دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جنون در بارداری چیست؟!
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
اختلال دوقطبی در بارداری/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با استفاده از داروهای ضدجنون که برای زنان باردار بی خطر است آشنا شوید.

اختلال دوقطبی در بارداری

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با استفاده از داروهای ضدجنون که برای زنان باردار بی خطر است

آشنا شوید.

Depression during pregnancy

آيا افسردگي يا اضطراب در دوران حاملگي طبيعي است؟

اگر چه غالباً حاملگي به صورت دوراني لبريز از شادي و شعف به تصوير كشيده مي‌شود، اين امر براي همه زنان واقعيت ندارد. دست كم از هر ده زن حامله يك نفر از دوره هاي افسردگي رنج مي برد. سالها متخصصين به اشتباه معتقد بودند كه هورمون هاي حاملگي از زنان در برابر افسردگي محافظت مي‌كنند و تنها پس از تولد نوزاد به خاطر اين¬كه ميزان اين هورمون ها كاهش مي يابد، در برابر بيماري ها آسيب پذيرتر مي شوند.

آنها اكنون معتقد هستند كه بالا رفتن سريع سطح هورمون ها در آغاز حاملگي مي‌تواند شيمي مغز را به هم زده و به افسردگي منتهي شود.همچنين، تغييرات هورموني مي تواند موجب شود بيش از حد طبيعي احساس اضطراب كنيد. اضطراب شرايط ديگري است كه مي توان و بايد در دوران حاملگي به درمان آن پرداخت.

افسردگي و اضطراب ممكن است تشخيص داده نشوند چون كه زنان غالباً احساسات خود را انكار كرده و آنها را به حساب بدخلقي موقتي مي‌گذارند كه اغلب به همراهِ حاملگي پيش مي‌آيد. بنا بر اين در گفتن اين گونه احساسات به پزشك يا ماما احساس شرمندگي نكنيد. سلامت رواني شما به اندازه سلامت جسمي‌تان اهميت دارد و در حقيقت مي‌تواند سلامت جسمي‌تان را تحت تأثير قرار دهد.

به طور مثال، تحقيقات نشان مي‌دهند كه افسردگي و اضطراب مي‌تواند خطر زايمان زودرس را افزايش دهد. همچنين اين شرايط مي‌تواند توانايي شما را در مراقبت از خود و نوزاد در حال رشدتان مختل كند.

جنون در زمان بارداری

پیچیدگی های اختلال دوقطبی در بارداری

مطالعات کمی در زمینه اختلال دوقطبی و بارداری صورت گرفته و اطلاعات کافی درباره خطرات عدم درمان این اختلال و یا مزایا و معایب داروها در حین بارداری وجود ندارد. عواملی که منجر به عود این بیماری در حین بارداری می شوند ناشناخته هستند.به هرحال اختلال دوقطبی می تواند در حین بارداری وخیم تر شود. زنان باردار یا کسانی که به تازگی مادر شده اند با این اختلال هفت برابر بیشتر در معرض خطر می باشند.

در مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ اختلال دوقطبی و بارداری مطرح شد و این عقیده رایج که بارداری برای زنان مبتلا به اختلال دوقطبی اثر حفاظتی دارد، مورد بحث قرار گرفت. در آن مطالعه ۸۹ زن در دوران بارداری و تا یک سال پس از وضع حمل تحت نظر بودند. پس از قطع درمان اختلال دوقطبی، ۶ ماه قبل و ۱۲ هفته پس از لقاح، موارد زیر در آنها مشاهده شد:

دو برابر شدن خطر عود کردن بیماری


۵۰% خطر وقوع دوباره بیماری در طی ۲ هفته، در صورت قطع ناگهانی درمان.
علائم دوقطبی در ۴۰% بارداری یا بیشتر از چهار برابر زنانی که به درمان ادامه داده بودند.

جنون در زمان بارداری

درمان اختلال دوقطبی حین بارداری

برخی از زنان به درمان خود ادامه داده و کودکان سالمی را نیز به دنیا می آورند. اما تعداد کمی از داروهای این اختلال دارای خطر نقص جنین در سه ماهه اول هستند، مثل:

  • نقص لوله عصبی
  • نارسایی قلبی
  • تاخیر در رشد یا مشکلات عصبی رفتاری

اما شما باید این خطرات را با خطر عدم درمان اختلال مورد مقایسه قرار دهید.

عدم درمان منجر به رفتارهای زیر می شود، که برای کودک نیز مضر هستند:

  • مراقبت مادرانه ضعیف
  • تغذیه ضعیف
  • افزایش مصرف الکل و تنباکو
  • استرس و مشکل ارتباطی

ممکن است پزشکتان توصیه کند که به تدریج مصرف داروها را قطع کنید و یا آنها را تغییر دهید. یا ممکن است به استفاده از داروها ادامه داده و با انجام آزمایش های منظمی از وضعیت سلامتی کودک باخبر شوید. اما در هر صورت استفاده از داروها را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

آیا بارداری شما بدون برنامه ریزی بود؟

اگر چنین است، بدانید که توقف ناگهانی دارو ضرر بیشتری به شما می رساند.

پایدارکننده های خلق

استفاده از چند داروی پایدار کننده خلق خطرات بیشتری نسبت به استفاده از یک دارو دارد. به علت خطر ناچیز نوعی نارسایی قلبی، گاهی لیتیوم در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود، مگر این که مزایای آن نسبت به معایبش برتری داشته باشند. لیتیوم می تواند نسبت به آنتی کانوولسانت انتخاب بهتری باشد و اگر مصرف آن پس از تولد کودک ادامه یابد، نرخ عود را از ۵۰ تا ۱۰ کاهش می دهد.

برای کاهش خطرات این دارو برای شما و فرزندتان

برای جلوگیری از مسمومیت آب زیادی بنوشید.
هر از گاهی سطح لیتیوم را بررسی کنید در خودتان و کودکتان به ویژه اگر به کودک شیر می دهید.هم والپروآت (دپاکوات) و هم کاربامازپین (تگرتول) می توانند نقایصی همچون نقص لوله عصبی را به وجود آورند و بیشتر متخصصان قطع مصرف آن در حین بارداری را توصیه می‌کنند. ممکن است در این حالت به داروی دیگری نیاز داشته باشید.اطلاعات کمی در زمینه امنیت ضد تشنج های جدید موجود است. اما لاموتریژین (لامیکتال) می تواند جایگزین مناسبی برای برخی از زنان باشد.

داروهای آنتی سایکوتیک

داروهای آنتی سایکوتیک در حین درمان دقیق جنون قابل استفاده اند، به ویژه برای کنترل هذیان یا توهم. مثال هایی از آنتی کانوولسانت های جدید شامل موارد زیر می باشد:

  • آریپیپرازول (ابیلیفای)
  • اولانزاپین (زیپرکسا)
  • کوئتیاپین (سروکوئل)
  • ریسپریدون (ریسپردال)
  • زیپراسیدون (ژئودون)

ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد که در حین بارداری به یک داروی ضد روانپریشی قدیمی تر مثل هالئپریدول (هالدول) روی بیاورید. همچنین اگر استفاده از پایدار کننده خلق را متوقف کرده اید و علائمتان بازگشته اند استفاده از این دارو می تواند انتخاب خوبی باشد.

داروهای ضد افسردگی

اطلاعات کمی در زمینه اثرات داروهای ضد افسردگی بر اختلال دوقطبی و بارداری وجود دارد. اگر شما از چنین دارویی استفاده می کنید، پزشکتان باید تغییرات خلقی را از نزدیک مشاهده کند. همچنین باید بدانید که این داروها می توانند خطر جنون را افزایش دهند ، به ویژه اگر مصرف پایدار کننده های خلق قطع شده باشد.

درمان با شوک الکتریکی (ECT) در حین بارداری

این درمان که با نام شوک الکتریکی نیز شناخته شده است اثرات درمانی بر ناهنجاری های خلق دارد. در حین بارداری، این نوع درمان مسائلی را به وجود می آورد. اما برای کاهش خطرات ، ممکن است پزشکتان فعالیت های زیر را انجام دهد:

  • بر ضربان قلب و سطح اکسیژن جنین در حین ECT نظارت داشته باشد.
  • داروی ضد اسید معده یا لوله ی هوایی (فرو کردن در حلق) را برای کاهش خطر رفلکس معده یا تورم ریه در حین ECT تجویز کند.
  • شما را به خوب غذا خوردن و نوشیدن مقدار زیاد آب برای جلوگیری از انقباض زودرس تشویق نماید.

سایر مراحلی که می توانید طی کنید

توانایی خود را برای ورزش کردن و مدیریت استرس به کار گیرید و ثبات خود را در طول روز حفظ کنید. این مراحل می توانند به راحتی شما در خواب و کاهش تغییرات خلقتان کمک کنند. مانند همیشه، روان درمانی می تواند کمک بزرگی باشد.

جنون در زمان بارداری

علائم افسردگي چه هستند؟

برخي از علائم از قبيل خستگي يا خواب آشفته، در ميان زنان سالم در دوران حاملگي رايج است اما وقتي كه اين علائم با احساس غم و اندوه و درماندگي آميخته شود يا در عملكرد شما اختلال ايجاد كنند، دست كم مي توان تا حدي افسردگي را مقصر دانست.اگر احساس مي كنيد قادر به انجام مسئوليت هاي روزانه خود نيستيد يا فكر آسيب زدن به خود به سراغتان مي‌آيد، بلافاصله با پزشك يا ماماي خود جهت ارجاع به مشاور تماس بگيريد.

ديدن درمانگر يا روان پزشك به به معناي ضعيف بودن نيست.برعكس، نشان دهنده اين است كه مي‌خواهيد اقدامات لازم را براي حفظ سلامت و امنيت خود و نوزادتان انجام دهيد. اگر سه يا تعداد بيشتري از علائم زير را به مدت بيش از دو هفته تجربه كرديد، با پزشك خود در مورد اين كه آيا بايد به روان درمانگر مراجع كنيد يا خير، صحبت كنيد:

• داشتن اين حس كه ديگر هيچ چيزي لذت بخش يا سرگرم كننده نيست.
• احساس گرفته بودن، غمگيني يا "تهي بودن" هر روز و در بيشتر مواقع.
• مشكل تمركز كردن.
• برانگيختگي يا آشفتگي بيش از حد و يا گريه كردن فراوان.
• اختلال در خواب يا دائماً در خواب بودن.
• خستگي بسيار زياد يا بي پايان.
• ميل به خوردن به طور مداوم يا اصلاً به خوردن تمايل نداشتن.
• احساس گناه بي دليل يا احساسات مربوط به بي ارزش بودن يا درماندگي.
نهايتاً، نوسانات روحي كه در آن دوره هايي از افسردگي با دوره هايي از شادي بي حد و حصر و غير طبيعي (شامل فعاليت زياد، نياز كمتر به خوابيدن يا خوردن، افكار سريع و گذرنده، رفتار اجتماعي نامتناسب يا قضاوت ضعيف) جايگزين مي‌شود، علايمي از يك اختلال به نام اختلال دو قطبي هستند كه نيازمند درمان فوري هستند. اگر اين علائم را داريد با پزشك خود تماس بگيريد.

جنون در زمان بارداری

علائم اضطراب چه هستند؟

اگر احساس مي‌كنيد بر آشفته يا عصبي هستيد و يا اينكه علايم زير را داريد، با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد:

• حملات اضطرابي

• اين حملات بدون هيچ گونه هشداري آغاز مي شوند و افزايش ضربان قلب، گيجي يا ضعف، عرق كردن كف دست، تنگي نفس و اين احساس كه داريد سكته قلبي مي كنيد يا بيهوش مي‌شويد را شامل مي‌شوند.

• نگراني مداوم در مورد سلامتي خود يا نوزادتان يا داشتن مكرر اين احساس كه چيز وحشتناكي در شرف رخ دادن است.

جنون در زمان بارداری

افسردگي و اضطراب حاملگي چگونه درمان مي شوند؟

هم روان درماني و هم داروهاي ضد افسردگي را مي توان براي درمان اين شرايط در دوران حاملگي مورد استفاده قرار داد. از پزشك يا ماماي خود بخواهيد كه شما را به روان شناس يا روان پزشك ارجاع دهد يا مي‌توانيد از شركت بيمه خود فهرستي از مراكزي را كه خدمات رواني ارائه مي‌دهند، تهيه نماييد. سعي نكنيد خود را با انواع مواد گياهي يا ديگر داروها درمان كنيد. سالم بودن اين داروها در طي دوران حاملگي مشخص نيست و همچنين جايگزيني مؤثري براي كمك تخصصي نيستند.

جنون در زمان بارداری

چگونه مي توانم از بروز افسردگي و اضطراب در دوران حاملگي جلوگيري كنم؟

افسردگي و اضطراب در نتيجه تغييرات بيو شيميايي حادث مي‌شوند بنابراين در صورتي كه در معرضشان قرار بگيريد، ممكن است نتوانيد به طور كامل از آنها دوري كنيد اما مراقبت نمودن از خود به لحاظ عاطفي مي‌تواند به شما كمك كند تا علائم آن را خفيف تر كرده و روحيه خود را خوب نگه داريد.

به خود سخت نگيريد

در برابر اين طرز فكر كه قبل از اين كه نوزاد به دنيا بيايد تا مي توانيد بايد كارهاي لازم را انجام دهيد، مقاومت كنيد. ممكن است فكر كنيد كه قبل از رفتن به مرخصي زايمان، لازم است اتاق شيرخوار را آماده كنيد، خانه را تميز كنيد يا تا آنجا كه مي توانيد كار كنيد اما در حقيقت چنين نيست. خود را بر تمامي اين كارها ارجح بدانيد. وقتي كودكتان به دنيا بيايد ديگر وقت چنداني براي رسيدن به خود نداريد. كتابي بخوانيد، صبحانه را در رختخواب صرف كنيد يا به يك پياده روي طولاني و لذت بخش برويد. كاري را انجام دهيد كه موجب مي شود احساس خوبي داشته باشيد. مراقبت كردن از خود بخشي ضروري براي مراقبت كردن از نوزادتان محسوب مي شود.

پيوند خود با همسرتان را حفظ كنيد

اطمينان حاصل كنيد كه وقت كافي را براي بودن با همسرتان و تغذيه اين رابطه اختصاص مي‌دهيد. اگر امكان دارد همين الان به مسافرت برويد. هر كاري مي‌توانيد براي مستحكم‌تر كردن رابطه خود انجام دهيد تا هنگامي كه نوزاد به دنيا آمد، بتوانيد بر آن تكيه كنيد.

در مورد مسائل موجود صحبت كنيد

ترس ها و نگراني هاي خود در خصوص آينده را با همسر، دوستان و خانواده تان مطرح كنيد.
استرس خود را كنترل كنيد

اجازه ندهيد يأس و نا اميدي بر زندگي تان چيره شود. راه هايي را براي مراقبت نمودن از خود بيابيد. به خود استراحت بدهيد، زياد بخوابيد، ورزش كنيد و به خوبي تغذيه كنيد. اگر اضطراب به درون تان راه يافت، سعي كنيد به كلاس هاي يوگاي مخصوص زنان حامله برويد يا مديتيشن انجام دهيد.

جنون در زمان بارداری

براي جلوگيري از بروز افسردگي پس از زايمان چه مي توانم بكنم؟

حدود نيمي از زناني كه از افسردگي در دوران حاملگي رنج مي برند، افسردگي پس از زايمان را نيز تجربه خواهند كرد اما در صورتي كه اين افسردگي در دوران حاملگي درمان شود، احتمال تداوم آن به پس از زايمان به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد. دراينجا به چند مورد ديگر كه مي تواند سودمند باشداشاره مي‌كنيم:

• هم اكنون عادت مراقبت از خود را فرا بگيريد تا به صورت بخشي از كارهاي روزمره تان در آيد. روش‌هايي را اتخاذ كنيد تا بتوانيد هنگامي كه نوزاد به دنيا آمد، زماني را براي استراحت پيدا كنيد.

• با همسرتان در مورد نحوه تقسيم وظايف خانگي، مراقبت از يكديگر و همچنين رسيدگي به نوزاد صحبت كنيد.

• حال، شبكه اي حمايتي را درست كنيد (شبكه اي تشكيل شده از دوستان، اعضاي خانواده، همسرتان و پزشك يا درمانگر) تا قبل از اين كه نوزاد به دنيا بيايد از بابت كمك ديگران آسوده خاطر باشيد.

كساني را پيدا كنيد كه در انجام كارهاي آشپزي، نظافت يا مراقبت از كودك ياري تان دهند تا فرصت دوش گرفتن، استراحت كردن يا قدم زدن را داشته باش.

جنون در زمان بارداری

استفاده از داروهای ضد جنون برای زنان باردار بی خطر است

14 می 2015- استفاده از داروهای آنتی سایکوز(ضد جنون) زنان را در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار نمی دهد.داروهای ضد روان پریشی، گروه قدرتمندی از داروها هستند که می توانند اختلالات رفتاری و روانی مانند اسکیزوفرونی و اختلال شخصیت دو قطبی را درمان کنند.

در حال حاضر استفاده از داروهای ضد روان پریشی در دوره ی بارداری در جهان افزایش یافته است همچنین از این داروها برای بیماریهای دیگر مانند افسردگی استفاده می شود، اما تاکنون تحقیقات اندکی بروی تأثیر این داروها بر سلامت مادر و نوزاد انجام شده است.محققان انستیتوی ارزیابی علوم بالینی کانادا بروی 1021 زن بارداری که از داروهای آنتی سایکوز در طی بارداری خود استفاده می کردند، تحقیقاتی را انجام دادند. این زنان از نظر سنی، سلامت روانی و خصوصیات پزشکی با زنان گروه کنترل که از این داروها استفاده نمی کردند، مشابه بودند.

نتایج تحقیق تفاوت قابل توجهی را در خطر ابتلا به دیابت بارداری بین این دو گروه نشان نداد، همچنین تفاوتی درمیزان خطر ابتلا این افراد به سایر بیماریهای دوره ی بارداری نظیر اختلالات فشار خون حاملگی گزارش نشد. نتایج این تحقیق هیچ تفاوتی را در میزان خطر تولد نوزادان با وزن بسیار بالا یا پایین یا زایمان زود رس نشان نداد، تنها تفاوت گزارش شده، القا زایمان در زنان استفاده کننده از داروهای ضد سایکوز بود. این مطالعه بزرگترین پژوهش انجام شده بروی ارتباط حاملگی و تأثیر داروهای آنتی سایکوتیک مانند کویتاپین، الانزاپین و ریسپریدون است .

دکتر Vigodنویسنده ی این مقاله می گوید: نتایج تحقیق ما به زنان اطمینان می دهد استفاده از داروهای ضدسایکوز برای حفظ وثبات سلامت روانی آنها در دوره ی بارداری حداقل در کوتاه مدت بر سلامت مادر و نوزاد تأثیرات نامطلوب ندارد.دکتر Vigodمی گوید: تحقیقات بروی سلامت دراز مدت کودکانی که مادران آنها در طی بارداری از داروهای ضد سایکوز استفاده می کردند، برای ارائه ی تصویر کاملی از تأثیرات این دارو بر تکامل جنین باید ادامه یابد.

جنون در زمان بارداری

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits