دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بارداری با فولیکول بزرگ و تاثیرآن در بارداری
33
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اندازه ی فولیکول و تاثیرآن در بارداری/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا اندازه طبیعی فولیکول برای بارداری را بدانید.

اندازه ی فولیکول و تاثیرآن در بارداری

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا اندازه طبیعی فولیکول برای بارداری را بدانید.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بار

فولیکول چیست؟

در ابتدا می خواهیم درباره فولیکول توضیح بدهیم. فولیکول اووسیت یا همان سلول تخم نیست.خیلی از بیماران این دو را باهم به اشتباه میگیرند.گامت زن، تخمک است و گامت مرد، اسپرم است. و سلول تخم بعد از لقاح این دو باهم تشکیل میشود.فولیکول ساختار عملکردی است که بخشی از تخمدانها را تشکیل میدهد و تخمک سلولی است که از دیواره داخلی فولیکول بصورت منظم و در سیکل قاعدگی بالغ میشود . علاوه برآن فولیکول دارای سلول های دیگری هم هست که استروژن لازم برای بالغ شدن تخمک را آزاد می کند.

در توضیح بیشتر فولیکول یک ساک احاطه کننده سلول تخم در تخمدان انسان است . وقتی یک فولیکول برای بالغ شدن تحریک میشود بزرگ شده و پر از مایع میشود. تخمک به یکی از دیواره های فولیکول متصل میشود. وقتی یکبار فولیکول بطور کامل بالغ میشود و تخمک گذاری انجام میشود. فولیکول تخمک را آزاد میکند. سپس تخمک بسمت لوله فالوپ راهی میشود..

سلول های تخمک در اولین هفته رویان دختر ایجاد میشود. و بعد از اولین قاعدگی، هر ماه بصورت منظم یکی از این تخمک ها آزاد میشوند و کم کم تعداد آنها کم میشود. به همین دلیل است که با بالارفتن سن تعداد این تخمک ها کم میشود و احتمال باردار شدن در سنین بالا کم شده و احتمال سقط بالا می رود.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

اندازه طبیعی فولیکول برای بارداری چقدر است؟

فولیکول نرمال و بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است در حدود 18 تا 30 میلی متر قطر دارد. در سیکل منظم، فولیکول های مختلفی بزرگ و بالغ میشوند اما تنها یک فولیکول می تواند پروسه بالغ شدن را در هر ماه کامل کند. با مراحل باردار شدن بیشتر آشنا شوید.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

اندازه نرمال فولیکول برای بارداری

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

بسياري از پزشكان رشد فوليكول ( تخمك) را با سونوگرافي كنترل مي كنند. اندازه فوليكول (تخمك) مناسب بنظر پزشكان مختلف متفاوت است اما اكثر پزشكان در صورتيكه بيمار دارو مصرف نكرده يا تنها كلوميفن مصرف كرده باشد 20 تا 24 ميلي متر در نظر مي گيرند و اگر FSH به تنهائي مصرف كرده باشد 17 يا 18 ميلي متر و اگر FSH+LH استفاده كرده باشد 16 يا 17 ميلي متر را اندازه فوليكول بالغ در نظر مي گيرند. البته اين امكان دارد كه فوليكولهاي تا حد 14 تا 15 ميلي متر نيز حاوي تخمك طبيعي نيز باشند.

بعلاوه فوليكولها تا زمان آزاد سازي حدود يك تا دو ميلي متر روزانه رشد مي كنند. يك خانم ممكن است در يك سيكل بيش از يك تخمك آزاد كند و وقتي به اندازه آنها به حد طبيعي رسيد در صورتيكه hCG استفاده نكرده باشند تا 24 ساعت بعد تخمكها در بدنش آزاد خواهند شد. تزريق hCG در 95% خانمها باعث آزاد سازي تخمكها در 36 ساعت بعد خواهد شد.

تخمک سلول تناسلی ماده است که هاپلویید است؛ یعنی ۲۳ کروموزم (نیمی از تعداد کرموزم های سلول های جسمی معمول) را دارد....به طور معمول هرماه یک تخمک از یکی از تخمدان ها آزاد می شود که هنگام بارورشدن با سلول اسپرم توانایی ایجاد یک رویان انسان را دارد. سطح بیرونی تخمک با لایه ای از سلول ها پوشیده شده است که به آن اپی تلیوم ژرمینال می گویند. این سلول ها تخمک نابالغ را که از هنگام تولد در تخمدان ها وجود دارد، احاطه می کنند. یک کره توخالی سلول ها به نام فولیکول هریک از تخمک ها را در تخمدان احاطه می کند. درون هر فولیکول، تخمک به تدریج بالغ می شود. حدود ۴ ماه طول می کشد تا فولیکول پس از فعال شدن رشد و نمو کند و بالغ شود.

برخی از فولیکول ها پیش از آنکه بالغ شوند، ممکن است تا ۴۰ سال در تخمدان به حالت نهفته باقی بمانند، برخی از فولیکول های حاوی تخمک در طول زمان تحلیل می روند و هیچ گاه به مرحله رشد وارد نمی شوند. در طول سال های باروری یک زن، ۳۰۰ تا ۴۰۰ فولیکول بالغ می شوند و تخمک خود را برای لقاح با اسپرم آزاد می کنند. هنگامی که یک زن به مرحله یائسگی می رسد، اغلب تخمک های باقی مانده تحلیل رفته و نابود شده اند. هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)که از غده هیپوفیزدر مغز به درون خون آزاد می شود، باعث رشد تخمک می شود.

پس از آنکه تخمک بالغ شد، هورمون دومی از هیپوفیز به نام هورمون لوتیینی کننده (LH) آزاد می شود که باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان یا تخمک گذاری می شود. در حالی که تخمک در حال رشد است، دیواره های فولیکول با اضافه شدن سلول های جدید متسع می شود. فولیکول و تخمک درون آن به آهستگی از میان بافت های تخمدان حرکت می کنند تا هنگامی که برجستگی در سطح تخمدان به وجود می آورند.

حفره خالی که میان تخمک و دیواره فولیکول وجود دارد معمولا حاوی مایعی است که به وسیله سلول های فولیکولی ترشح می شود. این مایع تخمک را مرطوب نگه می دارد و محیط مناسب برای رشد آن را فراهم می کند. هنگامی که فولیکول پاره می شود، تخمک از سطح تخمدان آزاد می شود و بعد به وسیله لوله های فالوپ (لوله های رحمی) گرفته شده و به سمت حفره رحم هدایت می شود. خود تخمک حاوی یک هسته مرکزی است که ماده ژنتیکی مونث در آن قرار دارد. ترکیب این ماده ژنتیکی با ماده ژنتیکی اسپرم تعیین کننده خصوصیات وراثتی کودک است. در اطراف هسته، پلاسمای سلولی یا همان زده قرار دارد که حاوی مواد مغذی ضروری برای رشد سلول تخمک است.

اگر تخمک در طول ۲۴ ساعت پس از آزادشدن اش از تخمدان با اسپرم لقاح پیدا نکند، شروع به تحلیل رفتن می کند. اگر تخمک با اسپرم لقاح پیدا کند، رشته ای از تقسیم سلولی در آن آغاز می شود. در این مرحله اگر تخمک بارورشده به دو بخش مجزا تقسیم شود که هریک به رشد خود ادامه دهند، دوقلوهای همسان به وجود می آیند و در صورتی که این جدا شدن ناکامل باشد، دوقلوهای به هم چسبیده به وجود می آیند. دوقلوهای ناهمسان هنگامی ایجاد می شوند که دو تخمک جداگانه در یک ماه آزاد شده و به طور مستقل با اسپرم بارور می شوند.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

عملکر د فولیکول در تخمدانها

اندازه طبیعی فولیکول برای باردارشدن

فولیکول های تخمدانی محل ذخیره تخمک ها هستند و هورمون های جنسی زنانه مانند پروژسترون و استروژن را تولید می کنند. فولیکول ها در ماه رشد می کنند و در هرسیکل یک تخمک را بالغ می کنند که قدرت باروری داشته باشد.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

چرخه تولید تخمک و تخمک گذاری

تخمدان حاوی ۶ نوع سلول است:

۱) سلول های فولیکولی: سلول های اپی تلیالی پهنی که منشا آنها اپی تلیوم پوشاننده سطح تخمدان است.

۲) سلول های گرانولوزا: که سلول های فولیکولی را احاطه می کنند و شکل آنها از پهن تا مکعبی تغییر می کند و پس از رشد چند لایه می شوند.

۳) اپیتلیوم سطحی تخمدان: بیرونی ترین لایه تخمدان.

۴) تونیکا آلبوژینه: قشر تخمدان را می پوشاند.

۵) قشر تخمدان: حاوی فولیکول های تخمدانی و ماده زمینه ای در بین آنهاست. هر فولیکول از خارج به داخل به ترتیب شامل سلول های کومولوس اووفوروس، سلول های گرانولوزا، بخش تاج شعاعی (کورورنا رادیاتا)، لایه شفاف (زونا پلاسیدا)، لایه «تکا»، حفره (آنتروم) فولیکول، مایع فولیکولی و بالاخره تخمک ابتدایی است. همچنین درون تخمدان جسم زرد (کورپوس لوتئوم) وجود دارد که پس از تخمک گذاری از باقی مانده سلو های فولیکولی تشکیل می شود و هورمون های جنسی زنانه را تولید می کند.

۶) بخش مرکزی تخمدان یا مدولا: این بخش حاوی فولیکول نیست.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

در شروع هر چرخه قاعدگی، حدود ۱۲ تا ۲۰ فولیکول اولیه حاوی تخمک نارس تحت تاثیر هورمون محرک فولیکولی (FSH) شروع به رشد می کنند تا به فولیکول ثانوی بدل شوند. خود فولیکول های اولیه از فولیکول های ابتدایی منشأ می گیرند. فولیکول های اولیه در تخمدان جنین مونث در ۱۰ تا ۳۰ هفتگی به وجود می آیند. تا حدود روز ۹ چرخه قاعدگی، تنها یکی از فولیکول های ثانوی باقی می ماند و بقیه فولیکول های در حال رشد تحلیل می روند. فولیکول باقی مانده که فولیکول غالب نام دارد، مقدار زیادی هورمون جنسی زنانه یا استرادیول تولید می کند.

تولید این هورمون به همکاری میان سلول های تکا و سلول های گرانولوزا بستگی دارد. در روز ۱۴ سیکل، تولید هورمون محرک لوتئینی کننده (LH) اوج می گیرد و این امر باعث تبدیل فولیکول ثانوی به فولیکول ثالثیه می شود که در طول ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعدی آزاد می شود.هنگام ایجاد فولیکول ثالثیه سلول تخمک اولیه تقسیم می شود و با تقسیم هسته آن تعداد کروموزم های آن به نصف می رسد اما تقسیم سیتوپلاسم به صورت نامتقارن انجام می شود، و در نتیجه یک تخمک ثانوی و یک جسم قطبی ایجاد می شود.

فولیکول باقی مانده به جسم زرد بدل می شود. جسم زرد در نیمه دوم چرخه قاعدگی به تولید هورمون های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون می پردازد. در صورتی که بارداری رخ ندهد، جسم زرد به تدریج تحلیل می رود و در انتهای چرخه ماهانه به جسم سفید بدل می شود که غیرفعال است. تخمک آزاد شده به ترتیب از خارج با این لایه ها پوشیده شده است.

۱) تاج شعاعی (کورونا رادیاتا): پوشش بیرونی ضخیم تری که از سلول های فولیکولی دراز شعاعی ساخته شده است.

۲) لایه شفاف (زونا پلاسیدا): یک لایه میانی ضخیم شفاف که سلولی ندارد.

۳) غشای ویتلین: یک لایه نازک درونی که نتیجه ترشح موادی از خود تخمک است.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

با علائم تخمک گذاری در بدن آشنا شوید

زنان می توانند برخی از تغییرات اتفاق افتاده در طول سیکل قاعدگی را از روی تغییرات مشاهده شده در بدن متوجه شوند. در روزهای قبل از تخمک گذاری شما ترشح موکوس شفاف، چسبنده و بی بو را از واژن حس میکنید. در روز قبل از تخمک گذاری این ترشح موکوس افزایش می یابد. در برخی زنان احساس درد در لگن قبل و بعد از روز تخمک گذاری مشخص میشود. با درد تخمک گذاری بیشتر آشنا شوید.در روز تخمک گذاری بدلیل ترشح پروژسترون ، دمای بدن حدود 4 درجه فارنهایت افزایش میابد. چند روز بعد از تخمک گذاری سینه ها حساس شده بزرگ میشود و درد دارند. همچنین شما دچار نفخ میشوید. دو هورمون استروژن و پروژسترون مسئول تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی بدن در نیمه دوم سیکل قاعدگی هستند.قبل از هر کار روز دقیق تخمک گذاری خود را مشخص کنید.

اندازه ی فولیکول وتاثیر ان در بارداری

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (33 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits