف نگاه کنید. حالت دست های تان را تغییر دهید و باز هر دو سینه را بررسی کنید؛ مثلا دست تان را بالا ببرید.

مرحله بعدی معاینه، لمس کردن است

برای معاینه سینه راست، دست را بلند کنید و پشت سرتان بگذارید. سینه را یک دایره در نظر بگیرید. با حرکات دایره ای شکل دست چپ و با فشار خفیفی بافت های سینه را لمس کنید تا به نوک سینه برسید.این کار را یک بار دیگر با فشار کمی بیشتری انجام دهید. بار سوم با فشار بیشتری بافت ها را لمس کنید. از همین روش برای سینه چپ هم استفاده کنید.

زیر بغل را هم معاینه کنید

برای اطمینان بیشتر روی تخت دراز بکشید و معاینه شماره دو را در حالت خوابیده هم انجام دهید. به همان روش قبلی دستی را بلند کنید و با دست مخالف معاینه را تکرار کنید. در مرحله آخر با دست مخالف زیر بغل را هم معاینه کنید. اگر این معاینه را در حمام انجام دهید، راحت تر خواهد بود؛ چراکه آب یا صابون باعث می شود بافت ها را بهتر و دقیق تر لمس کنید.

----------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits